Elwira Nawracała
nauczyciel nauczania zintegrowanego
Zespół Szkół Ogólnokształcących i Sportowych
Szkoła Podstawowa Nr 10
w Zielonej Górze
PROGRAM ZAJĘĆ
DYDAKTYCZNO – WYRÓWNAWCZYCH
Z ELEMENTAMI
TERAPII PEDAGOGICZNEJ
„Mów dziecku, że jest dobre,
że może, że potrafi ……..”
Janusz Korczak
Zielona Góra 2007 r.
Spis treści
1. Wstęp .……………….……………………………………………………
2. Cele ogólne i szczegółowe ……………………………………….………
3. Metody i formy realizacji ..……………………………………………….
4. Wstępna diagnoza …………………………………………......................
5. Treści – zadania edukacyjne i zestawy ćwiczeń ……......………………..
6. Kontrola i ocena osiągnięć uczniów ……………………………………...
7. Ewaluacja programu ……………………………………………………...
8. Literatura ………………………………………………………………….
9. Załączniki …………………………………………………………………
Strona
3
9
12
16
18
35
36
37
38
I. WSTĘP I ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE
Kiedy kończy się przedszkole, przed rodzicami i ich pociechami rozpoczyna się kolejny etap w ich życiu. Na plan dalszy odchodzi zabawa, rozpoczyna się systematyczna praca, której efektem końcowym powinno być osiągnięcie jak najlepszych wyników.
W pracy zbiorowej Hanisz J., Grzegorzewskiej E., Ocena opisowa rozwoju ucznia, ćwiczenia wspomagające i sprawdziany - WSiP 2005 r. uczeń kończący klasę III szkoły podstawowej powinien osiągnąć następujące STANDARDY OSIĄGNIĘĆ UCZNIA w zakresie:
ROZWOJU FIZYCZNEGO:
Ø Wykonywanie prostych zadań ruchowy zgodnie z poleceniem nauczyciela.
Ø Umiejętne uczestnictwo w zabawach, grach i innych dziecięcych formach aktywności ruchowej z zachowaniem obowiązujących reguł.
Ø Dostrzeganie różnorodności substancji w najbliższym otoczeniu w trosce
o bezpieczeństwo własne i środowiska.
Ø Dbałość o zdrowie, higienę ciała, porządek i czystość najbliższego otoczenia.
Ø Bezpieczne korzystanie z urządzeń technicznych i środków transportu.
Ø Rozpoznawanie sygnałów alarmowych o niebezpieczeństwie.
Ø Bezpieczne poruszanie się po drogach. Rozpoznawanie zagrożeń wynikających
z zachowań własnych i innych ludzi oraz szukanie pomocy.
ROZWOJU SPOŁECZNO – EMOCJONALNEGO:
Ø Stosowanie podstawowych środków artystycznych z różnych dziedzin sztuki – literatury, muzyki, plastyki, tańca, teatru, filmu – w wyrażaniu własnych myśli
i uczuć.
Ø Odnajdywanie w kulturze rodzinnej i regionalnej źródeł wartości.
Ø Dostrzeganie związku pomiędzy zachowaniem, a uczuciami własnymi i innych.
Ø Stosowanie zasad współżycia w klasie, w szkole.
Ø Obcowanie z literaturą i sztuką dostępną dziecku – wzorowanie się na bohaterach pozytywnych.
Ø Organizowanie własnej pracy – plan dnia, tygodnia.
ROZWOJU INTELEKTUALNEGO:
Ø Mówienie, słuchanie, czytanie, pisanie z wykorzystaniem elementarnych zasad pisowni.
Ø Świadome użycie języka.
Ø Wybieranie spośród dostępnych dziecku komunikatów medialnych.
Ø Matematyzowanie sytuacji konkretnych; rozwiązywanie nietrudnych zadań tekstowych.
Ø Posługiwanie się liczbami i działaniami w praktyce.
Ø Stosowanie algorytmów pisemnych (mnożenie i dzielenie przez liczbę jednocyfrową do 10.000); proste obliczenia pamięciowe.
Ø Obliczenia dotyczące kalendarza, zegara, długości, ciężaru, pieniędzy.
Ø Rozpoznawanie podstawowych kształtów geometrycznych.
Spośród wszystkich uczniów, którzy rozpoczynają naukę w szkole, dzieci z ogólnie opóźnionym rozwojem umysłowym stanowią niewielki procent, natomiast znacznie więcej spotykamy dzieci z częściowo opóźnionym rozwojem. Mówimy wówczas o zaburzeniach parcjalnych, deficytach fragmentarycznych.
Zakłócenia funkcji percepcyjno- motorycznych i ich integracji wywołują specyficzne kłopoty w opanowaniu umiejętności czytania i pisania, a w okresie nauki późniejszej manifestują się też innymi charakterystycznymi objawami. Dla określenia rodzaju poszczególnych trudności funkcjonują trzy pojęcia: dysleksja, dysortografia i dysgrafia.
v Dysleksja jest to zaburzenie w opanowaniu umiejętności czytania, polegająca na niemożności powiązania dźwięków z prawidłowo rozpoznaną literą. Dysleksja wyraża się w zniekształcaniu odczytywanych wyrazów, przestawianiu kolejności liter
w wyrazie, opuszczaniu i dodawaniu liter podobnych wzrokowo, trudnościach
w rozumieniu i zapamiętywaniu treści czytanego tekstu.
v Dysortografia jest to zaburzenie poprawności pisania polegające na występowaniu
w pisaniu błędów ortograficznych i innych, takich jak opuszczanie, dodawanie
i przestawianie liter w wyrazach, mylenie liter będących odpowiednikami głosek
zbliżonych słuchowo i wzrokowo, łączna lub rozdzielna pisownia wyrazów,
stosowanie dużej lub małej litery , opuszczanie drobnych elementów liter.
v Dysgrafia jest to zaburzenie strony graficznej pisma – wzmożona męczliwość ręki, wolne tempo pisania, litery zniekształcone, chwiejne, różnej wielkości, liczne skreślenia poprawki, pismo trudne do odczytania.
Dysleksja czy dysortografia jako specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu są stosunkowo dobrze znane.
v Dyskalkulia to zaburzenie w nauce liczenia u dzieci o normalnej inteligencji, zaburzenie to towarzyszy często dysleksji i tak jak ona wynika z trudności w zorganizowaniu przestrzeni. Dyskalkulia rozwojowa jest to strukturalne zaburzenie zdolności matematycznych, mających swe źródło w genetycznych lub wrodzonych nieprawidłowościach tych części mózgu, które bezpośrednim anatomiczno - fizjologicznym podłożem dojrzewania zdolności matematycznych zgodnie z wiekiem. Jest to zaburzenie występujące bez jednoczesnego zaburzenia ogólnych funkcji umysłowych.
Wyróżnić można różne rodzaje dyskalkulii rozwojowej: werbalną, praktognostyczną, graficzną, ideognostyczną, operacyjną, czynnościową i przestrzenną.
v Dyskalkulia werbalna - to zaburzenie umiejętności słownego wyrażania pojęć
i zależności matematycznych np. nazywanie cyfr i liczebników, symboli działań,
oznaczanie liczby i kolejności przedmiotów.
v Dyskalkulia praktognostyczna dotyczy manipulacji konkretnymi czy narysowanymi przedmiotami np. palcami, piłkami, kostkami, patyczkami, itp. Manipulacje matematyczne obejmują liczenie przedmiotów oraz porównywanie wielkości lub ilości (bez ich dodawania). Osoba nie jest w stanie wskazać, który z dwóch patyczków jest cieńszy, grubszy lub identyczny.
v Dyskalkulia graficzna to niezdolność zapisywania symboli matematycznych.
W stopniu lekkim dziecko nie może napisać liczb dwu lub trzycyfrowych i pisze je
niezgodnie z poleceniem, przy czym lekceważy zera lub wymyśla własne sposoby
zapisu np. 1383 jako 1000,3000, 80, 3, lub 384 czy 30804.
v Dyskalkulia ideognostyczna to niezdolność rozumienia pojęć i zależności matematycznych oraz wykonywania obliczeń w pamięci.
v Dyskalkulia operacyjna to zaburzona zdolność wykonywania operacji matematycznych. W tym rodzaju dyskalkulii występuje zaburzenie operacji np. wykonywania dodawania zamiast mnożenia, odejmowania zamiast dzielenia, czy też zastępowania skomplikowanych czynności prostszymi.
Przyczyny występowania trudności dyslektycznych są uzależnione od:
Ø dysharmonii rozwojowych;
Ø podłoża emocjonalnego;
Ø mikrouszkodzeń układu nerwowego;
Ø uwarunkowań genetycznych.
Tak, więc dysleksją określa się zespół zaburzeń percepcji: wzrokowej, słuchowej, ruchowej oraz pamięci i uwagi, z którymi wiążą się trudności w nauce.
Do charakterystycznych objawów zaburzeń w sferze emocjonalno – społecznej zaliczymy:
v nadmierną drażliwość;
v niekontrolowaną impulsywność;
v brak wiary we własne możliwości, apatia;
...
evi84