"Czy znasz baśnie?" - scenariusz lekcji z języka polskiego w klasie IV szkoły podstawowej
Cele:Uczeń: - zna charakterystyczne cechy baśni i potrafi je wskazać na konkretnym przykładzie- umie odnaleźć przesłanie wypływające z baśni- zna tytuły baśni opracowanych na lekcji- wypowiada się płynnie zdaniami złożonymi- współpracuje w zespole i bierze odpowiedzialność za pracę swoją i kolegów Jednostka jednogodzinna.Pomoce:Przybory plastyczne - kredki, mazaki, arkusze papieru, klej, nożyczkiTok lekcji:1. Co odróżnia baśń od innych utworów literackich?- przypomnienie cech baśni.a) charakterystyczny początekb) szczęśliwe zakończeniec) motyw wędrownyd) kontrast e) postacie prawdopodobne i fantastycznef) magiczne przedmiotyg) uosobienie2. Jakie poznaliśmy baśnie? Jakie inne baśnie znacie?Uczniowie podają tytuły baśni opracowanych na lekcji języka polskiego - " Brzydkie kaczątko"- "Welon królewny"- " Fujarka"- "Klementynka'- "O krasnoludkach i sierotce Marysi"- "Rada ojcowska"- "Królowa pszczół"oraz inne tytuły baśni przeczytanych samodzielnie w domu.3. Kalambury - przedstawienie za pomocą gestów i mimiki twarzy kilku wybranych tytułów baśni (uczniowie losują kartoniki z tytułami baśni przygotowanymi przez nauczyciela)4. Podział klasy na 4-5 zespołów (Za pomocą kolorowych kartoników. Te same kolory tworzą grupę.)
· Praca w grupach.Losowanie tytułu baśni. Na arkuszach papieru uczniowie przedstawiają cechy charakterystyczne wylosowanej baśni. Do zadania mogą wykorzystać przygotowane przez nauczyciela narysowane i wycięte postacie i przedmioty z różnych utworów.
· Praca powinna zawierać:- Tytuł baśni, autora- Charakterystyczny rysunek (postać, zwierzę, rzecz....)- Postacie prawdopodobne i fantastyczne- Przesłanie baśni 5. Prezentacja grup6. Podsumowanie zajęć. Omówienie prac uczniów. Ocena najlepszej prezentacji.
diran