Opracowała : Jolanta Ziembicka
1. O programie
Wyjazd dzieci do „zielonej szkoły” przynosi długotrwałe efekty dydaktyczne i wychowawcze. Pozwala na poszerzenie wiedzy zdobywanej podczas zajęć lekcyjnych w szkole, rozwijanie aktywności poznawczej, poznawanie kraju, jego przeszłości i kultury. Prowadzona w ten sposób edukacja niekonwencjonalna jest źródłem twórczych energii ucznia i nauczyciela. Dni spędzane nad morskim brzegiem stwarzają z pewnością okazję do zdobywania doświadczeń, odkrywania nowych miejsc, ekspresji plastycznych, integracji grupy, zważywszy, że większość dzieci po raz pierwszy w ten sposób wyjeżdża z domu. Uczniowie i nauczyciel mogą się do siebie zbliżyć, lepiej wzajemnie zrozumieć, pomagać i współdziałać. Każde dziecko ma szanse sprawdzić się w nowej sytuacji, bez rodziców, w nowym środowisku.
Przedstawiony program „zielonej szkoły” realizowany będzie podczas wyjazdu klasy II a do nadmorskiej miejscowości Mielno-Unieście. Uwzględnia on elementy treści ścieżek edukacyjnych takich jak: edukacja ekologiczna, zdrowotna, czytelnicza i medialna oraz przysposobienie do życia w rodzinie
2. Cele ogólne
- realizacja programu dydaktycznego
- zapewnienie dzieciom wypoczynku w zdrowym klimacie
- zainteresowanie światem, jego różnorodnością, bogactwem i pięknem
- doskonalenie umiejętności obserwacji zjawisk przyrody i dokonywania ich opisu
- poznawanie zachowań sprzyjających bezpieczeństwu ludzi i przyrody
- zwiedzanie ciekawych miejsc
- rozpoznawanie zachowań uczniów w sytuacjach pozaszkolnych
- integracja i wzajemna pomoc w grupie
- kształtowanie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych
- kształcenie samodzielności, umiejętności planowania, organizowania i oceniania własnej pracy
- wyrabianie umiejętności radzenia sobie przez dłuższy czas poza domem
3. Zadania
- prowadzenie zajęć dydaktycznych tematycznie związanych z planem wynikowym
- organizowanie zajęć integrujących grupę
- tworzenie sytuacji pozwalających poznać możliwości uczniów
- kształtowanie umiejętności prawidłowego planowania rozkładu dnia
- pobudzanie postaw kreatywnych ucznia w procesie zdobywania umiejętności
- stworzenie sytuacji dających możliwość przeżyć wewnętrznych, bezinteresownego działania, procesu twórczego- wysiłku i radości towarzyszącej twórczej aktywności
- umożliwienie ekspresji, spostrzeżeń, przeżyć w różnych formach działalności
- doskonalenie kompetencji komunikacyjnej – umiejętność mówienia, słuchania, czytania, pisania
- wykorzystanie codziennych zdarzeń do podejmowania prób samooceny i oceny zachowań innych
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności (również za środowisko) poprzez samodzielne (grupowe), rzetelne wywiązywanie się z podelmowanych zadań oraz szacunku dla pracy swojej i innych
- pobudzanie wrażliwości na piękno świata i wartość życia
- kształtowanie postawy szacunku dla przyrody i odpowiedzialności za jej stan
- uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami, właściwego reagowania na przejawy emocji innych oraz kontrolowania własnych zachowań
- propagowanie zdrowego stylu życia, aktywnego wypoczynku
4. Treści
- pojęcia nadawcy i odbiorcy
- pisanie listu, kartki pocztowej, adresowanie
- pisanie pamiętnika, tekstu swobodnego
- orientacja w terenie, obserwacja otaczającego świata
- wykorzystanie umiejętności wykonywania działań matematycznych w praktycznych sytuacjach
- krajobraz okolicy – obserwacje i opisy
- komunikacja telefoniczna, pisanie SMS – ów
- kultura zachowania w miejscach publicznych
- kultura spożywania posiłków
- ochrona przyrody – zasady zachowania się w miejscach chronionych
- tolerancja wobec siebie i innych
- dbałość o czystość wokół siebie
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa
- higiena osobista - dobór właściwego stroju w zależności od pogody
5. Osiągnięcia ucznia
- samodzielnie redaguje i przesyła informacje (list, kartka pocztowa, SMS)
- układa i zapisuje wielozdaniową wypowiedź na podany temat
- wyraża swoje zdanie i słucha zdania innych
- chętnie uczestniczy w zabawach dramowych
- współpracuje z grupą
- obserwuje środowisko i jego elementy, nazywa typowe dla regionu gatunki roślin i zwierząt
- zachowuje ostrożność wobec nieznanych zwierząt
- dostrzega walory przyrodnicze regionu
- orientuje się w terenie
- wykazuje zainteresowanie przeszłością Polski
- doskonali umiejętności manualne
- śpiewa poznane piosenki
- stosuje przyjęte w najbliższym otoczeniu normy współżycia
- właściwie ocenia zachowanie własne i innych, przewiduje konsekwencje swojego zachowania
- rozwija swoją sprawność fizyczna, chętnie uczestniczy w zabawach
- wie, jakie działania są niezbędne dla zdrowia
6. Realizacja celów
- zajęcia na świeżym powietrzu – wycieczki tematyczne, zabawy ruchowo sportowe, ogniska, dyskoteki
- uczenie dzieci samodzielności poprzez przyzwyczajanie dzieci do odpowiedzialności i dyscypliny, wykonywanie podstawowych, codziennych czynności (dbałość o ład i czystość otoczenia, własną higienę)
Planowane zajęcia dydaktyczne (2 godziny lekcyjne w ciągu dnia). Uczniowie będą pracowali głównie z kartami pracy. Planuje się wycieczki piesze, wycieczkę do Kołobrzegu, rejs statkiem po jeziorze Jamno, gry i zabawy ruchowe na plaży, zabawy ze śpiewem, rozgrywki sportowe, konkursy plastyczne, muzyczne. Podczas brzydkiej pogody zajęcia odbywać się będą na terenie ośrodka (np. gry strategiczne, świetlicowe, ruchowe, sprawnościowe)
7. Metody i formy realizacji
- słowne: opis, opowiadanie, pogadanka, dyskusja
- obserwacja: zajęcia w terenie, na szlaku turystycznym
- działania uczniów: zajęcia integracyjne, gry i zabawy zespołowe, praca z mapą, działania plastyczno- techniczne
- aktywizujące: wycieczki, quizy, konkursy, turnieje
8. Regulamin uczestnika „Zielonej Szkoły”
UCZESTNIK:
1. Godnie reprezentuje szkołę
2. Zachowuje się kulturalnie
- nie śmieci
- nie niszczy
- szanuje koleżanki/ kolegów, starszych oraz opiekunów
- nie używa wulgarnych słów
- zachowuje ciszę w miejscach gdzie jest to wymagane
3. Każdy problem zgłasza opiekunowi
4. Przestrzega zasad bezpieczeństwa w autokarze, na ulicy, na plaży
5. Nie oddala się od grupy i opiekunów
6. Przestrzega godzin posiłków, zbiórek, zajęć lekcyjnych
7. Przestrzega ciszy nocnej od 21:00 do 7:00
Nieprzestrzeganie regulaminu powoduje obniżenie oceny zachowania
9. Harmonogram zajęć „Zielonej Szkoły” (ramowy plan dnia)
8:00 - pobudka
8:10 – 8:55 - toaleta poranna
9:00 – śniadanie
9:30 – 10:00 – porządki w pokojach
10:10 – 13: 50 – zajęcia w grupach*
14:00 – obiad
14:30 – 15:30 – przerwa popołudniowa
15:40 – 18:50 – zajęcia w grupach
19:00 – kolacja
19:30 – 20:30 – zajęcia w grupach
20:35 – 21:00 – toaleta wieczorna
21:00 – cisza nocna
* - spacery, zajęcia dydaktyczne, wycieczki, gry i zabawy integracyjne, konkursy, dyskoteki, ogniska
10. Gry i zabawy ruchowe - przykłady
Proponowane gry i zabawy powinny się odbywać w plenerze (łąka, boisko, leśna polana) Rekwizyty potrzebne do przeprowadzenia zajęć ruchowych: szyszki, piłki, skakanki, artykuły piśmiennicze.Poniższe gry i zabawy są usystematyzowane w dwóch grupach - gry i zabawy wkomponowane w dni aktywności dzieci
- gry i zabawy w ciągu dnia
1.Gry i zabawy wkomponowane w dni aktywności dzieci,,Wiewiórki, orzechy i żołędzie”Miejsce: polana leśnaPrzebieg: Dzieci dobierają się trójkami i rozstawiają na polanie. Każda osoba pełni jakąś rolę: wiewiórki, orzecha lub żołędzia. Nauczyciel wywołując jedną z tych nazw powoduje, że musi ona znaleźć dla siebie nową trójkę. Z sytuacji tej powinna skorzystać osoba, która dotychczas nie miała swojej trójki. Jeżeli zdoła ,,wejść” w jedną z trójek przybiera nazwę uczestnika, który ją opuścił. Należy zadbać, aby zmiany były dość częste.,, Co ciekawego jest w lesie”Miejsce: lasPomoce: luźne kartki, ołówkiPrzebieg: W czasie spaceru przez las prowadzący poleca uważnie rozglądać się wokół...
evi84