Sprawozdanie STAŻYSTA.doc

(84 KB) Pobierz
Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego

SPRAWOZDANIE

Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO  NAUCZYCIELA STAŻYSTY

 

Imię i nazwisko nauczyciela: mgr Karolina

Imię i nazwisko opiekuna stażu: mgr

Miejsce pracy: Miejskie Przedszkole

Imię i nazwisko dyrektora szkoły: mgr

Imię i nazwisko kierownika przedszkola: mgr

Czas trwania stażu: 1 września 2008 r. – 31 maja 2009 r.

 

 

              W okresie od 1 września 2008 roku do 31 maja 2009 roku odbywałam staż
w Miejskim Przedszkolu Nr 8 przy Miejskim Zespole Szkół Nr 6 w Gorlicach na stopień nauczyciela kontraktowego. We wrześniu 2008 roku przedstawiłam Dyrekcji plan rozwoju zawodowego, który powstał w porozumieniu z opiekunem stażu panią mgr Barbarą. Rozpoczęłam pogłębianie swojej wiedzy i doskonalenie umiejętności wierząc,
że podniesie to efektywność moich działań edukacyjnych, a w konsekwencji posłuży podniesieniu jakości mojej pracy, a przez to pracy przedszkola. Dokumentację i opis przeprowadzonych działań wymaganych od nauczyciela stażysty ubiegającego się o awans zawodowy skompletowałam według poszczególnych wymagań:

 

I. Strefa rozwoju zawodowego: organizacyjna, znajomość zasad funkcjonowania przedszkola i obowiązującej dokumentacji:

 

1. Poznanie procedury awansu zawodowego:

- zapoznałam się z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn.1.12.2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Nr 260,
poz. 2593);

- poznałam Rozporządzenie MEN z dnia 14.11.2007r. zmieniającym rozporządzenie
w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 16.11.2007 r. Nr 214, poz.1580);

- przeanalizowałam Kartę Nauczyciela z dnia 26.01.1982r.(Dz. U. z 2003r.Nr 118, poz.1112 z późniejszymi zmianami), szczególną uwagę zwróciłam na rozdział 3 dotyczący awansu zawodowego i wymagań kwalifikacyjnych.

Efektem dokładnego zapoznania się z obowiązującą dokumentacją było ustalenie zasad współpracy z opiekunem oraz  poprawnie sporządzony i zatwierdzony przez Dyrekcję plan rozwoju zawodowego. Posiadam także kopie wspomnianych dokumentów tj. rozdział 3 Karty Nauczyciela oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.

 

2. Poznanie zasad funkcjonowania przedszkola:

- przeanalizowałam Ustawę o Systemie Oświaty z dn. 07.09.1991r.(rozdz. 2);

- zapoznałam się ze statutem Miejskiego Zespołu Szkół Nr 6 w Gorlicach, a w szczególności z rozdziałem dotyczącym celów, zadań Miejskiego Przedszkola Nr 8 w Gorlicach. Ponadto przeglądnęłam  Program rozwoju przedszkola, Regulamin Rady Rodziców, Regulamin Rady Pedagogicznej, Regulamin rekrutacji dzieci do przedszkola, Regulamin przyprowadzania
i odbierania dzieci z przedszkola;

- brałam czynny udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które odbyły się:

1)     29.08.2008 r.: spotkanie organizacyjne – przydział  grup, sal;

2)     10.09.2008 r.: prezentacja planu pracy przedszkola na rok szkolny 2008/2009
oraz plan nadzoru pedagogicznego;

3)     12.11.2008 r.: w obecności pani mgr ( starszego wizytatora KO), pana mgr, pani Kierownik i zgromadzonych nauczycielek przedstawiłam referat nt. Główne cele edukacji patriotycznej określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.;

4)     24.02.2009 r.: przygotowałam i przedstawiłam sprawozdanie z pracy dydaktyczno – wychowawczej za I półrocze;

5)     26.05.2009 r.: opracowałam i zaprezentowałam zebranym na posiedzeniu Rady Pedagogicznej referat pt. Wprowadzenie nowych metod do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.

- przeanalizowałam również bardzo wnikliwie podstawę programową wychowania przedszkolnego;

Dzięki analizie wyżej wymienionych dokumentów oraz udziałowi w Radach Pedagogicznych zapoznałam się z celami, zadaniami placówki. Poznałam organizację pracy w przedszkolu, jego organy oraz ich kompetencje. Ponadto zaznajomiłam się
z podstawowymi zadaniami Rady Rodziców, komisji rewizyjnej, a w szczególności Rady Pedagogicznej, które głównie dotyczą planowania i organizowania pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, jej analizowania, oceniania i wnioskowania. Rozpoznałam również zasady postępowania rekrutacyjnego, zasady ogłaszania jej wyników, niezbędne dokumenty dotyczące rekrutacji. Po przeanalizowaniu regulaminu przyprowadzania
i odbierania dzieci z przedszkola, wiem jakie są obowiązki rodzica przyprowadzającego dziecko do placówki, jaka jest jego odpowiedzialność, wiem jak ważne są upoważnienia
do odbioru dziecka przez inne osoby, jaki jest wymagany wiek dziecka, które może odebrać młodsze rodzeństwo z przedszkola. Znam również procedurę w przypadku nieodebrania dziecka z placówki.

 

3. Zapoznanie się z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa dzieci oraz higienicznych warunków pracy i zabawy:

- przestudiowałam dokumentację przedszkola dotyczącą przepisów przeciwpożarowych oraz księgę HACCP;

- we wrześniu 2008 roku zapoznałam się z przepisami prawnymi dotyczącymi zasad bezpiecznego i higienicznego zachowania, brałam także udział w kursie BHP.

Dowodem zapoznania się z w/w przepisami było przestrzeganie obowiązujących przepisów oraz analiza przepisów BHP w przedszkolu, a także zaświadczenie o odbyciu kursu.

 

4. Umiejętność prowadzenia dokumentacji nauczyciela:

- począwszy od września 2008 roku, systematycznie sporządzałam plany miesięczne, konspekty oraz arkusze hospitacyjne, przy ich przygotowywaniu sięgałam do programów:

1)     ABC program wychowania przedszkolnego XXI wieku, A. Łada – Grodzińska,     E. Bełczewska;

2)     Edukacja zdrowotna – program przeznaczony dla przedszkoli, K. Dudkieczicz,   K. Kamieńska;

- zapoznałam się ze sposobem prowadzenia prawidłowych wpisów do dziennika, głównie według ramowego rozkładu dnia;

- przygotowałam również karty obserwacji dzieci, wypełniałam je zgodnie z przyjętymi oznaczeniami i normami zawartymi w standardach edukacyjnych dla dzieci w danym wieku.

              Efektem podjętych przeze mnie działań są plany miesięczne, zapisy w dzienniku potwierdzone częstą kontrolą ze strony pani Kierownik, a także uzupełnione karty obserwacji, dzięki którym mogłam skutecznej i w sposób bardziej zindywidualizowany podejść do pracy w grupie mieszanej.

 

 

II. Strefa rozwoju zawodowego: dydaktyczna, umiejętność prowadzenia zajęć w grupie 3 – 4 latków:

 

1. Obserwowanie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli:

- począwszy od września raz w miesiącu hospitowałam zajęcia prowadzone przez opiekuna stażu, tematy hospitowanych zajęć to:

1)     Wrzesień: Organizacja i kierowanie zabawą dowolną (zabawy dowolne);

2)     Październik: Przedszkolne Święto Plonów (uroczystość przedszkolna – realizacja planu rocznego z obszaru edukacji patriotycznej);

3)     Listopad: Uliczne sygnały (obszar edukacji muzycznej);

4)     Grudzień: Casa dei bambini (zajęcia prowadzone metodą Marii Montessori);

5)     Styczeń: Co nam Nowy Rok przyniesie (obszar edukacji w zakresie mowy i myślenia);

6)     Luty: Zimowe zabawy z liczeniem (obszar edukacji matematycznej);

7)     Marzec: Woda wokół nas (obszar edukacji przyrodniczej);

8)     Kwiecień: Falujące fale – poznawanie i utrwalanie litery F (obszar edukacji
w zakresie przygotowania do czytania i pisania);

9)     Maj: Wycieczka do Państwowej Straży Pożarnej w Gorlicach (obszar edukacji społeczno-moralnej).

Każde z hospitowanych zajęć udokumentowane jest notatką z hospitowanego zajęcia, ponadto każde hospitowane zajęcia zostały omówione, dzięki czemu zdobyłam nowe doświadczenia konieczne w pracy z grupą dzieci 5-6 letnich.

 

2. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu i dyrektora przedszkola:

- podczas odbywania stażu raz w miesiącu prowadziłam zajęcia obecności opiekuna stażu, tematy zajęć prowadzonych w obecności pani Kierownik i opiekuna stażu:

1)     Wrzesień: Organizacja pracy w grupie 3-4 latków (zebranie z rodzicami)

2)     Październik: Poznajemy pracę piekarza (obszar edukacji społeczno-moralnej);

3)     Listopad: Zimno – coraz zimniej (obszar edukacji zdrowotnej);

4)     Grudzień: Zajęcia prowadzone metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne (obszar edukacji ruchowej);

5)     Styczeń: Nasi wspaniali goście – Babcia i Dziadziu (uroczystość przedszkolna);

6)     Luty: Bawimy się w kosmonautów (obszar edukacji w zakresie mowy i myślenia);

7)     Marzec: Malowana tęcza (obszar edukacji przyrodniczej);

8)     Marzec: Żegnaj zimo – witaj wiosno! (uroczystość przedszkolna)

9)     Kwiecień: Kto tak stuka? Kto tak puka? (edukacja umysłowa metodą Dobrego Startu – obszar edukacji przygotowania do czytania i pisania).

Każde prowadzone przeze mnie zajęcia zostały omówione z panią Kierownik czy też opiekunem stażu, scenariusze zajęć przygotowywałam zgodnie z Podstawą Programową, korzystałam przede wszystkim z programu ABC program wychowania przedszkolnego XXI wieku . Sporządzałam także notatki przedhospitacyjne.

Planując zajęcia w grupie mieszanej organizowałam sytuacje edukacyjne w taki sposób, aby każde dziecko mogło zdobyć jak najwięcej umiejętności i poszerzyć swoją wiedzę
i zainteresowania. Ponieważ Maluchy to grupa mieszana (3–4 latki) stosowałam zasadę stopniowania trudności, wykorzystywałam różnorodne metody i formy pracy dostosowane
do poziomu rozwoju i możliwości dzieci.

Uważam, że udało mi się stworzyć miłą i przyjazną dziecku atmosferę, co przyczyniło się do zintegrowanie dzieci i współdziałania.

 

3. Doskonalenie i wzbogacanie własnego warsztatu pracy:

- przez cały okres trwania stażu samodzielnie studiowałam literaturę pedagogiczną
i metodyczną oraz publikacje i czasopisma, np. „Nauczycielka przedszkola”, „Bliżej przedszkola”, „Wychowanie w przedszkolu”, B. Muchacka „Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej”, Z. Bogdanowicz „Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli”, M. Bogdanowicz „Metoda Dobrego Startu”,  I. Dudzińsk, T. Fiutowsk „W co i jak się bawić?”,
M. bogdanowicz, B. Kisiel, M. Przasnyska „Metoda Weroniki Sherborne w terapii
i wspomaganiu rozwoju dziecka”;

- starałam się wzbogacać również paletę metod pracy z dziećmi. Prowadziłam zajęcia wykorzystując Metodę Dobrego Startu – od wierszyka do rysunku Marty Bogdanowicz. Ponadto starałam się urozmaicać naukę poprzez adaptację ćwiczeń grafomotorycznych Tymichowej oraz wprowadzałam dzieci w świat pisma wraz z Ireną Majchrzak (wybrane elementy metody); 

- korzystając z literatury, Internetu i własnych pomysłów samodzielnie przygotowywałam pomoce do zajęć, które spotkały się z dużym zainteresowaniem u dzieci i uatrakcyjniły prowadzone przeze mnie zajęcia;

- przygotowywanie dekoracji w sali adekwatnych do pory roku, świąt czy innych okoliczności;

- organizowałam wystawy prac plastycznych dzieci, aby rodzice na bieżąco mogli być świadkami rozwoju zdolności manualnych i plastycznych swoich pociech, niektóre prace plastyczne były pakowane i dzieci zabierały je do domu.

- doskonaliłam umiejętności prowadzenia zajęć Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne (jedne zajęcia w tygodniu);

- udział w konkursach i programach: „Konkurs o tematyce świąteczno-zimowej” ogłoszony
w Portalu Nauczycielek Przedszkola na stronie http://nauczyciele przedszkola.pl (I m-sce), „Bezpieczne podróżowanie w bardziej zielonym świecie”, „Kubuś – Przyjaciele Natury” (którego byłam koordynatorem), „Akcja Góra grosza” (której byłam organizatorem na terenie naszego przedszkola).

- uczestniczyłam również bardzo aktywnie w akcji „Cała Polska czyta dzieciom.

Dekoracja sali przedszkolnej zmieniała się w ciągu roku bardzo często i wprowadzała zawsze miłą i przyjazną atmosferę do pracy z dziećmi, ale i do współpracy z rodzicami.
W tak inspirującym i kolorowym miejscu dzieci chętnie uczestniczyły w zajęciach. Dodatkowo do tak ogromnego zainteresowania przedszkolaków zajęciami przyczyniły się pomoce dydaktyczne, w dużej mierze zrobione przeze mnie własnoręcznie. Natomiast efekty prac plastycznych zawsze wisiały na tablicy w holu, by wszyscy mogli podziwiać wytwory Maluszków.

Wzbogacenie mojego warsztatu pracy o nowe, atrakcyjne dla dzieci metody zaowocowały łatwiejszym i słynniejszym przebiegiem zajęć, lepszym zrozumieniem poleceń i zadań. Dodatkowo rozwijały one tak bardzo ważne funkcje: językowe,  spostrzeżeniowe: wzrokowe, słuchowe, dotykowe, kinestetyczne (czucie ruchu) i motoryczne
oraz współdziałania między tymi funkcjami czyli integracji percepcyjno-motorycznej.
Są to funkcje, które leżą u podstaw złożonych czynności czytania i pisania. Ponadto pozytywnie wpływają one na: świadomość schematu ciała, integrację poszczególnych jego części, orientację w czasie i przestrzeni w środowisku zewnętrznym, poczucie bezpieczeństwa, zaufanie do siebie i partnera, współdziałanie, partnerstwo, emocje, opanowanie ich, własną inwencję, pewność siebie, inicjatywę, sprawność ruchową, wyobraźnię pojęć, koncentracji uwagi, sposoby komunikowania się, a także do integracji środowiska w którym jesteśmy, oraz umiejętności rozluźniania się po okresie napięcia
i koncentracji.

Udział w licznych konkursach plastycznych sprawił, iż dzieci miały okazję
do zdobycia nagród i pochwał. Również dla mnie ważne było, że każde podjęte w tej dziedzinie działanie zakończyło się sukcesem. Ogromnym wyróżnieniem było zajęcie
I miejsca w konkursie internetowym, gdzie wystawione zostały prace przestrzenne
pt. „Szyszkowa choinka”. Dzieci przeżyły to ogromnie i bardzo długo wspominały swój wielki triumf. Organizatorzy konkursu z Brukseli nagrodzili każde dziecko, które nadesłało swoją pracę, dzięki czemu wszystkie Maluszki poczuły się docenione i dowartościowane.

 

4. Udział w formach doskonalenia zawodowego:

- w miarę możliwości uczestniczyłam w warsztatach, kursach i konferencjach, które pozwoliły mi wzbogacać wiedzę merytoryczną i doskonalić swoje umiejętności, abym jeszcze lepiej mogła przygotowywać się i wykonywać swoją pracę. Podczas trwania stażu uczestniczyłam w:

1)     Seminarium Planowanie pracy nauczyciela przedszkola, którego organizatorem był Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli WENA w Gorlicach – październik 2008 r.;

2)     Szkolenie Kolorowa jesień kosze dźwięków niesie – stymulująca i inspirująca rola muzyki w procesie dydaktycznym, którego organizatorem było wydawnictwo Nowa Era – listopad 2008 r.;

3)     Warsztaty w Miejskim Przedszkolu Nr 5 w Gorlicach o prawach człowieka,
ze szczególnym naciskiem na prawa dziecka i formach ich promowania
w wychowaniu przedszkolnym – grudzień 2008 r.;

4)     Warsztaty doskonalenia koleżeńskiego pt. Diagnoza z zastosowaniem Skali Gotowości Szkolnej i wspomagania dzieci 5-letnich w osiąganiu dojrzałości szkolnej.
styczeń 2009 r.;

5)     Warsztaty Jak z przedszkolaka zrobić starszaka, które odbyły się w Przedszkolu
w Bieczu – marzec 2009 r.;

6)     Konferencji Techniki twórczego myślenia w rocznym przygotowaniu dziecka
do szkoły, zorganizowanej przez MAC Edukacja – maj 2009 r.

Tak aktywny udział w formach doskonalenia zawodowego zaowocował zdobyciem umiejętności prowadzenia dokumentacji, tak ważnej dla młodego, początkującego nauczyciela. Ponadto przyczynił się do urozmaicenia form prowadzonych zajęć. Propagowanie praw dziecka zarówno w sali przedszkolnej, ale i wśród rodziców poprzez gazetkę informacyjną również zostało zainspirowane odbytym szkoleniem.

5. Aktywna i systematyczna pomoc w realizowaniu zadań edukacyjnych:

- brałam udział w przygotowaniu i przeprowadzaniu uroczystości przedszkolnych:

1)     Zabawa andrzejkowa – listopad 2008 r.;

2)     Spotkanie ze świętym Mikołajem – grudzień 2008 r.;

3)     Kiermasz świąteczny – grudzień 2008 r.;

4)     Dzień dziadków – styczeń 2009 r.;

5)     Zabawa karnawałowa – styczeń 2009 r.;

6)     Dzień wiosny – marzec 2009 r.

− zorganizowałam dzieciom wycieczkę do Państwowej Straży Pożarnej w Gorlicach, Biblioteki Publicznej w Gorlicach, pobliskiej piekarni i sklepu spożywczego;

- odwiedzili nas zacni goście: podróżnik, Słowacy oraz pani z Biblioteki Publicznej
w Gorlicach;

− dzieci obejrzały teatrzyki:

1)     Skarby lasu – styczeń 2009 r.;

2)     Smok wawelski – kwiecień 2009 r.;

3)     Królewna Śnieżka – maj 2009 r.;

4)     Piękna i Bestia – maj 20009 r..

W przygotowania wspomnianych uroczystości starałam się angażować także dzieci, które zawsze bardzo emocjonalnie przeżywają każdą uroczystość. Podczas każdej
z wymienionych uroczystości razem z Maluchami staraliśmy się przygotować okolicznościowe (odpowiednie do danego wydarzenia) wierszyki i piosenki. Ponadto
na każdą okoliczność przygotowałam z dziećmi upominki dla najbliższych, np. pierniczki ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin