im. Mikołaja Kopernika
w Starogardzie Gdańskim
Książka bawi, uczy i wychowuje.
Program wychowawczy Szkolnego Koła Przyjaciół Książki.
Opracowała
mgr Aleksandra Rabka
Wstęp.....................................................................................................................2
Cele ogólne...........................................................................................................3
Cele szczegółowe.................................................................................................3
Program wychowawczy Szkolnego Koła Przyjaciół Książki..........................4
Procedury osiągania celów..................................................................................6
Metody..................................................................................................................6
Ewaluacja..............................................................................................................6
Bibliografia...........................................................................................................7
W pracy pedagogicznej nauczyciela bibliotekarza zwraca się szczególną uwagę
na jego dobry kontakt z uczniami, który umożliwia pozyskiwanie nowych, zaprzyjaźnionych z biblioteką czytelników. Zadaniem bibliotekarza jest wykorzystywanie różnorodnych form promocji książki. Organizowane w bibliotece grupowe zajęcia z młodzieżą stwarzają szerokie pole do działań propagujących czytelnictwo.
Zajęcia Szkolnego Koła Przyjaciół Książki stanowią bardzo ważny element działalności biblioteki Publicznego Gimnazjum nr 1 w Starogardzie Gd. Uczestniczący w nich uczniowie oprócz zainteresowań czytelniczych rozwijają różnorodne zdolności : recytatorskie, pisarskie, plastyczne. Przede wszystkim zaś poszerzają swoją wiedzę o książce i bibliotece, dzięki czemu lepiej rozumieją specyfikę i charakter pracy bibliotecznej. Uczniowie biorą również udział w procesie przekształcania biblioteki gimnazjum w szkolne centrum informacyjne i multimedialne, zdobywają umiejętności sprawnego korzystania ze źródeł i informacji multimedialnej.
Działalność koła bibliotecznego umożliwia również realizowanie zadań wychowawczych. Uczestnicy zajęć uczą się poszanowania dóbr kultury, współdziałania w grupie, a także rozwijają umiejętności organizatorskie. Uczniowie działający w kole aktywnie uczestniczą w życiu kulturalnym biblioteki i szkoły, często tez są jego inicjatorami i organizatorami.
Praca Szkolnego Koła Przyjaciół Książki stanowi nieoceniony wkład w funkcjonowanie biblioteki i stan techniczny jej księgozbioru, przynosi ona wiele korzyści zarówno bibliotece jak i samym uczniom.
W treści programu ujęto działania praktyczne, związane z nabywaniem przez uczniów praktycznych umiejętności z zakresu techniki bibliotecznej jak również wiedzę
teoretyczną z dziedziny bibliotekarstwa oraz wiadomości o książkach i ich twórcach.
Program koła bibliotecznego jest realizowany w klasach I –III gimnazjum w okresie jednego roku szkolnego.
Celem programu Szkolnego Koła Przyjaciół Książki jest zapoznanie uczniów z warsztatem pracy nauczyciela bibliotekarza, ukazanie im charakteru i specyfiki pracy biblioteki oraz jej zadań. Równie istotnym zamierzeniem programu jest rozbudzanie wśród młodzieży zamiłowania do czytania literatury pięknej oraz kształtowanie nawyku systematycznego poszerzania wiedzy w oparciu o literaturę popularnonaukową i inne źródła informacji.
· Kształtowanie emocjonalnego stosunku do książki jako środka przekazu wiedzy, idei i wartości ludzkich.
· Zapoznanie uczniów z organizacją biblioteki oraz włączenie ich do prac związanych z opracowaniem technicznym książek.
· Wyrabianie postawy pracowitości, sumienności, systematyczności oraz
poszanowania cudzej pracy.
· Rozwijanie zainteresowań czytelniczych uczniów poprzez propagowanie wartościowej, ciekawej i pouczającej beletrystyki młodzieżowej.
· Rozbudzanie zamiłowania do czytania poezji, ukazywanie piękna oraz nieprzemijającej, ponadczasowej wartości tekstów poetyckich.
· Poznawanie biografii pisarzy i poetów oraz ich twórczości.
· Rozwijanie kultury czytelniczej uczniów, dążenie do wykształcenia w nich takich umiejętności i cech jak : głęboka potrzeba czytania, staranny i przemyślany, zgodny z własnymi potrzebami i zainteresowaniami dobór książek,
aktywny i twórczy odbiór dzieła literackiego, umiejętność wnikliwej interpretacji
oraz krytycznego sądu o przeczytanych tekstach.
· Zachęcanie młodzieży do poszukiwania w literaturze podstawowych wartości międzyludzkich takich jak : dobro, uczciwość, miłość, prawa człowieka i jego godność, wolność i patriotyzm.
· Zwracanie uwagi na obecne w literaturze wzorce osobowe, godne naśladowania
sylwetki bohaterów stanowiących przykład : odpowiedzialności, altruizmu, odwagi, pracy nad sobą, dążenia do zdobycia wykształcenia.
· Rozwijanie uzdolnień twórczych uczniów : recytatorskich, muzycznych i plastycznych poprzez angażowanie ich w różne formy działalności pedagogicznej organizowane przez nauczycieli bibliotekarzy (wieczory poetyckie, konkursy czytelnicze, wystawy biblioteczne).
· Kształtowanie potrzeby samokształcenia i samodoskonalenia ucznia, rozwijanie zainteresowań poznawczych związanych z nauką rożnych przedmiotów nauczania w oparciu o literaturę popularnonaukową oraz multimedialne źródła informacji.
· Doskonalenie umiejętności wyszukiwania i samodzielnego dokonywania analizy, oceny i selekcji informacji pochodzących z różnych źródeł - tradycyjnych jak i multimedialnych.
TREŚCI
ZADANIA DO REALIZACJI
OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW
Księgozbiór
biblioteki szkolnej
i jej warsztat informacyjny
- Poznanie księgozbioru biblioteki, jego działów oraz zasad ustawienia
książek na półkach.
- Poznanie pozostałych dokumentów gromadzonych przez bibliotekę.
- Omówienie warsztatu informacyjnego biblioteki : księgozbioru podręcznego, kartoteki zagadnieniowej, katalogów : alfabetycznego i rzeczowego. Budowa katalogów, elementy opisu katalogowego niezbędne do identyfikacji i odszukania dokumentów w zbiorach biblioteki. Budowa kartoteki zagadnieniowej.
- Zapoznanie z katalogiem komputerowym biblioteki szkolnej w programie MOL Optivum, poszukiwania w bazie danych biblioteki szkolnej.
-Uczniowie znają zasady rozmieszczenia
księgozbioru, działy i ich symbole oraz układ w obrębie poszczególnych działów.
- Znają układ księgozbioru i pozostałych dokumentów gromadzonych przez bibliotekę szkolną.
- Pomagają w porządkowaniu
księgozbioru na półkach.
- Posługują się katalogami bibliotecznymi. Potrafią omówić budowę katalogu alfabetycznego i rzeczowego.
- Korzystają z kartoteki zagadnieniowej.
- Potrafią wyszukiwać potrzebne informacje w oparciu o skomputeryzowany katalog biblioteki szkolnej, sprawnie korzystają z komputerowej bazy danych.
Opracowanie księgozbioru.
- Droga książki z księgarni na półkę biblioteczną – omówienie poszczególnych etapów opracowania nowej książki przez bibliotekarza.
-Uczniowie znają pojęcia : sygnatura,
numer inwentarzowy, Uniwersalna Klasyfikacja Dziesiętna (UKD).
-Uczestnicy zajęć pieczętują nowe nabytki biblioteki (książki i czasopisma).
Prace techniczne związane z ochroną
i konserwacją księgozbioru.
-Okładanie książek w folię, sklejanie książek zniszczonych, wklejanie kserokopii brakujących kart oraz inne prace konserwatorskie.
-Uczniowie rozwijają umiejętność pracy w zespole.
-Uczestnicy kształtują w sobie takie cechy charakteru jak : systematyczność, dokładność, zamiłowanie do ładu i porządku, sumienność i odpowiedzialność
za przyjęte obowiązki.
Rola bibliotek w społeczeństwie.
- Omówienie rodzajów bibliotek należących do ogólnokrajowej sieci bibliotecznej i ich funkcji.
- Poznanie zarysu historii bibliotek od starożytności po czasy współczesne, ukazanie procesu zmian w nich zachodzących aż do przekształcenia bibliotek w zautomatyzowane centra informacji.
- Uczniowie potrafią wymienić rodzaje bibliotek ogólnokrajowej sieci bibliotecznej i zróżnicować je ze względu na pełnione przez nie funkcje.
- Potrafią wymienić i scharakteryzować najważniejsze biblioteki starożytności i ery nowożytnej.
Popularyzacja beletrystyki młodzieżowej.
- Poznawanie biografii pisarzy i ich twórczości.
- Wyszukiwanie recenzji ukazujących się nowości wydawniczych.
- Propagowanie konkursów czytelniczych poświęconych poszczególnym autorom książek dla młodzieży.
- Przygotowywanie wystaw poświęconych literaturze młodzieżowej i jej twórcom.
- Zachęcanie do czytania podczas prowadzonych na zajęciach dyskusji.
- Zachęcanie do twórczości własnej w formie krótkich opowiadań.
- Uczniowie znają sylwetki najwybitniejszych twórców beletrystyki młodzieżowej.
- Uczestnicy zajęć piszą recenzje oraz notatki o ukazujących się nowościach, które zamieszczane są na wystawce w wypożyczalni, w kąciku pt. : „Czytelnicy polecają”.
- Członkowie koła uczestniczą w przygotowaniu wystaw, poszukują materiałów o twórczości pisarzy.
- Uczniowie wypowiadają się na temat ich ulubionych książek, autorów i treści, jakich młodzi ludzie poszukują w literaturze.
- Osoby chętne prezentują na zajęciach własne utwory.
Rozwijanie zainteresowań czytelniczych
poezją.
- Poznawanie biografii poetów i ich twórczości.
- Poznawanie opracowań twórczości omawianego poety.
- Wspólne czytanie wierszy i próba ich interpretacji.
- Włączenie członków koła w przygotowanie wieczorów poetyckich.
- Przygotowanie wystawek tematycznych poświęconych poezji, np. „Jesienna poezja Staffa”, „Wiosna w poezji”, „Wiersze o miłości”.
- Zachęcanie młodych ludzi do podejmowania własnych prób w dziedzinie poezji.
- Uczniowie znają twórczość omawianych na zajęciach poetów.
- Podczas przygotowań programu wieczorów poetyckich uczniowie rozwijają uzdolnienia twórcze : recytatorskie, muzyczne (przygotowanie podkładu wokalnego i instrumentalnego), plastyczne (przygotowanie dekoracji).
- Uczniowie wykonują własne ilustracje do wybranych wierszy, które są zamieszczane na wystawkach poezji w bibliotece.
- Młodzież prezentuje swoje wiersze pozostałym uczestnikom zajęć.
Sprawne korzystanie z tradycyjnych i multimedialnych źródeł informacji w celu odszukania i wyselekcjonowania przydatnych treści.
- Zapoznanie z aparatem pomocniczym książki popularnonaukowej i naukowej.
- Omówienie poszczególnych typów wydawnictw informacyjnych.
- Poznanie metod szybkiego zapoznawania się z treścią książki i oceną jej przydatności
przez czytelnika.
- Kształtowanie umiejętności sprawnego wyszukiwania i samodzielnego dokonywania oceny, analizy i selekcji
informacji zawartych w źródłach multimedialnych.
- Uczniowie potrafią sprawnie odszukać potrzebną informację w wydawnictwie informacyjnym oraz książce popularnonaukowej i naukowej za pomocą aparatu pomocniczego książki.
- Potrafią wymienić typy wydawnictw informacyjnych.
- Znają metody szybkiego zapoznawania się z treścią książki i potrafią ocenić jej przydatność informacyjną.
-Potrafią rozsądnie i umiejętnie wykorzystywać informacje zawarte w Internecie i innych źródłach multimedialnych.
· Zajęcia Szkolnego Koła Przyjaciół Książki są prowadzone systematycznie raz
w tygodniu w czasie jednej godziny lekcyjnej, dodatkowo zaś chętni spośród
członków koła należą do aktywu bibliotecznego i pełnią dyżury w wypożyczalni
oraz czytelni szkolnej w wybranym dniu tygodnia.
· Zajęcia odbywają się w bibliotece szkolnej, zarówno w wypożyczalni jak i czytelni.
· Znaczna część zajęć prowadzona jest przy stanowiskach komputerowych w bibliotecznym centrum informacyjnym i multimedialnym.
Metody
...
evi84