SCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH
Osoba prowadząca: Agnieszka Bok
Data: 04.05.2010r.
Grupa wiekowa: 3-4 latki
Temat kompleksowy: Wiosenne spotkania na łące
Temat dnia: Biedroneczki są w kropeczki
Cele operacyjne: dziecko:
- wymienia mieszkańców łąki,
- rozwiązuje zagadkę,
- potrafi powiedzieć, jak wygląda biedronka i jakie są jej zwyczaje,
- ilustruje ruchem treść opowieści,
- uważnie słucha opowiadania,
- posługuje się liczebnikami porządkowymi, przeliczając kropki biedronek,
- umie porównać zbiory używając określeń: dużo, mało, tyle samo,
- określa położenie biedronki względem krzaku za pomocą określeń: na, pod, za, obok,
- wykonuje biedronkę metodą origami z kół.
Metody:
- oparte na aktywności dziecka: swobodna wypowiedź, obserwacja uczestnicząca, dialog, słuchanie, aktywność ruchowa, aktywność plastyczna
- oparte na aktywności nauczyciela: dialog, wyjaśnianie, pokaz, zadawanie pytań problemowych, śpiew, czytanie opowiadania oraz opowieści ruchowej, pochwała
Formy organizacji: indywidualna, zbiorowa, grupowa
Środki dydaktyczne: płyta z nagraniem piosenki, ilustracja łąki, zagadka i ilustracja biedronki, opowiadanie pt. „Biedronka w ogrodzie”, ilustracja krzaku róży, emblematy biedronek z kropkami, obręcze, kolorowe kartki papieru, jedno duże czarne koło oraz dwa czerwone, jedno małe czarne koło, klej, czarne flamastry.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie przy piosence „Wszyscy są, witam was ...”
Dzieci siedzą w kole i śpiewając wykonują następujące czynności:
Wszyscy są, witam was - gest ręką, wskazują na wszystkie dzieci
Zaczynamy. Już czas! - klepią się rytmicznie o uda
Jestem ja, jesteś ty. - wskazują ręką na siebie i kolegów
Raz, dwa, trzy! - klaszczą trzy razy w swoje dłonie
2. Oglądanie dużego obrazka przedstawiającego wiosenną łąkę
Krótka rozmowa na temat środowiska jakim jest łąka – jej wyglądu oraz mieszkańców. Nazywanie zwierząt przedstawionych na obrazku.
3. Zagadka tematyczna „Biedronka”
Malutkie czerwone i w czarne kropeczki, wszystkie dzieci je znają, to są ... (biedroneczki)
4. Zabawa naśladowczo-ruchowa „Wyprawa na łąkę”
Wczesnym rankiem dzieci wyszły na spacer. Udały się na łąkę, żeby obserwować zwierzęta (marsz). Najpierw zobaczyły motyle (lekki bieg z wymachami ramion), które fruwały nad kwiatami. Zmęczyły się i po chwili usiadły na kolorowych kwiatach. Później wyfrunęły pszczoły (lot z mówieniem zgłoski „bzz”), ale i one przysiadły na roślinach. Nagle, co to? Ach, to kret wychodzi na powierzchnię ziemi (naśladowanie ruchem pełzania, kopania korytarzy). Teraz na łąkę wybiegają koniki i wesoło brykają, podskakują, tarzają się w wysokiej trawie. Na łące jest tyle kolorowych kwiatów, dzieci zrywają je na bukiet dla mamy (chód ze skłonami). W radosnym nastroju wracają do domu.
5. Zapoznanie z treścią opowiadania pt. „Biedronka w ogrodzie”
Do ogrodu przyfrunęły biedronki.
- Jak tutaj ładnie. Tyle pięknych kwiatów. Odpocznijmy chwilkę. Nagle usłyszały wołanie.
- Ratunku! Ratunku! Oj! Jak boli! Kto mi pomoże?
Biedronki uważnie rozejrzały się dookoła. W pobliżu miejsca, gdzie postanowiły odpocząć zakwitł piękny krzak róży. Tymczasem złośliwe mszyce zjadły jego liście.
- Zaraz się z wami rozprawimy! – biedronki szybko zabrały się do pracy, połykając szkodniki. Kiedy skończyły było już prawie ciemno.
- Dziękuję za pomoc – powiedziała róża. Mocniej zapachniała i rozwinęła nowe pąki.
- My mamy teraz pełne brzuszki, a ty jesteś cała i zdrowa – odpowiedziały biedronki i odfrunęły.
- Kto przyfrunął do ogrodu?
- Co usłyszały biedronki?
- Kto wołał o pomoc i dlaczego?
- Co zrobiły biedronki?
- Co to są mszyce? (szkodniki)
- Czy biedronki są pożyteczne?
Prezentacja przyczepionej na tablicy ilustracji krzaka róży oraz czterech biedronek. Dzieci przeliczają ile biedronek pomogło róży oraz określają ich położenie względem krzaka: na, pod, za, obok.
6. Zabawa ruchowa „Róże i biedronki”
Dzieci zostają podzielone na dwie grupy. Pierwsza grupa to „róże”. Zajmują miejsca w obręczach, rozmieszczonych dowolnie na sali. druga grupa to „biedronki” – otrzymują emblematy, które zawieszają na szyi. W rytmie akompaniamentu „biedronki” w podskokach przemieszczają się między „różami”. Na określony sygnał każda „biedronka” podbiega do „róży”. Dzieci chwytają się za ręce, tworzą małe koła i rytmicznie podskakują.
7. Zabawa matematyczna „Biedroneczki są w kropeczki”
Dzieci zajmują miejsca przed tablicą, na której znajdują się dwie biedronki z dwiema kropkami. Nauczycielka zwraca się do dzieci:
- ile biedronek jest na tablicy? (2)
- ile biedronka ma kropek? (2)
Następnie obok ilustracji biedronek z dwiema kropkami nauczycielka przyczepa ilustrację kilku biedronek z większą ilością kropek i pyta dzieci:
- czy biedronki, które umieściłam na tablicy mają także po dwie kropki?
- mają dużo kropek, czy mało?
- których biedronek jest mniej, tych które mają dwie kropki, czy tych mających więcej kropek? (wspólne przeliczenie)
8. Praca plastyczna – Biedronka metodą origami z kół
Przygotowujemy zielone kartki papieru, trzy jednakowej wielkości koła: jedno czarne i dwa czerwone oraz jedno mniejsze czarne.
- dwa czerwone koła składamy na pół,
- przyklejamy do zielonej kartki duże czarne koło,
- na czarnym kole przyklejamy dwa czerwone koła, złożone na pół,
- przyklejamy małe czarne kółko, jako główkę
- czarnym flamastrem dorysowujemy pozostałe części biedronki (kropki, czułki, nóżki – po trzy z każdej strony, ogonek).
agatabo1