Plan_wynikowy-MUZYCZNY ŚWIAT.doc

(216 KB) Pobierz
PLAN WYNIKOWY NAUCZYCIELA DLA PRZEDMIOTU MUZYKA W GIMNAZJUM

PLAN WYNIKOWY NAUCZYCIELA

PRZEDMIOTU MUZYKA W GIMNAZJUM

CYKL MUZYCZNY ŚWIAT

 

Lp.

 

Temat zajęć

Treści programowe

Wymagania edukacyjne

Środki dydaktyczne

1.

Trochę lata na powitanie jesieni. Nauka piosenki Wakacje.

 

              zapoznanie z programem nauczania, formami
i metodami pracy na lekcjach muzyki oraz Przedmiotowym Systemem Oceniania,

              nauka piosenki Wakacje
z repertuaru kabaretu OTTO,

              układanie wakacyjnej listy przebojów,

 

Uczeń:

-      poznaje ogólne treści programowe z muzyki oraz Przedmiotowy System Oceniania,

-      orientuje się w budowie podręcznika i zeszytu ćwiczeń Muzyczny świat,

-      śpiewa w zespole piosenkę Wakacje z akompaniamentem granym przez nauczyciela lub odtwarzanym z płyty CD,

-      uczestniczy w układaniu wakacyjnej listy przebojów muzycznych,

 

podręcznik i zeszyt ćwiczeń Muzyczny świat, nuty lub nagranie CD piosenki Wakacje (piosenka
z repertuaru kabaretu OTTO), nagrania piosenek z letnich list przebojów, pianino, odtwarzacz płyt CD,

 

2.

Muzyczna prehistoria.

Początki muzyki, najstarsze instrumenty muzyczne.

 

              zapoznanie z różnymi teoriami powstania muzyki,

              ukazanie funkcji muzyki
u ludów pierwotnych,

              poznanie historii instrumentów muzycznych,

              wykonanie prostego instrumentu perkusyjnego lub strunowego,

 

-      wyjaśnia, czym zajmuje się etnografia muzyczna,

-      wymienia hipotezy powstania muzyki na ziemi,

-      opowiada o roli muzyki w życiu ludów pierwotnych,

-      wykonuje prosty instrument perkusyjny lub strunowy wykorzystując naturalne materiały,

-      *improwizuje w grupie taniec rytualny,

 

albumy ze zdjęciami malarstwa jaskiniowego
i ilustracjami najstarszych instrumentów muzycznych, materiały potrzebne do wykonania prostych instrumentów muzycznych (tekturowe pudełka, puszki, słoiczki, kasza, groch, kamyczki, muszelki), *nagranie utworu
Igora Strawińskiego Święto wiosny, odtwarzacz płyt CD,

 

3.

O tym, jak w starożytnej Grecji i Rzymie bywało.

 

-        przybliżenie roli i funkcji muzyki w starożytnej Grecji
i Rzymie,

-        zaznajomienie z mitami greckimi i ich związkami
z muzyką,

-        poznanie historii fletni Pana
i innych instrumentów starożytnej Grecji i Rzymu,

-        omówienie roli pantomimy
w starożytnym Rzymie,

-        improwizacja gestów i min gry pantomimicznej,

-        poznanie utworów inspirowanych kulturą starożytną,

 

-      wymienia ważne ośrodki kultury świata starożytnego (Chiny, Mezopotamia, Indie, Egipt, Grecja, Rzym),

-      wie, jak nazywa się bóg grecki opiekun sztuki (Apollo),

-      wymienia kilka muz związanych z muzyką (np. Kaliope, Euterpe, Terpsychora, Polihymnia),

-      korzystając z mitologii lub innych źródeł poznaje mit grecki związany z muzyką,

-      wie, jakie funkcje spełniała muzyka w starożytnej Grecji
i Rzymie,

-      wymienia instrumenty starożytne (np.: fletnia Pana, kitara, lira, aulos),

-      wyjaśnia termin „pantomima”,

-      śpiewa w zespole piosenkę Bardzo smutna piosenka retro
z akompaniamentem granym przez nauczyciela lub odtwarzany z płyty CD,

 

zdjęcia sztuki starożytnej Grecji i Rzymu, mapa historyczna
z państwami starożytnymi, Mitologia (J. Parandowski), nuty lub nagranie Bardzo smutnej piosenki retro (sł. i muz.
A. Sikorowski), nagranie utworu Syrinx (C. Debussy) i brzmienia fletni Pana, pianino, odtwarzacz płyt CD,

 

4.

Spacer z piosenką po moim mieście. Nauka piosenki Tyle słońca
w całym mieście.

 

              rozwijanie zainteresowań historią swojego regionu,

              nauka piosenki Tyle słońca
w całym mieście,

              poznanie roli instytucji kulturalnych w regionie,

              przybliżenie twórczości artystów regionalnych.

 

-        opowiada historię powstania swojego miasta (miejscowości)
i związane z nią legendy,

-        wymienia słynnych mieszkańców swojego miasta
i opowiada o ich zasługach dla regionu (postacie historyczne, pisarze, artyści),

-        wymienia ośrodki upowszechniania kultury
w regionie,

-        śpiewa w zespole piosenkę Tyle słońca w całym mieście
z akompaniamentem granym przez nauczyciela lub odtwarzanym z płyty CD,

 

wybrane legendy, ciekawostki historyczne związane ze swoim miastem
i regionem, utwory artystyczne twórców regionalnych, nagranie piosenki Tyle słońca w całym mieście (sł. J. Kondratowicz, muz. J. Kukulski), dzwonki, flety, kolorowe kredki, odtwarzacz płyt CD,

 

5.

O muzyce na bożą chwałę. Najstarsze zabytki muzyki polskiej.

 

-        omówienie najważniejszych cech i funkcji muzyki średniowiecza,

              zapoznanie z najstarszymi polskimi zabytkami muzycznymi (Bogurodzica, Gaude Mater Polonia),

-        słuchanie utworów z epoki średniowiecza,

-        nauka pieśni Breve regnum,

-        *improwizacja ruchowa Tańca rycerzy spod Grunwaldu,

 

-        określa ramy czasowe średniowiecza i zaznacza je na osi czasu,

-        określa główne funkcje muzyki średniowiecza,

-        rozpoznaje w słuchanych utworach chorał gregoriański
i określa jego charakterystyczne cechy,

-        wymienia najważniejsze zabytki muzyki polskiej (Bogurodzica, Gaude Mater Polonia, Breve regnum),

-        opowiada o działalności muzycznej trubadurów,

-        śpiewa w zespole pieśń Breve regnum i fragment Bogurodzicy*,

-        *improwizuje ruchem pozy taneczne z Tańca rycerzy spod Grunwaldu,

 

albumy ze zdjęciami architektury, rzeźby
i malarstwa średniowiecza, nagranie chorału gregoriańskiego oraz utworów: Bogurodzica (Anonim), Gaude Mater Polonia (Wincenty
z Kielczy), wzór planszy
z neumami, flety, pianino, kartka z bloku, czarny flamaster, kredki, nuty pieśni Breve regnum, odtwarzacz płyt CD,

 

6.

Polska muzyka ludowa – tradycje i teraźniejszość. Obrzędy i zwyczaje ludowe.

 

-        omówienie działalności wybitnego polskiego etnografa Oskara Kolberga, poznanie popularnych obrzędów i zwyczajów ludowych z różnych regionów Polski,

-        słuchanie muzyki
w wykonaniu kapel ludowych oraz utworów muzycznych inspirowanych folklorem,

-        nauka wybranej pieśni ludowej lub piosenki w stylu folk,

-        nauka regionalnego tańca Trojak,

 

-        opowiada o działalności etnograficznej Oskara Kolberga,

-        wymienia ludowe instrumenty muzyczne (np.: dudy, bazuna, basy, mazanki),

-        omawia obrzędy i zwyczaje ludowe swojego regionu,

-        wyjaśnia terminy: folklor, folk music,

-...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin