W kregu zabawy.pdf

(3599 KB) Pobierz
DocHdl1tmpTarget
326962655.001.png 326962655.002.png 326962655.003.png 326962655.004.png
Redakcja językowa i korekta
Lidia Machura
Skład i łamanie
Paweł Kowalski
Grupa Edukacyjna S.A.
Wydawnictwo JUKA-91 Sp. z o.o.
ul. Jutrzenki 118
02-230 Warszawa
tel. 022 381 72 07, faks 022 381 72 10
infolinia 0800 650 300
juka@juka.edu.pl
www.juka.edu.pl
SPIS TREŚCI
Wstęp ............................................................................................................. 5
1. Szczegółowe cele kształcenia i wychowania .............................................. 6
2. Treści programowe .................................................................................... 7
2.1. Edukacja zdrowotna ......................................................................... 12
2.2. Edukacja emocjonalna i wprowadzenie w świat wartości .................. 16
2.3. Edukacja społeczna i otoczenie techniczne....................................... 19
2.4. Edukacja językowa ........................................................................... 23
2.5. Edukacja przyrodnicza i ekologiczna ................................................ 28
2.6. Edukacja matematyczna .................................................................. 32
2.7. Edukacja artystyczna ........................................................................ 36
3. Sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem
możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb
i możliwości dzieci .................................................................................. 42
4. Obserwacje pedagogiczne. Analiza gotowości dziecka do podjęcia
nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) .................................................. 49
Materiały pomocnicze .................................................................................. 52
Bibliografia .................................................................................................... 60
Podstawy prawne ........................................................................................... 61
WSTĘP
Wiek przedszkolny to okres szybkich zmian rozwojowych, mający swe konse-
kwencje w dalszym życiu człowieka. Wychowanie przedszkolne to czas wspoma-
gania dziecka, czyli tworzenia mu optymalnych warunków rozwoju i czuwania
nad kierunkiem zmian. W procesie tym należy pomagać wychowankowi rozwijać
różnorodne umiejętności, takie jak samodzielność, kreatywność, umiejętność do-
strzegania problemów, planowania i realizowania zadań, kompetencje społeczne
oraz postawy kształtowane w relacjach ze środowiskiem społeczno-przyrodniczym
i kulturowym.
Program ten opisuje sposób realizacji podstawy programowej wychowania
przedszkolnego w zakresie wspomagania rozwoju i edukacji dzieci objętych
różnymi formami wychowania przedszkolnego po zmianie z 23 grudnia 2008
roku.
Program wyznacza szczegółowe umiejętności dziecka w różnych obszarach
jego funkcjonowania z podziałem na poziomy, wskazuje dodatkowe treści w ra-
mach wspomagania wychowanka w rozwijaniu uzdolnień. Ponadto przybliża spo-
soby osiągania przyjętych celów, wartościowania postępów dziecka oraz zawiera
materiały pomocnicze do pracy nauczyciela.
Podstawowe założenia tego programu oparte są na czterech filarach edukacji,
będących celami ogólnymi kształcenia. Są to:
1. Uczyć się, aby wiedzieć (wiedza)
Wiedza to środek i cel ludzkiego życia. Pozwala na komunikowanie, rozwijanie
umiejętności, rozumienie świata. Daje radość rozumienia, poznawania i odkry-
wania. Istotna jest sprawność procesów poznawczych.
2. Uczyć się, aby działać (umiejętności)
W codziennej rzeczywistości istotne są wszechstronne kompetencje, dzięki któ-
rym człowiek radzi sobie z różnymi zadaniami i problemami.
3. Uczyć się , aby być (system wartości i postaw)
Dzięki edukacji człowiek powinien kształcić samodzielne, krytyczne myślenie,
wypracować sądy, podejmować decyzje w różnych okolicznościach życia. Waż-
ne są różnorodne doświadczenia, które mają pomóc w ukształtowaniu systemu
postaw, wzbogacić osobowość, przygotować do „bycia” i pełnienia ról.
4. Uczyć się, aby żyć wspólnie z innymi (pokojowe współistnienie i współdziała-
nie całej ludzkości)
Ważne jest, aby odkryć siebie, zauważyć niepowtarzalność i odrębność każde-
go człowieka, współdziałać z innymi, nauczyć się rozwiązywać konflikty, plano-
wać i realizować z innymi wspólne cele.
Program ten wyznacza właściwe proporcje między wychowaniem a kształce-
niem w warunkach wzmożonej aktywności dziecka w wieku przedszkolnym. Tytuł
nawiązuje do zabawy, jako podstawowej formy aktywności małego dziecka.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin