sekrety importerów importerow.doc

(7573 KB) Pobierz

A teraz odkryj tajemnice importerów!

 

Zapewne nie raz w życiu zadawałeś sobie pytanie jak zostać importerem. Co zrobić, aby inwestując stosunkowo nieduże pieniądze osiągać kilkuset procentowe zyski? Niskie ceny towarów, marże do 100, 200, 300 a nawet 500%, kuszą każdego. Jednak nieliczni maja odwagę i wiedzę, aby sięgnąć po tak smakowity kąsek.

Zastanawiasz się skąd biorą się na aukcjach w Internecie lub w telewizji takie przedmioty jak:

Abgymnic, akcesoria do telefonów komórkowych, stickery, hologramy 3D, abswing, deskorolki, skutery spalinowe, zabawki, sprzęty kuchenne, akcesoria komputerowe i wiele innych towarów znajdujących się na naszym rynku?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta. Przede wszystkim z Chin.

Te i wiele innych produktów importuje przedsiębiorcy, którzy powoli krok po kroku budowali swoją wiedze. Wiedzę, która wymaga odwagi, zainwestowania własnych pieniędzy, wykonania setek telefonów, niezliczonych wizyt w urzędach, zaznajomienia się z wieloma publikacjami oraz tego, co najcenniejsze - Twojego czasu.

Wszystkich tych czasochłonnych i kosztownych kroków możesz uniknąć zapoznając się z zawartymi w niniejszej publikacji wiadomościami, starannie ułożonymi i wyselekcjonowanymi. Wiadomościami, których nie znajdziesz w żadnej książce. Jest to wiedza praktyczna potwierdzona wieloma udanymi oraz paroma nieudanymi transakcjami z kontrahentami z Chin. A jak wiemy człowiek najlepiej uczy się na błędach.

Import towaru z tak odległego kraju nie jest rzecze łatwą. Ogrom przepisów celnych i handlowych oraz ich zawiłość stwarza wrażenie, że jest to biznes, z którym uporać się mogą tylko wielkie korporacje. Jednak nic bardziej mylnego. Wszystko jest dla ludzi. Niniejsza książka pozwoli Ci zapoznać się z obowiązującymi przepisami i problemami, na jakie możesz natrafić podczas importu towarów. Poniższe informacje zostały tak ułożone, aby krok po kroku dowiedzieć się jak zorganizować import towaru do Polski.

Zakładam, że jesteś rozsądnym przedsiębiorcą, który nie zamierza za pierwszym razem importować całych kontenerów towaru. Tak jest bezpieczniej. Poza tym na początku zawsze lepiej jest wziąć mniejszą ilość, aby zweryfikować pod kątem uczciwości wybranego przez siebie kontrahenta oraz dokładnie przyjrzeć się produktowi, który zamierzamy importować. Rzadko ale bywa, że jakość zamówionego towaru odbiega od zadeklarowanej przez producenta. Dlatego warto to sprawdzić.

Czasy, w których żyjemy dajn nam, za pomocy Internetu, nieporównywalną przewagę nad handlowcami, którzy importowali towary z Chin jeszcze kilka lat temu.

Podstawą tego medium jest swobodna niemalże nieograniczona wymiana informacji. Dzięki temu codziennie, tą drogą, na całym świecie zawierane są transakcje handlowe, wysyłane niezliczone ilości elektronicznej korespondencji o charakterze biznesowym, a miliony przedsiębiorców ogłaszających się w cyberprzestrzeni dociera do ogromnej liczby potencjalnych odbiorców swoich towarów i usług.

Transakcje za pośrednictwem Internetu nic nie kosztują, są prostym i wygodnym sposobem kontaktu z kontrahentem. Pozwalają uniknąć wielu kosztów np. telefonu czy podróży, a przez to obniżyć ceny oferowanych towarów. Jednak jak wszystko nie są do końca bezpieczne. Nawet bezpośredni kontakt nie gwarantuje pełnego bezpieczeństwa. Dlatego proponuję abyś rozpoczął ten specyficzny rodzaj biznesu małymi krokami, powoli, zawsze dokładnie analizując każdą swoją decyzję.

Trudno sobie wyobrazić jak ogromny jest rynek chiński. Pamiętaj to niewyobrażalny wybór towarów i usług w niesamowicie niskich cenach. Jest obecnie jedną z najszybciej rozwijających się gospodarek świata. Ze względu na rozmiary i możliwości rozwojowe, Chiny stały się krajem niezwykle atrakcyjnym dla kapitału światowego, krajem, z którym liczy się największe międzynarodowe korporacje a nawet najsilniejsze gospodarki świata.

Chiny leżą w środkowej i północnej części kontynentu azjatyckiego. Obszar to 9 571 960 km2. Liczba mieszkańców Chin ponad 1,2 mld gdzie światowa populacja to około 6 miliardów. W nioski nasuwają się same... Stolica kraju jest Pekin. Większe miasta: Shanghai (7,9 mln, 1992), Tianjin (5,6 mln, 1991), Shenyang (4,4 mln, 1991) Wuhan (3,6 mln, 1991), Guangzhou (3,5 mln, 1991). Językiem urzędowym jest Chiński. W kontaktach biznesowych używany jest wyłącznie język angielski. Więcej informacji można uzyskać na stronach:

- Ambasady Chińskiej w Warszawie: www.chinaembassy.org.pl - Towarzystwa Przyjaźni Polsko-Chińskiej: www.tppch.lodz.pl

- portalu informacyjnego w języku angielskim: www.chinatoday.com - Poznaj prawdziwa kulturę chińską poprzez www.chinacu~ture.org

 

Nawiązanie kontaktu i rozmowa z chińskim kontrahentem

Na szczęście żyjemy w czasach, w których bardzo drogie i czasochłonne, bezpośrednie relacje z kontrahentem można zastąpić kontaktem drogą elektroniczną. Skorzystajmy więc z dobrodziejstwa Internetu, telefonu i faksu.

Podstawowe źródła informacji o kontrahentach z Dalekiego Wschodu znajdujd się właśnie w sieci.

Poniżej przedstawiam przykładowe serwisy b2b, z których korzystam, a na których będziesz mógł przeglądać ofertę tysięcy firm z przeróżnych branży. Osobiście polecam dwie pierwsze strony WWW z uwagi na bardzo różnorodną ofertę oraz łatwość jej przeglądania. Proponuję korzystać tylko z takich, dobrze prowadzonych serwisów, aby zmniejszyć ryzyko oszustwa ze strony kontrahenta.

Pierwszą sprawą jest rejestracja w serwisie w trakcie, której otrzymujesz osobiste konto, gdzie zapisywane są twoje wszystkie pytania do kontrahentów oraz ich odpowiedzi. Rejestracja jest darmowa. Aby wzbudzić zaufanie należy podać wszystkie możliwe dane teleadresowe.

Aby zarejestrować się w serwisie Alibaba należy kliknąć na przycisk Join now, następnie przejść przez trzy etapy rejestracji.

1 - wybierz swój kraj - Continue

2 - typ użytkownika: Buyer Services- Continue 3 - wypełnij formularz rejestracyjny - Com lete

Aby zarejestrować się w serwisie Made-in-china należy kliknąć na przycisk New User Join now, a następnie wybrać darmowe członkostwo: Free Membership i przejść przez trzy etapy rejestracji.

1 - wybrać Jogin i hasło - Click to continue

~ - podać podstawowe dane firmy i osoby do kontaktu

3 - sprawdzić i

potwierdzić swoje dane - Com~lete ioin frPa

- Click to continue

Od tej pory masz dostęp do tysięcy producentów i produktów a jego wybór ograniczony jedynie twoja wyobraźnią.

Jeśli jesteś już zarejestrowanym. użytkownikiem i masz wybrany produkt, który chcesz importować, musisz poinformować drugą stronę świata, że chcesz prowadzić z nimi interesy. Klękając na umieszczony przy interesującym cię produkcie przycisk Inqiure now lub Send an email przechodzisz do formularza zapytania.

Poniżej przedstawiam kilka przykładów emaili w języku angielskim, którymi możesz posłużyć się w początkowej fazie kontaktów.

1. Zapytanie o cenę za 200 sztuk produktu.

Dear Monica Lee (jeśli nie znasz imienia i nazwiska Sir lub Madam)

I am interested in /wstawiasz produkt/

Please send me your price for 200 pcs.

lub

Please tell me how much for 200 pcs.

Thank you/ Best regards/ Yours

Kowalski

2. Zapytanie o koszty transportu morskiego lub lotniczego do Polski. Podajesz docelowy port lub lotnisko.

Please send me how much for sea shipment /air transport/ to Poland. My destination sea port /airport/ is Gdynia Port Poland /Okecie Warsaw Poland/.

W odpowiedzi powinieneś otrzymać cenę, minimalną ilość zamówienia oraz warunki zakupu.

Transport towaru

Najdogodniejszą i najtańszą formą transportu jest transport morski. Jedyny mankament to dość długi czas oczekiwania na towar, wynoszący około 40 dni. Poniżej przedstawiam przykładowe orientacyjne koszty takiej usługi:

- fracht morski relacji Shanghai - Gdynia : 118 USD/tonę lub kubaturometr.

- koszty przeładunku - 50 USD za tonę

- dodatek dokumentacyjny - 30 USD/list przewozowy (B/L) - odprawa celna (dokument SAD) - 150,- zł + 22% VAT

Na tym etapie zdobywania wiedzy na temat zasad importu towaru musisz zapoznać się z obowiązujdcymi zasadami INCOTERMS, które zawierają ujednoliconą wykładnię formuł określających prawa i obowiązki stron kontraktu handlowego odnośnie dostawy sprzedanego towaru. Ułatwiają zawieranie kontraktów i pozwalają unikać nieporozumień powstających w wyniku odmiennej interpretacji tych samych określeń.

INCOTERMS (International Commercial Terms) publikowane są przez Międzynarodową Izbę Handlową (ICC - International Chamber of Commerce) w Paryżu od 1936 roku z kolejnymi poprawkami i uzupełnieniami (1953, 1967, 1976, 1980, 1990) do ostatniej wersji z 2000 roku. INCOTERMS 2000 regulując związki między sprzedającym i kupującym, nie określa jednocześnie stosunków stron umowy z przewoźnikami i spedytorami. Niemniej, znajomość formuły transportowej jest niezbędna spedytorowi do właściwej organizacji transportu, zabezpiecżenia ewentualnych roszczeń, określenia wartości celnej towaru, jego odprawy itp. Do najstarszych i najczęściej stosowanych należy formuły FOB i CIF, właściwe dla transportu morskiego.

Klas~ika~a Formuł INCOTERMS 2000

INCOTERMS 2000 zawierają 13 formuł handlowych, podzielonych na cztery grupy (E, F, C i D), z których każda oznaczona jest trzyliterowym skrótem (pierwsze litery ich nazw angielskich). Formuły uszeregowano wg. kryterium zwiększających się obowiązków i ryzyk sprzedającego (od EXW do DDP). Poniżej przedstawiono ogólną charakterystykę poszczególnych grup.

GRUPA E - pełna gestia transportowa importera; sprzedajdcy stawia towar do dyspozycji kupującego w punkcie wydania /fabryce, magazynie/.

EXW - Ex Works

Kupujący posiada pełną gestię transportową; organizuje transport, ponosi jego koszty oraz ryzyko na całej trasie dostawy; sprzedający stawia towar do dyspozycji kupującego w punkcie wydania; sprzedający nie ma

obowiązku odprawy celnej eksportowej i załadunku towaru na środek transportu.

GRUPA F - importer posiada gestię transportową od określonego punktu w kraju wysyłki.

FCA - Free Carrier

Obowiązkiem sprzedającego jest dostarczenie towaru przewoźnikowi lub innej osobie wyznaczonej przez kupującego we wskazanym miejscu i uzgodnionym terminie; koszty załadunku na środek transportu ponosi sprzedający w przypadku odbioru towaru w zakładzie sprzedającego; w przypadku dostarczenia towaru do terminalu przewoźnika wyładunek odbywa się na koszt kupującego; odprawa celna eksportowa jest obowiązkiem sprzedającego.

FAS - Free Alongside Ship

Obowiązkiem kupującego jest zawarcie umowy o przewóz towaru morzem, poinformowanie sprzedającego o nazwie statku, miejscu załadunku i wymaganym terminie dostawy towaru do portu; sprzedający ma obowiązek dokonania odprawy celnej w eksporcie i dostarczenia towaru wzdłuż burty statku.

FOB - Free On Board

Kupujący ma obowiązek zawarcia umowy o przewóz towaru morzem, podać sprzedającemu nazwę statku, miejsce załadunku i wymagany termin dostawy; sprzedający ma obowiązek dostarczenia towaru na wskazany przez kupującego statek i dokonania odprawy celnej eksportowej; sprzedający ponosi koszty oraz ryzyka uszkodzenia lub utraty towaru do przekroczenia linii nadburcia statku w porcie załadunku.

GRUPA C - sprzedający posiadając gestię transportową zawiera umowę przewozu i ponosi jego koszt do określonego punktu w kraju przeznaczenia; ryzyko utraty lub uszkodzenia towaru związane z transportem od portu załadunku ponosi kupujący.

CFR - Cost and Freight

Sprzedający ma obowiązek zawarcia umowy do określonego portu przeznaczenia, pokrycia kosztów załadunku na statek i frachtu; podział ryzyka uszkodzenia lub utraty towaru następuje na linii nadburcia statku w porcie załadunku.

CIF - Cost, Insurance and Freight

Formuła CIF poszerza zakres obowiązków sprzedającego wyspecyfikowanych w formule CFR o ubezpiecz e nie towaru.

CPT - Carriage Paid To ...

Sprzedajdcy zobowiązany jest do zawarcia umowy przewozu i jego opłacenia do określonego miejsca przeznaczenia; sprzedający ponosi ryzyko do momentu oddania towaru w pieczę przewoźnikowi.

CIP - Carriage and Insurance Paid To ...

porównaniu do formuły CPT zakres obowiązków sprzedajacego poszerzono 0 obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia i pokrycia jego kosztów.

GRUpq p - sprzedający posiadając gestię transportowi ma obowiązek dostarczenia towaru do określonego miejsca/portu przeznaczenia.

DAF - Delivered At Frontier

Obowiązkiem sprzedającego jest postawienie towaru do dyspozycji kupującego i poniesienie związanych z tym kosztów oraz ryzyka, na środku transportu w określonym punkcie dostawy na granicy, przed granicą kraju sąsiedniego; ewentualne koszty wyładunku ze środka transportu na granicy ponosi kupujący.

DES - Delivered Ex Ship

Sprzedajacy ma obowiązek zawarcia umowy przewozu i poniesienia jego kosztu oraz postawienia towaru do dyspozycji kupującego na burcie statku w porcie przeznaczenia; ryzyko transportu morskiego ponosi sprzedający; odprawa celna importowa ciąży na kupującym.

DEQ - Delivered Ex Quay

Obowiązkiem sprzedającego jest postawienie towaru do dyspozycji kupującego na określonym nabrzeżu w porcie przeznaczenia; odprawa celna importowa ciąży na kupującym.

DDU - Delivered Duty Unpaid

Sprzedający organizuje transport, ponosi jego koszt i ryzyko do oznaczonego miejsca przeznaczenia; towar stawia do dyspozycji kupującego na środku transportu; wyładunek ze środka transportu i odprawa celna importowa są obowiązkami kupującego.

DDP - Delivered Duty Paid

Maksimum obowiązków sprzedającego, pokrywającego jego koszt, ponoszącego odprawy celnej importowej; wyładunek obowi~,zkiem kupującego.

Kontakt z firmą s

W moim przypadku była to Agencja Celna organizuje dla mnie transport z Chin oraz

Mogę jd tYlko Polecić. Natomiast ty,

organizującego transport, ryzyko oraz dokonującego towaru z samochodu jest

Terramar z Gdyni. Firma ta przeprowadza odprawę celną jeśli chcesz możesz wynająć

towaru .

innego spedytora,

Organizacja transportu morskiego

W przypadku transportu morskiego możesz postupić na dwa sposoby:

1) Prosisz morskiego CIF.

swego kontrahenta z Chin, aby podał ci cenę transportu do Polski, a dokładnie do Portu Morskiego w Gdyni. Warunki

2) Zlecasz transport towaru firmie spedycyjnej skontaktuje się z załadowcą (twoim kontrahentem) i odbiór towaru z określonego miejsca (magazynu, Warunki FOB.

w Polsce, która umówi się z nim na składu) w Chinach.

Osobiście preferuję opcję druga, ponieważ pozwala mi na większą kontrole nad towarem, a poza tym jest tańsza. Bywa, że cena transportu podana przez chińskiego kontrahenta jest nieznacznie zawyżona.

 

Organizacja transportu lotniczego

Jeśli przesyłka jest mała gabarytowo, jest to próbka towaru lub liczy się przede wszystkim szybkość dostawy możesz skorzystać z transportu lotniczego. Jego jedyną wadą jest to, że jest drogi.

Organizację tego typu transportu najlepiej jest zlecić kontrahentowi z Chin.

Koszty takiej usługi kształtuje się następująco:

- transport towaru do Warszawy to około 5 USD/kg - opłaty lotniskowe w wysokości 120 PLN.

- koszt odprawy celnej to około 200 PLN +VAT/SAD

Do odprawy potrzebne jest upoważnienie, kopia dokumentów firmowych + tłumaczenie faktury handlowej. Po opłaceniu kosztów cła i vetu towar jest zwalniany.

Najczęściej stosowane w transporcie lotniczym warunki dostawy to

DDU - twój kontrahent pokrywa opłaty lotniskowe + dowóz do twojego magazynu. Nie pokrywa kosztów odprawy celnej, cła i vetu.

CPT - twój kontrahent nie pokrywa kosztów opłaty lotniskowej i oczywiście kosztów odprawy celnej, cła i vetu.

 

Określenie

cła i VAT

CŁO - jest podatkiem nakładanym przez Państwo na towary przywożone z zagranicy. Zastosowanie tej formy podatku ma na celu:

- zahamowanie importu określonych towarów, - ochronę interesów rodzimych producentów,

- regulację kierunków i struktury handlu zagranicznego.

Wykaz grup towarowych objętych cłem i wysokość stawek celnych zawiera taryfa celna, która jest urzędowym wykazem grup towarów lub towarów podlegających ocleniu i właściwych im stawek celnych. Określa ona także sposób ustalania wartości celnej, zakres stosowanych zniżek i zwolnień od cła oraz listę towarów, których przywóz lub wywóz jest zabroniony lub wymaga określonych pozwoleń,

VAT- jest podatkiem od towarów i usług.

Określenie wysokości cła i vatu na sprowadzany przez nas towar nie jest czynnością trudną. W tym celu należy w pierwszej kolejności skontaktować się z najbliższym Urzędem Celnym /Tab.l/, w którym znajduje się telefoniczna informacja celna. Opisując pracownikowi urzędu nasz produkt określi on w kilka minut obowiązujdcą wysokość cła oraz vatu. Jednak najlepszym rozwiązaniem jest złożenie do Urzędu Celnego zapytania na piśmie. Wtedy uzyskaną odpowiedź możemy traktować jako zobowiązujacą.

Tabela 1. Wykaz Urzędów Celnych wraz z adresami i telefonami

                            (0-2Z) 826-71-55,826-55-63,                           

              GUC                            ul.              Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa

                            fax. 827-14-53                           

              UCBiała Podlaska              (0-83) 344-32-23, fax.344-32-21              ul.              Północna 19, 21-500 Biała Podlaska

              UC Białystok              (0-85) 745-85-55, fax.745-85-99              ul,              Octowa 2, 15-399 Białystok

              UC Cieszyn              (0-33) 825-19-61 do 63, fax.851-25-72              ul.              Kraszewskiego 4, 43-400 Cieszyn

              UC Gdańsk              (0-58) 343-10-B1, fax.343-08-96              ul.              Oliwska 35, 80-563 Gdańsk

              UC Gdynia              (0-58) 621-66-41 do 45, fax.620-29-32              ul.              Polska 8, 81-339 Gdynia

              UC Katowice              (0-32) 58-66-96, fax.58-84-86              PI.              Grunwaldzki 8/10, 40-127 Katowice

              UC Kraków              (0-12) 422-31-27, fax.421-67-57              ul.              Krasickiego llb, 31-111 Kraków

              UC Legnica              (0-76) 854-12-88 do 96, fax.854-44-81              ul.              Kamienna 22, 59-220 Legnica

              UC Łódź              (0-42) 637-60-22, fax.637-37-06              ul.              Karolewska 41, 90-950 Łódź

              UC Nowy Targ              (0-18) 264-82-21,hax.264-81-36              ul.              Tysiaclecia 33, 34-400 Nowy Targ

              UC Olsztyn              (0-89) 533-81-25, fax.539-96-OS              ul.              Dworcowa 1, 10-413 Olsztyn

              UC Poznań              (0-61) 879-45-09, fax.879-48-98              ul.              Warszawska 183/185, 61-055 Poznań

              UC Przemyśl              (0-16) 678-62-61, fax.678-30-03              ul.              Zaciszna 4, 37-700 Przemyśl

              UC Rzepin              (0-95) 759-61-21 do 26, fax.759-73-88              ul.              Dworcowa 5, 69-100 Rzepin

              UC Szczecin              (0-91) 430-87-15, fax.462-49-31              ul.              Energetyków 55, 70-952 Szczecin

              UC Toruń              (0-56) 655-79-29, fax.655-74-88              ul.              Mazowiecka 63/65, 87-100 Toruń

              UC Warszawa              (0-22) 614-26-08, fax.811-68-41              ul.              Modlińska 4, 03-216 Warszawa

              UCPort Lotniczy              (0-22) 650-28-70              ul.              Żwirki i Wigury 1, 00-906 Warszawa

              Warszawa                                         

              UC Wrocław              (0-71) 341-81-30, fax.343-84-39              ul.              Hercena 11, 50-950 Wrocław

Formalności oraz koszty związane z odprawą towaru przez AC

Zadaniem Agencji Celnej jest reprezentowanie przedsiębiorcy (importera/eksportera) przed Urzędem Celnym oraz przygotowanie wszystkich potrzebnych dokumentów do odprawy celnej towaru. Oczywiście pobierana jest przy tym stosowna opłata za dokument SAD. Ponadto AC uiszcza w twoim imieniu należności cetno podatkowe.

Aby wybrana przez nas Agencja Celna została naszym przedstawicielem musi zostać do tego upoważniona. W tym celu sporządzamy notarialne upoważnienie lub wypełniamy pobrany od AC formularz, oklejając go odpowiednimi znaczkami opłaty skarbowej (15zł). Dodatkowo dołączasz kopię dokumentów firmowych (dokument nadania numeru NIP, REGON, potwierdzenie założenia działalności gospodarczej) Możesz wybrać każdą Agencję Celną w kraju.

- upoważnieniu 1 S~

- koszty sporządzenia dokumentu SAD: 150 - 200zł netto

Foci oraz koszty przelewu.

Po pierwsze musisz posiadać konto walutowe. Ten rodzaj konta oferuje wiele banków. Polecam sprawdzony www.multibank.pl gdzie koszt utrzymania firmowego konta złotówkowego to 9zł/mc a równoległego walutowego Ozł i co najważniejsze masz ciągły bezpłatny kontakt ze swoim rachunkiem przez Internet.

Pamiętaj zawsze, gdy będziesz dokonywał zakupu waluty musisz to zrobić przez kantor a najlepiej przez bank i posiadać dowód zakupu walut. Wychodzi drożej niż od rodziny, ale cóż, takie są wymogi.

Naicześciej stosowane formy płatności

Bardzo ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin