Konstytucja 3 Maja.pdf

(91 KB) Pobierz
10384784 UNPDF
Ustawa Rzadowa z 3 maja 1791 r. (Konstytucja 3 Maja)
PREAMBULA
W imie Boga, w Trojcy Swietej jedynego. Stanislaw August [2] z Bożej łaski i woli Narodu
Krol Polski, Wielki Ksiaże Litewski,
Ruski, Pruski, Mazowiecki, Żmudzki, Kijowski, Wołynski, Podolski, Podlaski, Inflancki,
Smolenski, Siewierski i Czernichowski, wraz ze Stanami Skonfederowanymi, w liczbie
podwojnej narod polski reprezentujacymi.
Uznajac, iz los nas wszystkich od ugruntowania i wydoskonalenia konstytucji narodowej
jedynie zawisl, dlugim doswiadczeniem
poznawszy zadawnione rzadu naszego wady, a chcac korzystac z pory, w jakiej sie Europa
znajduje i z tej dogorywajacej chwili,
ktora nas samym sobie wrocila, wolni od hanbiacych obcej przemocy nakazow, ceniac drozej
nad zycie, nad szczesliwosc osobista,
egzystencje polityczna, niepodleglosc zewnetrzna i wolnosc wewnetrzna narodu, ktorego los
w rece nasze jest powierzony, chcac
oraz na blogoslawientstwo, na wdziecznosc wspolczesnych i przyszlych pokolen zasluzyc,
mimo przeszkod, ktore w nas
namietnosci sprawowac moga dla dobra powszechnego, dla ugruntowania wolnosci, dla
ocalenia Ojczyzny naszej i jej granic z
najwieksza staloscia ducha, niniejsza konstytucje uchwalamy i te calkowicie za swieta, za
niewzruszona deklarujemy, dopoki by
narod w czasie prawem przepisanym, wyrazna wola swoja nie uznal potrzeby odmienienia w
niej jakiego artykulu. Do ktorej to
konstytucji dalsze ustawy sejmu terazniejszego we wszystkim stosowac sie maja.
I. RELIGIA PANUJACA.
Religia narodowa panujaca jest i bedzie wiara swieta rzymska katolicka ze wszystkimi jej
prawami; przejscie od wiary panujacej do jakiegokolwiek wyznania jest zabronione pod
karami apostazji. Ze zas taz sama wiara swieta przykazuje nam kochac bliznich
naszych, przeto wszystkim ludziom jakiegokolwiek badz wyznania, pokoj w wierze i opieke
rzadowa winnismy i dlatego wszelkich
obrzadkow i religii wolnosc w krajach polskich, podlug ustaw krajowych warujemy.
II. SZLACHTA ZIEMIANIE.
Szanuja pamiec przodkow naszych jako fundatorow rzadu wolnego, stanowi szlacheckiemu
wszystkie swobody, wolnosci,
prerogatywy pierwszenstwa w zyciu prywatnym i publicznym najuroczysciej zapewniamy,
szczegolniej zas prawa, statuta i
przywileje temu stanowi od Kazimierza Wielkiego [3], Ludwika Wegierskiego [4],
Wladyslawa Jagielly [5] i Witolda brata jego,
Wielkiego ksiecia litewskiego [6], nie mniej od Wladyslawa [7] i Kazimierza
Jagiellonczykow [8], od Jana Alberta [9], Aleksandra
[10] i Zygmunta [11] Pierwszego braci, od Zygmunta Augusta [12], ostatniego z linii
jagiellonskiej, sprawiedliwie i prawnie nadane,
utwierdzamy, zapewniamy i za niewzruszone uznajemy. Godnosc stanu szlacheckiemu w
Polszcze za rowna wszelkim stopniom
szlachectwa gdziekolwiek uzywanym przyznajemy. Wszystka szlachte rownymi byc miedzy
soba uznajemy, nie tylko co do
starania sie o urzedy i o sprawowanie poslug Ojczyznie, honor, slawe, pozytek przynoszacych,
ale oraz co do rownego uzywania
przywilejow i prerogatyw stanowi szlacheckiemu sluzacych. Nade wszystko zas prawa
bezpieczenstwa osobistego, wolnosci
osobistej i wlasnosci gruntowej i ruchomej tak, jak od wiekow kazdemu sluzyly, swiatobliwie,
nienaruszenie zachowane miec
chcemy i zachowujemy; zareczajac najuroczysciej, iz przeciwko wlasnosci czyjejkolwiek
zadnej odmiany lub ekscepcji w prawie
niedopuscimy, owszem najwyzsza wladza krajowa i rzad przez nia ustanowiony, zadnych
pretensyi pod pretekstem iurium regalium
[13] i jakimkolwiek innym pozorem do wlasnosci obywatelskich badz w czesci, badz w
calosci roscic sobie nie bedzie. Dlatego
bezpieczenstwo osobiste i wszelka wlasnosc, komukolwiek z prawa przynalezna, jako
prawdziwy spolecznosci wezel, jako zrenice
wolnosci obywatelskiej szanujemy, zabezpieczamy, utwierdzamy i aby na potomne czasy
szanowane, ubezpieczone i nienaruszone
zostawaly, miec chcemy.
Szlachte za najpierwszych obroncow wolnosci i niniejszej konstytucji uznajemy. Kazdego
szlachcica cnocie, obywatelstwu i
honorowi jej swietosc do szanowania, jej trwalosc do strzezenia poruczamy jako jedyna
twierdze Ojczyzny i swobod naszych.
III. MIASTA I MIESZCZANIE.
Prawo na terazniejszym Sejmie zapadle pod tytulem: Miasta Nasze Krolewskie wolne w
panstwach Rzeczypospolitej [14] w
zupelnosci utrzymane miec chcemy i za czesc niniejszej konstytucji deklarujemy, jako prawo
wolnej szlachcie polskiej, dla
bezpieczenstwa ich swobod i calosci wspolnej Ojczyzny nowa, prawdziwa i skuteczna dajace
sile.
IV. CHLOPI WLOSCIANIE.
Lud rolniczy, z pod ktorego reki plynie najobfitsze bogactw krajowych zrodlo, ktory
najliczniejsza w narodzie stanowi ludnosc, a
zatem najdzielniejsza kraju sile, tak przez sprawiedliwosc, ludzkosc i obowiazki
chrzescijanskie, jako i przez wlasny nasz interes
dobrze zrozumiany, pod opieke prawa i rzadu krajowego przyjmujemy, stanowiac: iz odtad
jakiebykolwiek swobody, nadania, lub
umowy dziedzice z wloscianami dobr swoich autentycznie ulozyli, czyli by te swobody,
nadania i umowy byly z gromadami, czyli tez z kazdym osobno wsi mieszkancem zrobione,
beda stanowic wspolny i wzajemny obowiazek, podlug rzetelnego znaczenia
warunkow i opisu zawartego w takowych nadaniach i umowach, pod opieke rzadu krajowego
podpadajacy. Uklady takowe i
wynikajace z nich obowiazki, przez jednego wlasciciela gruntu dobrowolnie przyjete, nietylko
jego samego, ale i nastepcow jego, lub
prawa nabywcow tak wiazac beda, iz ich nigdy samowolnie odmieniac nie beda mocni.
Nawzajem wloscianie jakiejkolwiek badzmajetnosci od dobrowolnych umow, przyjetych
nadan i z nimi zlaczonych powinnosci usuwac sie inaczej nie beda mogli, tylko w takim
sposobie i z takimi warunkami, jak w opisach tychze umow postanowione mieli, ktore czy na
wiecznosc, czyli do czasu
przyjete scisle ich obowiazywac beda. Zawarowawszy tym sposobem dziedzicow przy
wszelkich pozytkach od wloscian im
nalezacych, a chcac jak najskuteczniej zachecic pomnozenie ludnosci krajowej, oglaszamy
wolnosc zupelna dla wszystkich ludzi tak nowo przybywajacych, jako i tych, ktorzy by,
pierwej z kraju oddaliwszy sie, teraz do Ojczyzny powrocic chcieli, tak dalece, iz
kazdy czlowiek do panstw Rzeczypospolitej nowo z ktorejkolwiek strony przybyly lub
powracajacy, jak tylko stanie noga na ziemi
polskiej, wolnym jest zupelnie uzyc przemyslu swego jak i gdzie chce, wolny jest czynic
umowy na osiadlosc, robocizne lub czynsze, jak i dopoki sie umowi, wolny jest osiadac w
miescie lub na wsiach, wolny jest mieszkac w Polszcze, lub do kraju, do ktorego
zechce, powrocic, uczyniwszy zadosyc obowiazkom, ktore dobrowolnie na siebie przyjal.
V. RZAD, CZYLI OZNACZENIE WLADZ PUBLICZNYCH.
Wszelka wladza spolecznosci ludzkiej poczatek swoj bierze z woli narodu. Aby wiec calosc
panstw, wolnosc obywatelska i
porzadek spolecznosci w rownej wadze na zawsze zostawaly, trzy wladze rzad narodu
polskiego skladac powinny i z woli prawa
niniejszego na zawsze skladac beda, to jest: wladza prawodawcza w Stanach zgromadzonych,
wladza najwyzsza wykonawcza w
krolu i Strazy, i wladza sadownicza w jurysdykcjach, na ten koniec ustanowionych, lub
ustanowic sie majacych.
VI. SEJM CZYLI WLADZA PRAWODAWCZA.
Sejm czyli Stany zgromadzone na dwie Izby dzielic sie beda: na Izbe Poselska i na Izbe
Senatorska pod prezydencja Krola.
Izba Poselska, jako wyobrazenie i sklad wszechwladztwa narodowego, bedzie swiatynia
prawodawstwa. Przeto w Izbie Poselskiej
najpierwej decydowane beda wszystkie projeka.
1. Co do praw ogolnych, to jest: konstytucyjnych, cywilnych, kryminalnych i do ustanowienia
wieczystych podatkow, w ktorych to
materjach propozycje od tronu wojewodztwom, ziemiom i powiatom do roztrzasnienia
podane, a przez instrukcje do Izby
przychodzace, najpierwsze do decyzji wziete byc maja.
2. Co do uchwal sejmowych, to jest poborow doczesnych, stopnia monety, zaciagania dlugu
publicznego, nobilitacji i innych nadgrod przypadkowych, rozkladu wydatkow publicznych
ordynaryjnych i ekstraordynaryjnych, wojny, pokoju, ostatecznej ratyfikacyi traktatow
zwiazkowych i handlowych, wszelkich dyplomatycznych aktow i umow, do prawa narodow
sciagajacych sie, kwitowania magistratur wykonawczych i tym podobnych zdarzen, glownym
narodowym potrzebom odpowiadajacych, w ktorych to materjach propozycje od tronu, prosto
do Izby Poselskiej przychodzic majace, pierwszenstwo w prowadzeniu miec beda.
Izby Senatorskiej, zlozonej z biskupow, wojewodow, kasztelanow i ministrow, pod
prezydencya krola, majacego prawo raz dac
votum [15] swoje, drugi raz paritatem [16] rozwiazywac osobiscie lub nadeslaniem zdania
swego do tejze Izby, obowiazkiem jest:
1. Kazde prawo, ktore po przejsciu formalnem w Izbie Poselskiej do Senatu natychmiast
przeslane byc powinno, przyjac lub
wstrzymac do dalszej narodu deliberacji opisana w prawie wiekszoscia glosow; przyjecie moc
i swietosc prawa nadawac bedzie;
wstrzymanie zas zawiesi tylko prawo do przyszlego ordynaryjnego sejmu, na ktorym gdy
powtorna nastapi zgoda, prawo
zawieszone od Senatu przyjetem byc musi. 2. Kazda uchwale sejmowa w materiach wyzej
wyliczonych, ktora Izba Poselska
Senatowi przyslac natychmiast powinna, wraz z taz Izba poselska wiekszoscia glosow
decydowac, a zlaczona Izb obydwoch
wiekszosc, podlug prawa opisana, bedzie wyrokiem i wola Stanow.
Warujemy, iz senatorowie i ministrowie w obiektach sprawowania sie z urzedowania swego
badz w Strazy, badz w komisyi, votum decisivum [17] w sejmie nie beda mieli, i tylko
zasiadac w ten czas w Senacie maja dla dania eksplikacji na zadanie Sejmu.
Sejm zawsze gotowym bedzie. Prawodawczy i ordynaryjny rozpoczynac sie ma co dwa lata,
trwac zas bedzie podlug opisu prawa
o sejmach. Gotowy, w potrzebach naglych zwolany, stanowic ma o tej tylko materii, do ktorej
zwolan bedzie lub o potrzebie po
czasie zwolania przypadlej. Prawo zadne na tym ordynaryjnym sejmie, na ktorym
ustanowione bylo, znoszone byc nie moze.
Komplet Sejmu skladac sie bedzie z liczby osob, nizszym prawem opisanej, tak w Izbie
poselskiej, jako i w Izbie Senatorskiej.
Prawo o sejmikach, na terazniejszem Sejmie ustnowione, jako najistotniejsza zasade wolnosci
obywatelskiej, uroczyscie
zabezpieczamy.
Jako zas prawodawstwo sprawowane byc nie moze przez wszystkich i narod wyrecza sie w tej
mierze przez reprezentantow czyli
poslow swoich dobrowolnie wybranych, przeto stanowimy, iz poslowie na sejmikach obrani
w prawodawstwie i ogolnych narodu
potrzebach podlug niniejszej konstytucji, uwazani byc maja jako reprezentanci calego narodu,
bedac skladem ufnosci powszechnej.
Wszystko i wszedzie wiekszoscia glosow udecydowane byc powinno. Przeto liberum veto
[18], konfederacje [19] wszelkiego
gatunku i sejmy konfederackie, jako duchowi niniejszej konstytucji przeciwne, rzad obalajace,
spolecznosc niszczace, na zawsze
znosimy.
Zapobiegajac z jednej strony gwaltownym i czestym odmianom konstytucji narodowej, z
drugiej, uznajac potrzebe wydoskonalenia
onej, po doswiadczeniu jej skutkow co do pomyslnosci publicznej, pore i czas rewizyi i
poprawe konstytucji co lat dwadziescia piec
naznaczamy, chcac miec takowy sejm konstytucyjny ekstraordynaryjnym podlug osobnego o
nim prawa opisu.
VII. KROL, WLADZA WYKONAWCZA
Zaden rzad najdoskonalszy bez dzielnej wladzy wykonawczej stac nie moze. Szczesliwosc
narodow od praw sprawiedliwych, praw skutek od ich wykonania nalezy. Doswiadczenie
nauczylo, ze zaniedbanie tej czesci rzadu nieszczesciami napelnilo Polske.
Zawarowawszy przeto wolnemu narodowi Polskiemu wladze praw sobie stanowienia i moc
bacznosci nad wszelka wykonawcza
wladza, oraz wybierania urzednikow do magistratur, wladze najwyzszego wykonywania praw
krolowi w radzie jego oddajemy,
ktora to rada Straza Praw zwac sie bedzie.
Wladza wykonawcza do pilnowania praw i onych pelnienia scisle jest obowiazana. Tam
czynna z siebie bedzie, gdzie prawa
dozwalaja, gdzie prawa potrzebuja dozoru egzekucji, a nawet silnej pomocy. Posluszenstwo
nalezy sie jej zawsze od wszystkich
magistratur, moc przynaglenia nieposluszne i zaniedbujace swe obowiazki magistratury w jej
reku zostawiamy.
Wladza wykonawcza nie bedzie mogla praw stanowic ani tlumaczyc, podatkow i poborow
pod jakimkolwiek imieniem nakladac,
dlugow publicznych zaciagac, rozkladu dochodow skarbowych przez Sejm zrobionego
odmieniac, wojny wydawac, pokoju ani
traktatu i zadnego aktu dyplomatycznego definitive [20] zawierac. Wolno jej tylko bedzie
tymczasowe z zagranicznymi prowadzic
negocjacje oraz tymczasowe i potoczne dla bezpieczenstwa i spokojnosci kraju wynikajace
potrzeby zalatwiac, o ktorych
najblizszemu Zgromadzeniu sejmowemu doniesc winna.
Tron polski elekcyjnym przez familie miec na zawsze chcemy i stanowimy. Doznane kleski
bezkrolewiow, periodycznie rzad
wywracajacych, powinnosc ubezpieczenia losu kazdego mieszkanca ziemi polskiej, i
zamkniecie na zawsze drogi wplywom
mocarstw zagranicznych, pamiec swietnosci i szczescia Ojczyzny naszej za czasow familii
ciagle panujacych, potrzeba odwrocenia od ambicji tronu obcych, i moznych Polakow
zwrocenia do jednomyslnego wolnosci narodowej pielegnowania, wskazaly roztropnosci
naszej oddanie tronu Polskiego prawem nastepstwa. Stanowimy przeto, iz po zyciu, jakiego
nam dobroc Boska pozwoli, elektor dzisiejszy saski w Polszcze krolowac bedzie. Dynastia
przyszlych krolow Polskich zacznie sie na osobie Fryderyka
Augusta [21], dzisiejszego elektora Saskiego, ktorego sukcesorom de lumbis [22] z plci
meskiej tron polski przeznaczamy.
Najstarszy syn krola panujacego po ojcu na tron nastepowac ma. Gdyby zas dzisiejszy elektor
Saski nie mial potomstwa plci
meskiej, tedy maz przez elektora, za zgoda Stanow zgromadzonych corce jego dobrany
zaczynac ma linie nastepstwa plci meskiej
do tronu Polskiego. Dlaczego Marie Auguste Nepomucene, corke elektora, za infantke
deklarujemy, zachowujac przy narodzie
prawo, zadnej preskrypcji [23] podpadac nie mogace, wybrania do tronu drugiego domu, po
wygasnieciu pierwszego.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin