Zestaw ćwiczeń usprawniających zaburzone funkcje.pdf
(
115 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - cwiczenia_dysfunkcje.doc
Zestaw
ćwiczeń
usprawniających
zaburzone
Opracowała mgr Małgorzata Makara
1
funkcje
Zaburzenia analizy i syntezy wzrokowej
Objawy:
- trudności w różnicowaniu kształtów graficznych, zapamiętywaniu i odwzorowywaniu
z modelu lub z pamięci,
- trudności w rozpoznawaniu znaków i przedmiotów zbliżonych wielkością, kształtem,
- mylenie liter:
a-o, m-n, l-f- ł, e-c
,
- mylenie liter o zbliżonym kształcie a różnym położeniu w stosunku do osi pionowej, np.
p-g, d-b
lub osi poziomej, np.
u-n, b-p, d-g
,
-
odwracanie kolejności liter w wyrazach,
np.
pan - nap
,
-
opuszczanie drobnych elementów graficznych liter, np. kropki nad i, ogonka przy ą, ę,
- zapisywanie liter wybiegając poza linie, pismo nierówne, rozchwiane,
- robienie za dużych lub za małych odstępów między literami.
Jak pomóc dziecku?
Zestaw ćwiczeń:
- ćwiczenia na materiale geometrycznym (figury geometryczne, mozaika geometryczna,
tangram),
- dowolne manipulowanie figurami geometrycznymi,
- różnicowanie figur geometrycznych pod względem kształtu, barwy, grubości, wielkości.
Wyszukiwanie figur jednakowych i podobnych. Układanie figur we wzory dowolne
i według podanego wzoru,
- ćwiczenia przy pomocy stempli z figurami geometrycznymi, klocków - budowanie
całości z części,
- ćwiczenia na materiale obrazkowym - układanki obrazkowe, loteryjki i domina,
układanie w całość pociętych obrazków, pocztówek; rozpoznawanie i nazywanie
przedmiotów na obrazkach; podział przedmiotów na grupy, np. rośliny, zwierzęta, owoce,
warzywa, meble, przybory szkolne (rozwijanie myślenia logicznego, np. mak - do czego
należy? do roślin, do kwiatów, do czego nie należy?),
- ćwiczenia spostrzegania i zapamiętywania. Pokazujemy dziecku obrazek lub przedmiot
na kilka sekund i zakrywamy. Pytamy: co było na obrazku? Jakiego koloru były
przedmioty? Ile było przedmiotów? Opisz, który był największy, najmniejszy itp.
Ćwiczenie dodatkowo doskonali myślenie, wyobraźnię, uwagę i mowę.
- historyjki obrazkowe - porządkowanie obrazków, zgadywanie i opowiadania, co będzie
dalej, opowiadanie zdarzeń,
- kalkowanie obrazków przez kalkę techniczną,
- ćwiczenia na materiale literowym, sylabowym, wyrazowym i zdaniowym:
rozpoznawanie kształtu liter, wyszukiwanie takich samych liter, dopasowanie litery do
obrazka i odwrotnie, tworzenie i czytanie sylab otwartych typu: pa, ba, da, tworzenie z
nich wyrazów,
- dobieranie podpisów do obrazków i czytanie ich,
- układanie i przekształcanie wyrazów z liter alfabetu ruchomego,
- uzupełnianie brakujących części wyrazów,
- rozwiązywanie rebusów, krzyżówek i zagadek w gazetkach dziecięcych np.
„Świerszczyk”,
- wyszukiwanie i zaznaczanie w czasopismach dziecięcych liter na zasadzie: dźwięczna-
bezdźwięczna
k-g, d-t,
lub podobne graficznie:
a-c, u-n, w-m, d-b, p-g, m-n, l-t-ł,
e-c, s-z.
Uwaga!
Podczas czytania przyzwyczajamy dziecko do ujmowania wyrazu jako pewnej całości.
Głosowanie i sylabizowanie staramy się przezwyciężać poprzez przeciąganie samogłosek
przy czytaniu. Rodzic czyta wyraźnie i głośno - dziecko słucha i patrzy, co czytamy.
Innym sposobem jest czytanie w duecie. Aby tekst był zrozumiały dla dziecka zachęcamy
2
go do opowiedzenia przeczytanej treści - pomagamy przy opowiadania zadając pytania,
dopowiadając.
Zaburzenia analizy i syntezy słuchowej
Objawy:
-
trudności w rozumieniu bardziej skomplikowanych poleceń słownych,
- trudności w zapamiętaniu, powtórzeniu trudnych wyrazów i dłuższych zdań,
- trudności w dokonywaniu syntezy wyrazu,
- trudności w pisaniu ze słuchu dłuższych wyrazów,
- trudności w czytaniu całych wyrazów
- często mały zasób słów, agramatyzmy, tylko proste zdania w opowiadaniu,
- zniekształcanie wyrazów w dyktandzie,
- trudności w pisowni wyrazów zmiękczonych,
- kłopoty z różnicowaniem „j-i”,
- trudności w odróżnianiu samogłosek nosowych od „on”, „om”,
- łączenie przyimka z rzeczownikiem, np. w klasie,
- opuszczanie wyrazów, końcówek wyrazów,
- zamiana głosek dźwięcznych na bezdźwięczne- b-p, d-t,
- zamiana syczących na szumiące lub ciszące, np. s- sz, ś,
- trudności w nauce języków obcych,
- trudności w nauce wierszy, tabliczki mnożenia, zapamiętywaniu ciągów słownych
(łatwiej się uczą mając tekst przed oczami).
Ćwiczenia usprawniające:
- wysłuchiwanie i wymawianie głosek na początku wyrazu (nagłos),
- wysłuchiwanie i wymawianie głosek na końcu wyrazu (wygłos),
- wysłuchiwanie i wymawianie w środku wyrazu (śródgłos),
- zabawy w słowa: wymyślanie wyrazów na określoną głoskę, szukanie do nich rymu
- gra państwa-miasta – wyszukiwanie i zapisywanie wyrazów na określona głoskę w
odpowiednich kategoriach np. imię, rzecz, roślina, zwierzę,
- zabawy i gry rytmiczne - wystukiwanie rytmu, odgadywanie jaka to melodia na
podstawie wysłuchanego rytmu, próby komponowania melodii do zdań,
- bogacenie słownika biernego i czynnego poprzez opowiadania, opisy, rozmowy
- nauka wierszy na pamięć, nauka fragmentów prozy,
- zapamiętywanie ciągów literowych (alfabet) lub określonych nazw np. miesięcy w
połączeniu z rytmem lub melodia,
- ćwiczenia graficzno-ortograficzne - rodzic wymawia słowo, dziecko dokonuje analizy
głoskowej, omawiamy z dzieckiem trudności, a następnie dziecko zapisuje wyraz.
3
Opóźnienia rozwoju ruchowego
Objawy:
- na początku niechęć do czynności i zabaw ruchowych,
- nadmierna męczliwość,
- nadmierne bądź za małe napięcie mięśniowe (mała precyzja ruchów), kurczowe
trzymanie ołówka, silne przyciskanie, częste współruchy (języka, dłoni),
- zaburzona szybkość ruchów, np. dłoni, palców, trudności w majsterkowaniu, wycinaniu,
szyciu, zapinaniu guzików, zawiązywaniu sznurówek,
- niewłaściwa koordynacja wzrokowo-ruchowa, trudności w rysowaniu, pisaniu (brzydkie
pismo, brak połączeń między literami, zmiana wielkości i kąta nachylenia pisma, wolne
tempo pisania, niestaranne zeszyty, kleksy, pogięte kartki, liczne skreślenia i poprawki),
- trudności przyspieszenia czytania na skutek powolnych ruchów gałek ocznych.
Ćwiczenia:
a) usprawniające całe ciało
- gimnastyka, pływanie, uprawianie sportu,
- zachęcanie do udziału w grach i zabawach ruchowych - jazda na rowerze, skoki przez
skakankę itp.,
- pilnowanie, by dziecko nie spędzało więcej niż 2 godziny w ciągu dnia przed
telewizorem i komputerem,
- wykorzystywanie zabaw ruchowych do utrwalania schematu ciała i orientacji
przestrzennej: lewa - prawa, góra - dół, w prawo - w lewo.
b) usprawniające manualnie
- ćwiczenia ogólne usprawniające ruchy rąk z wykorzystaniem jak największej liczby
technik plastycznych,
- ćwiczenia graficzne ukierunkowane na doskonalenie pisma,
- ćwiczenia i zabawy zwalniające napięcie stawowo-mięśniowe:
* płynne ruchy ramion (naśladowanie lotu ptaków, marsz w wysokiej trawie, drzewa na
wietrze),
* zabawy zręcznościowe (rzuty do celu, popychanie piłek lekarskich, rzucanie piłki w
parach, ćwiczenia na równoważni, zabawy stolikowe jak pchełki, bierki, bilard stołowy),
* zabawy na orientację w przestrzeni i lateralizację.
Ćwiczenia manualne obejmują:
- ćwiczenia ruchliwości palców i sprawności czubków palców,
- lepienie z gliny, plasteliny,
- gra na instrumentach, wyszywanie, haftowanie, pisanie na klawiaturze komputerowej
lub maszynie, wycinanki, wydzieranki, nawlekanie korali,
- malowanie palcami na dużym formacie
- ugniatanie kul jedną ręką (z bibuły, gazety)
- kalkowanie wzorów,
- swobodne projektowanie ozdobnych szlaczków malowanych grubym pędzlem na dużej
powierzchni
- wypełnianie kolorowanek oraz wzorów wykonanych stemplami,
- wycinanie różnych wzorów wcześniej malowanych
- wydzieranie z papieru różnych postaci,
- zamalowywanie dużych płaszczyzn.
4
Zaburzenia orientacji przestrzennej
Objawy:
- słabe rozumienie określeń słownych, dotyczących stosunków przestrzennych, przyimki
(w, za, nad, pod, obok, przed…),
- rysunki o niskim poziomie graficznym, mała ilość szczegółów, złe rozplanowanie
przedmiotów,
- niewłaściwe rozplanowanie wyrazów w stosunku do strony zeszytu, nie mieszczenie się
w liniach zeszytu, częste wybieranie złych linijek
- mylenie kierunku zapisu (pismo lustrzane)
- mylenie liter o podobnym położeniu w stosunku do osi poziomej i pionowej p-g, d-b,
u-n, g-b, dotyczy to także czytania i pisania.
- trudności w opanowaniu pojęć dotyczących rozróżniania stron świata, pór roku,
miesięcy, pór dnia, dni tygodnia
- trudności w nauce geometrii
Ćwiczenia usprawniające:
- określanie położenia poszczególnych przedmiotów w przestrzeni, na obrazku,
- rysowanie przedmiotów w odpowiednim położeniu:
* dorysuj pod oknem ławkę
* obok drzewa dorysuj chmurkę itd.
- udzielanie słownej odpowiedzi na pytania dotyczące otaczającej rzeczywistości lub
sytuacji przedstawionej na rysunku:
* Obok czego stoi krzesło?
* W którym roku narysowano słońce?
* Co jest w prawym dolnym rogu?
- Kolorowanie obrazka według instrukcji , np.:
* pola oznaczone kółkiem zamaluj na czerwono,
* pola z wynikiem 25 pokoloruj na niebiesko.
- Utrwalanie rozróżniania stron ciała:
* pokaż prawą rękę, lewą nogę, prawe ucho,
* podnieś lewą nogę, schowaj piłkę do lewej kieszeni
* narysuj kreskę po prawej stronie kartki itp.
- śledzenie wzrokiem przedmiotów poruszanych przez rodzica
- śledzenie linii na obrazku tzw. plątaninki
- układanie konstrukcji z klocków np. lego
- kreślenie kształtów graficznych w powietrzu
- rysowanie z zachowaniem kierunku od prawej do lewej szlaczków i kształtów
literopodobnych.
Bibliografia:
- E. Chmielewska „Zabawy logopedyczne i nie tylko - poradnik dla nauczycieli i rodziców”
Wydawnictwo Mac 1996
- Materiały własne z kursu „Terapia pedagogiczna”
5
Plik z chomika:
asiaka88
Inne pliki z tego folderu:
Richard Dawkins (2004) The Atheism Tapes.avi
(386758 KB)
Richard Dawkins (2004) The Selfish Green.avi
(716422 KB)
Richard Dawkins (2007) Enemies of Reason, part 2.avi
(716726 KB)
Richard Dawkins (2007) Enemies of Reason, part 1.avi
(717562 KB)
Richard Dawkins (2006) Root of all evil, part 1 - The God Delusion(1).avi
(710750 KB)
Inne foldery tego chomika:
archiwum
Audiobooks
Czasopisma PDF
Dokumenty
English
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin