Program Zielonej szkoły 2.doc

(78 KB) Pobierz
I

 

                           



 

 

 



 

 

 

                                    

                       

                 

                       Opracowała : Jolanta Ziembicka

 

 

1.  O  programie

 

Wyjazd dzieci do „zielonej szkoły” przynosi długotrwałe efekty dydaktyczne i wychowawcze. Pozwala na poszerzenie wiedzy zdobywanej podczas zajęć lekcyjnych w szkole, rozwijanie aktywności poznawczej, poznawanie kraju, jego przeszłości i kultury. Prowadzona w ten sposób edukacja niekonwencjonalna jest źródłem twórczych energii ucznia i nauczyciela. Dni spędzane nad morskim brzegiem stwarzają z pewnością okazję do zdobywania doświadczeń, odkrywania nowych miejsc, ekspresji plastycznych, integracji grupy, zważywszy, że większość dzieci po raz pierwszy w ten sposób wyjeżdża z domu. Uczniowie i nauczyciel mogą  się do siebie zbliżyć, lepiej wzajemnie zrozumieć, pomagać i współdziałać. Każde dziecko ma szanse sprawdzić się w nowej sytuacji, bez rodziców, w nowym środowisku.

Przedstawiony program „zielonej szkoły” realizowany będzie podczas wyjazdu klasy II a do nadmorskiej miejscowości Mielno-Unieście. Uwzględnia on elementy treści ścieżek edukacyjnych takich jak: edukacja ekologiczna, zdrowotna, czytelnicza i medialna oraz przysposobienie do życia w rodzinie 

     

 

 

2.     Cele  ogólne

 

-          realizacja programu dydaktycznego

-          zapewnienie dzieciom wypoczynku w zdrowym klimacie

-          zainteresowanie światem, jego różnorodnością, bogactwem i pięknem

-          doskonalenie umiejętności obserwacji zjawisk przyrody i dokonywania ich opisu

-          poznawanie zachowań sprzyjających bezpieczeństwu ludzi i przyrody

-          zwiedzanie ciekawych miejsc

-          rozpoznawanie zachowań uczniów w sytuacjach pozaszkolnych

-          integracja i wzajemna pomoc w grupie

-          kształtowanie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych

-          kształcenie samodzielności, umiejętności planowania, organizowania i oceniania własnej pracy

-          wyrabianie umiejętności radzenia sobie przez dłuższy czas poza domem

 

 

 

3.     Zadania

 

-          prowadzenie zajęć dydaktycznych tematycznie związanych z planem wynikowym

-          organizowanie zajęć integrujących grupę

-          tworzenie sytuacji pozwalających poznać możliwości uczniów

-          kształtowanie umiejętności prawidłowego planowania rozkładu dnia

-          pobudzanie postaw kreatywnych ucznia w procesie zdobywania umiejętności

-          stworzenie sytuacji dających możliwość przeżyć wewnętrznych, bezinteresownego działania, procesu twórczego- wysiłku i radości towarzyszącej twórczej aktywności

-          umożliwienie ekspresji, spostrzeżeń, przeżyć w różnych formach działalności

-          doskonalenie kompetencji komunikacyjnej – umiejętność mówienia, słuchania, czytania, pisania

-          wykorzystanie codziennych zdarzeń do podejmowania prób samooceny i oceny zachowań innych

-          rozwijanie poczucia odpowiedzialności (również za środowisko) poprzez samodzielne (grupowe), rzetelne wywiązywanie się z podelmowanych zadań oraz szacunku dla pracy swojej i innych

-          pobudzanie wrażliwości na piękno świata i wartość życia

-          kształtowanie postawy szacunku dla przyrody i odpowiedzialności za jej stan

-          uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami, właściwego reagowania na przejawy emocji innych oraz kontrolowania własnych zachowań 

-          propagowanie zdrowego stylu życia, aktywnego wypoczynku

 

4.     Treści

 

-          pojęcia nadawcy i odbiorcy

-          pisanie listu, kartki pocztowej, adresowanie

-          pisanie pamiętnika, tekstu swobodnego

-          orientacja w terenie, obserwacja otaczającego świata

-          wykorzystanie umiejętności wykonywania działań matematycznych w praktycznych sytuacjach

-          krajobraz okolicy – obserwacje i opisy

-          komunikacja telefoniczna, pisanie SMS – ów

-          kultura zachowania w miejscach publicznych

-          kultura spożywania posiłków

-          ochrona przyrody – zasady zachowania się w miejscach chronionych

-          tolerancja wobec siebie i innych

-          dbałość o czystość wokół siebie

-          przestrzeganie zasad bezpieczeństwa

-          higiena osobista - dobór właściwego stroju w zależności od pogody

 

 

5.     Osiągnięcia ucznia

 

-          samodzielnie redaguje i przesyła informacje (list, kartka pocztowa, SMS)

-          układa i zapisuje wielozdaniową wypowiedź na podany temat

-          wyraża swoje zdanie i słucha zdania innych

-          chętnie uczestniczy w zabawach dramowych

-          współpracuje z grupą

-          obserwuje środowisko i jego elementy, nazywa typowe dla regionu gatunki roślin i zwierząt

-          zachowuje ostrożność wobec nieznanych zwierząt

-          dostrzega walory przyrodnicze regionu

-          orientuje się w terenie

-          wykazuje zainteresowanie przeszłością Polski

-          doskonali umiejętności manualne

-          śpiewa poznane piosenki

-          stosuje przyjęte w najbliższym otoczeniu normy współżycia

-          właściwie ocenia zachowanie własne i innych, przewiduje konsekwencje swojego zachowania

-          rozwija swoją sprawność fizyczna, chętnie uczestniczy w zabawach

-          wie, jakie działania są niezbędne dla zdrowia

 

 

6.     Realizacja  celów

 

-          zajęcia na świeżym powietrzu – wycieczki tematyczne, zabawy ruchowo sportowe, ogniska, dyskoteki

-          uczenie dzieci samodzielności poprzez przyzwyczajanie dzieci do odpowiedzialności i dyscypliny, wykonywanie podstawowych, codziennych czynności (dbałość o ład i czystość otoczenia, własną higienę)

 

 

 

Planowane zajęcia dydaktyczne (2 godziny lekcyjne w ciągu dnia). Uczniowie będą pracowali głównie z kartami pracy. Planuje się wycieczki piesze, wycieczkę do Kołobrzegu, rejs statkiem po jeziorze Jamno, gry i zabawy ruchowe na plaży, zabawy ze śpiewem, rozgrywki sportowe, konkursy plastyczne, muzyczne. Podczas brzydkiej pogody zajęcia odbywać się będą na terenie ośrodka (np. gry strategiczne, świetlicowe, ruchowe, sprawnościowe)

 

7.     Metody  i formy  realizacji

 

-          słowne: opis, opowiadanie, pogadanka, dyskusja

-          obserwacja: zajęcia w terenie, na szlaku turystycznym

-          działania uczniów: zajęcia integracyjne, gry i zabawy zespołowe, praca z mapą, działania plastyczno- techniczne

-          aktywizujące: wycieczki, quizy, konkursy, turnieje

 

 

 

8.     Regulamin  uczestnika  „Zielonej  Szkoły”

 

UCZESTNIK:

1.     Godnie reprezentuje szkołę

2.     Zachowuje się kulturalnie

-          nie śmieci

-          nie niszczy

-          szanuje koleżanki/ kolegów, starszych oraz opiekunów

-          nie używa wulgarnych słów

-          zachowuje ciszę w miejscach gdzie jest to wymagane

3.     Każdy problem zgłasza opiekunowi

4.     Przestrzega zasad bezpieczeństwa w autokarze, na ulicy, na plaży

5.     Nie oddala się od grupy i opiekunów

6.     Przestrzega godzin posiłków, zbiórek, zajęć lekcyjnych

7.     Przestrzega ciszy nocnej od 21:00 do 7:00

 

     Nieprzestrzeganie regulaminu powoduje obniżenie oceny zachowania

 

  9.  Harmonogram  zajęć „Zielonej Szkoły” (ramowy plan dnia)

 

8:00 -  pobudka

8:10 – 8:55 -  toaleta poranna

9:00 – śniadanie

9:30 – 10:00 – porządki w pokojach

10:10 – 13: 50 – zajęcia w grupach*

14:00 – obiad

14:30 – 15:30 – przerwa popołudniowa

15:40 – 18:50 – zajęcia w grupach

19:00 – kolacja

19:30 – 20:30 – zajęcia w grupach

20:35 – 21:00 – toaleta wieczorna

21:00 – cisza nocna

 

* - spacery, zajęcia dydaktyczne,  wycieczki, gry i zabawy integracyjne, konkursy, dyskoteki, ogniska

 

10.  Gry  i  zabawy  ruchowe  -  przykłady

 


Proponowane gry i zabawy powinny się odbywać w plenerze (łąka, boisko, leśna polana) Rekwizyty potrzebne do przeprowadzenia zajęć ruchowych: szyszki, piłki, skakanki, artykuły piśmiennicze.
Poniższe gry i zabawy są usystematyzowane w dwóch  grupach
           -     gry i zabawy wkomponowane w dni aktywności dzieci

-          gry i zabawy w ciągu dnia

 

 

 


1.Gry i zabawy wkomponowane w dni aktywności dzieci

,,Wiewiórki, orzechy i żołędzie”

Miejsce: polana leśna
Przebieg: Dzieci dobierają się trójkami i rozstawiają na polanie. Każda osoba pełni jakąś rolę: wiewiórki, orzecha lub żołędzia. Nauczyciel wywołując jedną z tych nazw powoduje, że musi ona znaleźć dla siebie nową trójkę. Z sytuacji tej powinna skorzystać osoba, która dotychczas nie miała swojej trójki. Jeżeli zdoła ,,wejść” w jedną z trójek przybiera nazwę uczestnika, który ją opuścił. Należy zadbać, aby zmiany były dość częste.

,, Co ciekawego jest w lesie”

Miejsce: las
Pomoce: luźne kartki, ołówki
Przebieg: W czasie spaceru przez las prowadzący poleca uważnie rozglądać się wokół...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin