higiena produkcji 10.pdf

(202 KB) Pobierz
93566657 UNPDF
Higiena produkcji żywności
Wykład 10
Kontrola nadzoru sanitarnego nad produkcją żywności,
obowiązujące akty prawne
Podstawowe systemy kontroli nad produkcją, przetwórstwem i obrotem żywnością:
1. kontrola wewnętrzna - prowadzona w zakładzie
2. kontrola zewnętrzna - niezależna od producenta, sprawowana przez służby kontroli państwowej
Kontrola wewnętrzna
ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 852/2004 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 29 kwietnia 2004 r.
w sprawie higieny środków spożywczych
- główna odpowiedzialność za bezpieczeństwo żywności spoczywa na zakładzie spożywczym;
- zapewnienie bezpieczeństwa żywności w ramach całego łańcucha produkcji żywności, począwszy od produkcji
podstawowej;
- rozporządzenie ma zastosowanie w odniesieniu do wszystkich etapów produkcji, przetwarzania i dystrybucji
żywności oraz do wywozu, bez uszczerbku dla bardziej szczegółowych wymogów odnoszących się do higieny
żywności.
Podstawowe systemy kontroli nad produkcją, przetwórstwem i obrotem żywnością
Dotyczy:
- przestrzegania zasad higieny podczas przyjęcia i przechowywania surowców, półproduktów, substancji
dodatkowych, materiałów pomocniczych i opakowań,
- przestrzegania zasad higieny w procesie produkcji,
- przechowywania i wprowadzania żywności do obrotu,
- organizacji i zarządzania zakładem w zakresie jakości zdrowotnej żywności.
Kontrola związana z produkcją żywności
- bieżąca i okresowa ocena jakości surowców, półproduktów, substancji dodatkowych, materiałów pomocniczych
itp.,
- prawidłowość i skuteczność stosowanego systemu HACCP,
- poprawność stosowanych procesów technologicznych pod względem przestrzegania zasad bezpieczeństwa
żywności,
- sposób znakowania produktów,
- jakość zdrowotnej produktów.
Kontrola związana z magazynowaniem
- bieżąca i okresowa ocena warunków przechowywania surowców, półproduktów, substancji dodatkowych,
materiałów pomocniczych itp.,
- prawidłowość oznakowania surowców, półproduktów i produktów,
- działania korygujące lub decyzje o zniszczeniu żywności o niewłaściwej jakości zdrowotnej.
Kontrola związana z organizacją zakładu
- poprawność i funkcjonowanie przyjętej struktury organizacyjnej pod względem zapewnienia jakości zdrowotnej,
- wpływ organizacji stanowisk pracy na jakość zdrowotną żywności.
Kontrola związana z przestrzeganiem zasad higieny
- stan sanitarny, techniczny i porządek w zakładzie, w jego otoczeniu,
- stan techniczny i sanitarny maszyn, urządzeń i sprzętu pod kątem bezpieczeństwa i higieny żywności,
- jakość wody stosowanej w procesie produkcji,
- sposób przechowywania i stosowania środków myjących i dezynfekujących,
- stan zdrowia i higieny pracowników,
- sposób usuwania odpadów i ścieków,
- skuteczność zabezpieczenia przed szkodnikami,
- kwalifikacje zawodowe pracowników,
- prawidłowość prowadzenia dokumentacji w zakresie realizacji zasad higieny.
Kontrola zewnętrzna
Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz.U. 2006 nr 171 poz. 1225)
zastępuje uchylone Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 28 kwietnia 2004r. w sprawie
przeprowadzania urzędowej kontroli żywności (Dz.U. 2004 nr 104 poz. 1098)
Podstawy prawne do dokonywania kontroli żywności
• kontrola zakładów produkujących żywność - ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia
• kontrola między innymi zakładów produkujących wyroby i materiały przeznaczone do kontaktu z żywnością -
ustawa o Państwowej Inspekcji Prawnej
Celem jest obiektywna ocena funkcjonowania kontrolowanego systemu oparta o:
obserwacjach i spostrzeżeniach (prawidłowość realizacji określonych czynności, np. przeprowadzania
kontroli skuteczności procesu mycia),
lekturze dokumentacji (zapisy powinny być dokonywane w określony sposób, na przykład zapis kontroli
skuteczności procesu mycia),
rozmowach z pracownikami (pracownik przedstawia sposób realizacji danego działania opisanego w
odpowiedniej instrukcji stanowiskowej).
Kontrola GMP
pozwala ocenić środowisko, w którym produkowana jest żywność (szczególnie otoczenie zakładu, hale,
maszyny, urządzenia i narzędzia),
prowadzi się go głównie w celu oceny poszczególnych elementów i miejsc mogących stanowić zagrożenie
dla bezpieczeństwa produktu (źródła zagrożeń mikrobiologicznych, chemicznych i fizycznych), i które
mogą wynikać z konstrukcji hal i urządzeń, ich rozplanowania, zmian wymagań technicznych i
technologicznych.
Kolejność:
poznanie obowiązujących wymagań dla danej branży,
analiza specyfiki zakładu,
przygotowanie listę pytań (wymagania, które podlegają ocenie, podane w formie pytań lub zagadnień),
audyt,
raport po audycie,
plan poprawy.
1. pozwała ocenić warunki higieniczne i sanitarne, w jakich produkowana jest żywność,
2. można przeprowadzić podobnie jak audyt GMP, zapisując wszystkie niezgodności i uwagi,
3. audyt GHP można przeprowadzić na podstawie listy (ankiety) zawierającej pytania lub zagadnienia, oceniające
każdy z jego elementów w skali punktowej,
4. lista pytań powinna odnosić się do wymagań udokumentowanych i wymaganych jako obowiązujące,
Kontrola HACCP
HACCP – narzędzia bezpośrednie
to bezpośrednia ocena systemu HACCP podczas jego funkcjonowania
ocena jest realizowana w oparciu o ogólnie przyjęte zasady audytowania,
HACCP – narzędzia pośrednie
uzupełniają audyt HACCP i pozwalają na uwzględnienie w raporcie tych elementów, które trudno
przeanalizować podczas trwania samej kontroli,
wynikają ze specyfiki systemu HACCP, który zawiera dużą ilość danych, trudnych do szybkiej analizy i
oceny,
narzędzia:
- analiza odchyleń od limitów krytycznych (określenie ilości odchyleń od założonych CCP)
- analiza parametrów technologicznych
- analiza reklamacji
- analiza GMP i/lub GHP.
Kontrola urzędowa
Państwowa Inspekcja Sanitarna
Inspekcja Weterynaryjna
W szerszym zakresie kontrolą jakości żywności zajmują się także
Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych,
Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa.
Państwowa Inspekcja Sanitarna powołana jest:
1. Do nadzoru nad warunkami:
- higieny środowiska
- higieny pracy w zakładach pracy
- higieny w szkołach i innych placówkach oświatowo-wychowawczych, szkołach wyższych oraz w ośrodkach
wypoczynku
- zdrowotnymi żywności i żywienia
2. W celu ochrony zdrowia ludzkiego przed wpływem czynników szkodliwych lub uciążliwych, a w szczególności w
celu zapobiegania powstawaniu chorób zakaźnych i zawodowych.
Ma uprawnienia do przeprowadzania kontroli na wszystkich etapach procesu produkcji lub obrotu żywnością.
Częstotliwość kontroli zależy od ustalonego potencjalnego ryzyka w zakresie bezpieczeństwa zdrowotnego żywności
oraz oceny prawidłowości realizacji zasad dobrej praktyki higienicznej i systemu HACCP.
Kontrola prowadzona przez inspektora sanitarnego obejmuje:
1) stan i sposób użytkowania terenu, zabudowań, pomieszczeń produkcyjnych, socjalnych, maszyn i urządzeń oraz
otoczenia zakładu;
2) surowce, dozwolone substancje dodatkowe i substancje pomagające w przetwarzaniu;
3) półprodukty;
4) produkty końcowe;
5) materiały i wyroby przeznaczone do kontaktu z żywnością;
6) środki czystości i konserwacji urządzeń, a także środki ochrony przed szkodnikami;
7) procesy stosowane przy produkcji lub przetwarzaniu żywności, w tym metody konserwowania żywności;
8) etykiety i sposoby znakowania żywności.
Kontrola polega na:
I. kontroli stanu realizacji zasad dobrej praktyki higienicznej (GHP) w zakładzie;
II. pobraniu próbek według zasad określonych w ustawie o Państwowej Inspekcji Sanitarnej i przeprowadzenie
badań laboratoryjnych;
III. ocenie prawidłowości prowadzenia dokumentacji i zapisów dotyczących realizacji zasad dobrej praktyki
higienicznej (GHP) oraz przebiegu procesów technologicznych;
IV. kontroli stosowanych w zakładzie systemów wewnętrznej kontroli jakości zdrowotnej żywności, ze szczególnym
uwzględnieniem stosowania zasad systemu HACCP wdrożonego w zakładzie.
Kontrola stanu realizacji zasad dobrej praktyki higienicznej (GHP) w zakładzie:
1) stanu sanitarnohigienicznego otoczenia zakładu, budynków oraz stosowanych środków transportu;
2) funkcjonalności pomieszczeń produkcyjnych i socjalnych zakładu oraz stanu ich czystości i porządku, a także
prawidłowości wykorzystywania tych pomieszczeń zgodnie z przeznaczeniem;
3) rozdziału stref „czystych” i „brudnych” oraz dróg krzyżowania się czynności „czystych” i „brudnych” ze względu
na ryzyko wystąpienia zagrożeń bezpieczeństwa żywności;
4) prawidłowości i czystości linii technologicznych oraz wyposażenia w maszyny i urządzenia;
5) prawidłowości wentylacji w pomieszczeniach produkcyjnych, w tym magazynowych i halach sprzedaży;
6) kalibracji lub wzorcowania sprzętu kontrolno-pomiarowego;
7) stanu maszyn i urządzeń w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa żywności;
8) jakości zdrowotnej surowców, półproduktów, dozwolonych substancji dodatkowych, substancji pomagających
w przetwarzaniu oraz materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością;
9) sposobu znakowania produktów gotowych i ich identyfikowalności;
10) bieżącego stanu higieny personelu i przestrzegani przez personel zasad higieny w produkcji lub obrocie
żywnością;
11) skuteczności procesów mycia i dezynfekcji oraz oceny pozostałości środków myjących i dezynfekujących;
12) sposobu gromadzenia i częstotliwości usuwania odpadów i ścieków;
13) skuteczności zabezpieczenia przed szkodnikami;
14) sposobów zabezpieczenia przed zanieczyszczeniem odłamkami szkła, drewna, plastiku i metalu;
15) zaopatrzenia w wodę i jakości wody.
Oceny prawidłowości prowadzenia dokumentacji i zapisów dokonuje się na podstawie kontroli:
1) dokumentacji dotyczącej realizacji zasad dobrej praktyki higienicznej (GHP) i dobrej praktyki produkcyjnej
(GMP), a w szczególności:
a) procedur mycia i dezynfekcji,
b) aktualności i prawidłowości badania wody - na podstawie wyników tych badań,
c) realizacji harmonogramów szkoleń pracowników biorących udział w procesie produkcji lub w obrocie żywnością,
d) nadzoru nad prawidłowym i higienicznym postępowaniem personelu,
e) zapisów dotyczących przeglądów maszyn i urządzeń oraz kalibracji i wzorcowania urządzeń pomiarowych oraz
harmonogramu działań w tym zakresie,
f) skuteczności zabezpieczenia przed szkodnikami,
g) specyfikacji surowców i materiałów pomocniczych,
h) poprawności zapisów parametrów głównych procesów technologicznych,
i) zapisów dotyczących temperatury, a tam, gdzie to niezbędne, także wilgotności podczas magazynowania
surowców, półproduktów i produktów gotowych, jeżeli jest to istotne ze względu na bezpieczeństwo
żywności;
2) dokumentacji dotyczącej realizacji wewnętrznych systemów kontroli, a w szczególności zasad systemu HACCP.
Do zakresu działania Inspekcji Weterynaryjnej należy:
1) zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt, w tym chorób odzwierzęcych;
a) badania kontrolne zakażeń zwierząt;
2) monitorowanie chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych oraz związanej z nimi
oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe u zwierząt, w produktach pochodzenia zwierzęcego i środkach
żywienia zwierząt;
3) badanie zwierząt rzeźnych oraz produktów pochodzenia zwierzęcego;
4) przeprowadzanie:
a) weterynaryjnej kontroli granicznej,
b) kontroli weterynaryjnej w handlu i wywozie zwierząt oraz produktów w rozumieniu przepisów o kontroli
weterynaryjnej w handlu;
5) sprawowanie nadzoru nad:
a) bezpieczeństwem produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym nad wymaganiami weterynaryjnymi przy ich
produkcji, umieszczaniu na rynku oraz sprzedaży bezpośredniej,
b) wprowadzaniem na rynek zwierząt i ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego,
c) wytwarzaniem, obrotem i stosowaniem środków żywienia zwierząt,
d) zdrowiem zwierząt przeznaczonych do rozrodu oraz jakością zdrowotną materiału biologicznego, jaj wylęgowych
drobiu i produktów akwakultury,
e) obrotem produktami leczniczymi weterynaryjnymi, wyrobami medycznymi przeznaczonymi dla zwierząt oraz
warunkami ich wytwarzania,
f) wytwarzaniem i stosowaniem pasz leczniczych,
g) przestrzeganiem przepisów o ochronie zwierząt,
h) przestrzeganiem zasad identyfikacji i rejestracji zwierząt oraz przemieszczaniem zwierząt,
i) przestrzeganiem wymagań weterynaryjnych w gospodarstwach utrzymujących zwierzęta gospodarskie,
j) utrzymywaniem, hodowlą, prowadzeniem ewidencji zwierząt doświadczalnych w jednostkach doświadczalnych,
hodowlanych i u dostawców;
6) prowadzenie monitorowania substancji niedozwolonych, pozostałości chemicznych, biologicznych, produktów
leczniczych i skażeń promieniotwórczych u zwierząt, w ich wydzielinach i wydalinach, w tkankach lub
narządach zwierząt, w produktach pochodzenia zwierzęcego, w wodzie przeznaczonej do pojenia zwierząt
oraz środkach żywienia zwierząt;
7) prowadzenie wymiany informacji w ramach systemów wymiany informacji, o których mowa w przepisach Unii
Europejskiej;
8) przyjmowanie informacji o niebezpiecznych produktach żywnościowych oraz środkach żywienia zwierząt od
organów Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa, Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów
Rolno-Spożywczych, w zakresie kompetencji tych inspekcji, oraz od organów Inspekcji Handlowej o
niebezpiecznych produktach żywnościowych pochodzenia zwierzęcego oraz ocena ryzyka i stopnia
zagrożenia spowodowanego niebezpiecznym produktem żywnościowym lub środkiem żywienia zwierząt, a
następnie przekazywanie tych informacji do kierującego siecią systemu RASFF.
Inspekcja Weterynaryjna
· zabezpieczenie partii środka spożywczego,
· oględziny zabezpieczonej partii produktu,
· sprawdzenie dokumentacji z kontroli wewnętrznej dotyczącej tej partii produktu,
· pobranie próbek z danej partii produktu,
· przeprowadzenie postępowania ustalającego przyczyny niewłaściwej jakości tej partii produktu,
· decyzja co do dalszych losów partii produktu (przeznaczenie na inny cel lub zniszczenie).
Organy Inspekcji Weterynaryjnej współpracują przy wykonywaniu swoich zadań z:
· właściwymi organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej
· właściwymi organami Inspekcji Farmaceutycznej,
· Inspekcją Handlową,
· Inspekcją Transportu Drogowego
· Inspekcją Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych
· Państwową Inspekcją Ochrony Roślin i Nasiennictwa
·
jednostkami samorządu terytorialnego.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin