Dodatek 2 A2-11
DODATEK 2. PLAN LOTU
1. Wzór formularza planu ICAO
2. Instrukcje wypełniania formularza planu lotu ICAO
3. Instrukcje nadawania depeszy zgłoszonego planu lotu (FPL)
4. Instrukcje nadawania depeszy uzupełnienia planu lotu (SPL)
5. Przykład wypełnionego formularza planu lotu ICAO
6. Wzór formularza wykazu powtarzalnych planów lotu ICAO
7. Instrukcje wypełniania formularza wykazu powtarzalnych planów lotu ICAO
8. Przykład wypełnionego formularza wykazu powtarzalnych planów lotu ICAO
2.1. Ustalenia ogólne
#Formularz planu lotu wypełniają odpowiednio:
— dowódca statku powietrznego lub upoważniony przez niego członek załogi albo upoważniony przedstawiciel użytkownika statku powietrznego;
— wyznaczeni pracownicy służby ruchu lotniczego, przyjmujący złożony plan lotu;
— wyznaczeni pracownicy służby ruchu lotniczego, którzy otrzymali plan lotu do nadania do ustalonych adresatów.
#Formularz planu lotu należy wypełniać w dwóch egzemplarzach, z czego:
— jeden egzemplarz (oryginał) zatrzymuje u siebie dowódca statku powietrznego;
— jeden egzemplarz (kopię) po napisaniu depeszy planu lotu przez pracownika służby ruchu lotniczego pozostawia się na przechowanie.
Ściśle przestrzegać ustalonych wzorów i sposobów oznaczania danych.
Rozpocząć wpisywanie danych od pierwszej klatki. Zbędne klatki pozostawiać nie wypełnione.
Wpisywać wszystkie czasy zegarowe w postaci 4 cyfr według UTC.
Wpisywać wszystkie przewidywane czasy przelotu w postaci 4 cyfr (godziny i minuty).
Zaciemnione rubryki poprzedzające punkt 3 — powinny być wypełnione przez służby ruchu lotniczego i łączności (ATS i COM), jeżeli odpowiedzialność za sporządzanie depesz o planie lotu nie została przekazana innemu organowi.
Uwaga.— Należy rozumieć, że użyte w planie lotu wyrażenie „lotnisko” dotyczy również innych miejsc niż lotniska, używanych przez pewne rodzaje statków powietrznych, np. śmigłowce lub balony.
2.2. Instrukcje nanoszenia danych ATS
Wypełniać punkty od 7 do 18, jak podano niżej.
Wypełniać także punkt 19, jak podano niżej, gdy wymaga tego właściwa władza ATS lub gdy jest to uważane za konieczne z innych względów.
Uwaga 1.— Numery punktów na formularzu nie następują w nieprzerwanej kolejności, gdyż odpowiadają numerom pól w depeszach ATS.
#Uwaga 2.— Patrz ustalenia dodatkowe dotyczące wypełniania planu lotu zawarte w Zbiorze Informacji Lotniczych - Polska.
PUNKT 7: ZNAK ROZPOZNAWCZY STATKU POWIETRZNEGO (NIE WIĘCEJ NIŻ 7 ZNAKÓW PISARSKICH)
WPISAĆ jedno z następujących oznaczeń rozpoznawczych statku powietrznego, składające się z nie więcej niż 7 znaków pisarskich:
a) znak rejestracyjny statku powietrznego (np. EIAKO, 4XBCD, N2567GA), gdy:
1) w radiotelefonii znak wywoławczy, który ma stosować statek powietrzny, będzie się składać tylko z tego znaku (np. OOTEK) lub będzie poprzedzony zaakceptowanym przez ICAO telefonicznym oznacznikiem użytkownika (np. SABENA OOTEK);
2) statek powietrzny nie jest wyposażony w radiostację;
LUB
b) zaakceptowany przez ICAO oznacznik użytkownika, po którym następuje identyfikator lotu (np. KLM511, NGA213, JTR25), w przypadku gdy znak wywoławczy, który ma stosować statek powietrzny w radiotelefonii, będzie się składać z zaakceptowanego przez ICAO telefonicznego oznacznika użytkownika i identyfikatora lotu (np. KLM511, NIGERIA 213, HERBIE 25).
Uwaga.— Postanowienia dotyczące używania radiotelefonicznych znaków wywoławczych są zawarte w Aneksie 10 tom II, rozdział 5. Zaakceptowane przez ICAO oznaczniki i oznaczniki telefoniczne użytkowników są zawarte w Doc 8585 — Oznaczniki dla użytkowników, władz lotniczych i służb.
PUNKT 8: PRZEPISY WYKONYWANIA LOTU i RODZAJ LOTU (1 LUB 2 ZNAKI PISARSKIE)
Przepisy wykonywania lotu
WPISAĆ jedną z następujących liter w celu oznaczenia rodzaju przepisów wykonywania lotu, do których pilot zamierza się stosować:
I jeżeli IFR
V jeżeli VFR
Y jeżeli najpierw IFR)
a w punkcie 15 podać miejsce lub miejsca, w których jest planowana zmiana przepisów wykonywania lotu
Z jeżeli najpierw VFR)
Rodzaj lotu
WPISAĆ jedną z następujących liter w celu oznaczenia rodzaju lotu, jeżeli wymaga tego właściwa władza ATS:
S jeżeli lot rozkładowy lotnictwa komunikacyjnego
N jeżeli lot nierozkładowy lotnictwa komunikacyjnego
G jeżeli lot lotnictwa ogólnego
M jeżeli lot wojskowy
X jeżeli lot innego rodzaju niż podane wyżej.
PUNKT 9: LICZBA I TYP STATKÓW POWIETRZNYCH ORAZ KATEGORIA TURBULENCJI W ŚLADZIE AERODYNAMICZNYM
Liczba statków powietrznych (l lub 2 znaki pisarskie)
WPISAĆ liczbę statków powietrznych tylko wtedy, gdy jest ich więcej niż jeden.
Typ statków powietrznych (2-4 znaki pisarskie)
WPISAĆ właściwy oznacznik, jak podano w dokumencie ICAO Doc 8643 — Oznaczniki typów statków powietrznych,
LUB jeżeli takiego oznacznika nie przydzielono albo w przypadku lotu grupowego, w którym bierze udział więcej niż jeden typ,
WPISAĆ ZZZZ oraz PODAĆ w punkcie 18 (liczby i) typ(y) statku(ów) powietrznego(nych), poprzedzając wyrażeniem TYP/ .
Kategoria turbulencji w śladzie aerodynamicznym (1 znak pisarski)
WPISAĆ za ukośną kreską jedną z następujących liter, w celu wskazania kategorii turbulencji w śladzie aerodynamicznym statku powietrznego:
H — CIĘŻKI, w celu podania typu statku powietrznego o poświadczonej maksymalnej masie do startu wynoszącej 136 000 kg lub więcej;
M — ŚREDNI, w celu podania typu statku powietrznego o poświadczonej maksymalnej masie do startu wynoszącej mniej niż 136 000 kg, lecz więcej niż 7000 kg;
L — LEKKI, w celu podania typu statku powietrznego o poświadczonej maksymalnej masie do startu wynoszącej 7000 kg lub mniej.
PUNKT 10: WYPOSAŻENIE
Urządzenia radiokomunikacyjne i nawigacyjne oraz pomoce podejścia
WPISAĆ jedną z następujących liter:
N jeżeli na pokładzie nie ma wyposażenia w pomoce COM/NAV/podejścia dla zamierzonej trasy lotu lub wyposażenie takie jest niesprawne,
LUB S jeżeli na pokładzie znajduje się sprawne standardowe wyposażenie w pomoce COM/NAV/podejścia dla zamierzonej trasy lotu (patrz Uwaga 1),
I/LUB
WPISAĆ jedną lub więcej z następujących liter w celu podania posiadanego i sprawnego wyposażenia COM/NAV/podejścia:
A
(Nie ma przydzielonego znaczenia)
M
Omega
B
O
tsiro