TEST ROZWOJU PERCEPCJI WZROKOWEJ
Marianne Frostig
Test TRPW został skonstruowany na podstawie analizy objawów trudności w pisaniu i czytaniu u dzieci.
Zadania Testu Rozwoju Percepcji Wzrokowej tworzą 5 podtestów dotyczących:
1. koordynacji wzrokowo- ruchowej – bada koordynację wzroku i ręki poprzez rysowanie linii: ciągłej, prostej, zakrzywionej lub łamanej między liniami równoległymi ograniczającymi, znajdującymi się w różnej od siebie odległości lub między 2 punktami bez linii pomocniczych
2. spostrzeganie figury i tła-przecinające się i ukryte kształty geometryczne
3. spostrzeganie stałości kształtu- bada zdolność do odpoznawania pewnych form geometrycznych o różnej wielkości, cieniowaniu, fakturze, pozycji w przestrzeni oraz różnicowania ich od podobnych figur geometrycznych (koła, kwadraty, elipsy, równoległoboki)
4. spostrzeganie położenia figur- bada umiejętność różnicowania figur odwróconych i obróconych przedstawionych w seriach (schematyczne rysunki powszechnie znanych przedmiotów)
5. spostrzeganie stosunków przestrzennych- bada analizę prostych form i wzorów, składa się z linii o różnych długościach i kątach, które dziecko ma odtworzyć korzystając z kropek jako punktów przewodnich
TRPW służy do oceny ogólnego poziomu rozwoju percepcji wzrokowej i jej poszczególnych aspektów u dzieci w wieku od 3;11 do 7;11. Test ten może mieć zastosowanie w diagnozie dojrzałości szkolnej i w diagnozie przyczyn trudności i niepowodzeń w nauce pisania i czytania.
LITERATURA:
1. Pietsch- Szurek E. Szmigielska B., Siuta J. (1992), „Test Rozwoju Percepcji Wzrokowej Marianny Frostig. Podręcznik. Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa
2. Marianne Frostig, David Horne „Wzory i obrazki”- podręcznik i ćwiczenia: poziom podstawowy, poziom średni, poziom wyższy
anet-a