mieszaniny.doc

(80 KB) Pobierz
-

 

 

 

                                       PRZYRODA KL. V

 

 

Dział programu – Podstawowe własności i budowa materii

Temat lekcji – Sporządzamy i rozdzielamy mieszaniny substancji

              Cele operacyjne

Wiadomości:

1.Przypomnienie rodzajów substancji ( substancje proste i złożone )

2.Poznanie pojęcia mieszanina jednorodna i niejednorodna.

3.Sposoby rozdzielania mieszanin.

Umiejętności:

1.Współdziałanie w grupie.

2.Umiejętność sporządzania mieszanin.

3.Umiejętność doboru metody rozdzielania do rodzaju mieszaniny.

              Cele wychowawcze

1.Rozwijanie dociekliwości poznawczej.

2.Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa przy wykonywaniu doświadczeń.

Metody:

1.Doświadczenie

2.Pogadanka

3.Dyskusja

Formy pracy:

1.Praca w grupach

2.Praca w zespole klasowym

Środki dydaktyczne:

Zlewki, woda, sól, piasek, żelazo, siarka, mąka, ryż, groch, kalium, 

szkiełka zegarkowe, magnesy, sito, łapki metalowe, palniki spirytusowe.

       

           TOK LEKCJI

   FAZA PRZYGOTOWAWCZA

I zespół czynności:

1.Przygotowanie teoretyczne

     -   przypomnienie rodzajów substancji

     -   podawanie przykładów substancji prostych i złożonych

2.Stworzenie sytuacji problemowej

     -   wymieszanie ze sobą dwóch substancji

a)     woda + sól

b)    groch + mąka

3.Wyłonienie i formułowanie problemu

     -   Czym różnią się wykonane mieszaniny?

     -   Czy można rozdzielić ich składniki?

4.Sformułowanie hipotez

     -   Występują różne rodzaje mieszanin.

     -   Składniki mieszanin można oddzielić.

5.Projektowanie badań

     -   podział klasy na 5 grup

     -   losowanie przez grupy zestawów ćwiczeń

6.Sporządzenie wykazu środków dydaktycznych

     -   grupy sporządzają wykaz potrzebnych im pomocy według instrukcji

          doświadczenia

7.Planowanie sposobu rejestracji wyników badań – wypełnianie tabeli

Składniki

mieszaniny

Skł.mieszaniny

są widoczne

Skł.mieszaniny nie

są widoczne

Metoda rozdziela-nia mieszaniny

Wykorzystana

Właściwość fiz.

 

 

 

 

 

 

 

II zespół czynności:

1.Przygotowanie badań laboratoryjnych

     -   zebranie i dobór środków dydaktycznych zgodnie z instrukcją ćwiczenia

     -   przygotowanie stanowiska pracy

    FAZA REALIZACYJNA

 

III zespół czynności:

1.Przeprowadzenie badań

     -   każda grupa z otrzymanych substancji ma utworzyć mieszaninę, określić

         jej cechy i dokonać rozdzielenia na substancje podstawowe

  grupa I – mieszanina wody i soli

  grupa II – mieszanina mąki i żelaza

  grupa III – mieszanina piasku i siarki

  grupa IV – mieszanina ryżu i grochu

  grupa V – mieszanina kalium i wody

2.Rejestrowanie wyników badań

    -   zapisanie spostrzeżeń z doświadczenia w tabeli obserwacji na tablicy   

        głównej klasy

IV zespół czynności:

1.Analiza i opracowanie wyników badań

    -   dyskusja nad wynikami doświadczeń w grupach, analiza tabeli wyników

2.Weryfikacja hipotez

    -   Są dwa rodzaje mieszanin.

    -   Składniki mieszanin można oddzielać od siebie wykorzystując ich cechy

         fizyczne.

3.Wnioskowanie końcowe

     -   występują mieszaniny jednorodne i niejednorodne

    -   dorysowanie i uzupełnienie rubryki w tabeli pt. Rodzaj mieszaniny

 

  FAZA  KONTROLNA

V zespół czynności:

1.Kontrola i ocena poprawności rozwiązywania problemu

    -   ocena pracy w grupach

    -   notatka do zeszytu

    -   zadanie domowe – krystalizacja soli z jej wodnego roztworu

 

 

 

   ZAPIS NOTATKI DO ZESZYTU:

Składniki

mieszaniny

Skł.miesz.

są widoczne

Skł.miesz. nie

są widoczne

Metoda roz-

dzielania miesz

Wykorzystana

właściw.subst.

Rodzaj

mieszaniny

woda+sól

        -

         +

odparowanie

różne T wrzenia

jednorodna

mąka+żelazo

         +

          -

magnes

przyciąganie

magnetyczne

niejednorodna

piasek+siarka

         +

          -

woda

ciężar substancji

niejednorodna

ryż+groch

         +

          -

sito

różne rozmiary

niejednorodna

kalium+woda

         -

         +

odparowanie

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin