zal_pip.pdf
(
215 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - aaa1.doc
Zało
enia kierunkowe do
Planu Informatyzacji Pa
stwa
Warszawa, 14 wrze
nia 2005
Wst
p
Raport Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP)
„Polska w drodze do
globalnego społecze
stwa informacyjnego”
stwierdza,
e
„udział Polski w tej transformacji
jest jej walk
o byt w
wiecie przyszło
ci”
. W nowoczesnym społecze
stwie „(...)
informacja
ma szczególne znaczenie, st
d ze swej natury pa
stwa s
społecze
stwami informacyjnymi”
.
Informacja staje si
głównym
rodkiem produkcji, a wiedza decyduje o pozycji społecze
stw
w „globalnej wiosce informacyjnej”.
Inicjatywy europejskie wspieraj
ce wzrost konkurencyjno
ci UE w skali globalnej w coraz
wi
kszym stopniu wskazuj
na kluczow
rol
technik informacyjnych i telekomunikacyjnych
(ICT) w transformacji krajów Unii Europejskiej do fazy społecze
stwa opartego na wiedzy.
Strategia Lizbo
ska, jak nie byłaby ona oceniana w chwili obecnej, traktowana jest jako
obowi
zuj
cy instrument polityki Unii Europejskiej. Zagadnienia społecze
stwa
informacyjnego pozostaj
filarem strategii, a rz
dy krajów UE zobowi
zane s
do wysiłków
na rzecz jego rozwoju.
W opinii Komisji Europejskiej poziom rozwoju technik informacyjnych i komunikacyjnych
oraz powszechna dost
pno
globalnych zasobów informacji b
d
w coraz wi
kszym stopniu
wyró
nikiem pozycji indywidualnej, grupowej, a tak
e miejsca poszczególnych krajów w
układach mi
dzynarodowych.
W tym kontek
cie niepokoj
ce jest to,
e Polska nadal znajduje si
poni
ej przeci
tnego
poziomu europejskiego w zakresie stanu infrastruktury informatycznej oraz poziomu
wiadczenia usług drog
elektroniczn
. Na sytuacj
t
ogromny wpływ ma niedostateczna
wielko
nakładów na rozwój nowych technologii.
Zwi
kszenie nakładów cho
by do poziomu odpowiadaj
cego
redniej w Unii Europejskiej nie
jest przy tym działaniem wystarczaj
cym. Konieczne jest szerokie zrozumienie i powszechne
poparcie dla tworzenia warunków rozwoju społecze
stwa informacyjnego za pomoc
mechanizmów pozafinansowych. Potrzebne s
działania legislacyjne, edukacyjne,
popularyzacyjne, budzenie
wiadomo
ci,
e wysoka pozycja kraju i zrealizowanie słusznych
aspiracji społecznych wymaga w Polsce przygotowania i realizacji planu informatyzacji
pa
stwa.
Zadania w zakresie informatyzacji oraz rozwoju społecze
stwa informacyjnego w Polsce do
2006 roku wyznaczone były w przyj
tej przez Rad
Ministrów w dniu 13 stycznia 2004 roku
„Strategii informatyzacji Rzeczypospolitej Polskiej - ePolska na lata 2004 - 2006”
. Zgodnie z
zapisami przyj
tej przez Sejm w dniu 17 lutego 2005 roku ustawy o informatyzacji
działalno
ci podmiotów realizuj
cych zadania publiczne
1
, minister wła
ciwy do spraw
informatyzacji w styczniu 2006 roku przedstawi do akceptacji Rady Ministrów pi
cioletni
Plan Informatyzacji Pa
stwa. W dyskusji parlamentarnej nad projektem ustawy podkre
lano
potrzeb
stworzenia planu krocz
cego, uaktualnianego w miar
rozwoju narz
dzi
teleinformatycznych oraz zachodzenia zjawisk ekonomicznych i społecznych wywołuj
cych
konieczno
modyfikacji lub zmian. Nale
y zwróci
uwag
,
e okres Planu zbiega si
z
zakładanym czasem realizacji inicjatywy Unii Europejskiej i2010. Powinno to dodatkowo
mobilizowa
do rywalizacji europejskiej, która powinna si
przeło
y
na skuteczno
jego
wykonania.
1
Opublikowana w Dz.U. 64/2005 poz 565.
2
Cz
A. Uwarunkowania budowy i realizacji Planu Informatyzacji
Pa
stwa
1.
Czynniki zewn
trzne, zwi
zane z członkostwem Polski w Unii Europejskiej
Istotnym czynnikiem zmian otaczaj
cego nas
wiata jest budowa społecze
stwa
informacyjnego i jego atrybutów, w tym usług. W
wiecie globalnej konkurencji rozwijaj
ce
si
pa
stwo musi pod
a
za zmianami, a startuj
c pó
niej ni
inne,
musi dokłada
tym
wi
cej stara
, aby w przyspieszonym tempie wyrównywa
zaległo
ci
.
Członkostwo w Unii Europejskiej otworzyło przed Polsk
nowe mo
liwo
ci, ale zarazem
postawiło przed ni
nowe wymagania. Dla efektywnego funkcjonowania naszego kraju w
nowych warunkach konieczne jest zwi
kszenie komunikatywno
ci społecznej, organizacyjnej
i biznesowej. Istnieje potrzeba szerokiej społecznej akceptacji oraz realizacji czterech
podstawowych swobód wspólnotowych – przepływu osób, towarów, kapitału i usług.
Szczególnym przywilejem, ale i obowi
zkiem, który zyskała Polska w maju 2004 r., jest
mo
liwo
aktywnego uczestnictwa w kreowaniu i realizacji polityki europejskiej.
Wi
e si
z tym mo
liwo
wykorzystania funduszy Unii Europejskiej, co jednak wymaga
intensywnego lokowania i efektywnego wykorzystania krajowych
rodków finansowych.
Osi
gni
cie oczekiwanych korzy
ci w tym zakresie b
dzie tym trudniejsze,
e nowa
perspektywa finansowa UE na lata 2007-2013
jest wyrazem zwrotu w polityce gospodarczej
UE – priorytetem staje si
zwi
kszanie konkurencyjno
ci europejskie. Najwi
kszym
bud
etem dysponowa
b
d
wi
c działania, inicjatywy i programy, które słu
osi
gni
ciu
tego celu. Polska musi stara
si
w jak najwi
kszym stopniu przeciwdziała
marginalizacji
polityki spójno
ci, ale jednocze
nie, aby zwi
kszy
nasz
efektywno
funkcjonowania w
UE, musimy podj
wyzwanie i aktywnie realizowa
polityk
prorozwojow
w kraju i na
szczeblu europejskim
.
Zrewidowana Strategia Lizbo
ska podkre
la rol
społecze
stwa informacyjnego dla
zwi
kszania konkurencyjno
ci i dobrobytu Europy, a co za tym idzie – nadaje wysoki
priorytet działaniom na rzecz jego rozwoju.
Wydatki na skuteczne stosowanie i przyswajanie
produktów teleinformatyki to najlepsze wsparcie rozwoju gospodarczego i społecznego.
Takie podej
cie, dobrze rozumiane i implementowane w wielu krajach Unii Europejskiej, nie
znalazło dot
d wła
ciwego odwzorowania w Polsce. Plany działania na rzecz rozwoju
społecze
stwa informacyjnego – eEurope2002, eEurope+ oraz eEurope2005 – nie otrzymały
odpowiedniego wsparcia decyzyjnego ani finansowego.
W rezultacie luka cywilizacyjna,
dziel
ca Polsk
od pozostałych krajów Unii Europejskiej nie zmniejszyła si
, lecz pogł
biła.
Tym wa
niejsze jest, aby nasz kraj aktywniej wł
czył si
w implementacj
najnowszej
inicjatywy unijnej i2010 – Europejskie społecze
stwo informacyjne na rzecz wzrostu i
zatrudnienia.
Jej zało
enia powinny zosta
uwzgl
dnione w Planie Informatyzacji Pa
stwa
.
Wówczas Polska b
dzie mogła skuteczniej aplikowa
o wykorzystywanie funduszy
strukturalnych w ramach nowej perspektywy finansowej i dobrze przygotowa
si
do udziału
w 7 Programie Ramowym Bada
i Rozwoju UE. Powinna równie
zintensyfikowa
uczestnictwo w wieloletnich unijnych programach wspieraj
cych rozwój społecze
stwa
informacyjnego, takich jak eTEN, IDA BC, eContent, eSafe, które b
d
w latach 2007-2013
kontynuowane w Programie Ramowym na rzecz Konkurencyjno
ci i Innowacji.
2.
Czynniki wewn
trzne - potrzeby gospodarcze, społeczne i administracyjne
3
Potrzeba szybkiego rozwoju społecznego i ekonomicznego Polski oraz stworzenia warunków
dla zwi
kszenia jej konkurencyjno
ci europejskiej i
wiatowej wymusza konieczno
zmian i
modernizacji bazuj
cych na technologiach teleinformatycznych i implementacji usług
społecze
stwa informacyjnego
.
Zakładanym celom musz
towarzyszy
spójne plany realizacyjne. Konieczne jest zachowanie
zgodno
ci pomi
dzy Narodowym Planem Rozwoju na lata 2007-2013, Krajowym Programem
Reform na lata 2005-2008 oraz Planem Informatyzacji Pa
stwa.
Wobec obserwowanego obecnie kryzysu zaufania do pa
stwa konieczne jest zwi
kszenie
efektywno
ci i przejrzysto
ci administracji przy pomocy szeroko wykorzystywanych technik
informacyjnych, które mo
e łagodzi
negatywne nastroje – pod warunkiem,
e nie b
dzie ono
działaniem jedynym. Pozytywne do
wiadczenia obywateli, zmniejszaj
ce si
bariery
administracyjne oraz łatwiejszy i szybszy dost
p do informacji publicznej powinny wpłyn
na popraw
wizerunku administracji, a co za tym idzie – wzrost zaufania wobec pa
stwa,
któremu ona słu
y.
Dost
p do informacji publicznej spowodował daleko id
ce zmiany, przede wszystkim w
obr
bie funkcjonowania samej administracji. Spowodował równie
znacz
ce przemiany
społeczne – wzrost
wiadomo
ci swoich praw w
ród obywateli, wzrost zainteresowania
sprawami pa
stwa, a zarazem rozbudził oczekiwania. Aby im sprosta
konieczne jest dalsze
usprawnianie systemu informacji publicznej.
Ogromnym wyzwaniem, stoj
cym przed polsk
administracj
jest równie
potrzeba
usprawnienia zarz
dzania oraz obni
enia kosztów jej funkcjonowania. Jak wskazuj
analizy
oraz przykład innych krajów europejskich, zastosowanie technik informacyjnych w
administracji publicznej w dłu
szym i
rednim okresie znacz
co wpływa na popraw
w tym
zakresie, m.in. poprzez zracjonalizowanie procedur administracyjnych. Likwidacja (cho
by
cz
ciowa) barier administracyjnych wesprze równie
wzrost gospodarczy.
3. Czynniki technologiczne
Rozwój sieci i jej dost
pno
, Internet jako powszechne medium transmisyjne i
komunikacyjne, rozwój technologii, digitalizacja informacji, personalizacja elektroniczna,
konwergencja mediów – tworz
now
jako
, wspomagaj
c
sprawno
organizacyjn
, m.in.
poprzez otworzenie mo
liwo
ci
wiadczenia usług drog
elektroniczn
.
Równie
nowoczesny
sprz
t komputerowy oferuje nowe mo
liwo
ci implementacyjne. Wynikaj
one ze skokowego
zwi
kszenia dost
pnych zasobów pami
ci, które s
ju
praktycznie bez ogranicze
, oraz z
oferowanej przez nowe rozwi
zania mobilno
ci i personalizacji. Cechy te pozwalaj
w inny
ni
dotychczas sposób organizowa
i wspiera
procesy pracy.
Rosn
ca dost
pno
komunikacji sieciowej i bezprzewodowej stwarza mo
liwo
otwarcia
systemów teleinformatycznych. Administracja mo
e zaoferowa
społecze
stwu prowadzenie
drog
elektroniczn
usług wa
nych z punktu widzenia obywatela i biznesu, co jednocze
nie
przyniesie korzy
ci samej administracji. Zwi
kszonym mo
liwo
ciom technicznym wci
towarzysz
jednak problemy, które musz
zosta
wła
ciwie rozpoznane i rozwi
zane. A
eby
zlikwidowa
bariery, które nadal ograniczaj
mo
liwo
ci rozwoju i wykorzystania usług
elektronicznych konieczne jest m.in. dalsze dostosowanie prawa, zwi
kszenie dost
pno
ci
sieci (zarówno w samej administracji, jak i w
ród obywateli), stworzenie identyfikacji
cyfrowej i podpisu elektronicznego, zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpiecze
stwa
sieci i systemów oraz zbudowanie w społecze
stwie zaufania do usług
wiadczonych drog
elektroniczn
.
4.
Cele informatyzacji Polski w perspektywie pi
cioletniej
4
Plan Informatyzacji Pa
stwa powinien zaproponowa
działania, które zmierza
b
d
do
zrealizowania odczuwalnych korzy
ci zarówno w odczuciu społecznym, gospodarczym, jak i
administracyjnym. Zarysowanie celów informatyzacji pa
stwa jest niezb
dne dla
sformułowania konkretnych zada
i planu ich realizacji.
Zakłada si
zatem,
e w okresie 2006 – 2010 celami tymi b
d
:
Cele szczególnie istotne z punktu widzenia społecze
stwa
:
· stworzenie wiedzy i prze
wiadczenia społecznego o u
yteczno
ci narz
dzi
teleinformatycznych i
wiadomo
korzy
ci wynikaj
cych z ich stosowania;
· wprowadzenie dost
pnych dla społecze
stwa narz
dzi informatycznych,
powoduj
cych popraw
warunków
ycia, usprawniaj
cych komunikacj
społeczn
, umo
liwiaj
cych pełniejsze korzystanie z zasad demokracji;
· zapewnienie powszechnej dost
pno
ci technologii oraz usług społecze
stwa
informacyjnego oraz umiej
tno
ci ich wykorzystania, w tym wsparcie dla osób
starszych, niepełnosprawnych i innych, którym warunki
ycia utrudniaj
pełne
uczestnictwo w społecze
stwie informacyjnym;
· zbudowanie wysokiego zaufania i akceptacji działalno
ci administracji
publicznej prowadzonej drog
elektroniczn
;
· zapewnienie odpowiedniej jako
ci tre
ci internetowych – wolnych od
zawarto
ci niebezpiecznej i potencjalnie szkodliwej, oferuj
cych informacj
istotn
dla funkcjonowania społecze
stwa obywatelskiego;
· umo
liwienie wszystkim zainteresowanym uzyskanie spersonalizowanego
identyfikatora elektronicznego (np. dowodu osobistego) oraz stworzenie
mechanizmów pozwalaj
cych na indywidualny dost
p do własnych danych
oraz spraw prowadzonych w urz
dach administracji publicznej (m.in. w
ramach projektów Wrota Polski, ePUAP);
Cele szczególnie istotne z punktu widzenia gospodarki:
· zbudowanie systemu usług elektronicznych umo
liwiaj
cych prowadzenie
najwa
niejszych spraw biznesowych, jak np. rozliczenia podatkowe, cła,
opłaty administracyjne, obrót towarowy i jego rozliczanie, komunikacja
elektroniczna z urz
dami;
· zapewnienie mo
liwo
ci dost
pu do informacji sektora publicznego, wg
formuły kosztowej, w celu zwi
kszenia oferty rynkowej i poprawy kondycji
przedsi
biorstw;
· usprawnienie funkcjonowania zamówie
publicznych, przy wi
kszym
wykorzystaniu systemów typu e-procurement;
· zwi
kszenie konkurencyjno
ci gospodarki polskiej poprzez efektywne
stosowanie technik teleinformatycznych w kontaktach mi
dzy administracj
i
biznesem oraz przez promowanie ich wykorzystania pomi
dzy instytucjami
biznesowymi;
· podniesienie zaufania
rodowisk biznesowych i ogółu społecze
stwa do
elektronicznych form informowania i prowadzenia spraw;
· stymulowanie rozwoju nowych technologii w Polsce (m.in. poprzez wspieranie
bada
i innowacyjno
ci), w celu wzmocnienia rynkowej pozycji Polski;
Cele administracyjne:
· integracja i usprawnienie administracji publicznej poprzez:
5
Plik z chomika:
silas
Inne pliki z tego folderu:
Wystapienie_2006-05-18.ppt
(426 KB)
SGH2906OLE.ppt
(371 KB)
rzeczpospolita_20061130b(1).pdf
(45 KB)
Problemy_wspolpracy.ppt
(5741 KB)
PIP_2007-2010.ppt
(171 KB)
Inne foldery tego chomika:
logistyka
stawicki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin