Książka bawi, uczy i wychowuje.doc

(68 KB) Pobierz
Publiczne Gimnazjum nr 1 im

Publiczne  Gimnazjum  nr 1

im. Mikołaja  Kopernika

w  Starogardzie  Gdańskim

 

 

 

 

 

 

 

Książka  bawi,  uczy  i wychowuje.

 

 

 

Program  wychowawczy  Szkolnego  Koła  Przyjaciół  Książki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                               Opracowała

 

                                                                                          mgr Aleksandra Rabka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPIS  TREŚCI

 

 

 

 

Wstęp.....................................................................................................................2

 

Cele  ogólne...........................................................................................................3

 

Cele  szczegółowe.................................................................................................3

 

Program  wychowawczy  Szkolnego  Koła  Przyjaciół  Książki..........................4

 

Procedury  osiągania  celów..................................................................................6

 

Metody..................................................................................................................6

 

Ewaluacja..............................................................................................................6

 

Bibliografia...........................................................................................................7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wstęp

 

        W  pracy   pedagogicznej   nauczyciela  bibliotekarza  zwraca  się  szczególną   uwagę

na jego dobry  kontakt  z  uczniami,  który  umożliwia  pozyskiwanie  nowych,   zaprzyjaźnionych  z  biblioteką  czytelników.   Zadaniem  bibliotekarza  jest  wykorzystywanie  różnorodnych  form  promocji  książki.   Organizowane  w  bibliotece  grupowe  zajęcia  z   młodzieżą  stwarzają  szerokie  pole  do  działań  propagujących  czytelnictwo.

        Zajęcia  Szkolnego  Koła  Przyjaciół  Książki  stanowią  bardzo  ważny  element  działalności  biblioteki  Publicznego  Gimnazjum  nr 1 w Starogardzie Gd.  Uczestniczący  w  nich  uczniowie  oprócz  zainteresowań  czytelniczych   rozwijają  różnorodne  zdolności  : recytatorskie, pisarskie,  plastyczne.  Przede  wszystkim  zaś  poszerzają   swoją  wiedzę  o  książce  i  bibliotece,  dzięki  czemu  lepiej  rozumieją  specyfikę  i  charakter  pracy  bibliotecznej.   Uczniowie  biorą  również  udział w  procesie  przekształcania  biblioteki  gimnazjum  w  szkolne  centrum  informacyjne  i  multimedialne,  zdobywają  umiejętności  sprawnego  korzystania  ze  źródeł  i  informacji  multimedialnej.

       Działalność  koła  bibliotecznego  umożliwia   również  realizowanie   zadań  wychowawczych.  Uczestnicy  zajęć  uczą  się  poszanowania  dóbr  kultury,  współdziałania w  grupie, a  także  rozwijają  umiejętności  organizatorskie.  Uczniowie  działający  w  kole  aktywnie  uczestniczą  w  życiu  kulturalnym  biblioteki  i  szkoły,  często  tez  są  jego  inicjatorami  i  organizatorami.

        Praca  Szkolnego  Koła  Przyjaciół  Książki  stanowi  nieoceniony  wkład  w  funkcjonowanie  biblioteki  i  stan  techniczny  jej  księgozbioru,  przynosi ona  wiele  korzyści   zarówno  bibliotece  jak  i  samym  uczniom.     

       W  treści  programu  ujęto  działania  praktyczne,  związane  z  nabywaniem  przez  uczniów  praktycznych  umiejętności  z  zakresu  techniki  bibliotecznej   jak  również  wiedzę 

teoretyczną  z  dziedziny  bibliotekarstwa  oraz  wiadomości  o  książkach  i  ich  twórcach.

        Program  koła  bibliotecznego  jest  realizowany  w  klasach  I –III gimnazjum  w  okresie  jednego  roku  szkolnego.          

 

     

Cele  ogólne

 

        Celem  programu  Szkolnego  Koła  Przyjaciół  Książki  jest  zapoznanie    uczniów  z  warsztatem  pracy  nauczyciela  bibliotekarza,  ukazanie im charakteru  i  specyfiki pracy  biblioteki  oraz  jej  zadań.  Równie  istotnym  zamierzeniem  programu  jest  rozbudzanie  wśród  młodzieży  zamiłowania  do  czytania  literatury  pięknej  oraz  kształtowanie  nawyku  systematycznego  poszerzania  wiedzy  w  oparciu  o  literaturę  popularnonaukową  i  inne  źródła  informacji.

     

Cele  szczegółowe

 

·         Kształtowanie  emocjonalnego  stosunku  do  książki  jako  środka  przekazu  wiedzy,  idei  i  wartości  ludzkich.

·         Zapoznanie  uczniów  z  organizacją  biblioteki  oraz  włączenie  ich  do  prac  związanych  z  opracowaniem  technicznym  książek.

·         Wyrabianie  postawy  pracowitości,  sumienności,  systematyczności  oraz   

       poszanowania  cudzej  pracy.

·         Rozwijanie  zainteresowań  czytelniczych  uczniów   poprzez   propagowanie  wartościowej,  ciekawej  i  pouczającej  beletrystyki  młodzieżowej.

·         Rozbudzanie  zamiłowania  do  czytania   poezji,  ukazywanie  piękna   oraz nieprzemijającej,  ponadczasowej  wartości  tekstów  poetyckich.

·         Poznawanie  biografii  pisarzy  i  poetów  oraz  ich  twórczości.

·         Rozwijanie  kultury  czytelniczej  uczniów,  dążenie  do  wykształcenia  w  nich  takich  umiejętności  i  cech  jak  :  głęboka  potrzeba  czytania,  staranny  i  przemyślany,  zgodny  z  własnymi  potrzebami  i  zainteresowaniami  dobór  książek,

      aktywny  i  twórczy  odbiór  dzieła  literackiego,  umiejętność  wnikliwej  interpretacji

      oraz  krytycznego  sądu  o przeczytanych  tekstach.

·         Zachęcanie  młodzieży  do  poszukiwania  w  literaturze  podstawowych  wartości  międzyludzkich  takich  jak  :  dobro,  uczciwość,  miłość,  prawa  człowieka  i  jego  godność,  wolność  i  patriotyzm. 

·         Zwracanie  uwagi  na  obecne  w  literaturze  wzorce  osobowe,  godne  naśladowania

sylwetki  bohaterów  stanowiących  przykład  :  odpowiedzialności,  altruizmu, odwagi,  pracy  nad  sobą,  dążenia  do  zdobycia  wykształcenia.

·         Rozwijanie  uzdolnień  twórczych  uczniów :  recytatorskich,  muzycznych  i  plastycznych  poprzez  angażowanie  ich  w  różne  formy  działalności  pedagogicznej  organizowane  przez  nauczycieli  bibliotekarzy  (wieczory  poetyckie,  konkursy  czytelnicze,  wystawy  biblioteczne).

·         Kształtowanie  potrzeby  samokształcenia  i  samodoskonalenia  ucznia,  rozwijanie  zainteresowań  poznawczych  związanych  z  nauką  rożnych  przedmiotów  nauczania  w  oparciu  o  literaturę  popularnonaukową  oraz  multimedialne  źródła  informacji.

·         Doskonalenie  umiejętności  wyszukiwania i samodzielnego dokonywania analizy, oceny  i selekcji  informacji  pochodzących  z  różnych  źródeł - tradycyjnych  jak  i multimedialnych.

 

 

 

Program  wychowawczy  Szkolnego  Koła  Przyjaciół  Książki

 

       

 

 

     TREŚCI

  ZADANIA  DO REALIZACJI

  OSIĄGNIĘCIA  UCZNIÓW

Księgozbiór

biblioteki  szkolnej

i jej warsztat informacyjny

- Poznanie  księgozbioru  biblioteki,  jego  działów  oraz  zasad  ustawienia

książek na półkach.

- Poznanie pozostałych dokumentów gromadzonych przez bibliotekę.

- Omówienie  warsztatu  informacyjnego biblioteki :  księgozbioru podręcznego, kartoteki zagadnieniowej,  katalogów : alfabetycznego i rzeczowego. Budowa katalogów, elementy opisu katalogowego niezbędne do identyfikacji i odszukania dokumentów w zbiorach biblioteki. Budowa kartoteki zagadnieniowej.

- Zapoznanie z katalogiem komputerowym  biblioteki szkolnej w programie  MOL Optivum, poszukiwania w bazie danych biblioteki szkolnej.

-Uczniowie znają zasady  rozmieszczenia

księgozbioru, działy i ich symbole oraz układ w obrębie poszczególnych działów.

- Znają układ księgozbioru i pozostałych dokumentów gromadzonych przez bibliotekę szkolną.

- Pomagają w porządkowaniu   

księgozbioru na półkach.

- Posługują  się  katalogami     bibliotecznymi.   Potrafią omówić budowę katalogu  alfabetycznego i  rzeczowego.

- Korzystają z kartoteki zagadnieniowej.

- Potrafią  wyszukiwać  potrzebne informacje w oparciu o skomputeryzowany katalog biblioteki szkolnej, sprawnie korzystają  z  komputerowej  bazy danych.                     

Opracowanie księgozbioru.

- Droga książki z księgarni na półkę biblioteczną – omówienie poszczególnych etapów opracowania nowej książki przez bibliotekarza.

 

-Uczniowie znają pojęcia : sygnatura,

numer inwentarzowy, Uniwersalna  Klasyfikacja Dziesiętna (UKD).

-Uczestnicy  zajęć pieczętują nowe nabytki biblioteki (książki i czasopisma).  

Prace techniczne związane z ochroną

i konserwacją  księgozbioru.

-Okładanie książek w folię,  sklejanie  książek zniszczonych,  wklejanie kserokopii brakujących  kart oraz  inne  prace konserwatorskie.

-Uczniowie rozwijają  umiejętność pracy w  zespole.

-Uczestnicy kształtują  w  sobie takie cechy charakteru jak : systematyczność,  dokładność, zamiłowanie do  ładu i porządku, sumienność i odpowiedzialność

za przyjęte obowiązki.

Rola bibliotek w społeczeństwie.

- Omówienie rodzajów bibliotek należących do ogólnokrajowej sieci bibliotecznej i ich funkcji.

- Poznanie zarysu  historii  bibliotek od starożytności po czasy współczesne, ukazanie procesu  zmian  w nich zachodzących aż do przekształcenia  bibliotek w zautomatyzowane centra informacji.   

- Uczniowie potrafią wymienić rodzaje bibliotek ogólnokrajowej sieci bibliotecznej i zróżnicować je ze względu na pełnione przez  nie funkcje.

- Potrafią  wymienić i scharakteryzować najważniejsze  biblioteki starożytności i  ery nowożytnej.

Popularyzacja beletrystyki młodzieżowej.

- Poznawanie biografii pisarzy i ich twórczości.

- Wyszukiwanie recenzji ukazujących się nowości wydawniczych.

- Propagowanie konkursów czytelniczych poświęconych poszczególnym autorom książek dla młodzieży.

- Przygotowywanie wystaw poświęconych literaturze młodzieżowej i jej twórcom.

- Zachęcanie do czytania podczas prowadzonych  na zajęciach  dyskusji. 

- Zachęcanie do twórczości własnej w formie  krótkich  opowiadań.

- Uczniowie znają sylwetki najwybitniejszych twórców beletrystyki młodzieżowej.

- Uczestnicy zajęć piszą recenzje oraz notatki o ukazujących się nowościach, które zamieszczane są  na wystawce w wypożyczalni, w  kąciku pt. : „Czytelnicy polecają”.

- Członkowie koła  uczestniczą w przygotowaniu wystaw, poszukują materiałów o twórczości pisarzy.

-  Uczniowie  wypowiadają  się na temat ich ulubionych książek, autorów i  treści, jakich młodzi ludzie poszukują w literaturze.

- Osoby chętne prezentują  na zajęciach własne utwory.

Rozwijanie zainteresowań czytelniczych

poezją.

- Poznawanie biografii poetów i ich twórczości.

-  Poznawanie opracowań twórczości omawianego poety.

- Wspólne czytanie wierszy i próba ich interpretacji.

- Włączenie członków koła w przygotowanie wieczorów  poetyckich.

- Przygotowanie wystawek tematycznych poświęconych poezji, np. „Jesienna poezja Staffa”, „Wiosna w poezji”, „Wiersze o miłości”.

- Zachęcanie młodych ludzi  do podejmowania własnych prób w dziedzinie poezji.

- Uczniowie  znają   twórczość  omawianych  na  zajęciach  poetów.

- Podczas  przygotowań  programu  wieczorów  poetyckich  uczniowie rozwijają  uzdolnienia  twórcze : recytatorskie,  muzyczne (przygotowanie podkładu  wokalnego i instrumentalnego), plastyczne (przygotowanie  dekoracji).

- Uczniowie  wykonują  własne  ilustracje  do  wybranych  wierszy,  które  są  zamieszczane  na  wystawkach  poezji w bibliotece. 

- Młodzież  prezentuje  swoje wiersze pozostałym uczestnikom zajęć.

 

 

 

 

 

 

 

Sprawne  korzystanie z  tradycyjnych  i  multimedialnych  źródeł  informacji  w celu odszukania  i wyselekcjonowania przydatnych  treści.

- Zapoznanie z aparatem  pomocniczym  książki popularnonaukowej  i  naukowej.

- Omówienie poszczególnych typów  wydawnictw informacyjnych.

- Poznanie metod szybkiego zapoznawania się z treścią książki i  oceną jej przydatności

przez  czytelnika.

- Kształtowanie umiejętności  sprawnego wyszukiwania  i  samodzielnego dokonywania   oceny,  analizy i selekcji

informacji zawartych w źródłach multimedialnych.   

- Uczniowie potrafią sprawnie odszukać  potrzebną informację w wydawnictwie informacyjnym oraz  książce popularnonaukowej  i  naukowej  za pomocą aparatu pomocniczego książki.

- Potrafią wymienić typy wydawnictw informacyjnych.

- Znają  metody  szybkiego zapoznawania się z treścią książki  i  potrafią  ocenić  jej przydatność  informacyjną.

-Potrafią   rozsądnie  i  umiejętnie wykorzystywać  informacje  zawarte  w  Internecie  i  innych  źródłach  multimedialnych.

 

 

 

 

 

 

Procedury  osiągania celów

 

·         Zajęcia  Szkolnego  Koła  Przyjaciół  Książki są  prowadzone  systematycznie  raz

      w  tygodniu  w czasie jednej godziny lekcyjnej,  dodatkowo  zaś chętni   spośród                

      członków  koła  należą  do  aktywu  bibliotecznego  i  pełnią  dyżury w wypożyczalni 

      oraz  czytelni  szkolnej  w  wybranym dniu tygodnia.

·         Zajęcia  odbywają  się  w bibliotece szkolnej,  zarówno w wypożyczalni jak i czytelni.

·         Znaczna  część  zajęć  prowadzona jest  przy  stanowiskach  komputerowych  w  bibliotecznym centrum informacyjnym i multimedialnym.

 

 

Metody

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin