Arkusz 1 pr odp.pdf

(260 KB) Pobierz
Microsoft Word - Model-próba.doc
MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA
ARKUSZ I
Zasady oceniania:
• za rozwiązanie wszystkich zadań z arkusza I można uzyskać maksymalnie
100 punktów,
• model odpowiedzi uwzględnia jej zakres merytoryczny, ale nie jest ścisłym wzorcem sformuło-
wania (poza odpowiedziami jednowyrazowymi i do zadań zamkniętych), uznaje się każdą inną
pełną i poprawną merytorycznie odpowiedź przyznając za nią maksymalną ilość punktów.
• za odpowiedzi do poszczególnych zadań przyznaje się wyłącznie pełne punkty,
• za zadania otwarte, za które można przyznać tylko jeden punkt, przyznaje się punkt wyłącznie za
odpowiedź w pełni poprawną,
• jeśli podano więcej odpowiedzi (argumentów, cech itp.) niż wynika z polecenia
w zadaniu, ocenie podlega tylko tyle kolejnych odpowiedzi (liczonych od pierwszej), ile jest
wymagane w poleceniu,
• jeżeli podane w odpowiedzi informacje (również dodatkowe, które nie wynikają
z polecenia w zadaniu) świadczą o zupełnym braku zrozumienia omawianego zagadnienia i za-
przeczają udzielonej prawidłowej odpowiedzi, odpowiedź taką należy ocenić na zero punktów,
• informacje podane w nawiasach kwadratowych mają charakter uzupełniający lub alternatywny.
Zadanie
Poprawna odpowiedź
Liczba punktów za rozwiązania częściowe
Punkta-
cja
1-6 1 – d, 2 – c, 3 – b, 4 – b, 5 – d, 6 – a,
0-6
1 pkt za każdą poprawną odpowiedź
7-12
Zadanie 7 (0-4) A-5, B-3, C-4, D-1
Zadanie 8 (0-4) A-2, B-1, C-3, D-4
Zadanie 9 (0-4) A-2, B-1, C-4, D-3
Zadanie 10 (0-4) A-2, B-1, C-4, D-5
Zadanie 11 (0-4) A-1, B-5, C-4, D-3
0-24
Zadanie 12 (0-4) A-3, B-1, C-5, D-2
W zadaniach nr 7-12 punktujemy każdą poprawną odpowiedź 1 pkt.
13
A (0-1) - obyczajowe (zwyczajowe, kulturowe) – 1 pkt,
B ( 0-1) – moralne (etyczne) – 1 pkt
0-2
14
ruchliwość społeczna, np. 1. awans lub degradacja społeczna [pionowa] - wynika-
jąca ze zdobycia wykształcenia lub utraty pracy –
2. migracja, imigracja [pozioma]-– wyjazdy w poszukiwaniu pracy, powroty z za-
granicy –
Przyznajemy po 1 pkt za nazwanie ruchliwości społecznej (razem 2 pkt) I po 1 pkt
za podanie przykładów (razem 2 pkt)
Uwaga: uznajemy każdą poprawną odpowiedź
0-4
756733.020.png 756733.021.png 756733.022.png 756733.023.png
15
A (0-2)– Np. zapewnienie porządku i bezpieczeństwa, funkcja prawodawcza, funk-
cja socjalna, gospodarcza, regulacyjna, administracyjna ,kulturalna, [lub
wskazuje konkretne w zakresie funkcji państwa]– 2 pkt
B (0-2)– np. zapewnienie bezpieczeństwa i pokoju, ochrona interesów państwa,
[lub wskazuje konkretne w zakresie funkcji państwa]– 2 pkt
0-4
Po 1 punkcie za każdą poprawnie sformułowaną funkcję.
Uwaga: uznajemy każdą poprawną odpowiedź.
po1 pkt za prawidłową odpowiedź
16
A (0-2) np. organy państwa muszą przestrzegać prawa, prawo nie działa wstecz,
wieloinstancyjność trybu rozstrzygania spraw, niezawisłość sędziów,
– 2 pkt.
B (0-2) – 1. – drugi podpis – 1 pkt
2. np. konieczność składania podpisu przez premiera lub właściwego
(odpowiedniego) ministra pod aktem urzędowym głowy państwa (prezyden-
ta) dla nadania mu mocy prawnej. – 1 pkt.
Uwaga: uznajemy każdą poprawną odpowiedź
po1 pkt za prawidłową od powiedź
0-4
17
0-2
1 pkt za 3 poprawne odpowiedzi, 2 pkt za 5 poprawnych odpowiedzi.
18
A (0-2) – np. spełnienie warunków UE, oraz układu z Schengen większa kontrola
przepływu podróżnych, utrudnienia w nielegalnej pracy –
1 pkt za każdy poprawny przykład.
B (0-2) – np. upadek przygranicznego handlu, spadek zatrudnienia w firmach pro-
dukujących na potrzeby handlu przygranicznego, utrudnienia wjazdowe dla Po-
laków – 1 pkt za każdy poprawny przykład.
0-4
19
A (0-2) – fakty – np. 1, 4, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14.
B (0-2) – opinie –np. 2, 3, 5, 6, 8,15.
Po 2 pkt za cztery fakty i 2 pkt za cztery opinie, po 1 pkt za dwa fakty i po 1 pkt
za dwie opinie.
0-4
2
756733.001.png 756733.002.png 756733.003.png 756733.004.png
20
A – Mahatma Gandhi
B – Vaclav Havel
C – Robert Schuman
D – Tadeusz Mazowiecki
Po 1 pkt za podanie nazwiska.
Uwaga: uwzględniamy pisownię poprawną fonetycznie;
jeżeli zdający wpisze niewłaściwe imię, odpowiedzi nie uznajemy.
0-4
21
A. (0-2 pkt.)
Zdający powinien do podanych w tabeli obszarów dobrać po 1 przykładzie dzia-
łań podejmowanych przez stowarzyszenia w Ameryce.
obszary życia społecznego
przykłady działań
)
Gospodarka
budowanie zajazdów
2
)
Edukacja
tworzenie seminariów, zakładanie szkół
3
)
Kultura
rozpowszechnianie książek, organizowanie
zabaw,
4
)
Religia
wznoszenie kościołów, wysyłanie misjonarzy
Uwaga: uznajemy każdą inną poprawną odpowiedź
1 pkt za 2 poprawne odpowiedzi, 2 pkt za 4 poprawne odpowiedzi.
0-11
B. (0-2 pkt.)
Zdający powinien wskazać korzyści w funkcjonowaniu stowarzyszeń, jakie do-
strzega Alexis de Tocqueville.
1) Dla jednostki: np. rozwijają uczucia, kształtują umysł – 1 pkt
2) Dla społeczeństwa: np. służą jako przykład (inspiracja) dla innych, uczą
współpracy i gotowości do kompromisu, umożliwiają poznanie procedur i
zasad życia społecznego, strzegą społeczeństwo przed powrotem w stan
barbarzyństwa – 1 pkt .
C. (0-4 pkt.)
Zdający powinien wypisać i zaznaczyć na mapie, zgodnie z podaną legendą, po 2
województwa, w których jest zarejestrowanych:
1) Najmniej organizacji pozarządowych: a) opolskie, b) świętokrzyskie – 1
pkt, zaznaczenie na mapie – 1 pkt.
2) Najwięcej organizacji pozarządowych na 10 tys. mieszkańców: a) mazo-
wieckie, b) pomorskie – 1 pkt, zaznaczenie na mapie – 1 pkt
3
756733.005.png 756733.006.png 756733.007.png 756733.008.png
D. (0 - 3 pkt.)
Zdający powinien wyjaśnić pojęcie „organizacja pozarządowa” posługując się na-
stępującymi elementami:
1) spontaniczny, oddolny sposób założenia organizacji, 2) niezależność polityczna
i finansowa od państwa, – 2 pkt. (1 pkt za 1) element, 2 pkt za 2) element.
Zdający powinien podać przykłady dwóch różnych organizacji tego typu działają-
cych w Polsce, np. Polski Czerwony Krzyż, Amnesty International – 1 pkt.
22
A. (0-2 pkt.)
Zdający powinien zaznaczyć zdania prawdziwe i fałszywe
1) – fałsz
2) – fałsz
3) – prawda
4) – prawda
1 pkt za 2 poprawne odpowiedzi, 2 pkt za 4 poprawne odpowiedzi .
B. (0-2 pkt.)
Zdający powinien wymienić w punktach różnice między stowarzyszeniami zwy-
kłymi (o uproszczonej formie), a stowarzyszeniami.
1) stowarzyszenie zwykłe może zostać założone przez minimum 3 osoby, sto-
warzyszenie przez minimum 15,
2) stowarzyszenia zwykłe w odróżnieniu od stowarzyszeń nie posiadają oso-
bowości prawnej,
3) nie mogą zrzeszać osób prawnych,
4) nie mogą prowadzić działalności gospodarczej,
5) nie mogą przyjmować darowizn, spadków, zapisów, otrzymywać dotacji
oraz korzystać z ofiarności publicznej,
6) mogą pozyskiwać środki na swoją działalność wyłącznie ze składek człon-
kowskich,
7) stowarzyszenie zwykłe nie podlega rejestracji w Krajowym Rejestrze Są-
dowym,
8) statut jest obligatoryjny w przypadku stowarzyszeń rejestrowanych, a w
przypadku zwykłych wystarczy regulamin.
0-4
1 pkt za trzy poprawne wskazania, 2 pkt za pięć wskazań.
4
756733.009.png 756733.010.png 756733.011.png 756733.012.png 756733.013.png
23
Zdający powinien, posługując się fikcyjnymi danymi, napisać pismo informujące
o założeniu stowarzyszenia właściwy organ nadzorujący, umieścić w nim
wszystkie informacje wymagane w Ustawie.
1) Podanie (użycie) nazwy stowarzyszenia – 1 pkt.
2) Podanie celu działania – 1pkt.
3) Określenie terenu działania – 1pkt.
4) Określenie środków działania – 1 pkt.
5) Podanie siedziby stowarzyszenia – 1 pkt.
6) Podanie nazwiska przedstawiciela – 1 pkt.
7) Właściwy adresat (prezydent) – 1 pkt.
8) Prawidłowa forma (adresat, nadawca, data, podpis) – 1 pkt .
0-8
24
Zdający, na podstawie Wykresu nr 1, powinien wskazać i wyjaśnić następujące
dane:
A. mieszkańcy dużych miast (500 tys. mieszkańców i powyżej): np. większy
dostęp do organizacji, większe potrzeby społeczne,
B. osoby z wyższym wykształceniem: np. poczucie odpowiedzialności, więk-
sze możliwości działania na rzecz innych,
C. kadra kierownicza, inteligencja: np. możliwości, poczucie odpowiedzialno-
ści, presja środowiska, misja społeczna inteligencji,
D. uczniowie lub studenci: np. większa ilość czasu, idealizm,
E. ludzie z dochodem powyżej 800 zł na osobę w rodzinie: np. większe moż-
liwości finansowe, większa ilość czasu,
F. osoby uczestniczące kilka razy w tygodniu w praktykach religijnych: np.
silna funkcja społeczna Kościoła, duża liczba i różnorodność organizacji,
stosowanie się do wskazań religii.
Po 1 pkt za właściwe wskazanie i wyjaśnienie przyczyny.
0-6
25
Zdający, zachęcając młodych Polaków do działania w organizacjach społecznych
pracy na rzecz innych:
A.(0-2) formułuje jeden poprawny argument, (np. żyjąc w społeczeństwie powinni-
śmy postępować zgodnie z zasadą czynienia dobra) do pkt. 1 z Tabeli nr 2- po 1
pkt za każdy argument,
B.(0-2) formułuje jeden poprawny argument, (np. stale poszerza się sfera ubóstwa)
do pkt. 2 z Tabeli nr 2- po 1 pkt za każdy argument
C.(0-2) formułuje jeden poprawny argument, (np. dają możliwości większego
indywidualnego kontaktu) do pkt. 3z Tabeli nr 2- po 1 pkt za każdy argument
0-13
D.(0-2) formułuje jeden poprawny argument, (np. zawsze praca społeczna będzie
potrzebna, rząd wszystkiego nie załatwi) do pkt. 4 z Tabeli nr 2- po 1 pkt za każdy
argument
E.(0-2) formułuje jeden poprawny argument, (np. pomoc dla osób potrzebujących
organizowana przez nie jest zawsze celowa i konkretna) do pkt. 5 z Tabeli nr 2
- po 1 pkt za każdy argument
F.(0-2) formułuje jeden poprawny argument, (np. istnieje olbrzymia potrzeba pracy
w środowisku lokalnym) do pkt. 6 z Tabeli nr 2- po 1 pkt za każdy argument
G.(0-1) używa formy artykułu prasowego- nadaje tytuł- 1 pkt
5
756733.014.png 756733.015.png 756733.016.png 756733.017.png 756733.018.png 756733.019.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin