21.10.2009r.
Temat zajęć: „Mokra” jesień. Zabawy z wodą - zabawy paluszkowe.
Cele:
· rozluźnianie napięcia mięśniowego dłoni;
· stymulacja dłoni i rąk;
· zachęcanie dziecko do współdziałania poprzez naśladownictwo;
· rozwijanie percepcji słuchowej;
· doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
· prowokowanie do spontanicznej aktywności słownej
· przełamywanie barier przed nowymi doznaniami
· kształtowanie umiejętności rozróżniania doznań termicznych (ciepły – zimny);
Metody: podające: rozmowa, opis; oglądowe: pokaz; metoda ekspresyjna (ekspresja słowna, plastyczna), muzykoterapia
Środki dydaktyczne: odtwarzacz CD, płyty z muzyką, miski, ciepła i zimna woda, farby plakatowe, pędzle, arkusze brystolu, folia malarska, kubki.
Przebieg:
1. Powitanie dzieci piosenką „Witaj...” z serii „W co się bawić z dziećmi” M. Bogdanowicz; masowanie dłoni oliwką.
2. Zabawy paluszkowe z towarzyszeniem płyty „W co się bawić z dziećmi” M. Bogdanowicz.
3. Pokazanie dziecku dwóch misek z wodą, jedna z ciepłą, druga z zimną. Ciepła woda zabarwiona jest na czerwono, a zimna na niebiesko. Zachęcenie dziecka do zanurzenia palca, następnie całej dłoni w obu miskach. Gdy dziecko wkłada ręka do wody, nauczyciel powtarza „ciepła woda” lub „zimna woda”. Po kilku powtórzeniach pyta, gdy dziecko wkłada rękę do miski: „Jaka to woda?” i zachęca do udzielenia odpowiedzi.
4. Odgadywanie „Jaka to woda?” Nauczyciel zasłania dziecku oczy, wkłada jego dłoń do jednej z misek i pyta: ”Jaka to woda?” Dziecko odgaduje.
5. Zabawy w przelewanie wody. Dziecko otrzymuje dwa kubki. Nauczyciel prezentuje czynności napełniania wodą kubka, a następnie przelewania do drugiego. Dziecko naśladuje te czynności i samodzielnie przelewa wodę.
6. Zabawa ortofoniczna. Gdy dziecko wkłada rękę do miski z zimną wodą, nauczyciel powtarza „brrrrrr”, gdy do ciepłej wody mówi „ach, ach, ach”. Dziecko włącza się do zabawy, powtarzając dźwięki.
7. Kolorowe dłonie. Dziecko zanurza dłoń w ciepłej wodzie, następnie nauczyciel maluje ją czerwoną farbą. Czynności cały czas towarzyszy komentarz: „Maluję rączkę czerwoną farbą” oraz pytanie: „Jak farbą maluję rączkę?”. Gdy dziecko odpowie, odbija swoją dłoń na kartce papieru. Nauczyciel pyta: ”Co to?”, „Jaki ma kolor?”. Podobną czynności wykonują zanurzając rękę w zimnej wodzi i malując ją niebieską farbą.
8. Relaksacja: „masażyki” na materacach, słuchanie muzyki relaksacyjnej.
ewewas2