Scenariusz przedstawia spotkanie w ramach programu "Śnieżnobiały Uśmiech", którego celem jest pomoc dzieciom w ukształtowaniu i utrwaleniu korzystnych nawyków higienicznych
Cele operacyjne:Dziecko:- wie, że należy co najmniej dwa razy dziennie myć zęby;- stosuje pasty do zębów zawierające fluor;- wie, jakie znaczenie mają fluorki dla zachowania zdrowych zębów;- dba o przybory do mycia zębów;- wie, że zużytą szczoteczkę do zębów należy wymieniać co 2-3 miesiące;- potrafi prawidłowo myć zęby;- rozumie znaczenie właściwej diety dla zachowania zdrowych zębów;- wie, na czym polega rola lekarzy stomatologów oraz dlaczego należy regularnie przeprowadzać badania kontrolne;Dekoracja: na kotarze głównej sceny zawieszone są wycięte z kartonu ząbki z różnymi minami: radosne, wesołe, smutne, plansza pt. „Szczotkowanie zębów”; na bocznych kotarach zawieszone słońce i księżyc; na stoliku przygotowane są: model szczęki, szczoteczka do zębów, sylwety: szczoteczki do zębów, kubka, pasty do zębów, „wesołe” ząbki z kartonu. Przebieg:Inscenizacja „Elinka” w wykonaniu nauczycielki przebranej za myszkę.Nazywają mnie Myszką Elinką,Bo zawsze mam wesołą minkę.Szczoteczkę w prawą rączkę ujmujęI przed lusterkiem ząbki szczotkuję.I zawsze o tym pamiętam,Aby codziennie, nie tylko od święta,Myć swoje ząbki, gdy idę spać,A także rano, gdy pora wstać.By ząbki były zdrowe i białeGotowa jestem myć ząbki małe:I po śniadaniu i po kolacji,I po obiedzie- czy nie mam racji?Najpierw te z lewej pastę dostają,Potem te z prawej- bo też czekają.Ząbki na górze dokładnie myję,I tych na dole też nie ominę.Bo aby ząbki przepiękne miećTrzeba po prostu umieć i chcieć.Rozmowa Myszki z dziećmi:- Kiedy Elinka myje swoje ząbki?- Ile razy w ciągu dnia Myszka myje zęby?- Co jest potrzebne do pielęgnacji ząbków?- Jaką minkę ma Elinka? Dlaczego?Prezentacja plakatu „Szczotkowanie zębów”- omówienie przez chętne dzieci poszczególnych obrazków.„Mycie zębów”- krótka inscenizacja z użyciem kartonowych sylwet. Szczotka: Jestem szczotka.Tuba: Jestem tuba.Szczotka: Pani tuba jest za gruba.Tuba: Jestem gruba, ale schudnę, bo to wcale nie jest trudne.Szczotka: Buzia sama się otwiera- mycie zębów będzie teraz. Będę myła zęby póty, aż umyję w dwie minuty!Kubek: Teraz pora na mój występ- dam ci trochę wody czystej.Wypłucz buzię, umyj szczotkę i piosenki zanuć zwrotkę.„Myję zęby”- śpiew piosenki inscenizowanej ruchem- ( wszystkie dzieci ). Wielkie szczotkowanie „zębów olbrzyma”- pokaz prawidłowego sposobu szczotkowania zębów z wykorzystaniem modelu zębów:- pokaz przez nauczyciela;- czyszczenie zębów przez dzieci z użyciem swoich szczoteczek;- przegląd szczoteczek do zębów, przypomnienie, że należy je wymieniać przynajmniej jeden raz na dwa miesiące;Krótki quiz: nagrodą za prawidłową odpowiedź grupy jest kartonowy model uśmiechniętego ząbka. Grupa II:Siedzę sobie w tubie, bo to bardzo lubię.Gdy mnie dziecko do mycia ząbków potrzebuje, to wtedy z tuby wyskakuję.- Jak należy nakładać pastę na szczoteczkę?(pokaz i omówienie)- Jakich past najlepiej używać? Co robią fluorki?Grupa III:Co to jest, na pewno wiesz. Najeżona jest jak jeż.Lecz nikogo nie kłuje, tylko zęby szczotkuje.- Jak należy dbać o swoją szczoteczkę?- Jak często należy wymieniać zużytą szczoteczkę?Grupa IV:Jestem naczynie ciekawe. Można wlać do mnie mleko, kawę.Ale można też wlać ciepłą wodę, aby wypłukać ząbki młode.- Jak należy dbać o swój kubek?(dokładne mycie, suszenie)- Jakiej wody używamy do mycia zębów?(ciepłej)Gr.II- Jak nazywa się lekarz, który leczy nasze zęby?Gr.III- Czy do stomatologa chodzimy tylko wtedy, gdy bolą nas zęby?Gr.IV- Czy wiecie co to są ubytki w zębach i co je powoduje?Gr.II- Czy jest zdrowe dla naszych zębów jedzenie dużej ilości słodyczy?Gr.III- Wymieńcie białe produkty zdrowe dla naszych zębów.Gr.IV- Wymieńcie inne produkty zdrowe dla naszych zębów.Wiersz M. Strzałkowskiej pt. „Zęby”, deklamowany przez nauczycielkę, a inscenizowany ruchem przez dzieci.Zdrowe zęby to fortuna!Gdy dbasz o nie należycie,Są ci wdzięczne i z radościąSłużą ci przez całe życie-gdy się śmiejesz – do szczerzenia,gdy się boisz- do szczękania,gdy zajadasz- do gryzienia,gdy się złościsz- do zgrzytania.(…)Szoruj zęby na okrągło,szoruj w górę, szoruj na dół,szoruj z przodu, szoruj z bokówi płucz z siłą wodospadu!Wręczenie dzieciom „Dzienniczków szczotkowania” celem zaznaczania każdego mycia zębów w domu.Opracowanie i prowadzenie:mgr B. Kaczmarczyk
Beata1234567