PRZYRODA KL. V
Temat lekcji – Sporządzamy i rozdzielamy mieszaniny substancji
Cele operacyjne
Wiadomości:
1.Przypomnienie rodzajów substancji ( substancje proste i złożone )
2.Poznanie pojęcia mieszanina jednorodna i niejednorodna.
3.Sposoby rozdzielania mieszanin.
Umiejętności:
1.Współdziałanie w grupie.
2.Umiejętność sporządzania mieszanin.
3.Umiejętność doboru metody rozdzielania do rodzaju mieszaniny.
Cele wychowawcze
1.Rozwijanie dociekliwości poznawczej.
2.Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa przy wykonywaniu doświadczeń.
Metody:
1.Doświadczenie
2.Pogadanka
3.Dyskusja
Formy pracy:
1.Praca w grupach
2.Praca w zespole klasowym
Środki dydaktyczne:
szkiełka zegarkowe, magnesy, sito, łapki metalowe, palniki spirytusowe.
I zespół czynności:
1.Przygotowanie teoretyczne
- przypomnienie rodzajów substancji
- podawanie przykładów substancji prostych i złożonych
2.Stworzenie sytuacji problemowej
- wymieszanie ze sobą dwóch substancji
a) woda + sól
b) groch + mąka
3.Wyłonienie i formułowanie problemu
- Czym różnią się wykonane mieszaniny?
- Czy można rozdzielić ich składniki?
4.Sformułowanie hipotez
- Występują różne rodzaje mieszanin.
- Składniki mieszanin można oddzielić.
5.Projektowanie badań
- podział klasy na 5 grup
- losowanie przez grupy zestawów ćwiczeń
6.Sporządzenie wykazu środków dydaktycznych
- grupy sporządzają wykaz potrzebnych im pomocy według instrukcji
doświadczenia
7.Planowanie sposobu rejestracji wyników badań – wypełnianie tabeli
Składniki
mieszaniny
Skł.mieszaniny
są widoczne
Skł.mieszaniny nie
Metoda rozdziela-nia mieszaniny
Wykorzystana
Właściwość fiz.
II zespół czynności:
1.Przygotowanie badań laboratoryjnych
- zebranie i dobór środków dydaktycznych zgodnie z instrukcją ćwiczenia
- przygotowanie stanowiska pracy
III zespół czynności:
1.Przeprowadzenie badań
- każda grupa z otrzymanych substancji ma utworzyć mieszaninę, określić
jej cechy i dokonać rozdzielenia na substancje podstawowe
grupa I – mieszanina wody i soli
grupa II – mieszanina mąki i żelaza
grupa III – mieszanina piasku i siarki
grupa IV – mieszanina ryżu i grochu
grupa V – mieszanina kalium i wody
2.Rejestrowanie wyników badań
- zapisanie spostrzeżeń z doświadczenia w tabeli obserwacji na tablicy
głównej klasy
IV zespół czynności:
1.Analiza i opracowanie wyników badań
- dyskusja nad wynikami doświadczeń w grupach, analiza tabeli wyników
2.Weryfikacja hipotez
- Są dwa rodzaje mieszanin.
- Składniki mieszanin można oddzielać od siebie wykorzystując ich cechy
fizyczne.
3.Wnioskowanie końcowe
- występują mieszaniny jednorodne i niejednorodne
- dorysowanie i uzupełnienie rubryki w tabeli pt. Rodzaj mieszaniny
V zespół czynności:
1.Kontrola i ocena poprawności rozwiązywania problemu
- ocena pracy w grupach
- notatka do zeszytu
- zadanie domowe – krystalizacja soli z jej wodnego roztworu
ZAPIS NOTATKI DO ZESZYTU:
Skł.miesz.
Skł.miesz. nie
Metoda roz-
dzielania miesz
właściw.subst.
Rodzaj
woda+sól
-
+
odparowanie
różne T wrzenia
jednorodna
mąka+żelazo
magnes
przyciąganie
magnetyczne
niejednorodna
piasek+siarka
woda
ciężar substancji
ryż+groch
sito
różne rozmiary
kalium+woda
...
klima46