PLAN WYNIKOWY NAUCZYCIELA
PRZEDMIOTU MUZYKA W GIMNAZJUM
CYKL MUZYCZNY ŚWIAT
Lp.
Temat zajęć
Treści programowe
Wymagania edukacyjne
Środki dydaktyczne
1.
Trochę lata na powitanie jesieni. Nauka piosenki Wakacje.
– zapoznanie z programem nauczania, formami i metodami pracy na lekcjach muzyki oraz Przedmiotowym Systemem Oceniania,
– nauka piosenki Wakacje z repertuaru kabaretu OTTO,
– układanie wakacyjnej listy przebojów,
Uczeń:
- poznaje ogólne treści programowe z muzyki oraz Przedmiotowy System Oceniania,
- orientuje się w budowie podręcznika i zeszytu ćwiczeń Muzyczny świat,
- śpiewa w zespole piosenkę Wakacje z akompaniamentem granym przez nauczyciela lub odtwarzanym z płyty CD,
- uczestniczy w układaniu wakacyjnej listy przebojów muzycznych,
podręcznik i zeszyt ćwiczeń Muzyczny świat, nuty lub nagranie CD piosenki Wakacje (piosenkaz repertuaru kabaretu OTTO), nagrania piosenek z letnich list przebojów, pianino, odtwarzacz płyt CD,
2.
Muzyczna prehistoria.
Początki muzyki, najstarsze instrumenty muzyczne.
– zapoznanie z różnymi teoriami powstania muzyki,
– ukazanie funkcji muzykiu ludów pierwotnych,
– poznanie historii instrumentów muzycznych,
– wykonanie prostego instrumentu perkusyjnego lub strunowego,
- wyjaśnia, czym zajmuje się etnografia muzyczna,
- wymienia hipotezy powstania muzyki na ziemi,
- opowiada o roli muzyki w życiu ludów pierwotnych,
- wykonuje prosty instrument perkusyjny lub strunowy wykorzystując naturalne materiały,
- *improwizuje w grupie taniec rytualny,
albumy ze zdjęciami malarstwa jaskiniowego i ilustracjami najstarszych instrumentów muzycznych, materiały potrzebne do wykonania prostych instrumentów muzycznych (tekturowe pudełka, puszki, słoiczki, kasza, groch, kamyczki, muszelki), *nagranie utworuIgora Strawińskiego Święto wiosny, odtwarzacz płyt CD,
3.
O tym, jak w starożytnej Grecji i Rzymie bywało.
- przybliżenie roli i funkcji muzyki w starożytnej Grecjii Rzymie,
- zaznajomienie z mitami greckimi i ich związkamiz muzyką,
- poznanie historii fletni Panai innych instrumentów starożytnej Grecji i Rzymu,
- omówienie roli pantomimyw starożytnym Rzymie,
- improwizacja gestów i min gry pantomimicznej,
- poznanie utworów inspirowanych kulturą starożytną,
- wymienia ważne ośrodki kultury świata starożytnego (Chiny, Mezopotamia, Indie, Egipt, Grecja, Rzym),
- wie, jak nazywa się bóg grecki opiekun sztuki (Apollo),
- wymienia kilka muz związanych z muzyką (np. Kaliope, Euterpe, Terpsychora, Polihymnia),
- korzystając z mitologii lub innych źródeł poznaje mit grecki związany z muzyką,
- wie, jakie funkcje spełniała muzyka w starożytnej Grecjii Rzymie,
- wymienia instrumenty starożytne (np.: fletnia Pana, kitara, lira, aulos),
- wyjaśnia termin „pantomima”,
- śpiewa w zespole piosenkę Bardzo smutna piosenka retroz akompaniamentem granym przez nauczyciela lub odtwarzany z płyty CD,
zdjęcia sztuki starożytnej Grecji i Rzymu, mapa historycznaz państwami starożytnymi, Mitologia (J. Parandowski), nuty lub nagranie Bardzo smutnej piosenki retro (sł. i muz.A. Sikorowski), nagranie utworu Syrinx (C. Debussy) i brzmienia fletni Pana, pianino, odtwarzacz płyt CD,
4.
Spacer z piosenką po moim mieście. Nauka piosenki Tyle słońca w całym mieście.
– rozwijanie zainteresowań historią swojego regionu,
– nauka piosenki Tyle słońcaw całym mieście,
– poznanie roli instytucji kulturalnych w regionie,
– przybliżenie twórczości artystów regionalnych.
- opowiada historię powstania swojego miasta (miejscowości)i związane z nią legendy,
- wymienia słynnych mieszkańców swojego miastai opowiada o ich zasługach dla regionu (postacie historyczne, pisarze, artyści),
- wymienia ośrodki upowszechniania kulturyw regionie,
- śpiewa w zespole piosenkę Tyle słońca w całym mieściez akompaniamentem granym przez nauczyciela lub odtwarzanym z płyty CD,
wybrane legendy, ciekawostki historyczne związane ze swoim miastemi regionem, utwory artystyczne twórców regionalnych, nagranie piosenki Tyle słońca w całym mieście (sł. J. Kondratowicz, muz. J. Kukulski), dzwonki, flety, kolorowe kredki, odtwarzacz płyt CD,
5.
O muzyce na bożą chwałę. Najstarsze zabytki muzyki polskiej.
- omówienie najważniejszych cech i funkcji muzyki średniowiecza,
– zapoznanie z najstarszymi polskimi zabytkami muzycznymi (Bogurodzica, Gaude Mater Polonia),
- słuchanie utworów z epoki średniowiecza,
- nauka pieśni Breve regnum,
- *improwizacja ruchowa Tańca rycerzy spod Grunwaldu,
- określa ramy czasowe średniowiecza i zaznacza je na osi czasu,
- określa główne funkcje muzyki średniowiecza,
- rozpoznaje w słuchanych utworach chorał gregoriańskii określa jego charakterystyczne cechy,
- wymienia najważniejsze zabytki muzyki polskiej (Bogurodzica, Gaude Mater Polonia, Breve regnum),
- opowiada o działalności muzycznej trubadurów,
- śpiewa w zespole pieśń Breve regnum i fragment Bogurodzicy*,
- *improwizuje ruchem pozy taneczne z Tańca rycerzy spod Grunwaldu,
albumy ze zdjęciami architektury, rzeźbyi malarstwa średniowiecza, nagranie chorału gregoriańskiego oraz utworów: Bogurodzica (Anonim), Gaude Mater Polonia (Wincentyz Kielczy), wzór planszyz neumami, flety, pianino, kartka z bloku, czarny flamaster, kredki, nuty pieśni Breve regnum, odtwarzacz płyt CD,
6.
Polska muzyka ludowa – tradycje i teraźniejszość. Obrzędy i zwyczaje ludowe.
- omówienie działalności wybitnego polskiego etnografa Oskara Kolberga, poznanie popularnych obrzędów i zwyczajów ludowych z różnych regionów Polski,
- słuchanie muzykiw wykonaniu kapel ludowych oraz utworów muzycznych inspirowanych folklorem,
- nauka wybranej pieśni ludowej lub piosenki w stylu folk,
- nauka regionalnego tańca Trojak,
- opowiada o działalności etnograficznej Oskara Kolberga,
- wymienia ludowe instrumenty muzyczne (np.: dudy, bazuna, basy, mazanki),
- omawia obrzędy i zwyczaje ludowe swojego regionu,
- wyjaśnia terminy: folklor, folk music,
-...
mala_gosia1