1. KONCEPCJE DOFINANSOWANIA POLITYKI
Wyróżniamy trzy różne formy finansowania partii politycznych:- finansowanie z budżetu państwa,- dochody uzyskiwane przez partię z własnej działalności i majątku,- świadczenia od osób prywatnych, prawnych oraz grup interesów
Ustawy dotyczące partii politycznych poświęcają dużo miejsca kwestiom ich finansowania. Regulacje prawne pozwalają na pośrednią kontrolę ze strony państwa politycznej i programowej działalności partii. W sferze polityki istnieje również możliwość oddziaływania za pomocą środków finansowych. Istniejący od dawna problem uległ zaostrzeniu w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ubiegłego stulecia przejawiając się przez:-wzrastającą polityzację kapitału, prowadzącą do aktywnego uczestnictwa przedstawicieli różnych firm i korporacji w finansowaniu wyborów-wzrost kosztów kampanii wyborczych-korupcję-wzrost roli pieniądza w polityce Te przesłanki wymagały interwencji ustawodawcyBy uniezależnić partie od osób prywatnych wprowadzano zasady finansowania partii z budżetu państwa.Źródła finansowania partii politycznych w Polsce są jawne. Na podstawie nowelizacji ustawy z 12 kwietnia 2001 roku do tych źródeł należą:- finansowanie prywatnea) spadki, zapisyb) darowiznyc) składki członkowskied) dochody z majątku-kredyty bankowe-źródła publicznea) pośrednie: bezpłatny dostęp do mediów w czasie wyborówb) bezpośrednie: subwencje, dotacja podmiotowaDochody partii mogą być pozyskiwane z:-oprocentowania środków zgromadzonych na rachunkach bankowych i lokatach-obrotu obligacjami Skarbu Państwa i bonami skarbowymi Skarbu Państwa-zbycia należących do niej składników majątkowych-działalności pozagospodarczejW myśl nowych przepisów wiele źródeł, z jakich mógł pochodzić dochód partii, zostało zlikwidowanych, na ich miejsce ustawodawca wprowadził subwencje z budżetu państwa na działalność statutową. Subwencje mogą otrzymywać partie, które:-w wyborach do Sejmu samodzielnie tworząc komitet wyborczy, uzyskały w skali kraju co najmniej 3% ważnie oddanych głosów,-tworzą koalicje partii i uzyskały poparcie w skali kraju co najmniej 6% ważnie oddanych głosów.Subwencja w granicach ustalonej kwoty jest wypłacana przez okres kadencji Sejmu w czterech rocznych równych częściach płatnych w kwartalnych ratach.Partie zobowiązane są do składania informacji i sprawozdań finansowych.. Jeśli partia przyjmie korzyści majątkowe z naruszeniem zakazów, podlegają one przepadkowi na rzecz Skarbu Państwa.W myśl ordynacji - partii politycznej, której komitet wyborczy uczestniczył w wyborach, partii wchodzącej w skład koalicji wyborczej, a także komitetowi wyborczemu wyborców przysługuje prawo do dotacji z budżetu państwa. Jest to tzw. dotacja podmiotowa, za każdy uzyskany mandat posła lub senatora.
28. KULTURA POLITYCZNA- POJĘCIE I ELEMENTY SKŁADOWE
Kultura polityczna to całokształt wartości, norm i reguł zachowania utrwalonych w świadomości podmiotów biorących udział w działaniach politycznych.Tak rozumiana kultura polityczna spełnia trzy główne funkcje:a) regulacyjną – poprzez normy i instytucjonalizację życiab) socjalizacji politycznej – proces nabywanie wiedzy o systemie politycznym, tworzenie poglądów i postaw politycznych,c) integracyjną - polega głównie na motywowaniu i uzasadnianiu słuszności istniejących instytucji i norm politycznych oraz zasad funkcjonowania systemu politycznego
Składniki kultury politycznej to:
a) wiedza o polityce, znajomość faktów, zainteresowanie nimi,b) ocena zjawisk politycznych, sądy wartościujące, dotyczące tego, jak powinna być sprawowana władza,c) emocjonalna strona postaw politycznych, jak np. miłość do ojczyzny, nienawiść do wrogów,d) uznane w danym społeczeństwie wzory zachowań politycznych, które określają, jak można i jak należy postępować w życiu politycznym.
29.ORGANY POLITYKI ZAGRANICZNEJ
Do organów państwa mających kompetencje w zakresie polityki zagranicznej zaliczamy:
Organy:1) WEWNĘTRZNE – głowa państwa, parlament, rząd, szef rządu, minister spraw zagranicznych, czasami inni ministrowie2) ZEWNĘTRZNE – przedstawicielstwa dyplomatyczne stałe i doraźne, przedstawicielstwa handlowe, misje przy organizacjach handlowych, misje wojskoweKompetencje parlamentu dotyczące stosunków międzynarodowych:1) ustala główne kierunki polityki zagranicznej2) kreuje organy państwowe, które bezpośrednio uczestniczą w stosunkach międzynar.3) ratyfikuje ważniejsze umowy4) decyduje o funkcjonowaniu Ministerstwa Spraw Zagranicznych Szefowie misji dyplomatycznych:
- Przedstawiciele I klasy: ambasadorowie lub nuncjusze, akredytowani przy głowie państwa
- Przedstawiciele II klasy: posłowie nadzwyczajni, ministrowie pełnomocni i internuncjusze
- Przedstawiciele III klasy: charge d, daffaires, czyli czasowi szefowie misjiMISJE DYPLOMATYCZNE to zewnętrzny organ państwa do spraw stosunków międzynarodowych
- stałe- specjalne: tajne lub jawne- at hock – dla realizacje konkretnych spraw misje specjalne wysokiej rangi – prezydentFunkcje misji specjalnych:- reprezentują państwo- utrzymują łączność między państwem a organizacją (misja polska przy ONZ)- prowadzą rokowania- zapewniają uczestnictwo państwa w jakiejś organizacji- bronią interesów państwa wysyłającego
30. Zaangażowanie Polski w rozwiązywanie współczesnych konfliktów zbrojnych
Polska włączyła się do międzynarodowych misji pokojowych w 1953 r. Naszym obserwatorom wojskowym powierzono wówczas - w ramach międzynarodowej komisji - nadzorowanie przestrzegania porozumienia o rozejmie na Półwyspie Koreańskim. Później w podobnej roli polscy żołnierze występowali na terenie Indochin oraz w Nigerii. Przełomowy dla naszego udziału w misjach pokojowych był rok 1973. Wówczas Polska po raz pierwszy wystawiła do operacji pod auspicjami ONZ zwarty kontyngent wojskowy. Nasi żołnierze trafili na Bliski Wschód. Na Wzgórzach Golan i półwyspie Synaj nadzorowali rozejm pomiędzy Izraelem a Syrią i Egiptem, który zawarto po wojnie październikowej w 1973 r. Na Wzgórzach Golan w strefie rozdzielenia wojsk izraelskich i syryjskich Polacy pełnią do dziś służbę pod błękitną flagą.
Wzrost udziału Polski w misjach pokojowych nastąpił po 1990 r. Dotychczas nasi żołnierze uczestniczyli w ponad 40 operacjach. Nie tylko w ramach ONZ, ale również kierowanych przez NATO, Organizację Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie lub Unię Europejską. Już kilkakrotnie, w Zatoce Perskiej (1990-1991; 2003), na Haiti (1994-1995) i w Afganistanie od 2002r. Były to międzynarodowe koalicje, działające na podstawie mandatu ONZ, ale nie pod jej flagą.
Obecnie większość Polaków uczestniczy w operacjach (wspieranych przez NATO) w rejonie Zatoki Perskiej. W Iraku i Kuwejcie służy ponad 2 400 Polaków. Około 850 naszych żołnierzy działa w różnych misjach na Bałkanach. Wzrasta nasze zaangażowanie w Afganistanie.
Obecnie ponad 600 polskich wojskowych służy pod „błękitną flagą”. Większość na Bliskim Wschodzie, ale naszych obserwatorów wojskowych spotkamy też w Afryce, w tak egzotycznych miejscach jak Etiopia, Erytrea, Kongo, Sahara Zachodnia czy Wybrzeże Kości Słoniowej. Poza wojskowymi, w misjach ONZ uczestniczy też 124 policjantów z Polski
Ogółem od 1953 roku Polacy brali udział w 30 misjach pokojowych na niemal wszystkich kontynentach.
bogna_d