Diagnostyka Silnika.doc

(287 KB) Pobierz

Diagnostyka Silnika - Wskazania bloków wartości mierzonych – Dane dla poszczególnych silników

 

VAG-COM (HEX-CAN)-USB > Silnik [01] > [08 Measuring Block] > Grupa [...]

 

Warunki sprawdzania:

• Temperatura płynu chłodzącego - minimum 80°C.

• Wyłączone wszystkie odbiorniki elektryczne jak np. radio, ogrz. tylnej szyby.

• Jeżeli samochód wyposażony jest w układ klimatyzacji, musi zostać on wyłączony.

• W samochodach ze skrzynią automatyczną dźwignia musi znajdować się w poł. N lub P.

• W pamięci usterek nie może znajdować się żadna usterka. Jeśli się znajdują błędy sterowania silnika to pomiary mogą być błędne lub znacznie odbiegające od prawidłowych.

 

Wskazania bloków wartości mierzonych

– silnik AHU

 

000 - jałowy bieg (dziesiętne wartości wskazań)

[Wartość wymagana] — [Odpowiada wartości]

1 Obroty silnika [37 do 43] — [780 do 903/min]

2 Kąt początku wtrysku [0 do 88] — [3 zaGPZ do 4° przed GZP]

3 Położenie pedału przyspieszenia [0] — [0 %]

4 Dawka wtryskiwanego paliwa [15 do 45] — [3 do 9 mg/obj.]

5 Podciśnienie w kolektorze ssącym [bez znaczenia]

6 Ciśnienie atmosferyczne - [bez znaczenia]

7 Temperatura płynu chłodzącego [80 do 35] — [80 do 110°C]

8 Temperatura kolektora ssącego [182 do 50] — [10 do 100°C]

9 Temperatura paliwa [91 do 201] — [20 do 80°C]

10 Masa powietrza* [69 do 117] — [230 do 390 mg/skok]

 

*Wartości pomiarowe są ważne dla pracującego układu recyrkulacji spalin. Na obrotach jałowego biegu układ recyrkulacji spalin wyłączany jest po ok. 3 min. W razie potrzeby wcisnąć pedał przyspieszenia lub uruchomić ponownie silnik.

 

001 - jałowy bieg (dawki wtryskiwanego paliwa)

1 Obroty silnika [780 do 903/min]

2 Dawka wtryskiwanego paliwa [3 do 9 mg/skok]

3 Napięcie z czujnika drogi przesuwki regulacyjnej [1,12 do 1,70V]

4 Temperatura płynu chłodzącego [80 do 110°C]

 

Wskazanie dawka wtryskiwanego paliwa

- Poniżej 3 mg/skok - Za duża wydajność pompy wtryskowej.

- Powyżej 9 mg/skok - Silnik zbyt zimny - Za mała wydajność pompy wtryskowej.

 

Wskazanie napięcia czujnika drogi przesuwki regulacyjnej

Poniżej 1,25 V - Za duża wydajnośćpo mpy wtryskowej

Powyżej 1,70V - Silnik zbyt zimny - Za mała wydajność pompy wtryskowej.

 

003 - jałowy bieg (układ recyrkulacji spalin)

1 Obroty silnika [780 do 903/min]

2 Masa zasysanego powietrza (wartośćw ymagana) [230 do 420 mg/skok]

3 Masa zasysanego powietrza (wartośćr zeczywista) [230 do 420 mg/skok]

4 Współczynnik trwania impulsu otwarcia zaworu recyrkulacji spalin [4 do 95 %]

 

Wskazanie masa zasysanego powietrza (wartość rzeczywista)- Poniżej 230 mg/skok

- Zbyt duża recyrkulacja spalin – sprawdzić układ recyrkulacji spalin.

- Fałszywe powietrze – sprawdzić szczelność systemu zasysania powietrza.

 

Wskazanie masa zasysanego powietrza (wartość rzeczywista)- Powyżej 390 mg/skok

- Silnik zbyt zimny – rozgrzać silnik na podwyższonych obrotach i powtórzyć pomiar.

- Za mała recyrkulacja spalin – silnik pracuje od 3 min. na obrotach jałowego biegu, wcisnąć pedał przyspieszenia.

- Uszkodzony przepływomierz G70 masy powietrza – sprawdzić działanie układów recyrkulacji i pomiaru masy powietrza.

 

004 - jałowy bieg - (kąt początku wtrysku)

1 Obroty silnika [780 do 903/min]

2 Kąt początku wtrysku (wymagany) [3° po GPZ do 0° przed GZP]

3 Kąt początku wtrysku (rzeczywisty) [3° po GPZ do 4° przed GZP]

4 Współczynnik trwania impulsu otwarcia zaworu początku wtrysku [2 do 95 %]

 

Wskazanie kąta początku wtrysku (wymaganego) - Powyżej 4° przed GZP

- Silnik zbyt zimny - rozgrzać silnik na podwyższonych obrotach i powtórzyć sprawdzanie.

 

Wskazanie kąta początku wtrysku (rzeczywisty) - Powyżej 4° przed GZP

- Silnik zbyt zimny - rozgrzać silnik na podwyższonych obrotach i powtórzyć sprawdzanie.

- Pompa wtryskowa ustawiona jest na „za wczesny wtrysk” – sprawdzić i wyregulować dynamiczny kąt początku wtrysku.

- Uszkodzony zawór N108 kąta początku wtrysku – sprawdzić z awór N108.

 

Wskazanie kąta początku wtrysku (rzeczywisty) - Poniżej 3° za GZP

- Pompa wtryskowa ustawiona jest na „za późny kąt początku wtrysku” – spr. zawór N108.

- Zablokowane przestawianie kąta wyprzedzenia wtrysku – sprawdzić zawór N108.

- Uszkodzony zawór N108 kąta początku wtrysku.

 

013 - jałowy bieg (regulacja równomierności obrotów silnika)

(jałowy bieg, silnik ciepły, temperatura płynu powyżej 80°C)

1 Różnica dawki wtrysku, cylinder 4 do 3 [−2,0 do + 2,0 mg/skok]

2 Różnica dawki wtrysku, cylinder 2 do 3 [−2,0 do + 2,0 mg/skok]

3 Różnica dawki wtrysku, cylinder 1 do 3 [−2,0 do + 2,0 mg/skok]

4 Brak wskazania [—] [—]

 

- Układ wtryskowy steruje regulacją równomierności obrotów silnika. Układ rozpoznaje różnice mocy między poszczególnymi cylindrami (tolerancja części, rozkalibrowanie dysz wtryskowych, ciśnienie sprężania itp.) i przez selektywny rozdział dawek wtrysku wyrównuje je na jałowym biegu.

- Rozpoznanie dokonywane jest na jałowym biegu przez sygnał z czujnika obrotów silnika, który dostarczany jest do komputera sterującego jako 4 sygnały na jeden obrót wału korbowego. Jeżeli sygnały nadchodzą w równomiernym rytmie, oznacza to, że wszystkie cylindry wykonują równomierną pracę. Jeżeli jeden cylinder wykazuje słabszą moc, wał korbowy potrzebuje dłuższego czasu na następną połowę własnego obrotu, W przypadku, gdy cylinder wykazuje większą moc, przyspiesza wał korbowy i dlatego potrzebuje krótszego czasu.

- Jeżeli komputer sterujący rozpozna odstępstwo, wówczas dany cylinder natychmiast zasilany jest większą lub mniejszą dawką wtryskiwanego paliwa, aż silnik będzie ponownie pracował równomiernie.

- W bloku wartości mierzonych różnica dawek wtryskiwanego paliwa do poszczególnych cylindrów, która potrzebna jest do uzyskania równomiernych obrotów silnika, wskazywana jest w porównaniu do cylindra 3.

- [+] do mg/skok: cylinder wykazuje mniejszą moc niż cylinder 3 i zasilany jest większą ilością paliwa.

- [−] do mg/skok: cylinder wykazujący większą moc niż cylinder 3 zasilany jest mniejszą ilością paliwa.

 

 

Pełne obciążenie silnika - Pomiar dynamiczny.

(temp 90°C > pojazd się toczy > 3 bieg i pedał gazu do oporu > odczyt przy 3000/min)

LOG zapsujemy od 1500-3500/min - wstawiamy go do Exela.

 

000 - Pełne obciążenie (dziesiętne wartości wskazań)

[Wartość wymagana] — [Odpowiada wartości]

1 Obroty silnika [138 do 148] — [2900 do 3100/min]

2 Kąt początku wtrysku [138 do 188] — [8 do 12° przed GZP]

3 Położenie pedału przyspieszenia [255] — [100 %]

4 Dawka wtryskiwanego paliwa [170 do 190] — [34 do 38 mg/obj.]

5 Podciśnienie w kolektorze ssącym [180 do 245] — [1500 do 2000 mbar]

6 Ciśnienie atmosferyczne [bez znaczenia]

7 Temperatura płynu chłodzącego [80 do 35] — [80 do 110°C]

8 Temperatura kolektora ssącego [182 do 50] — [10 do 100°C]

9 Temperatura paliwa [91 do 201] — [20 do 80°C]

10 Masa powietrza [225 do 255] — [750 do 850 mg/skok]

 

004 - Pełne obciążenie - (kąt początku wtrysku)

[1] [2] [3] [4] Wartość wymagana

1 Obroty silnika [2900 do 3100/min]

2 Kąt początku wtrysku (wymagany) [8° do 12° przed GZP]

3 Kąt początku wtrysku (rzeczywisty) [Około wymaganego początku wtrysku]

4 Współczynnik trwania impulsu otwarcia zaworu początku wtrysku [2 do 95 %]

 

Wskazanie kąta początku wtrysku (rzeczywisty)

Przy zbyt dużym odchyleniu od wartości wymaganej (ok. 5°)

- Uszkodzony zawór N108 kąta początku – sprawdzić zawór N108 początku wtrysku.

- Pompa wtryskowa ustawiona poza zakresem – sprawdzić i wyregulować dynamiczny kąt

początku wtrysku.

- Powietrze w układzie zasilania paliwem – sprawdzić układ zasilania paliwem.

 

Wskazanie czas trwania impulsu sterowania zaworem początku wtrysku

Poniżej 2 lub powyżej 95 % - Uszkodzony zawór N108 kąta początku wtrysku

- sprawdzić zawór N108.

- sprawdzić i wyregulować dynamiczny kąt początku wtrysku.

- sprawdzić układ zasilania paliwem.

 

008 - Pełne obciążenie - (ograniczenie dawki wtrysku)

[1] [2] [3] [4] Wartość wymagana

1 Obroty silnika [2900 do 3100/min]

2 Dawka paliwa [39 do 45 mg/skok]

3 Ogranicz. dawki paliwa poprzez obr. (ogranicz momentu obr.) [35 do 36 mg/skok]

4 Ograniczenia dawki paliwa na podstawie zasysanej masy powietrza (eliminowanie

dymienia) [38 do 43 mb/skok]

 

Wskazanie dawki paliwa/wtrysku - Poniżej 39 mg/skok.

- Brak pełnego przyspieszenia – powtórzyć sprawdzanie przy wciśniętym do końca pedale przyspieszenia.

- Czujnik G79 położenia pedału przyspieszenia nieprawidłowo ustawiony lub uszkodzony

- Sprawdzić i w razie potrzeby wyregulować czujnik G79. (naprawa układu uruchamiania

przepustnicy)

 

Wskazanie ograniczenia dawki wtrysku poprzez obroty (ograniczanie momentu obrotowego) - Poniżej 35 mg/skok

- Za wysokie lub za niskie obroty silnika – przy obrotach 3000/min odczytać wymaganą wartość obrotów - wyregulować.

 

Wskazanie ograniczenia dawki wtrysku na podstawie zasysanej masy powietrza (eliminowanie tworzenia się dymu) - Poniżej 34 mg/skok

- Za mała ilość zasysanego powietrza – sprawdzić układ recyrkulacji i pomiaru masy powietrza G70.

- Za duża dawka recyrkulacji spalin – sprawdzić układ recyrkulacji spalin.

 

010 Pełne obciążenie - (wielkości powietrza)

[1] [2] [3] [4] Wartość wymagana

1 Masa zasysanego powietrza. [750 do 850 mg/skok]

2 Ciśnienie atmosferyczne (ciśnienie powietrza) [brak wymaganej wartości]

3 Ciśnienie w kolektorze ssącym (ciśnienie doładowania) [1700 do 2100 mbar]

4 Położenie pedału przyspieszenia [100 %]

 

Wskazanie 1 masa zasysanego powietrza - Poniżej 750 mg/skok

- Za niskie lub za wysokie obroty silnika – przy obrotach 3000/min odczytać wymaganą wartość obrotów.

- Za niskie ciśnienie doładowania – sprawdzić układ regulacji ciśnienia doładowania.

- Uszkodzony przepływomierz masy powietrza G70 – układ doładowania powietrza z turbosprężarką, sprawdzanie turbosprężarki.

 

Wskazanie 3 ciśnienie w kolektorze ssącym (ciśnienie doładowania)

- Poniżej 1700 mbar - Uszkodzona regulacja ciśnienia doładowania – sprawdzić regulację ciśnienia doładowania – sprawdzić układ regulacji ciśnienia doładowania.

- Powyżej 2100 mbar - Źle działająca/uszkodzona turbosprężarka doładowania lub wymaga sprawdzenia i regulacji lub naprawy/wymiany.

 

Wskazanie 4 położenie pedału przyspieszenia Poniżej 100 %

- Pedał przyspieszenia nie naciśnięty do końca. – powtórzyć pomiar na wciśniętym do końca pedale przyspieszenia.

- Czujnik G79 położenia pedału przyspieszenia uszkodzony lub błędnie wyregulowany.

 

011 Pełne obciążenie - (regulacja ciśnienia doładowania)

[1] [2] [3] [4] Wartość wymagana

1 Obroty silnika [2900 do 3100/min]

2 Ciśnienie doładowania (wymagane) [1800 do 2000 mbar]

3 Ciśnienie doładowania (rzeczywiste) [1700 do 2100 mbar]

4 Współczynnik trwania impulsu otwarcia zaworu ograniczania ciśnienia doładowania [40 do 80 %]

 

Poniżej 1700 mbar.

- Uszkodzona regulacja ciśnienia doładowania – sprawdzić układ regulacji ciśnienia doładowania

- Uszkodzona turbosprężarka

- Przewód ciśnienia doładowywanego powietrza nie połączony z komputerem sterującym – założyć przewód ciśnienia doładowania.

Powyżej 2100 mbar.

Uszkodzona turbosprężarka – sprawdzić układ regulacji ciśnienia doładowania, układ doładowania powietrza z turbosprężarką.

 

Reklama

 

                 

                           

                           

                (link bezpośredni)  (#2)

Marek

 

 

Imię: Marek

 

Status: Offline

 

Samochód:

B5(3BG) 1.8 T 150KM (AWT)

Rok: ---

 

Przyznał pomógł: 0

Pomógł 177 razy

Zarejestrowany: paź 2005

Miasto: [PL] Wawa

Wiek: 40

                 20-05-07, 10:19

Wskazania bloków wartości mierzonych

– silnik AFN

 

000 - jałowy bieg (dziesiętne wartości wskazań)

[Wartość wymagana] — [Odpowiada wartości]

1 Obroty silnika [37 do 43] — [780 do 903/min]

2 Kąt początku wtrysku [0 do 88] — [3 zaGPZ do 4° przed GZP]

3 Położenie pedału przyspieszenia [0] — [0 %]

4 Dawka wtryskiwanego paliwa [15 do 45] — [3 do 9 mg/obj.]

5 Podciśnienie w kolektorze ssącym [bez znaczenia]

6 Ciśnienie atmosferyczne - [bez znaczenia]

7 Temperatura płynu chłodzącego [80 do 35] — [80 do 110°C]

8 Temperatura kolektora ssącego [182 do 50] — [10 do 100°C]

9 Temperatura paliwa [91 do 201] — [20 do 80°C]

10 Masa powietrza* [69 do 135] — [230 do 450 mg/skok]

 

*Wartości pomiarowe są ważne dla pracującego układu recyrkulacji spalin. Na obrotach jałowego biegu układ recyrkulacji spalin wyłączany jest po ok. 3 min. W razie potrzeby wcisnąć pedał przyspieszenia lub uruchomić ponownie silnik.

 

001 - jałowy bieg (dawki wtryskiwanego paliwa)

1 Obroty silnika [780 do 903/min]

2 Dawka wtryskiwanego paliwa [3 do 9 mg/skok]

3 Napięcie z czujnika drogi przesuwki regulacyjnej [1,45 do 1,90V]

4 Temperatura płynu chłodzącego [80 do 110°C]

 

Wskazanie dawka wtryskiwanego paliwa

- Poniżej 3 mg/skok - Za duża wydajność pompy wtryskowej.

- Powyżej 9 mg/skok - Silnik zbyt zimny - Za mała wydajność pompy wtryskowej.

 

Wskazanie napięcia czujnika drogi przesuwki regulacyjnej

Poniżej 1,45 V - Za duża wydajnośćpo mpy wtryskowej

Powyżej 1,90V - Silnik zbyt zimny - Za mała wydajność pompy wtryskowej.

 

003 - jałowy bieg (układ recyrkulacji spalin)

1 Obroty silnika [780 do 903/min]

2 Masa zasysanego powietrza (wartośćw ymagana) [230 do 450 mg/skok]

3 Masa zasysanego powietrza (wartośćr zeczywista) [230 do 450 mg/skok]

4 Współczynnik trwania impulsu otwarcia zaworu recyrkulacji spalin [4 do 95 %]

 

Wskazanie masa zasysanego powietrza (wartość rzeczywista)- Poniżej 230 mg/skok

- Zbyt duża recyrkulacja spalin – sprawdzić układ recyrkulacji spalin.

- Fałszywe powietrze – sprawdzić szczelność systemu zasysania powietrza.

 

Wskazanie masa zasysanego powietrza (wartość rzeczywista)- Powyżej 450 mg/skok

- Silnik zbyt zimny – rozgrzać silnik na podwyższonych obrotach i powtórzyć pomiar.

- Za mała recyrkulacja spalin – silnik pracuje od 3 min. na obrotach jałowego biegu, wcisnąć pedał przyspieszenia.

- Uszkodzony przepływomierz G70 masy powietrza – sprawdzić działanie układów recyrkulacji i pomiaru masy powietrza.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin