PROGRAM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
zatwierdzony przez MEN nr DKW-4013-6/01
KRYSTYNA NOWAK-GROBELSKA
BEATA PILECKA
- 1 -
I. JESTEM CZĘŚCIĄ ŚWIATA
- SZUKAM SWOJEGO MIEJSCA W NIM I CHCĘ BYĆ GO WART
1. CHCĘ BYĆ SOBĄ
Wspieranie rozwoju poczucia własnej wartości dzieci w codziennych kontaktach z nimi poprze:
· Tworzenie życzliwego i bezpiecznego otoczenia
· Pozwalanie dziecku być sobą – podkreślanie jego wyjątkowości i niepowtarzalności
· Prowokowanie dzieci do zadawania pytań i udzielania odpowiedzi, wyrażanie opinii i poglądów
· Wspieranie dziecka w trudnych dla niego chwilach, pozwalanie na okazywanie swoich uczuć ( pozytywnych i negatywnych)
· Otwartą, szczerą komunikację,
· Nagradzanie zachowań dziecka ( nie karanie) w myśl zasady „ brak nagrody jest karą”,
· Umożliwienie dziecku sprawdzania swoich możliwości, ryzykowania w bezpiecznych granicach, okazując mu przez to zaufanie.
Organizowanie działań zmierzających do poznania każdego dziecka w celu wspomagania jego rozwoju poprzez:
· Prowadzenie systematycznej obserwacji linii rozwojowej dzieci – reagowanie na ewentualne zaburzenia,
· Podejmowanie celowych działań pedagogicznych zmierzających do wyrównywania dysfunkcji, akceptacji odmienności dziecka oraz rozwijania jego zdolności,
· Dostarczanie rodzicom wiedzy pedagogicznej i psychologicznej oraz uwrażliwienie na potrzeby i możliwości ich dziecka
· Prowadzenie sondażu wśród dzieci na temat ich samopoczucia w grupie, preferencji rodzaju zabaw i zajęć, sympatii i antypatii, oczekiwań życzeń: omawianie wyników i udostępnienie ich rodzicom.
Pomoc dziecku w poznawaniu samego siebie
1. Nazywanie części twarzy i ciała
2. Określanie barwy oczu i włosów
3. Dbanie o swoje ciało, ubiór i zmysły
4. Wyróżnianie i nazywanie części ubioru, dostrzeganie różnic w ubiorze ludzi ze względu na płeć, wiek, rodzaj zajęcia itp.
5. Dostrzeganie funkcji i roli zmysłów w poznaniu i rozumieniu świata – korzystanie z nich.
6. Uczestniczenie w zabawach i ćwiczeniach doskonalących zmysły: wzrok, słuch, smak, dotyk, węch.
7. Wyrażanie siebie w różnorodny sposób ( werbalnie i niewerbalnie) podczas komunikowania się z innymi ludźmi, przekazywanie swoich uczuć, przeżyć, doświadczeń w sposób społecznie akceptowany.
8. Rozpoznawanie i nazywanie emocji negatywnych i pozytywnych.
9. Posługiwanie się w różnych sytuacjach pamięcią twórczą i odtwórczą
10. Wykazywanie ciekawości poznawczej i aktywności twórczej we wszystkich dostępnych dziedzinach życia, a poprzez to odkrywanie własnych ograniczeń i możliwości
11. Próbowanie przezwyciężenia nieśmiałości w kontaktach z innymi
12. Wykorzystywanie metod i technik pozwalających rozładować stres i napięcie emocjonalne w bezpieczny i akceptowany społecznie sposób np.
- relaksacja przy muzyce,
-trening autogenny,
- muzykoterapia,
- automasaż,
- techniki oddechowe jogi,
- metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne,
- techniki parateatralne
-relaksacyjne techniki plastyczne, np. malowanie dziesięcioma palcami
2. CHCĘ POZNAĆ REGUŁY ŻYCIA W GRUPIE
Stworzenie bezpiecznego, życzliwego i akceptującego otoczenia w którym funkcjonuje grupa dziecięca z jasno i precyzyjnie określonymi normami zachowań.
Wprowadzenie dziecka w świat wspólnoty rówieśniczej i pomoc w odnajdywaniu w niej swojego miejsca poprzez:
1.Przestrzeganie norm i zachowań regulujących współżycie w grupie i gwarantujących dzieciom dobre samopoczucie w przedszkolu np. na zasadzie „kontraktu” wypracowanego wspólnie z dziećmi.
2.Integrowanie i komunikowanie się w grupie i poza nią poprzez:
· Uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach i tańcach integrujących metodami zaczerpniętymi z pedagogiki zabawy ( np. „Zamki i królewny”, „ Tęcza”, „Wizytówki”, „Różnimy się między sobą”. „Jesteśmy niepowtarzalni”, tańce- „ Radosny krąg”, „Idąc przez świat”, „ Sally Gardens” itd.) w celu zacieśnienia więzi emocjonalnych między dziećmi
· Odczuwanie akceptacji, miłości, szacunku
· Nawiązywanie kontaktów z innymi dziećmi,
· Poczucie przynależności do wspólnoty dziecięcej jaką jest grupa,
· Zdobywanie doświadczeń w mówieniu oraz „byciu” słuchanym, dzielenie się przeżyciami, poszukiwanie własnych dróg rozwiązań, formułowanie pytań i odpowiedzi w sytuacjach zadaniowych,
· Okazywanie radości i przeżyć w sytuacjach zacieśniających więzi emocjonalno-społeczne, wzmacniające pozycję dziecka w grupie np. uroczyste obchodzenie urodzin
3..Okazywanie pomocy dzieciom słabszym i młodszym czy nowo przybyłym do przedszkola. Naturalne traktowanie rówieśników z defektami rozwojowymi, chorych bądź niepełnosprawnych ( jeżeli są takie dzieci w przedszkolu)
4..Szanowanie autonomii i indywidualności drugiego dziecka, powstrzymywanie się od zachowań agresywnych w stosunku do otoczenia
5.Podejmowanie i realizowanie różnych zadań zespołowych , wspólne rozwiązywanie problemów,
6.Dyskutowanie, negocjowanie i dochodzenie do kompromisu, branie pod uwagę potrzeb innych
7..Pełnienie różnych ról w układach interpersonalnych
8.Coraz sprawniejsze obsługiwanie siebie
· sprawne rozbieranie i ubieranie się, staranne układanie swoich rzeczy w wyznaczonym miejscu np.. w szatni, na krzesełku w sali,
· dokładne wycieranie butów przed wejściem do budynku i właściwe ustawianie ich na półce
· wiązanie sznurowadeł na kokardkę,
· sprawne zaciąganie suwaków i zapinanie guzików swojego ubrania,
· samodzielne dobieranie materiałów, sprzętu, zabawek do zabaw i zajęć, odkładanie na miejsce
· zaznaczanie swoje obecności na tablicy
9.Podejmowanie działań na rzecz grupy i przedszkola
· utrzymywanie porządku wśród zabawek, materiałów i przyborów w Sali, ogrodzie przedszkolnym i na półce indywidualnej
· podejmowanie prac społeczno-użytecznych, hodowlanych i gospodarczych np. w formie dyżurów, wspólne wykonywanie dekoracji i ozdób z okazji świąt i uroczystości
3. CHCĘ POZNAĆ ŚWIAT I LUDZI
Wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego jednostki poprzez oddziaływanie pedagogiczne(np. metody wychowawcze proponowane przez T .Gordona w opracowaniu „Wychowanie bez porażek” i A. Faber, E . Mazlish w książkach „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały i jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły” czy "Rodzeństwo bez rywalizacji”) zmierzające do wdrażania dzieci do zachowań społecznie akceptowanych, wprowadzania w kulturę bycia ,uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi ludźmi.
1. Odkrywanie otaczającego świata w sposób wielozmysłowy i aktywny ( swoboda wyboru rodzaju aktywności, podejmowania decyzji, planowania, szukania dróg rozwiązań, wyboru środków)
2. Rozumienie, że człowiek jest istotną i nierozerwalną częścią świata.
3. Rozpoznawanie i nazywanie uczuć i potrzeb innych ludzi w różnych sytuacjach dzięki wykorzystaniu literatury, historyjek obrazkowych, opowiadań nauczyciela i dzieci, dramy, form teatralnych,
4. Odczuwanie bezpieczeństwa i akceptacji w kontaktach z rzeczywistością
5. Spostrzeganie świata w sposób zintegrowany i całościowy
6. Szanowanie cudzej własności oraz efektów i wytworów własnej i cudzej pracy
7. Używanie form grzecznościowych w stosunku do rówieśników i dorosłych
8. Rozumienie roli członków rodziny, docenianie wagi rodziny w życiu każdego człowieka, okazywanie miłości, szacunku i przywiązania swoim bliskim, respektowanie ich potrzeb i praw
9. Wykonywanie obowiązków w domu rodzinnym
10. Współudział w planowaniu i przygotowaniu uroczystości rodzinnych. Samodzielne przygotowanie niespodzianek dla członków rodziny.
11.Znajomość i przestrzeganie norm obowiązujących w życiu społeczności lokalnej np. podczas wycieczek, uroczystości, imprez.
12.Pełnienie roli gospodarza wobec gości odwiedzających przedszkole. Wykonywanie i wręczanie im upominków
agata22bednarek