fiat.pdf

(2695 KB) Pobierz
Jak ulepszyæ swojego Fiacika?
Jak ulepszyć
swojego Fiacika?
Zebrał i opracował:
Aleksander Sowa
zamach_opole
________________________________________ 2003
wydanie trzecie, poprawione, uzupełnione i zmienione
377698714.002.png
www.jakulepszycmalucha.webpark.pl
Jakiekolwiek kopiowanie, przetwarzanie, dystrybucja i sprzedaż lub
nieodpłatne udostępnianie całości niniejszego tytułu lub
jakichkolwiek jego fragmentów, bez porozumienia z autorem całości
- zabronione.
Złamanie niniejszego zakazu będzie ścigane i karane z całą
surowością prawa.
Od autora
Z anim zacznę snuć ten tekst, pozwól Drogi Czytelniku że pozwolę sobie
Cię przywitać - jak przystało na kulturalnych ludzi. Bardzo cieszę się że do
Twych rąk trafi ta książeczka, ale ucieszę się naprawdę dopiero wtedy, gdy
uznasz że Ci się podobała i warto było ją kupić. Pamiętaj że właśnie to, było
celem stworzenia tej publikacji.
Pozwól że, w tekście będę zwracał się do Ciebie w formie Ty. Ułatwi mi
to sprawę lecz ... jeśli jesteś Drogi Czytelniku z tej piękniejszej połowy
ludzkości, wiedz że witam Cię tym serdeczniej i wybacz, ale także do Ciebie
będę się zwracał tak samo, z tego samego powodu.
W książeczce Czytelniku, znajdziesz kilkadziesiąt sposobów na to by w
jakiś sposób ulepszyć malucha. Możesz przeczytać o tym jako ciekawostki lub
możesz pokusić się o wykonanie jakiejś konkretnej przeróbki we własnym
zakresie, z czyjąś pomocą czy w inny sposób. Może przeczytasz coś co
zainspiruje Cię do wymyślenia i ucieleśnienia własnej idei, pomysłu czy
sposobu na coś.
Musisz być świadomy, że nie mogę brać odpowiedzialności za wykonane
przez Ciebie jakichkolwiek przeróbki ani tym bardziej za ewentualne ich skutki.
Przy modyfikacjach we własnym zakresie radzę daleko posunięty rozsądek i
mierzenie sił, na tzw. zamiary. Wszystkie przeróbki, usprawnienia czy tuning
wykonujesz na własną odpowiedzialność.
Pytanie stanowiące tytuł niniejszej publikacji zadaje sobie, zadawało już
dawno i podejrzewam że nadal będzie sobie zadawała, liczna grupa
szczęśliwych posiadaczy uroczego obiektu naszego zainteresowania jakim jest
Fiat 126, w najszerszym tego słowa znaczeniu.
Postaram się przedstawić Ci przeróbki, usprawnienia i udoskonalenia
najpopularniejszego - jak dotąd - samochodu w naszym kraju jakie zdołałem
wymyślić sam, oraz ( w większości ) te o których sam dowiedziałem się w taki
czy inny sposób. Podczas pracy nad tą publikacją wykorzystałem m.in.
2
nieograniczony ocean wiedzy jakim jest sieć www. Znaczna część tekstów i
większość zdjęć zamieszczonych w tej książeczce nie jest mojego wyłącznie
autorstwa i absolutnie nie uzurpuję sobie do nich jakichkolwiek praw. Jeśli
zostały wykorzystane (w całości lub częściowo) fragmenty tekstów oraz zdjęć
nie mojego autorstwa umieszczono stosowną o tym informację.
Część z nich poddałem modyfikacjom, o różnym stopniu, dostosowując do
formy tej książeczki zgodnie z potrzebą czy przekonaniami i jakkolwiek
skromną, ale bądź co bądź .. wiedzą techniczną.
Wykorzystanie zdjęć i oparcie się na opisach przeróbek na tekstach innych
autorów odbyło się przy ich przyzwoleniu za co z tego miejsca chciałbym im
wszystkim serdecznie podziękować. To samo dotyczy zdjęć, choć tym
przypadku nie zawsze udało się jednoznacznie określić czyjego są autorstwa.
Historia auta, które zmotoryzowało
Polskę
Samochód od którego się wszystko zaczęło, według mnie to fiat 500 topolino.
Produkcję tego dwuosobowego samochodu rozpoczęto w 1936 roku. Posiadał
silnik czterocylindrowy, chłodzony cieczą o pojemności 569 cm ³ i mocy 9,6
kW (13 KM). Silnik umieszczony był z przodu i napędzał oczywiście koła tylne.
Fiat 500 topolino
Fiat Topolino rozwijał prędkość 85 km/h i zużywał 6 litrów paliwa na 100 km.
Jego wymiary to :
-
ługość : 3215 mm
-
Szerokość : 1275 mm
-
Wysokość: 1372 mm
Zgodnie z ideami Darwina nie skończyło się na topolino albowiem powstał Fiat
500 Nuova, który był wy - ewulouwanym bratem topolino.
Produkcję tego modelu rozpoczęto w 1957 roku. Był to już samochód
czteroosobowy, napędzany silnikiem dwucylindrowym, chłodzonym
powietrzem, oczywiście umieszczonym z tyłu, o pojemności 479,5 cm³, mocy
3
377698714.003.png
12,1 kW (16,5 KM). Fiat 500 Nuova rozwijał maksymalną prędkość 95 km / h,
zużywał podobno 4,5 l paliwa na 100 km.
Jego wymiary to :
- Długość 2970 mm
- Szerokość : 1320 mm
- Wysokość :1325 mm
Nuova prezentuje się tak:
Fiat 500 Nuova
Następnym w drodze ewolucji był Fiat 500 F, który był tylko udoskonaloną
wersją Nuovy. Jego produkcję rozpoczęto w 1965 roku. Od swego poprzednika
różniły go drzwi zawieszone na przedniej krawędzi, powiększona przednia
szyba oraz opony promieniowe. 500 F posiadał także wzmocniony o całe 0,7
kW (około 1 KM) silnik, o pojemności 499, 5 cm³.
Samochodzik rozwijał maksymalną prędkość 95 km/h i zużywał 5, 5
litra paliwa na 100 km .
Był bardzo podobny do swojego poprzednika i wyglądał tak:
Fiat 500 F
Z początkiem 1972 roku powstała w Polsce oficjalnie Fabryka Samochodów
Małolitrażowych w Bielsku-Bielej, a 6 czerwca 1973 r. zmontowano tu,
całkowicie z włoskich części, Fiata 126 ze znaczkiem "p". Kosztował on 69 tys.
zł, a średnia Polaka wynosiła wtedy ok. 3- 4 tys. zł.
Na giełdzie cena autka dochodziła do 110 tys. zł. Uruchomiona
oficjalnie 22 lipca 1973 r (to nie przypadek!) linia produkcyjna w Bielsku
wypuściła do końca roku 1500 sztuk, a w następnym roku już 10 tys.
4
377698714.004.png 377698714.005.png
" maluchów ".
Dokładnie dwa lata po prezentacji modelu 126 w Turynie, z Bielska ruszyły
pierwsze silniki dla włoskiej wersji.
Pierwszy 126 (nazwy Maluch - samochód nie nosił jeszcze, nazwa była
zwyczajowa) był wyposażony w silnik o pojemności 594 cm ³ , i była to tzw.
sześćsetka.
Od tamtych lat 126 ulegał wielokrotnym modernizacjom. Zostały
wykorzystane wszystkie doświadczenia z eksploatacji poprzednich modeli i
zastosowane poprzednio ( stopniowo) wprowadzane ulepszenia.
W we wrześniu 1975 uruchomiono wersję "p" w drugim, nowoczesnym
zakładzie w Tychach.
Charakterystyczny jest znaczny wzrost mocy silnika z 18KM do 23KM, dzięki
zmianie profilu krzywek wałka rozrządu, komory spalania i typu gaźnika.
Dalsze istotne zmiany w modelu 126 to wzrost maksymalnego momentu
obrotowego, zastosowanie synchronizacji włączania II, III, IV biegu, bezpieczna
( dzielona ) kolumna kierownicy, zmiana położenia zbiornika paliwa.
W 1977 r. Fiat przeprowadził pierwszą większą modernizację modelu
126p. Pojemność silnika zwiększono do 652 cm³ przez powiększenie do 77 mm
średnicy cylindra. W układzie dolotowym wprowadzono tłumik szmerów ssania.
Uzyskano wzrost mocy do 17, 7 kW. Nowy silnik oznaczono symbolem 126 A1
000. Prądnicę prądu stałego zastąpiono alternatorem, powiększono średnicę
hamulców bębnowych do 185 mm oraz wprowadzono nowe obręcze kół
jezdnych. Zmiany w nadwoziu to nowy wystrój tablicy przyrządów oraz nowe
zderzaki z tworzywa sztucznego. W celu rozszerzenia krajowej oferty w OBR
SM opracowano kilka wersji samochodu Polski Fiat 126p 650, o
zróżnicowanym wyposażeniu.
Na rynku pojawiły się 4 wersje : 650 standard, 650 special, 650 lux i 650
Komfort.
Wersja special wyposażona była m.in. o siedzenia z regulowanym oparciem,
szybę przednią z zielonym pasem przy górnej krawędzi, ogrzewaną tylną szybę,
stacyjkę z blokadą kierownicy i regulatorem prędkości wycieraczek.
Fiat 126
5
377698714.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin