Ćwiczenia do pracy korekcyjno.doc

(31 KB) Pobierz
Ćwiczenia do pracy korekcyjno-kompensacyjnej

Ćwiczenia do pracy korekcyjno-kompensacyjnej

 

Ćwiczenia usprawniające funkcje wzrokowe

  1. Składanie obrazka z części (pocięte widokówki ,obrazki, puzzle)
  2. Wyodrębnianie podobieństw i różnic między obrazkami.
  1. Uzupełnianie obrazka o brakujące części.
  2. Układanki geometryczne, mozaiki, kompozycje z figur geometrycznych z wzorem i bez wzoru.
  3. Opis obrazka z pamięci po krótkiej ekspozycji.
  4. Odtwarzanie figur geometrycznych z pamięci (pokazujemy dziecku narysowane figury geometrycznego uważnej obserwacji zakrywamy i polecamy narysować takie same)
  5. Wyszukiwanie takich samych liter, sylab segregowanie ich , z wykorzystaniem rozsypanki literowej.
  6. Wyszukiwanie takich samych wyrazów w rozsypance wyrazowej ,a potem w tekście.
  7. Różnicowanie liter podobnych : b-p-d-g, m-n-w, u-y, o-a, (wyróżnianie określonym kolorem w rozsypankach,w tekście uzupełnianie wyrazów segregowanie wyrazów zawierających mylone litery)

ĆWICZENIA ROZWIJAJĄCE SPRAWNOŚĆ MANUALNĄ

  1. Naśladowanie ruchów.
  2. Ćwiczenie palców - uderzanie jednym, dwoma, wszystkimi palcami w określonym rytmie, lekko lub mocno, naśladowanie spadającego deszczu.
  3. Rysowanie,malowanie na dużych arkuszach papieru.
  4. Lepienie z plasteliny, masy solnej, gliny, ugniatanie kulek z papieru.
  5. Budowanie z drobnych klocków np. lego, sortowanie klocków.
  6. Rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku.
  7. Cięcie nożyczkami po śladach(uprzednio narysowanych kształtów)
  8. Kolorowanie obrazków.
  9. Obrysowywanie szablonów.
  10. Kalkowanie obrazków.
  11. Nawlekanie koralików, przewlekanie tasiemki przez otworki w tekturce.
  12. Rysowanie szlaczków po śladzie i samodzielnie.
  13. Łączenie punktów tworzących określony przedmiot np.drzewo, domek.
  14. Tworzenie obrazków z wydzieranek.
  15. Próby szycia tzw. fastrygą, przyszywanie guzików.

Ćwiczenia usprawniające funkcje wzrokowe

  1. Składanie obrazka z części (pocięte widokówki ,obrazki, puzzle)
  2. Wyodrębnianie podobieństw i różnic między obrazkami.
  3. Uzupełnianie obrazka o brakujące części.
  4. Układanki geometryczne, mozaiki, kompozycje z figur geometrycznych z wzorem i bez wzoru.
  5. Opis obrazka z pamięci po krótkiej ekspozycji.
  6. Odtwarzanie figur geometrycznych z pamięci (pokazujemy dziecku narysowane figury geometrycznego uważnej obserwacji zakrywamy i polecamy narysować takie same)
  7. Wyszukiwanie takich samych liter, sylab segregowanie ich , z wykorzystaniem rozsypanki literowej.
  8. Wyszukiwanie takich samych wyrazów w rozsypance wyrazowej ,a potem w tekście.
  9. Różnicowanie liter podobnych : b-p-d-g, m-n-w, u-y, o-a, (wyróżnianie określonym kolorem w rozsypankach,w tekście uzupełnianie wyrazów segregowanie wyrazów zawierających mylone litery)

 

Ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową

  1. Odtwarzanie struktur dźwiękowych-wystukiwanie usłyszanego. rytmu, wyklaskiwanie rytmu na podstawie schematu graficznego .
  2. Rozróżnianie dźwięków z najbliższego otoczenia, nazywanie ich i naśladowanie.
  3. Podział zdań na wyrazy, wyrazów na sylaby.
  4. Łączenie sylab w wyrazy- "Co powiedziałam ?/ sa-mo-lot/".
  5. Wyodrębnianie pierwszej głoski- "Co słyszysz na początku wyrazu".
  6. Segregowanie obrazków wg pierwszej , ostatniej głoski ,stopniowo przechodząc do wyrazów o bardziej skomplikowanej budowie.
  7. Różnicowanie wyrazów podobnie brzmiących np. półka-bułka, kosa-koza, wskazywanie obrazków.
  8. Zabawa w dobieranie wyrazów na określoną głoskę, tworzenie ciągów wyrazowych.
  9. Łączenie głosek w wyrazy, dzielenie wyrazów na głoski.
  10. Określanie położenia głoski w wyrazach-segregowanie obrazków wg miejsca danej głoski/na pierwszym miejscu, na drugim, na trzecim itp./
  11. Zabawa w kończenie słów:" Dokończ wyraz :pa-ra- /parasol/ opuszczanie pierwszej sylaby, środkowej itp.
  12. Segregowanie wyrazów wg ilości sylab, głosek.
  13. Szukanie ukrytych wyrazów np. .ser-ce/ser/,gra-bie/gra/
  14. Tworzenie wyrazów z eksponowanych głosek innych wyrazów-nazw obrazków np. rak/obrazek/ rogal/obrazek/ koza/obrazek/ głoska 1 /r/ głoska 2 /o/ głoska 1 /k/ ROK
  15. Przyporządkowanie liter głoskom.
  16. Rozpoznawanie samogłosek i spółgłosek.
  17. Pisanie ze słuchu głosek ,sylab, wyrazów, zdań ,selektywne pisanie ze słuchu np. tylko samogłosek, określonych spółgłosek lub wyrazów pozostałe zastępując myślnikami.

18. Odpoznawanie wysłuchanych sylab, wyrazów.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin