METODY 2010koncWZ2.doc

(56 KB) Pobierz
METODY BADAŃ SONDAŻOWYCH – EGZAMIN KOŃCOWY

METODY BADAŃ SONDAŻOWYCH – EGZAMIN KOŃCOWY. Test B

UWM Olsztyn, Katedra Socjologii, II rok socjologii,  20.06.2008r.

 

Imię i Nazwisko  ...............................................................................................................

(drukowanymi literami)

Grupa:……………….             

W poniższych pytaniach występują różne możliwości prawidłowych odpowiedzi. Dla

niektórych pytań prawidłowa jest tylko jedna odpowiedź (1 punkt), w innych należy zaznaczyć więcej odpowiedzi (zaznaczenie wszystkich prawidłowych - 1 punkt, zaznaczenie nie wszystkich prawidłowych odpowiedzi - odpowiednia część punktu, zaznaczenie choćby jednej złej odpowiedzi - 0 punktów). Niektóre pytania wymagają wpisania odpowiedzi i są liczone po 2 punkty każde (pytanie 4, .

 

1. W badaniach społecznych do mierzenia postaw używa się skal - podkreśl stwierdzenie prawdziwe:

a. skala nominalna to typologia

b. skala to zsumowanie wielu wskaźników

c. skala musi stanowić precyzyjny miernik danej cechy

c

2. Przeczytaj następujące pytanie i odpowiedz na następne:

              Czy zamierza Pan(i) wziąć udział w najbliższych wyborach?

a.      tak, jak tylko będę mógł

b.      tak, jak okaże się, że będę miał na kogo głosować             

c.       tak, wybieram się na głosowanie

d.      raczej tak, ale nie wiem jeszcze na pewno

e.       raczej nie, ale nie wiem jeszcze na pewno

f.        nie, nie wybieram się na głosowanie

g.      nie zamierzam głosować, nawet jakby chcieli

h.      nie wiem jeszcze, czy pójdę, czy nie pójdę na wybory

 

Jaka jest główna wada tego pytania?  

a.       społeczna aprobata

                                          b.   jest zbyt długie

                                        c.   jest sugerujące

                                          d.   pyta się w nim o wiele różnych rzeczy naraz

                                          e.   jest niejasne

d

3. E. Durkheim analizował dane dotyczące samobójstw i stwierdził, że:

              a. wskaźnik samobójstw zależy od klimatu

              b. wskaźnik samobójstw zależy od charakteru narodowego

              c. wskaźnik samobójstw nie zależy od wyznania

              d. wskaźnik samobójstw zależy od odsetka chorych psychicznie

              e. wskaźnik samobójstw zależy od poziomu integracji społecznej

e

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. W badaniach nad antysemityzmem i stereotypami narodowymi uzyskano następującą tabelkę, korelującą odpowiedzi na pytanie o wychowanie dzieci i poziom antysemityzmu nowoczesnego (uzasadnianego treścią ideologii antysemickiej):

 

Ważne, aby dzieci były:

Brak antysemityzmu

Zdecydowany antysemityzm

Suma

N                       %

N                         %

N                  %

1. Posłuszne

49                   25.7     

63                      33.0

191          100.0

2. Samodzielnie myślały

279                 33.5

211                     25.4

832          100.0

3. Trudno powiedzieć

14                   24.1

23                      39.7   

58           100.0

4. Suma

342                 31.6

297                     27.5

1081        100.0

    

Zinterpretuj powyższe dane.

1.      Czy autorytaryzm rodziców wpływa na antysemityzm?

a. tak                     b. nie

2.      Jaką hipotezę można poprzeć, bazując na tych danych?

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

5. . Eksperymentator chce się przekonać, czy spożycie kofeiny spowoduje stan pobudzenia u badanych. Losowo rozdziela badanych do grupy eksperymentalnej i kontrolnej, grupie eksperymentalnej podaje napój z kofeiną, a kontrolnej - bez kofeiny, następnie zaś porównuje stan pobudzenia członków obu grup. Jest to przykład eksperymentu przeprowadzonego wedle:

a. schematu klasycznego

b. schematu szeregów czasowych

c. schematu z dwukrotnym pomiarem w różnych grupach

d. schematu z grupą kontrolną bez pretestu

e. schematu Salomona

d

6. . Odpowiedz na poniższe pytania, uzupełniając treść niektórych zdań

a. Metoda zogniskowanego wywiadu grupowego powstała w ……………………….

do realizacji szybkich badań marketingowych, oceniających produkty.

Od razu jednak uznano, że jest bardzo cenną metodą w kampaniach………………………………… .

b. Obecnie socjologowie często używają „fokusów” zamiast wywiadów indywidualnych.

1.      Do jakich celów metodologicznych służyć mogą wyniki wywiadów fokusowych? ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...

2.      Jakiej wielkości grupy są optymalne dla zogniskowanych wywiadów grupowych?

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

7. W analizie treści: Podkreśl stwierdzenie(a) prawdziwe: 

 

(A) jednostkami analizy mogą być:

a) słowa+

b) określenia wartościujące Osgooda

c) analiza kontyngencji

d) zdania, akapity+

e) nagrania video+

 

(B) miarami mogą być:

a) względna częstość słów+

b) korelacja semantyczna

c) korelacja kontekstowa

d) miary przestrzeni+

e) miary czasu+

             

 

 

 

 

 

 

 

9.     

Poniżej znajduje się tabela z wynikami badań, dotycząca danych o ocenie zmian po 1989 roku a wiekiem badanych w dwóch miastach, Mławie i Szczecinku.

Zinterpretuj dane, uwzględniając zróżnicowanie między miastami……………………..

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………

10.   

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin