Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej z dziećmi w grupie I
Maj 2010
Zadania:
1. Doskonalenie umiejętności słuchania i śpiewania piosenek.
2. Zapoznanie z wyglądem wybranych instrumentów perkusyjnych; rozpoznawanie ich po wydawanych przez nie dźwięków.
3. Rozwijanie umiejętności wyrażania muzyki ruchem, poprzez twórczy taniec według koncepcji B. Strauss.
4. Kształtowanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowo-naśladowcze na świeżym powietrzu.
Tematyka: Muzyka jest wszędzie. ( 10-14.05.2010)
L.p.
Obszary
edukacyjne
Cele ogólne
Sposoby realizacji
Cele operacyjne
Ewaluacja
1.
I – 2
III – 3
XIV - 2
VI – 5
V – 1, 4
- Zachęcenie do uważnego słuchania utworu i wypowiadania się na jego temat.
- Rozwijanie sprawności ruchowej.
- Ćwiczenia słuchowe „Dźwięki wokół nas”- rozpoznawanie i nazywanie odgłosów dochodzących z otoczenia dzieci.
- Teatrzyk sylwet na podstawie opowiadania W. Badalskiej
„Co to jest muzyka?”- omówienie treści opowiadania; wypowiedzi dzieci na temat – Jakim zwierzątkom śpiewał strumyk?, O czym śpiewał?; próby wyjaśnienia, dlaczego strumyk śpiewał każdemu inną piosenkę.
- Ćwiczenia relaksacyjne „Śpiew strumyka”.
- Zabawy ruchowe rozwijające zwinność i szybkość: „Rybki w sieci”; „Odszukaj swój bębenek”- wyrabianie zwinności i szybkości oraz szybkiej reakcji na sygnał.
- Rozpoznaje i nazywa odgłosy.
- Uważnie słucha opowiadania i wypowiada się na jego temat.
- Wykonuje ćwiczenia relaksacyjne.
- Potrafi reagować na umówiony sygnał.
2.
III – 2, 3
XIV – 2, 5
VIII - 4
- Usprawnianie narządów artykulacyjnych.
- Rozwijanie spostrzegawczości – obserwacja zmian przyrody wiosennej.
Zabawy artykulacyjne usprawniające mięśnie warg podczas wymawiania samogłosek w izolacji:
- Słuchanie wiersza W. Kota „Rybki śpiewają” z wykorzystaniem aparatu telefonicznego – rozmowa na temat wiersza, swobodne wypowiedzi dzieci.
- Zabawa „Śpiewające rybki”- zorganizowanie rybnego koncertu, prawidłowe wypowiadanie samogłosek o, a, u, i.
- Ćwiczenia w mówieniu „Opisz rybkę”- omawianie wyglądu ryby przedstawionej na obrazku.
- „Szukamy dźwięków w przedszkolnym ogrodzie”- wsłuchiwanie się w odgłosy dochodzące z przedszkolnego ogrodu; rozpoznawanie i nazywanie ich przez dzieci; dzielenie się swoimi spostrzeżeniami.
- Uważnie słucha wiersza i wypowiada się na jego temat.
- Prawidłowo artykułuje samogłoski.
- Opowiada obrazek.
- Rozpoznaje i nazywa odgłosy dochodzące z ogrodu przedszkolnego.
3.
XIV – 2
I - 2
VIII - 3
IV - 2
V – 3, 4
- Zapoznanie z wybranymi instrumentami muzycznymi.
- Rozwijanie umiejętności bezpiecznego poruszania się podczas zabaw ruchowych.
- Prezentacja wybranych instrumentów muzycznych przez nauczyciela, rozpoznawanie ich na obrazkach (bębenek, tamburyn, grzechotka); rozmowa na temat ich wyglądu, koloru i kształtu, swobodne wypowiedzi dzieci; Tworzenie muzyki, korzystając z instrumentów perkusyjnych.
- Ćwiczenie spostrzegawczości „Pomieszane instrumenty”- rozpoznawanie i dopasowywanie obrazków, prawidłowe ich układanie.
- Zabawy ruchowe z elementem biegu: „Leśne strumyczki”; „Orkiestra”- utrwalanie umiejętności biegu bez potrącania innych.
- Rozpoznaje i nazywa poznane instrumenty muzyczne na obrazkach.
- Zna brzmienie wybranych instrumentów muzycznych.
- Dopasowuje połówki obrazków.
- Tworzy muzykę wykorzystując różne instrumenty.
- Biega w różnych kierunkach bez potrącania innych.
4.
VIII – 1, 2
VIII – 3
- Łączenie umiejętności słuchania muzyki z ekspresją ruchową.
„Bawimy się przy muzyce”- aktywne słuchanie muzyki poważnej:
- Zabawa muzyczna „Określamy nastrój melodii”- określanie nastroju melodii poprzez uśmiechnięte lub smutne buźki.
- Zabawa kształtująca poczucie rytmu i wyrabiająca szybką reakcję na akcenty muzyczne „Koniki” z wykorzystaniem utworu „Taniec z szablami”.
- Zabawa animacyjna w kole „Pajączek”; ilustracja ruchowa do muzyki.
- Potrafi określić nastrój melodii.
- Wyraża muzykę ruchem.
- Aktywnie uczestniczy w zabawach przy muzyce.
5.
II – 4
IX – 2
- Rozwijanie sprawności manualnych.
- Rozwijanie sprawności ruchowej na świeżym powietrzu.
- Zagadki pantomimiczne „Na jakim instrumencie gram?”- rozpoznawanie i nazywanie instrumentów muzycznych pokazywanych gestem oraz rozpoznawanie ich na obrazkach.
- Zabawy plastyczne „Nasze bębenki”- wykonanie prostego instrumentu perkusyjnego – bębenka, wykorzystując papierowe talerze i papier samoprzylepny; pokaz gotowych bębenków – plastikowego i papierowego; zwrócenie uwagi na różnicę w ich brzmieniu podczas granie na wykonanych instrumentach.
- Zabawy ruchowo-naśladowcze na świeżym powietrzu: „Gramy na instrumentach”; „Odszukaj swoją parę”; „Trąbka”.
- Rozwiązuje zagadki pantomimiczne.
- Potrafi rozpoznać instrumenty na obrazkach.
- Wykonuje instrument perkusyjny.
- Uczestniczy w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu.
- Naśladuje wybrane gesty podczas zabaw ruchowych.
1. Rozwijanie zainteresowania pracą zawodową rodziców, inicjowanie rozmów na temat pracy zawodowej rodziców.
2. Poznanie osób pracujących w pobliskim otoczeniu przedszkola i wykonywanych przez nie zawodów. Poznanie czynności, jakie wykonują, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ich ubiór.
3. Uczestniczenie w obchodach świąt o charakterze rodzinnym, z okazji Dnia Matki i Dnia Ojca.
Tematyka: Zawody rodziców. ( 24-28.05.2010)
amelia551