2006_GRUDZIEŃ_OKE_PR_II.pdf

(288 KB) Pobierz
Microsoft Word - ARKUSZ_CZ_II
Miejsce
na naklejkę
z kodem szkoły
dysleksja
PRÓBNY EGZAMIN
MATURALNY
Z INFORMATYKI
POZIOM ROZSZERZONY
Część II
GRUDZIEŃ
ROK 2006
Czas pracy 150 minut
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 6 stron (zadania
4 – 6) i dołączone są do niego dwa nośniki danych – podpisane
DANE oraz WYNIKI . Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu
zespołu nadzorującego egzamin.
2. Wpisz obok zadeklarowane (wybrane) przez Ciebie na egzamin
środowisko komputerowe, kompilator języka programowania
oraz program użytkowy.
3. Jeśli rozwiązaniem zadania lub jego części jest program
komputerowy, to umieść w katalogu (folderze) oznaczonym
Twoim numerem PESEL oraz na nośniku WYNIKI wszystkie
utworzone przez siebie pliki w wersji źródłowej.
4. Przed upływem czasu przeznaczonego na egzamin zapisz
w katalogu (folderze) oznaczonym Twoim numerem PESEL
oraz na nośniku WYNIKI ostateczną wersję plików
stanowiących rozwiązania zadań.
5. Wypełnij tę część karty odpowiedzi, którą koduje zdający.
Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
6. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL.
Zamaluj pola odpowiadające cyfrom numeru PESEL. Błędne
zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz właściwe.
WYBRANE:
...................................
(środowisko)
...................................
(kompilator)
...................................
(program użytkowy)
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
60 punktów
Życzymy powodzenia!
Wypełnia zdający przed
rozpoczęciem pracy
KOD
ZDAJĄCEGO
PESEL ZDAJĄCEGO
68397981.005.png 68397981.006.png
2
Próbny egzamin maturalny z informatyki
Poziom rozszerzony – część II
Zadanie 4. Uczniowie i klasy (20 pkt)
W plikach uczniowie.txt oraz klasy.txt znajdują się odpowiednio: dane dotyczące
uczniów starających się o przyjęcie do pewnego liceum i informacje o klasach, do których
przyjmowani są uczniowie.
• W pliku uczniowie.txt znajdują się następujące dane ucznia:
pesel,
nazwisko,
imię,
id_klasy (identyfikator klasy istniejącej w danej szkole, do której chciałby dostać się uczeń),
j_pol (ocena z języka polskiego),
mat (ocena z matematyki),
biol (ocena z biologii),
inf (ocena z informatyki),
z-wyr (informacja, czy uczeń otrzymał świadectwo z wyróżnieniem) TAK lub NIE,
hum (liczba punktów zdobytych z egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej),
mat-przyr (liczba punktów zdobytych z egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno-
przyrodniczej).
Dane dotyczące każdego ucznia umieszczone są w osobnych wierszach i są rozdzielone
znakami tabulacji. Dane: pesel, nazwisko, imię, z_wyr potraktuj jako dane typu tekstowego.
Przykład:
pesel
nazwisko
imię
id_klasy j_pol mat biol inf z_wyr hum mat-przyr
88012503526 ABRAMOWSKI PAWEŁ
4
4
4
5
6 TAK
37
46
88052113202 AKSJONÓW KAROLINA
3
5
3
5
5 NIE
38
48
88010612709 ANDREJCZUK URSZULA
1
5
6
5
5 TAK
45
46
• W pliku klasy.txt znajdują się następujące dane:
id_ klasy (identyfikator klasy istniejącej w danej szkole),
symbol klasy (litera a , b , c lub d ),
przedm (przedmiot wiodący w danej klasie).
Przykład:
id_klasy
symbol klasy
przedm
1
a
j_pol
2
b
biol
Na przyjęcie do liceum ma wpływ:
punktacja częściowa , czyli suma wyników z egzaminów gimnazjalnych powiększona
o 15 punktów za świadectwo z wyróżnieniem,
punktacja rekrutacyjna , czyli średnia z egzaminów gimnazjalnych powiększona
o ocenę z przedmiotu wiodącego i o 10 punktów za świadectwo z wyróżnieniem.
68397981.007.png
Próbny egzamin maturalny z informatyki
Poziom rozszerzony – część II
3
Wykorzystując dane zawarte w plikach uczniowie.txt oraz klasy.txt wykonaj
poniższe polecenia. Odpowiedzi umieść w pliku rekrutacja.txt . Każdą odpowiedź
poprzedź oznaczeniem literowym kolejnego polecenia.
a) Podaj w kolejnych wierszach następujące informacje o klasach: symbol klasy, liczbę
kandydatów do tej klasy, informację liczbową o nadwyżkach uczniów w każdej klasie
(wg planu klasy powinny liczyć po 30 uczniów).
b) Podaj, w kolejnych wierszach, ile jest dziewcząt, a ilu chłopców wśród kandydatów
do liceum.
Uwaga: imiona wszystkich dziewcząt (i tylko dziewcząt) kończą się literą „a”.
c) Podaj w kolejnych wierszach następujące informacje: minimalną, maksymalną
i średnią (zaokrągloną do dwóch miejsc po przecinku) „punktację częściową”
otrzymaną na podstawie wyników wszystkich kandydatów. Dodatkowo w kolejnych
wierszach podaj nazwiska i imiona wszystkich uczniów urodzonych w maju
lubgrudniu i posiadających w „punktacji częściowej” więcej niż 100 pkt.
Uwaga: data urodzenia jest zawarta w pierwszych sześciu cyfrach numeru PESEL
w formacie rrmmdd.
d) Podaj w kolejnych wierszach następujące informacje: symbol klasy oraz średnią
z przedmiotu wiodącego dla każdej klasy.
e) Podaj w kolejnych wierszach następujące informacje: symbol klasy oraz imię
i nazwisko ucznia, który ma najwyższy wynik z „punktacji rekrutacyjnej” w każdej
klasie.
Do oceny oddajesz plik(i) o nazwie ...........................................................................................
tu wpisz nazwę pliku(ów)
zawierający(e) komputerowe realizacje Twoich obliczeń i plik testowy rekrutacja.txt
z odpowiedziami dla wszystkich podpunktów.
Punktacja
Części zadania
Maks.
a
4
b
2
c
6
d
4
e
4
Razem
20
68397981.008.png
4
Próbny egzamin maturalny z informatyki
Poziom rozszerzony – część II
Zadanie 5. Hurtownia (20 pkt)
Hurtownia pomidorów była zaopatrywana w towar przez trzy szklarnie. W pliku tekstowym
szklarnia_1.txt zawarta jest informacja o wielkości dostaw pomidorów
zrealizowanych przez szklarnię nr 1 w okresie od 1 kwietnia do 30 czerwca 2004 roku. Każdy
wiersz pliku zawiera datę oraz wielkość zrealizowanej w danym dniu dostawy (określoną
w kilogramach). Pliki tekstowe szklarnia_2.txt oraz szklarnia_3.txt zawierają
analogiczne informacje o wielkościach dostaw zrealizowanych przez szklarnię nr 2 i szklarnię
nr 3.
Podpisana umowa z właścicielami szklarni określała, że każdy z nich powinien codziennie
dostarczyć do hurtowni minimum 1000 kg pomidorów. Jeśli dostawy w danym dniu były
mniejsze, to właściciel szklarni płacił karę w wysokości 100 zł (co oznacza, że jego dochód
był pomniejszany w tym dniu o 100 zł). Właściciele szklarni otrzymywali po 2 zł za każdy
1 kilogram dostarczonych pomidorów.
Wykonaj następujące polecenia:
a) Podaj średni miesięczny dochód każdego z właścicieli szklarni.
Średni miesięczny dochód właściciela szklarni nr 1 wynosi .................. zł.
Średni miesięczny dochód właściciela szklarni nr 2 wynosi ................... zł.
Średni miesięczny dochód właściciela szklarni nr 3 wynosi ................... zł.
b) Przedstaw wykres obrazujący miesięczne udziały należności dla poszczególnych
właścicieli szklarni w wydatkach hurtowni w kwietniu, maju i czerwcu 2004 roku. Załóż,
że wydatki hurtowni składały się tylko z płatności dla dostawców pomidorów.
Hurtownia była w stanie pomieścić jednorazowo 20 ton pomidorów. W każdym tygodniu,
codziennie od poniedziałku do piątku, przyjeżdżał samochód po 5 ton pomidorów. Pomidory
dostarczane były do hurtowni przed południem (zgodnie z danymi w plikach), a zabierane
do sklepów po południu.
Jeśli w hurtowni było mniej niż 5 ton pomidorów, to samochód zabierał cały zapas.
Jeśli w hurtowni brakowało miejsca na dostarczone danego dnia pomidory, to nadmiar był
przetwarzany na sok.
1 kwietnia 2004 roku rano w hurtowni znajdowało się 8 ton pomidorów. Analizy ilości
towaru dokonywano codziennie w południe (po dostawie pomidorów) i wieczorem (po
zabraniu przez samochód).
c) Dokonaj odpowiednich obliczeń i podaj prawidłową odpowiedź, wpisując w trzeciej
kolumnie słowo TAK lub NIE. Jeśli wpisałeś TAK w punktach A lub B, to wpisz
właściwą datę.
A
Dnia ........................................... po raz pierwszy wieczorem hurtownia
była pusta po zabraniu pomidorów przez samochód.
B
Dnia ........................................... po raz pierwszy zabrakło miejsca
w hurtowni na dostarczone pomidory.
C
Przez cały okres obserwacji nie wystąpiła żadna z wyżej wymienionych
sytuacji.
68397981.001.png
Próbny egzamin maturalny z informatyki
Poziom rozszerzony – część II
5
Do oceny oddajesz plik(i) o nazwie ............................................................................................
tu wpisz nazwę pliku(ów)
zawierający(e) komputerowe realizacje Twoich obliczeń dla podpunktów a) i c) oraz wykres
do podpunktu b).
Punktacja
Części zadania Maks.
a
8
b
5
c
7
Razem
20
Zadanie 6. Dodawanie liczb trójkowych (20 pkt)
W plikach pary_1.txt i pary_2.txt znajduje się po 50 par dodatnich liczb całkowitych
zapisanych w systemie trójkowym – w każdym wierszu jedna para liczb rozdzielonych
znakiem odstępu. Każda z liczb ma co najwyżej 64 cyfry.
Napisz program, który dla każdej pary liczb wczytanej z pliku pary_ j .txt , gdzie
j = 1 , 2 , obliczy ich sumę iwynik zapisze w systemie trójkowym w pliku
wyniki_ j .txt , gdzie j = 1 , 2 – jedna suma w jednym wierszu i bez nieznaczących zer.
Liczba w i -tym wierszu pliku wyniki_ j .txt powinna być sumą liczb z i -tego wiersza
pliku pary_ j .txt .
Przykład
Gdyby plik pary_ j .txt zawierał tylko 2 pary liczb:
12 1
22 10
to plik wyniki_ j .txt miałby postać:
20
102
Do oceny oddajesz pliki wyniki_1.txt i wyniki_2.txt oraz plik o nazwie
................................................................................ zawierający pełny kod źródłowy programu.
tu wpisz nazwę pliku
Punktacja
Zadanie
Maks.
Razem
20
68397981.002.png 68397981.003.png 68397981.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin