PLAN PRACY WYCHOWAWCZEJ W KLASACH 4-6 SZKOŁY PODSTAWOWEJ
PLAN PRACY WYCHOWAWCZEJ
W KLASACH 4-6
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR ….
W …….
Założenia planu:
ü powiązanie z programem wychowawczym szkoły, który w swoich zadaniach preferuje najwyższe wartości, takie jak: prawdomówność, partnerstwo, przyjaźń, tolerancja, odpowiedzialność za siebie i innych, integracja klasowa,
ü odwołanie do potrzeb szkoły z oddziałami integracyjnymi,
ü uwzględnienie potrzeb klasy,
ü zgodność z założeniami Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i gimnazjów, Dz. U. nr 14, poz. 129.
Cele planu:
ü zapoznanie oraz przypomnienie praw i obowiązków ucznia,
ü zapoznanie z systemem oceniania zachowania,
ü wdrażanie do sumiennego wypełniania obowiązków klasowych,
ü nabywanie umiejętności pracy w zespole,
ü tworzenie klimatu zaufania między nauczycielem i uczniem mającym problemy,
ü uwrażliwianie na potrzeby innych,
ü uczenie poszanowania drugiego człowieka,
ü uświadomienie uczniom istoty problemu uzależnień,
ü kształtowanie postaw wolnych od nałogów, umiejętności radzenia sobie z trudnościami wieku młodzieńczego,
ü wskazanie umiejętności poszukiwań właściwych rozwiązań w różnych sytuacjach życiowych,
ü kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów i konfliktów rówieśniczych,
ü omawianie i wdrażanie nawyków higienicznych, zapobiegających powszechnym dziecięcym chorobom,
ü ukazanie odpowiednich form spędzania wolnego czasu,
ü wdrażanie umiejętności eliminowania szkolnego stresu,
ü kształtowanie umiejętności postawy asertywnej.
Treści wychowawcze:
ü zapoznanie ze sposobami rozwiązywania konfliktów,
ü motywowanie do rozwijania osobowości i samodoskonalenia,
ü zachęcanie do prowadzenia zdrowego i aktywnego trybu życia,
ü rozwijanie i kultywowanie wartości rodzinnych,
ü kształtowanie wartości uczuć i postaw patriotycznych.
KLASA 4
Tematy:
Uczniowie:
Uwagi:
WRZESIEŃ
Poznajmy się.
Bezpieczna droga
do i ze szkoły.
- opowiadają w kilku zdaniach o sobie oraz zadają pytania wychowawcy w celu lepszego poznania się,
- tworzą swoje strony do teczki wychowawcy.
ZABAWY
- zapoznają się z zasadami prawidłowego, bezpiecznego poruszania się na drodze,
- utrwalają wiadomości na temat znajomości numerów telefonów alarmowych.
Wybór samorządu klasowego.
- wysuwają propozycje kandydatów na przewodniczącego samorządu klasowego,
- wybierają poprzez głosowanie członków samorządu klasowego,
- kończą tworzenie swoich stron do teczki wychowawcy,
- zapoznają się z obowiązkami dyżurnych. ZABAWY
Jestem uczniem szkoły z oddziałami integracyjnymi.
- zapoznają się z pojęciem integracji,
- wymieniają prawidłowe sposoby zachowania ucznia w stosunku do osoby niepełnosprawnej,
- nabywają szacunek do zasad panujących w szkole.
Moja szkoła.
Moja klasa.
Zgrana klasa.
- proponują sposoby na bezkonfliktowe koleżeństwo,
- sugerują w jaki sposób zdobyć tytuł najlepszej klasy,
- organizują „pogotowie klasowe” – czyli podział obowiązków w razie choroby (nieobecności) kolegi.
Tworzymy kronikę klasową.
- uczestniczą w przygotowanych przez wychowawcę zabawach integrujących zespół klasowy. ZABAWY
Dzień Chłopca w naszej klasie.
- dziewczynki wraz z rodzicami i wychowawcą przygotowują uroczystość,
- rozwijają więź klasową (integracja zespołu klasowego).
PAŹDZIERNIK
Prawa i obowiązki ucznia szkoły podstawowej.
- zapoznają się z regulaminem praw i obowiązków ucznia,
- zagają pytania w celu dokładnego zrozumienia omawianych zagadnień.
Eliminowanie szkolnego stresu.
- wyjaśniają i omawiają uczniowskie pojęcie szkolnego stresu,
- proponują sposoby unikania sytuacji stresowych,
- zapoznają się ze sposobami radzenia sobie ze stresem,
- przybliżają pojęcie podświadomości poprzez zabawy, pozwalające na umiejętność wpływania na podświadomość,
- omawiają skutki uczniowskiego nastawienia do porażki,
- dostrzegają skutki własnego nastawienia do porażki,
- rozumieją, że porażkę należy rozumieć jako doświadczenie, a nie jako życiową klęskę,
- potrafią uczyć się optymizmu. ZABAWY
My i przyroda - ekologia.
- przez zapoznanie z przygotowanymi informacjami dotyczącymi ekologii, pobudzają swoje zainteresowania ochroną środowiska, - kształtowanie nawyków związanych z ochroną przyrody (sortowanie śmieci, utrzymanie w czystości najbliższego otoczenia),- zachęcanie do dbałości o stan środowiska naturalnego w najbliższej okolicy,- organizacja obchodów Światowego Dnia Ziemi i udział w corocznej akcji „Sprzątanie Świata”.
Przeciwdziałanie agresywnym zachowaniom.
- rozmawiają na temat pojęcia agresji oraz jej rodzajów,
- omawiają rodzaje zachowań agresywnych w naszej klasie,
- proponują korzystniejsze sposoby rozwiązywania konfliktów, dzięki którym wyeliminują swoje agresywne zachowania. ZABAWY
marzenazp