PLAN PRACY WYCHOWAWCZO.doc

(52 KB) Pobierz
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC STYCZEŃ GRUPA II BIEDRONKI

 

 

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC STYCZEŃ    GRUPA II BIEDRONKI

 

 

 

 

 

 

Temat kompleksowy: BAWIMY SIĘ BEZPIECZNIE NA ŚNIEGU

 

 

Cele:

1.     Dostrzeganie zmian w krajobrazie przyrodniczym.

2.     Zapoznanie z bezpiecznym sposobem zabaw na dworze podczas zimy.

3.     Dostrzeganie znaczenia zabaw i przebywania na świeżym powietrzu zimą.

4.     Dostrzeganie i rozumienie znaczenia niebezpieczeństw związanych z obecną porą roku.

5.     Zapoznanie jak bezpiecznie korzystać z uroków zimy.

6.     Dostrzeganie zmiany w przyrodzie w związku z niską temperaturą powietrza.

7.     Uczenie się piosenek oraz wierszy związanych z zimą.

 

 

Sposoby realizacji:

1.     „Zimowy krajobraz” – opowiadanie nauczycielki z wykorzystaniem różnorodnych ilustracji i widokówek przedstawiających krajobraz zimowy.

·        pogadanka na temat piękna krajobrazu zimowego

2.     Ćwiczenia graficzne „Rysujemy po śladzie”.

3.     „Praca z ciałem, z dzieckiem” – zestaw zabaw ruchowych.

4.     Zabawa dydaktyczna „Poznaj kto mówi” – rozpoznawanie głosów kolegów z grupy.

5.     Odgadywanie zagadek o tematyce zimowej – ćwiczenia na skupienie uwagi i logicznego myślenia.

6.     „Saneczki” – praca plastyczna.

7.     Przypomnienie słów piosenki „Sanna” – wspólny śpiew połączony z zabawą ruchową.

8.     Słuchanie wiersza J. Korczakowskiej pt.: „Kto chce jeździć razem ze mną” – swobodne wypowiedzi dzieci o wesołych zabawach na śniegu.

9.     „Jak się bawią dzieci” – zabawa gramatyczna, próby mówienia o przeżytych wydarzeniach.

10. „Śniegowe bałwanki” - zabawa dydaktyczna, wskazywanie gdzie jest więcej/mniej bałwanków.

11. „Bałwanek” – praca plastyczna przy użyciu plasteliny.

12. Zabawa ortofoniczna w oparciu o wiersz M. Konopnickiej pt.: „Zła zima” – ćwiczenia mięśni warg przy wymawianiu zgłosek hu-hu-ha.

13. „Pierwsza ślizgawka” – przedstawienie historyjki obrazkowej, analiza jej treści (bez ostatniego obrazka), próby przewidywania zakończenia akcji.

14. Słuchanie bajki o przygodach Kubusia Puchatka „Śnieżny dzień”.

15. Spacer po najbliższej okolicy – obserwowanie zimowego krajobrazu oraz zwrócenie uwagi na twardość ziemi jako skutek niskiej temperatury (mrozu).

16. „Zimowe zabawy” – praca plastyczna wykonana farbami plakatowymi.

17. „Ciepło – zimno” – zabawa orientacyjno – porządkowa.

 

Temat kompleksowy: PTAKI – NASI PRZYJACIELE

 

 

Cele:

1.     Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w okresie zimy.

2.     Przypomnienie i utrwalenie nazw ptaków zimujących w kraju.

3.     Poznanie sposobów opieki nad zimującymi ptakami.

4.     Zrozumienie znaczenia dokarmiania ptaków podczas zimy.

5.     Dostrzeganie cech wyglądu poznanych ptaków.

6.     Uczenie się i utrwalanie piosenek i wierszy o tematyce zimowej.

 

 

Sposoby realizacji:

1.     „W karmniku” – opowiadanie własne nauczyciela, zwrócenie uwagi na potrzebę dokarmiania ptaków podczas zimy.

2.     Oglądanie ilustracji z postaciami różnych ptaków, wyszukiwanie znanych dzieciom ptaków zimujących w kraju, przypomnienie ich nazw (gile, sikorki, wrony, wróble).

3.     „Mowa ptaków – ćwiczenia artykulacyjne.

4.     „Karmnik” – praca plastyczna.

5.     Osłuchanie z piosenką „Biały walczyk” – analiza treści oraz melodii piosenki.

6.     Ćwiczenia oddechowe pt.: „Piórka” – rozwijanie pojemności płuc, regulowanie oddechu poprzez dmuchanie
na piórka tak, by utrzymać je jak najdłużej w powietrzu.

7.     Odgadywanie zagadek o tematyce zimowej – usprawnianie logicznego myślenia.

8.     Ćwiczenie słuchowe pt.: „Głosy” połączone z ćwiczeniami artykulacyjnymi. Rozpoznawanie ptasich głosów: wróbla, gołębia, wrony. Usprawnianie narządów mowy u dzieci.

9.     Spacer – spotkanie z ptakami. Wyszukiwanie miejsc do pozostawienia dla nich pokarmu.

10. Słuchanie opowiadania pt.: „Zmarznięty ptaszek” – poznanie sposobu pomagania zwierzętom podczas zimy.

11. „Nasi mali przyjaciele” – praca plastyczna wykonana kulkami z bibuły.

12. „Wróbelek” – osłuchanie i nauka wiersza H. Ożogowskiej

13. Zabawy ruchowo – naśladowcze przy piosence „A ty ptaszku śpiesz się, śpiesz…”.

14. Zabawy z chustą animacyjną pt.: „Ptaki”.

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat kompleksowy: KOCHAM BABCIĘ I DZIADKA

 

 

Cele:

1.     Poznanie hierarchii rodziny: mama, tata, babcia, dziadek.

2.     Dostrzeganie i rozumienie potrzeb innych członków rodziny: opiekowanie się osobami starszymi i chorymi.

3.     Zwrócenie uwagi na potrzebę okazywania miłości swoim dziadkom.

4.     Rozumienie znaczenia szacunku dla pracy starszych osób.

5.     Określenie cech charakterystycznych wyglądu zewnętrznego swoich dziadków.

6.     Uczenie się piosenek, wierszy tematycznie związanych z uroczystością Dnia Babci i Dziadka”.

 

 

Sposoby realizacji:

1.     Słuchanie wiersza czytanego przez nauczycielkę pt.: „Babcia” I. Salach – pogadanka na temat roli dziadków w życiu każdego człowieka.

2.     Zabawy ruchowo – naśladowcze „Zabawy na śniegu” – jazda na nartach, rzucanie śnieżkami, robienie bałwana.

3.     Zabawa tematyczna pt.: „Śniadanie u babci” – zapoznanie z rolą gospodyni podejmującej gości oraz sposobem sprawiania przyjemności bliskim.

4.     „Obrazek dla babci i dziadka” – wykonanie obrazka z wykorzystaniem gotowych elementów wyciętych z kolorowego papieru przez nauczyciela.

5.     Zabawy i gry przy stolikach -  układanie puzzli i innych układanek.

6.     Nauka słów piosenki pt.: „Kochana babciu”.

7.     Ćwiczenia oddechowe „Kwiaty dla dziadka” – usprawnianie płuc przez umiarkowane dmuchanie na bibułę.

8.     Zabawa gramatyczna „Co robi babcia” z wykorzystaniem kolorowych ilustracji.

9.     Zabawa ruchowa z elementami równowagi „Spacer z babcią”.

10. Zabawy kołowe ze śpiewem – „Nie chcę cię”, „Kółko graniaste”.

11. Słuchanie opowiadania nauczycielki „Babcia i dziadzio” wg tekstu I. Salach – ukazanie roli jaką pełnią dziadkowie
w rodzinie.

12. Wykonanie portretu swoich dziadków.

13. „Taniec z babcią” – zabawa taneczna przy muzyce.

14. „Dzień Babci i Dziadka” – przedstawienie nauczonych przez dzieci piosenek oraz wierszyków swoim dziadkom.

 

 

 

 

 

 

Temat kompleksowy: TYDZIEŃ Z BAJKĄ

 

 

Cele:

1.     Słuchanie utworów literackich gdzie występują postacie prezentujące postawy właściwe i naganne.

2.     Poznanie znaczenia określeń dobra i zła.

3.     Wyrażanie swoich sądów moralnych o postawach bohaterów bajek.

4.     Opisywanie cech charakteru postaci bajkowych.

5.     Dostrzeganie zdarzeń rzeczywistych i fantazji w utworach literackich.

6.     Uczenie się piosenek i wierszy tematycznych.

 

 

Sposoby realizacji:

1.     Zabawa orientacyjno – porządkowa :Żywioły”, „Idziemy na spacer”, „Ustawiamy się parami”, „Robimy kółeczko”.

2.     „Pinokio” – czytanie bajki przez nauczyciela – pogadanka na temat znaczenia słów: prawda/kłamstwo. Wskazanie
na prawidłowe postawy moralne.

3.     „Pinokio” – praca plastyczna wykonana pastelami suchymi (ćwiczenie chwytu pensetowego przez dzieci).

4.     Zabawy z chustą animacyjną.

5.     Ćwiczenia narządów artykulacyjnych warg i języka.

6.     „Pani Zima” – przedstawienie treści bajki przez nauczyciela, ukazanie dzieciom znaczenia słów pracowitość/lenistwo, nagroda/kara, dobro/zło. Wskazanie przez dzieci postaw pozytywnych i negatywnych bohaterów.

7.     Praca plastyczna pt.: „Czarodziejski ogród” – wyklejanie gotowymi elementami z pianki swojego ogrodu – pobudzanie wyobraźni dziecka.

8.     Zabawy ruchowe przy muzyce (Boogie-boogie, Kaczka, Zwierzątka itp.).

9.     „Kura znoszące złote jajka” – ukazanie znaczenia słowa CHYTROŚĆ i CHCIWOŚC oraz skutków takiego postępowania poprzez tekst bajki. Próby wyrażania własnych osadów moralnych przez dzieci.

10. „Złote jajko” – praca plastyczna rozbudzająca wyobraźnie dzieci.

11. Zabawy konstrukcyjno – manipulacyjne (budowanie wieży z klocków wskazanych przez nauczyciela – utrwalenie nazw kolorów).

12. „Czerwony Kapturek” – czytanie przez nauczyciela bajki, pogadanka na temat pomocy starszym i chorym osobom oraz zachowaniu się do w stosunku do obcych osób.

13. Praca plastyczna „Czerwony Kapturek” – wyklejanie gotowej postaci „magicznymi kuleczkami”.

 

 

9

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin