OCENA ROZWOJU PERCEPCYJNO - MOTORYCZNEGO DZIECKA.pdf

(259 KB) Pobierz
OCENA ROZWOJU PERCEPCYJNO - MOTORYCZNEGO DZIECKA
OCENA ROZWOJU FIZYCZNEGO DZIECKA
TEST OZIERECKIEGO
Do  obliczania  wieku  ilorazu rozwoju  ruchowego  stosuje  się  polską  adaptację  tekstu  N.  Oziereckiego  
dokonaną przez Barańskiego. Obejmuje  on zadania  ruchome  przeznaczone  dla  dzieci     i  młodzieży w wieku 
4‐16  lat.  Zawarte   w  zestawie   Oziereckiego  próby  ruchowe  dzielą  się  na   sześć  grup.  Badane   dziecko 
otrzymuje  do  wykonania   z  każdej  grupy  jedno  ćwiczenie,  odpowiednie  dla   jego  wieku.  Jeżeli  potrafi   je 
wykonać, otrzymuje następne z tej samej grupy, lecz przeznaczone dla dzieci   o rok starszych. Jeśli   nie  potrafi, 
daje mu  się ćwiczenie z tej samej grupy, lecz   przeznaczone dla  dzieci  o rok  młodszych.  W ten sposób  ustala  się 
w  każdej  grupie  ćwiczeń,  jak  trudne   zadanie  ruchowe   badany  potrafi   wykonać,  przy  czym  trudność 
wyrażona jest tu miarą wieku.
Sześć ćwiczeń w skali  Oziereckiego obrazuje  różne  objawy koordynacji  nerwo‐mięśniowej, a  więc przy ich 
zastosowaniu można oceniać podstawowy mechanizm pojętności i sprawności ruchowej: 
grupa I ‐ sprawdza równowagę (koordynację statyczną), 
grupa II ‐ koordynację ruchów rąk, 
grupa III ‐ koordynację ruchów ciała, 
grupa IV ‐ zdolność do wykonywania ruchów szybkich, 
grupa  V  ‐  zdolność do wykonywania  różnych ruchów  jednocześnie (np.  inne ruchy  nogami,  a  inne 
rękami), 
grupa  VI  ‐ precyzję ruchów i  zdolność koncentrowania  się wyłącznie  na        czynnościach  zadanych, co 
ocenia się faktem występowania lub niewystępowania przyruchów (synkinezji
TESTY OZIERECKIEGO
(wg A. Barańskiego 1963)
Lp. testu 
(grupa 
ćwiczeń)
WIEK W LATACH
4
5
I Postawa równoważna w. wykroku (palce nogi prawej 
dotykają pięty nogi lewej). Oczy zamknięte. Wytrzymać 15 
sek.
Postawa równoważna w wysokim wspięciu. 
Oczy otwarte. Wytrzymać 10 sek.
II Dotknąć palcem wskazującym ręki prawej i lewej czubka 
nosa ruchem bezpośrednim. Oczy zamknięte.
Posługując się tylko jedną ręką zmiąć serwetkę o 
wymiarach 5 x 5 cm. Czas wykonania ‐ ręką prawą 15 
sek. ‐ ręką lewą 20 sek.
III Podskakiwać w miejscu z odbicia obunóż w ciągu 5 sek. 
Zaliczenie pod warunkiem, że odbicie następowało 
równocześnie z obu nóg, a podskoki wykonane były na 
palcach.
Podskakiwać na jednej nodze wzdłuż linii o długość 5 
m. Nie wolno zboczyć z linii więcej niż o 5 cm. 
Wykonać na nodze lewej i prawej.
210133534.022.png 210133534.023.png 210133534.024.png 210133534.025.png
IV Ułożyć w pudełku 20 monet. Czas 
próby: 15 sek.
Nitkę o długości 2 m nawinąć na motek. 
Czas próby: ręka lewa ‐18 sek. ręka 
prawa‐12 sek.
V Zataczać palcami wskazującymi obu rąk równocześnie koła 
na zewnątrz. Ramiona wyciągnięte w przód. Czas próby: 10 
sek.
Posługując się obu rękami równocześnie włożyć do 
pudełka 10 zapałek. Czas próby: 20 sek.
VI Uścisnąć badającemu rękę lewą i prawą. Zwraca się uwagę 
na synkinezję_.
Zgrzytać zębami. Zwraca się uwagę 
na synkinezję.
Lp. testu 
(grupa 
WIEK  W  LATACH
(grupa 
ćwiczeń)
6
7
1 Stanie równoważne na jednej nodze (druga ugięta w 
kolanie pod kątem 90 , udo w dół). Wytrzymać 10sek. 
Wykonać na lewej i prawej nodze.
Stanie równoważne w opadzie w przód z 
jednoczesnym wspięciem na palce. Wytrzymać 10 sek.
II
Traf ić pi łeczką  tenisową z odległości  1,5 m do  tarczy 25 x 
25 cm. Chłopcy 3 rzuty. Dziewczęta 4 rzuty. Zaliczenie 
próby: ręka prawa ‐ co najmniej 2 trafne, ręka lewa ‐ co 
najmniej 1 trafny.
Narysować ręką lewą i prawą przejście przez labirynty. 
Czas próby: ręka prawa ‐1 min 30 sek., ręka lewa ‐ 2 
min.
III Przeskoczyć be z  rozbiegu z odbicia obunóż przez sznurek 
rozciągnięty na wysokości 20 cm 
Odmierzyć stopami odległość 2 m po linii prostej nie 
zbaczając z linii.
IV Rysować pionowe kreski pomiędzy liniami papieru 
kancelaryjnego (dokładność + 3 mm). Czas "lOsek. Liczba 
kresek: ręka prawa ‐ 20 ręka, lewa ‐12.
Biorąc po jednej karcie rozłożyć talię 36 kart na cztery 
kupki. Czas: ręka prawa ‐ 30 sek., ręka lewa ‐ 40 sek.
V Chodząc po pokoju nawijać na palce nitkę. Czas 
próby 15 sek. Nie wolno zmienić tempa marszu.
Wbijać w dowolnym , lecz jednakowym rytmie takt 
jedną ręką, podczas gdy druga opisuje wskazującym 
palcem w powietrzu koła. Nie wolno zmienić rytmu.
VI Uderzyć młotkiem perkusyjnym w stół. Zwraca się 
uwagę na synkinezję.
Podnieść brwi. Zwraca się uwagę na 
synkinezję.
Lp.
Testu
Wiek w latach
Wiek w latach
Testu
(grupa 
ćwiczeń)
8
9
I
Postawa równoważna w przysiadzie (ramiona w bok oczy 
zamknięte)
Czas próby 10 sekund
Postawa równoważna na lewej i na prawej nodze . 
Oczy zamknięte. Wytrzymać 10 sekund.
II Czubkiem dużego palca dotknąć po kolei czubków 
pozostałych palców tej samej ręki. Czas próby 5 sek.
Chłopcy : trafić piłką tenisową  w tarczę 25x25 cm. Z 
odległości 2,5 m.
Ręka prawa 5 rzutów, trafnych co najmniej3
Ręka lewa 5 rzutów co najmniej 2 trafne
Dziewczęta wycinać kółka z papieru
Czas  ręka prawa –1 min.
Ręka lewa – 1 min. 30 sekund.
III Posługując się jedną nogą , jak w grze w klasy przesuwać 
pudełko pomiędzy dwiema liniami na odległość 5 m.
Rozstęp między liniami 50 cm.
Chłopcy przeskoczyć bez rozbiegu z odbicia obunóż 
wysokość 40 cm.
Dziewczęta; wyskoczyć w górę i równocześnie co 
najmniej klasnąć 3 razy nad głową.
210133534.001.png 210133534.002.png 210133534.003.png 210133534.004.png 210133534.005.png 210133534.006.png 210133534.007.png 210133534.008.png 210133534.009.png 210133534.010.png
IV Badany biegnie 5 metrów do stołu, z zamkniętego 
pudełka wyciąga 4 zapałki, układa z nich kwadrat, składa 
na pół arkusz papieru i wraca na swoje miejsce. Czas 15 
sekund
Odwracanie kartek książki prawą i lewą ręką. Czas 
próby 15 sekund.
Norma  ręka prawa – 30 kartek, lewa 18 kartek.
Siedząc markować marsz. Przy stawianiu prawej nogi, 
wskazującym palcem prawej ręki stukać w stół. Nie 
wolno zmieniać rytmu.
Siedząc markować marsz w dowolnym tempie. 
Równocześnie z postawieniem prawej nogi palcami 
wskazującymi  stukać w stół. Nie wolno zmieniać 
rytmu
VI
Zmarszczyć czoło. Zwraca się uwagę na synkinezję.
Siedząc na krześle unieść nogi na wysokość 20 – 25 
cm. Z maksymalną szybkością zgiąć jedną, a potem 
drugą nogę w stawie skokowym. Obserwuje się 
synkinezję.
OCENA POZIOMU ROZWOJU MANUALNEGO
TEST “KRESKOWANIE” MIRY STAMBAK
Służy do oceny  motoryki rąk.  Miarą  sprawności  ruchowej  jest liczba  kresek  wpisanych  w kolejne  kratki  (1 cm 
x 1 cm) w ciągu jednej minuty. 
Pomoce:
Karta  maszynowego   papieru   pokratkowanego   liniami   poziomymi   i  pionowymi.  W  rzędzie  poziomym 
musi być 25 kratek, a w pionowym 18 kratek o boku 1 cm,
ołówek czarny nr 2 o długości 12 cm,
stoper,
     Mówimy: „Weź ołówek, widzisz te kratki, będziesz w każdej kratce stawiać pionową kreskę tak szybko, 
jak potrafisz. Staraj się nie wychodzić poza linie  kwadracików. Uważaj, żeby  nie ominąć  żadnej kratki. Nie 
można cofać się".
     Dziecko bierze ołówek do prawej lub lewej ręki.
„Czy  dobrze  zrozumiałeś?  A  więc  staraj  się  stawiać  kreski  najszybciej  jak  możesz,  dopóki  ja  nie  powiem 
koniec".
     Włączamy stoper, gdy dziecko zaczyna  stawiać pierwszą kreskę. Może rysować kreski w kierunku od lewej do 
prawej,  albo  od   prawej  do  lewej  wg  własnego   wyboru.   Podczas  pracy  dziecka  powtarzamy  kilkakrotnie 
„szybciej,  jeszcze  szybciej".  Po minucie  przerywamy  dziecku  pracę,   zaznaczamy  ostatnią  kreskę  i  zapisujemy, 
którą ręką rysowało  np. RL gdy lewą. Następnie  mówimy: „Bardzo dobrze, teraz  weź ołówek  do drugiej ręki  i 
będziesz stawiać kreski drugą tak szybko, jak potrafisz. Zaczynać możesz z tego końca, z którego wolisz".
Przeprowadzamy  w ten sposób po 2  próby  każdą ręką na  zmianę.  Przerwa  między  próbami  wynosi 
kilka  sekund potrzebnych dla  przełożenia  ołówka  do drugiej  ręki  oraz przypomnienia  dziecku,  że  powinno 
pracować możliwie szybko.
210133534.011.png 210133534.012.png 210133534.013.png
Miarą sprawności  ręki  jest  liczba  kresek wpisanych  w ciągu minuty. Porównując lepszy wynik uzyskany 
przez dziecko z danymi w poniżej tabeli możemy określić sprawność w latach.
Wiek w latach
Mediana
Dyspersja
liczba kresek na 1 minutę
liczba kresek na 1 minutę
6
55
44‐66
7
68
51‐85
8
90
78‐102
9
99
91‐107
10
107
97‐117
11‐12
126
114‐138
13‐14
143
120‐157
TEST „KARTY” RENE ZAZZO
Pomoc:  32 karty pasjansowe, stoper.   .
Instrukcja:  „Posłuchaj, co będziesz robić, będziesz kłaść te  karty jedna po drugiej przed sobą, na  stole, jak szybko 
potrafisz w ten sposób" (demonstrujemy  z szybkością odpowiednią dla możliwości dziecka). Karty trzymamy 
w jednej ręce. Drugą bierzemy po jednej i kładziemy na stole jedną na drugą (blisko siebie).
„Karty  trzeba  brać palcami  tak" (pokazujemy  dziecku chwytanie kart palcami: dużym i  wskazującym). „Kładź 
karty  jedna  po drugiej  i  uważaj,  żeby nie  brać po dwie i  nie  upuścić kart. Staraj się odkładać karty najszybciej 
jak  możesz".  Na   nasz  sygnał  dziecko  zaczyna   odkładanie.  Włączamy  stoper,  gdy  dziecko  bierze  kartą    i 
zatrzymujemy,  gdy  położy  ostatnią.  Jeżeli  dziecko wypuści  z  ręki  znaczną  część  kart, należy  przeprowadzić 
próbę od  nowa, starając się dziecko uspokoić i  zachęcić do  ponowienia  próby. Przy powtórnym odkładaniu  nie 
dopingujemy  dziecka  do  szybkiej  pracy. Należy  powstrzymać  dziecko od wszelkich  dodatkowych czynności, 
które mogą zwalniać tempo odkładania, np. odwracanie kart, rozkładanie na stole.
Po  odłożeniu  wszystkich  kart mówimy  „Teraz  zrobisz  to  samo  drugą  ręką".  Przeprowadzamy  próbę  trzy 
razy  każdą  ręką,  uznajemy  przewagę  tej ręki,  którą  dziecko  odkładało karty  krócej przynajmniej o 3 sekundy. 
Jeśli   nie  ma   różnicy,  lub  jest  ona   mniejsza,  stwierdzamy,  że  sprawność  rąk  jest  jednakowa.  Chociaż 
porównujemy  tylko  czasy,  należy  też  notować  spostrzeżenia  o współdziałaniu rąk.  Porównując  najkrótszy 
czas   odkładania  kart  uzyskany  przez  dziecko  z  danymi   w  poniższej  tabeli   możemy  określić  poziom 
sprawności  motorycznej  ręki  w  latach.  Ustalony  wiek,   któremu  odpowiada  wartość  mediany,  najbardziej 
zbliżony do wartości będącej miarą czasu uzyskanego przez dziecko to wiek motoryczny (wg Spionek).
210133534.014.png 210133534.015.png 210133534.016.png 210133534.017.png
Wiek w latach
Mediana
Dyspresja
Wiek w latach
Czas w sekundach.
6
40
28‐52
7
31
23‐39
8
25
19‐31
9
21
15‐27
10
21
15‐27
11‐12
16
13‐19
13‐14
14
12‐16
OCENA POZIOMU ROZWOJU ANALIZY I SYNTEZY WZROKOWEJ
TEST DO BADANIA POZIOMU
ANALIZY I SYNTEZY WZROKOWEJ H. SPIONEK
Przeprowadzenie testu:
1) Wzory figur geometrycznych narysowane są na kartce wielkości ¼ kartki A4. Każda figura na osobnej 
kartce.
2) Dziecko ma przygotowane kartki podobnej wielkości, jak te ze wzorami figure (14 kartek). 
3) Figury pokazujemy pojedynczo, prosimy o narysowanie kolejnych figur.
4) Po narysowaniu przez dziecko jednej figury pokazujemy następną, aż do
ostatniej ‐14 figury.
Sposób w jaki dziecko odtworzyło figury , świadczy o ogólnym poziomie jego
możliwości graficznych.
Dzieci u których procesy analizy i syntezy wzrokowej przebiegają prawidłowo,
bezbłędnie potrafią odwzorować wszystkie figury.
Czas w sekundach.
210133534.018.png 210133534.019.png 210133534.020.png 210133534.021.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin