etapy rozwoju komparatystyki.odt

(21 KB) Pobierz

 

ETAPY ROZWOJU:

okres  prekonstytutywny:

 

Początki historycznego rozwoju pedagogiki porównawczej niektórzy profesjonaliści doszukują się w czasach antycznej Grecji i Rzymu. Przywołuje się tutaj Ksenofonta, ucznia Sokratesa, który po raz pierwszy opisał wychowanie i edukację w Atenach i w Sparcie i wskazał różnice w tych różnych doktrynach. Jako innego wskazuje się Cycerona, który również opisał grecki i rzymski sposób wychowania. Następny to Tacyt, opisał on kulturę i wychowanie Żydów, Germanów i wskazał różnice pomiędzy tą kulturą i wychowaniem, a kulturą i wychowaniem rzymskim. Platon, który
w oparciu o analizę dokonanych wcześniej opisów, opisał idealne państwo – miasto. Również w średniowieczu podróżnicy, handlarze, dyplomaci, przekazywali informacje o szkołach, o oświacie w różnych krajach i porównywali je z oświatą we własnym kraju. Można więc powiedzieć, że w etapie prekonstytutywnym rozwoju pedagogiki wiedza o wychowaniu, kształceniu dzieci i młodzieży w różnych krajach narastała w wyniku międzynarodowego handlu, podróży zagranicznych, odkryć geograficznych, dyplomacji, misji religijnych i wypraw wojennych. Należy jednak podkreślić, że te wszystkie informacje i wiedza o oświacie, systemach, miała charakter nienaukowy, nie była usystematyzowana, a cechowała się głównie fragmentarycznością i subiektywizmem.

 

okres  konstytutywny:

 

To czas podejmowania pierwszych prób systematyzacji teorii i praktyki oświatowej tzn. początek XIX w. rok 1817. Systematyzację tę wiąże się głównie z planami organizacji oświaty świeckiej, wolnej od opłat i obowiązkowej. Za twórcę pedagogiki porównawczej powszechnie uznaje się przedstawiciela francuskiego oświecenia Jullien de Paris. Przedstawiciel tego okresu określił zasady, które do dzisiaj stosuje się w pedagogice porównawczej:

a.  gromadzenie dokładnej dokumentacji o systemie oświaty i faktach, programach i rozwiązaniach;

b. obiektywna ocena zebranych danych i różnic;

c.  gromadzenie danych statystycznych, dotyczących szkolnictwa w różnych krajach /ankieta/;

Zaproponował również:

a. utworzenie komisji do spraw kształcenia;

b. utworzenie Instytutu Kształcenia Nauczycieli;

c. zapoczątkował idee, założenia Międzynarodowego Biura Oświaty.

Analizując ten okres rozwoju pedagogiki porównawczej należy podkreślić, że dąży się tutaj do przygotowania gruntu /podstaw/ pod reformę szkolnictwa. Ten okres w pedagogice nazywa się koncepcją uniwersalizacji praktyki oświatowej /mechanicystyczną/, ponieważ przedstawiciele tego okresu dążyli do odkrywania tego co wspólne, do ujawniania najlepszych rozwiązań po to, żeby sformułować uniwersalne zasady. Analiza praktycznych rozwiązań oświatowych służyła głównie do odkrywania ogólnych zasad i prawidłowości.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin