percepcja wzrokowa.doc

(21 KB) Pobierz

TEST ROZWOJU PERCEPCJI WZROKOWEJ

Marianne Frostig

 

Test TRPW został skonstruowany na podstawie analizy objawów trudności w pisaniu i czytaniu u dzieci.

 

Zadania Testu Rozwoju Percepcji Wzrokowej tworzą 5 podtestów dotyczących:

 

1.     koordynacji wzrokowo- ruchowej – bada koordynację wzroku i ręki poprzez rysowanie linii: ciągłej, prostej, zakrzywionej lub łamanej między liniami równoległymi ograniczającymi, znajdującymi się w różnej od siebie odległości lub między 2 punktami bez linii pomocniczych

 

2.     spostrzeganie figury i tła-przecinające się i ukryte kształty geometryczne

 

3.     spostrzeganie stałości kształtu- bada zdolność do odpoznawania pewnych form geometrycznych o różnej wielkości, cieniowaniu, fakturze, pozycji w przestrzeni oraz różnicowania ich od podobnych figur geometrycznych (koła, kwadraty, elipsy, równoległoboki)

 

 

4.     spostrzeganie położenia figur- bada umiejętność różnicowania figur odwróconych i obróconych przedstawionych w seriach (schematyczne rysunki powszechnie znanych przedmiotów)

 

5.     spostrzeganie stosunków przestrzennych- bada analizę prostych form i wzorów, składa się z linii o różnych długościach i kątach, które dziecko ma odtworzyć korzystając z kropek jako punktów przewodnich

 

TRPW służy do oceny ogólnego poziomu rozwoju percepcji wzrokowej i jej poszczególnych aspektów u dzieci w wieku od 3;11 do 7;11. Test ten może mieć zastosowanie w diagnozie dojrzałości szkolnej i w diagnozie przyczyn trudności i niepowodzeń w nauce pisania i czytania.

 

LITERATURA:

1.     Pietsch- Szurek E. Szmigielska B., Siuta J. (1992), „Test Rozwoju Percepcji Wzrokowej Marianny Frostig. Podręcznik. Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa 

2.     Marianne Frostig, David Horne „Wzory i obrazki”- podręcznik i ćwiczenia: poziom podstawowy, poziom średni, poziom wyższy

Zgłoś jeśli naruszono regulamin