przedstaw stoicko epikurejskie rozwazania na temqat ludzkiego szczęścia w twórczości jana kochanowskiego.docx

(20 KB) Pobierz

„Przedstaw stoicko-epikurejskie rozważania na temat ludzkiego szczęścia w twórczości Jana Kochanowskiego”

 

Renesans inaczej odrodzenie był okresem w historii kultury europejskiej przypadającym na XV i XVI wiek początkowo zdominowany przez Włochy. Były to czasy burzliwego rozwoju sztuki i nauki. Duże znaczenie w tym czasie zyskało mieszczaństwo przejmujące władzę. W kręgu zainteresowań twórców i uczonych znalazł się człowiek i jego sprawy doczesne.

W okresie renesansu polska kultura przeżywała rozkwit. Do Polski przybywali sławni poeci i myśliciele. Rok 1543 jest rokiem przełomowym w historii polskiego renesansu. Był to rok śmierci Mikołaja Kopernika umarł też Klemens Janicki, największy poeta polsko-łaciński. Polska szybko otrząsnęła się po tych wydarzeniach, liderem tego okresu bez wątpienia był Jan Kochanowski uznawany za „Ojca polskiej literatury”. Popularność przyniosły mu fraszki, pieśni i treny, którymi uczcił śmierć swojej córki. Dzieła te zawierają najważniejsze przesłania dotyczące filozofii epikurejskiej i stoickiej.

Twórcą filozofii epikurejskiej był Epikur (341-270 r. p.n.e.) Punktem wyjścia było założenie, że szczęście jest największym dobrem. Epikur definiował szczęście, jako zjawisko polegające na doznawaniu przyjemności, nieszczęście, jako zjawisko polegające na doznawaniu cierpień. W tej filozofii istnieją dwa podstawowe sposoby na osiągnięcie szczęścia cnota i rozum. Podstawowym zagadnieniem tej koncepcji jest to jak osiągnąć szczęście w życiu doczesnym. Człowiek powinien dążyć do radości płynącej z życia i w sposób racjonalny z niego korzystać. Filozofia ta czyni człowieka odpowiedzialnym za własne szczęście i nieszczęście, spokój uważany jest za najlepszy stan człowieka, odrzuca czynniki nadprzyrodzone.                                                                          

Doktryna stoicka narodziła się w IV w p.n.e. w Atenach. Mówi, że szczęścia nigdy nie można być pewnym póki jest się uzależnionym od okoliczności zewnętrznych. Według stoicyzmu istnieją dwie drogi, aby zapewnić sobie szczęście, pierwszą z nich jest opanowanie zjawisk zewnętrznych drugą całkowite odcięcie się od nich. Człowiekiem godnym naśladowania jest tu „mędrzec” osoba wolna, mądra i bogata, ponieważ posiada to, co naprawdę cenne. Za najważniejszy cel w życiu stoicyzm uznaje cnotę, którą człowiek może osiągnąć po przez zachowanie spokoju i wolności wewnętrznej niezależnie od zewnętrznych wydarzeń.

 

 

Utwory Jana Kochanowskiego pokazują prawdziwy obraz zachowań człowieka w różnych sytuacjach, na które natrafiamy, na co dzień. Jan Kochanowski tworzył pieśni przez całe swoje życie najwięcej powstało w okresie dworskim. Utwory charakteryzują się potocznym i podniosłym tonem wypowiedzi, znajdują się w nich najważniejsze przesłania epikureizmu i stoicyzmu. Przykładem tego może być pieśń XX „Miło szaleć, kiedy czas po temu”. Pieśń jest o tematyce biesiadnej mówi o wspólnej zabawie w gronie przyjaciół, zabawa jest częścią ludzkiego życia jest momentem, kiedy wszyscy stają się wobec siebie równi. Podmiot liryczny nawiązuje do wspólnej zabawy w odpowiednim czasie i z rozsądkiem.

 

Dziś bądź wesół, dziś użyj biesiady, o przyszłym dniu niechaj próznej rady: już to dawno Bóg omyślił w niebie.

 

Ten cytat oznajmia, że człowiek jest panem swojego losu, powinien korzystać z życia. Nie może zastanawiać się nad przyszłością, ponieważ ta jest uzależniona od woli Boga. Pieśń jest połączeniem stoicyzmu i epikureizmu należy korzystać z życia, ale z umiarem.

              Pieśń IX Chcemy sobie być radzi” początkowe strofy nawiązują do Horacego „carpe diem”, czyli chwytaj dzień. Utwór o tematyce biesiadnej nawołuje do korzystania z tego, co jest teraz przyszłość jest niepewna, więc człowiek musi cieszyć się tym, co jest korzystać z dóbr, jakie daje mu świat, jeśli człowiek jest szczęśliwy powinien w pełni to wykorzystać, gdyż szczęście nie trwa wiecznie. Kolejne zwrotki pieśni zawierają przemyślenia podmiotu lirycznego, który formułuje prawdy życiowe o człowieku.

Nawiązuje do filozofii stoickiej uzupełniając pierwszą strofę o to, że należy korzystać z życia z umiarem i być świadom ulotności rzeczy materialnych.

W utworze występuje postać Fortuny, która jest przyczyną ludzkich trosk i zmartwień, według autora to od niej zależy, kiedy los się do nas uśmiechnie, cechuje ją zmienność i to, że nie jest pewne czy zostanie z nami do końca życia, więc człowiek musi liczyć się z tym, że może ponieść porażkę. Autor namawia ludzi do zachowania wewnętrznego spokoju i umiaru w ten sposób można się uchronić od cierpień, jakie może dostarczyć nam los. Ważne jest doskonalenie ludzkiej cnoty, która nie podlega działanią Fortuny, należy poznać swoje granice możliwości i ufać Bogu w taki sposób człowiek możne stać się odpornym na cierpienie płynące z życia.

              Pieśń IX „ Nie porzucaj nadzieję” jest utworem wyrażającym poglądy stoików.

 

„Nie porzucaj nadzieje, jakoć się kolwiek dzieje”

 

Pierwsze dwa wersy przekonują nas do tego, aby być optymistą. Niezależnie w jak trudnej sytuacji się znajdziemy nie możemy się poddawać musimy wierzyć w to, że po chwili cierpienia przyjdzie szczęście. Autor chwile ludzkich problemów porównuje do zmian zachodzących w przyrodzie dokładnie do wiosny, kiedy po zimie wszystko budzi się do życia. Podobnie jest w naszym życiu, gdy po chwilach smutku nadchodzi czas na radość. Nawiązanie podmiotu lirycznego do przyrody wskazuje na związek między człowiekiem i naturą. Człowiek powinien korzystać z tego, co nam oferuje matka natura i żyć z nią w zgodzie takie postępowanie może dać nam szczęście. Ostatnia zwrotka pieśni wskazuje drogę człowiekowi przez życie, który ma być wierny i posłuszny Bogu, bo tylko on może odmienić bieg naszego życia.

              Pieśń XII „Pieśń o Cnocie”, w tym utworze podmiot liryczny zachęca czytelnika do cnotliwego życia, cnota jest tu rozumiana, jako nie poddawanie się pokusom, uczuciom niskim zazdrości. Cnota to także zachowanie dystansu wobec naszego losu.

 

A jesli, komu droga otwarta do nieba -Tym, co służą ojczyźnie.”

 

Według autora najważniejszą z cnót jest służenie ojczyźnie, które po śmierci zostanie wynagrodzone przez Boga. Cnotliwe życie ma być gwarancją uzyskania zbawienia i pójścia do nieba, czyli uzyskaniem przez człowieka wiecznego szczęścia.

              Podobnym utworem do Pieśni XII jest „Pieśń o dobrej sławie” w obu tych dziełach Kochanowski występuje w roli moralisty. W pieśni XIX autor namawia człowieka o dbanie o swoje dobre imię, gdyż po śmierci tylko tak człowiek może zostać zapamiętany przez innych i to zależy od nas, czy będziemy dobrze wspominani, czy też nie, aby temu sprostać poeta namawia czytelnika do odrzucenia pokus i rezygnacji skupiania się na sprawach doczesnych. Autor daje nam podpowiedź jak godnie żyć, jednym ze sposobów jest rzetelne wykonywanie obowiązków z korzyścią dla innych, drugim obrona kraju patriotyzm. Podsumowując życie godne to działanie na rzecz ogółu, wiara w Boga, dbanie o ojczyznę, wykazywanie się odwagą i honorem, przez takie postępowanie człowiek może zaznać szczęścia na ziemi i po śmierci.

              Jan Kochanowski stworzył ponad 300 fraszek. Jest to krótki wierszowany utwór zakończony puentą. Fraszki Jana Kochanowskiego przedstawiają obraz duchowieństwa, dworzan i otoczenia. Dziś fraszki są dzielone na poszczególne grupy tematyczne biograficzne, biesiadne, obyczajowe, patriotyczne i refleksyjno-filozoficzne. Przykładem fraszki refleksyjno filozoficznej może być dzieło pt:”O żywocie ludzkim”.  Autor stwierdza, że ludzkie życie jest fraszką rozumianą, jako coś nieistotnego, daje nam prawdę życiową mówiącą żeby nie przejmować się życiem nie zastanawiać się nad jutrem. W naszym życiu przemija młodość, a po śmierci utracimy wszystkie rzeczy materialne. Człowiek jest porównany do marionetki j sterowanej przez los, a życie to teatr.  W życiu ważna jest tylko dusza, bo wszystko inne przemija. Utwór jest zakączony puentą informującą, że do życia należy podchodzić z optymizmem.

 

 

Fraszka pt:”Na dom w Czarnolesie” ma charakter religijny tytuł może wskazywać na osobistą modlitwę Jana Kochanowskiego, który dziękuje Bogu i prosi o dalsze błogosławieństwo. W utworze dom jest przedstawiony, jako podstawowa wartość w życiu człowieka jest uosobieniem szczęścia, wolności, bezpieczeństwa i miłości. Poza domem autor wymienia jeszcze zdrowie, czyste sumienie, życzliwość, jako elementy szczęścia człowieka, który musi docenić rzeczy zwykłe, codzienne. Bogactwo nie zapewni nam szczęścia, najważniejsze jest docenienie wartości duchowych i radość płynąca z każdego przeżytego dnia.

We fraszce „Na swoje księgi” autor neguje tematy mitologiczne związane z herosami i bóstwami. Liczy się życie codzienne, z którego należy czerpać radość. Poeta jest świadom, że człowiek na swojej życiowej drodze napotyka wiele problemów. Nie chce żeby jego fraszki pouczały chce dać człowiekowi radość płynącą z poezji. Poeta stawia na lekki, łatwy styl w odbiorze. W dziele występuje pochwała dla zabawy i czerpanie radości z życia, odrzuca powagę, ponieważ człowiek zbyt stateczny nie umie cieszyć się życiem i przez to wiele traci. Wiersz pokazuje typowo epikurejskie myśli na temat życia.

Pieśni i fraszki Jana Kochanowskiego dają człowiekowi liczne podpowiedzi na temat tego jak osiągnąć szczęście w życiu doczesnym i jak je osiągnąć po śmierci. W większości utworów stoicyzm i epikureizm jest ze sobą łączony, co pokazuje nam, że dzięki połączeniu obu tych poglądów człowiek może osiągnąć szczęście. Podstawową wartością tego stanu jest cnota, wyrzeczenie się rzeczy materialnych i zazdrości. Dożywotnia wiara w Boga gdyż jest On elementem życia człowieka. Kochanowski nawiązuje w swojej poezji do zabawy i czerpania radości z życia, ale trzeba być ostrożnym i z umiarem z niego korzystać. Człowiek ma duży wpływ na swój los, a cierpienia spowodowane przez jego działanie może przezwyciężyć zachowaniem wewnętrznego spokoju i umiaru w życiu.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin