Danuta Gorajewska (red.) Wsparcie dziecka z niepełnosprawnością w rodzinie i szkole.pdf

(3898 KB) Pobierz
263435877 UNPDF
WSPARCIE DZIECKA
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
W RODZINIE I SZKOLE
edYgZYV`X_|9Vcjin<dgV_Zlh`^Z_
263435877.194.png 263435877.200.png 263435877.206.png 263435877.212.png 263435877.001.png 263435877.007.png 263435877.013.png
Seria: Biblioteczka Przyjaciół Integracji
Redaktor Serii: Danuta Gorajewska, APS, Warszawa
Recenzent: prof. dr hab. Maria Chodkowska
Autorzy tekstów:
Wioletta Bartkiewicz – psycholog, terapeuta integracji sensorycznej, od lat zajmuje się dogoterapią
Kornelia Czerwińska – Zakład Tyflopedagogiki APS w Warszawie
Małgorzata Fedorowicz – dr, Zakład Bibliotekarstwa, Czytelnictwa i Biblioterapii UMK w Toruniu
Magdalena Gajda – dziennikarka magazynu „Integracja” oraz portalu www.niepelnosprawni.pl – Stowarzyszenie
Przyjaciół Integracji
Danuta Gorajewska – dr, Zakład Podstaw Pedagogiki Specjalnej APS w Warszawie
Janka Graban – dziennikarka magazynu „Integracja” oraz portalu www.niepelnosprawni.pl – Stowarzyszenie
Przyjaciół Integracji
Kamil Kaczmarek – student UKSW i APS w Warszawie
Magdalena Loska – dr, Katedra Rehabilitacji i Wychowania Fizycznego, APS w Warszawie
Aneta Jegier – dr, Katedra Pedagogiki Małego Dziecka APS w Warszawie
Barbara Marcinkowska – dr, Zakład Terapii Pedagogicznej APS w Warszawie
Wioletta Mikusek – pracownik Biura Kadr PKP Intercity S.A.
Chris Nidenthal – polski fotograf brytyjskiego pochodzenia, laureat World Press Photo z 1986 r., autor licznych wystaw
Małgorzata Paplińska – dr, Zakład Tyflopedagogiki APS w Warszawie
Radosław J. Piotrowicz – dr, Zakład Pedagogiki Niepełnosprawnych Intelektualnie APS w Warszawie
Tomasz Przybyszewski – dziennikarz magazynu „Integracja” oraz portalu www.niepelnosprawni.pl – Stowarzyszenie
Przyjaciół Integracji
Piotr Stanisławski – dziennikarz i fotograf magazynu „Integracja” oraz portalu www.niepelnosprawni.pl – Stowarzyszenie
Przyjaciół Integracji
Joanna Struzik – studentka APS w Warszawie
Katarzyna Wereszka – dr, Zakład Surdopedagogiki APS w Warszawie
Joanna Witczak-Nowotna – dr, Zakład Tyflopedagogiki APS w Warszawie
Autorzy zdjęć z okładki: Chris Niedenthal, Piotr Stanisławski
Redakcja: Dorota Starzyńska
Współpraca: Zoja Żak, Agnieszka Jędrzejczak-Sprycha
Korekta: Agnieszka Jędrzejczak-Sprycha, Ewa Kniaziołucka
Opracowanie graficzne i przygotowanie do druku: Magdalena Borek
Publikacja współfinansowana ze środków
Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
Wydawca:
Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, ul. Dzielna 1, 00-162 Warszawa
Copyright by Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji
Warszawa 2008
Nakład: 3 tys. egz.
Publikacja bezpłatna
Wszelkie prawa zastrzeżone. Każda reprodukcja lub adaptacja całości lub części niniejszej publikacji, i to niezależnie
od zastosowanej techniki reprodukcji (drukarskiej, fotograficznej, komputerowej, nagrań fonograficznych itp.),
wymaga pisemnej zgody Wydawcy.
ISBN 978-83-89681-67-6
263435877.019.png 263435877.025.png 263435877.033.png
WSPARCIE DZIECKA
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
W RODZINIE I SZKOLE
pod redakcją Danuty Gorajewskiej
263435877.041.png 263435877.047.png 263435877.053.png 263435877.059.png 263435877.065.png 263435877.071.png 263435877.077.png 263435877.083.png 263435877.089.png 263435877.100.png 263435877.113.png 263435877.126.png 263435877.137.png 263435877.148.png 263435877.159.png 263435877.170.png 263435877.181.png 263435877.185.png 263435877.186.png 263435877.187.png 263435877.188.png 263435877.189.png 263435877.190.png 263435877.191.png 263435877.192.png 263435877.193.png 263435877.195.png 263435877.196.png 263435877.197.png 263435877.198.png 263435877.199.png 263435877.201.png 263435877.202.png 263435877.203.png 263435877.204.png 263435877.205.png 263435877.207.png 263435877.208.png 263435877.209.png 263435877.210.png 263435877.211.png 263435877.213.png 263435877.214.png 263435877.215.png 263435877.216.png 263435877.217.png 263435877.002.png 263435877.003.png 263435877.004.png 263435877.005.png 263435877.006.png 263435877.008.png 263435877.009.png 263435877.010.png 263435877.011.png 263435877.012.png 263435877.014.png 263435877.015.png 263435877.016.png 263435877.017.png 263435877.018.png 263435877.020.png 263435877.021.png 263435877.022.png 263435877.023.png 263435877.024.png 263435877.026.png 263435877.027.png 263435877.028.png
263435877.029.png 263435877.030.png 263435877.031.png 263435877.032.png 263435877.034.png 263435877.035.png 263435877.036.png 263435877.037.png 263435877.038.png 263435877.039.png 263435877.040.png 263435877.042.png 263435877.043.png 263435877.044.png 263435877.045.png 263435877.046.png 263435877.048.png 263435877.049.png 263435877.050.png 263435877.051.png 263435877.052.png 263435877.054.png 263435877.055.png 263435877.056.png 263435877.057.png 263435877.058.png 263435877.060.png 263435877.061.png 263435877.062.png 263435877.063.png 263435877.064.png 263435877.066.png 263435877.067.png 263435877.068.png 263435877.069.png 263435877.070.png 263435877.072.png 263435877.073.png 263435877.074.png 263435877.075.png 263435877.076.png 263435877.078.png 263435877.079.png 263435877.080.png 263435877.081.png 263435877.082.png 263435877.084.png 263435877.085.png 263435877.086.png 263435877.087.png 263435877.088.png 263435877.090.png 263435877.091.png 263435877.092.png 263435877.093.png 263435877.094.png 263435877.095.png 263435877.096.png 263435877.097.png 263435877.098.png 263435877.099.png 263435877.101.png 263435877.102.png 263435877.103.png 263435877.104.png 263435877.105.png 263435877.106.png 263435877.107.png 263435877.108.png
SPIS TREŚCI
Przedmowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Część I RODZINA JAKO MIEJSCE SPOTKANIA I WZAJEMNEGO WSPARCIA
Z perspektywy dorosłego dziecka sprawnego w swojej niepełnosprawności K AMIL K ACZMAREK 11
Niepełnosprawność wyznacznikiem szczęścia J OANNA S TRUZIK . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Poczucie winy jak węzeł gordyjski J ANKA G RABAN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Nagroda warta poświęcenia P IOTR S TANISŁAWSKI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Co gryzie ojców? T OMASZ P RZYBYSZEWSKI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Pomóż dzieciom rzadko chcianym M AGDALENA G AJDA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Dziecko z niepełnosprawnością jako ofiara przemocy i zaniedbania
w rodzinie M ARIOLA K ORDAS -S UROWIEC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Dogoterapia formą wspierania rehabilitacji
dziecka z niepełnosprawnością W IOLETTA B ARTKIEWICZ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Aktywne siedzenie P IOTR S TANISŁAWSKI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Część II WSPÓŁDZIAŁANIE ZE SPECJALISTAMI W DIAGNOZOWANIU I REHABILITACJI DZIECKA
Moje dziecko ma inną rękę M AGDALENA G AJDA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
Szczepienia. Dobrodziejstwo czy zło konieczne? P IOTR S TANISŁAWSKI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
Niepełnosprawność ruchowa i jej konsekwencje dla rozwoju dziecka M AGDALENA L OSKA . . . . . 81
W trosce o zintegrowane wsparcie dla dziecka z niepełnosprawnością
wzrokową K ORNELIA C ZERWIŃSKA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
Wykrywanie i diagnozowanie niepełnosprawności słuchowej u dziecka K ATARZYNA W ERESZKA . . 97
Opóźnienie rozwoju psychoruchowego – niedorozwój umysłowy – upośledzenie
umysłowe – norma? Problemy diagnozy i wspomagania rozwoju dziecka
R ADOSŁAW J. P IOTROWICZ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Część III EDUKACJA DZIECKA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Rola rodziny w przygotowaniu dziecka z niepełnosprawnością do edukacji A NETA J EGIER . . 113
Są różne szkoły... T OMASZ P RZYBYSZEWSKI ( WSPÓŁPRACA M AGDALENA G AJDA ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
Kształcenie specjalne w szkole ogólnodostępnej B ARBARA M ARCINKOWSKA . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
Dziecko z niepełnosprawnością wzrokową na progu szkoły
– przygotowania, możliwości i realne wsparcie M AŁGORZATA P APLIŃSKA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
Indywidualne programy jako element współpracy z tyflopedagogiem. Wspieranie dziecka
słabowidzącego w szkołach ogólnodostępnych J OANNA W ITCZAK -N OWOTNA . . . . . . . . . . . . . . . . 142
Media center wobec potrzeb uczniów z niepełnosprawnością M AŁGORZATA F EDOROWICZ . . . . . . 150
263435877.109.png 263435877.110.png 263435877.111.png 263435877.112.png 263435877.114.png 263435877.115.png 263435877.116.png 263435877.117.png 263435877.118.png 263435877.119.png 263435877.120.png 263435877.121.png 263435877.122.png 263435877.123.png 263435877.124.png 263435877.125.png 263435877.127.png 263435877.128.png 263435877.129.png 263435877.130.png 263435877.131.png 263435877.132.png 263435877.133.png 263435877.134.png 263435877.135.png 263435877.136.png 263435877.138.png 263435877.139.png 263435877.140.png 263435877.141.png 263435877.142.png 263435877.143.png 263435877.144.png 263435877.145.png 263435877.146.png 263435877.147.png 263435877.149.png 263435877.150.png 263435877.151.png 263435877.152.png 263435877.153.png 263435877.154.png 263435877.155.png 263435877.156.png 263435877.157.png 263435877.158.png 263435877.160.png 263435877.161.png 263435877.162.png 263435877.163.png 263435877.164.png 263435877.165.png 263435877.166.png 263435877.167.png 263435877.168.png 263435877.169.png 263435877.171.png 263435877.172.png 263435877.173.png 263435877.174.png 263435877.175.png 263435877.176.png 263435877.177.png 263435877.178.png 263435877.179.png 263435877.180.png 263435877.182.png 263435877.183.png 263435877.184.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin