Autodestruktywność pośrednia u żołnierzy.pdf

(848 KB) Pobierz
01_Jarosz.p65
P R A C A O R Y G I N A L N A
Bartosz Gruszczyński, Antoni Florkowski, Wojciech Gruszczyński
Klinika Psychiatryczna i Zaburzeń Nerwicowych z Oddziałem Interwencji Kryzysowych Uniwersytetu Medycznego w Łodzi
Autodestruktywność pośrednia
u żołnierzy
Chronic self-destruction in soldiers
Adres do korespondencji:
prof. dr hab. Wojciech Gruszczyński
Klinika Psychiatryczna i Zaburzeń
Nerwicowych z Oddziałem
Interwencji Kryzysowych
Uniwersytetu Medycznego w Łodzi
tel.: (042) 652 12 89
Streszczenie
Wstęp. Autodestruktywność pośrednia (chroniczna) jest definiowana jako skłonność do podejmowania
zachowań zwiększających prawdopodobieństwo negatywnych, a zmniejszających prawdopodobieństwo
pozytywnych konsekwencji dla podmiotu lub jako dowolne i intencjonalne zachowania szkodliwe dla
zdrowia lub życia. Przykładami zachowań pośrednio autodestruktywnych są: intencjonalne cierpienie,
niepowodzenia i porażki, bezradność, impulsywność, ryzykanctwo, uleganie pokusom, samoutrudnie-
nie, nałogi i uzależnienia, zaniedbania, w tym zdrowotne, nieuważność, pasywność i tym podobne.
W wojskowym i „cywilnym” polskim piśmiennictwie psychiatrycznym nie publikowano do tej pory prac
poświęconych omawianemu zagadnieniu. Zasadniczym celem pracy były poznanie i ocena częstości
autodestruktywności pośredniej jako syndromu i preferowanego stylu życia u żołnierzy służby czynnej.
Materiał i metody. Materiał badawczy stanowiło 105 żołnierzy z orzeczoną kategorią zdrowia A (zdolny
do służby wojskowej), pełniących służbę wartowniczą w jednostce — składnicy materiałowej. Metodami
badawczymi były następujące techniki: Karta Badania Psychiatrycznego skonstruowana przez autora
niniejszej pracy (52 parametry), Kwestionariusz Objawowy S II według Aleksandrowicza (85 pytań), Skala
Chronicznej Autodestruktywności Kelley w polskiej adaptacji eksperymentalnej Suchańskiej (52 pytania).
Wyniki. Wyniki badań wykazały, że autodestruktywność w formie chronicznego syndromu (stylu życia)
występowała u co 5. żołnierza, a najczęściej występującymi klasami i formami były: nałogi i uzależnienia,
transgresja norm, pasywność, zaniedbania (zdrowotne, osobiste, społeczne) oraz nieuważność. Zacho-
wania te ściśle korelowały statystycznie z obciążającym wywiadem z okresu adolescencji i z zaburzenia-
mi nerwicowymi z elementem psychosomatycznym.
Wnioski. Ogólnym wnioskiem jest wykazanie znaczenia pośredniej autodestruktywności w etiopatoge-
nezie zespołu dezadaptacyjnego i presuicydalnego. Dlatego duże znaczenie przypisuje się diagnostyce
i działalności profilaktyczno-promocyjnej.
słowa kluczowe: autodestruktywność chroniczna (pośrednia), żołnierze, zaburzenia adaptacyjne
Suicydologia Tom 1, nr 1, 55–70
Copyright © 2005 Polskie
Towarzystwo Suicydologiczne
ISSN 1895–3786
www.suicydologia.viamedica.pl
Abstract
Background. Chronic autodestructiveness is defined as a tendency to display behaviour which is more likely
to be negative and less likely to be positive for the subiect or as intentional action which is harmful to health or
risky to life. Some of the examples of autodestructive behaviour are: intentional suffering, failures and defeats,
helplessness, impulsiveness, self-defiance, lack of attension, risktaking, passive behaviour, paying no atten-
sion to one’s health needs, addictions, bad habits, succumbing to temptation. In Polish Scientific medical
literature there is lack of publications regarding the above mentioned issues. Primary goal of this study was to
recognize and evaluate the presence of chronic autodestructiveness among active duty soldiers.
Material and methods. The study was carried out in a group of 105 soldiers with perfect health perfor-
ming their active duties in a security unit. In the study the following techniques were employed: Psychia-
55
372340328.004.png 372340328.005.png
 
SUICYDOLOGIA 2005, tom 1, nr 1
tric Evaluation Form, created by the author (52 parameters), Symptoms Questionnaire S II by Aleksandro-
wicz (85 questions) and Chronic Autodestructiveness Scale by Kelley in Polish experimental adaptation
by Suchańska (52 questions).
Results. The results of the study showed the presence of autodestructiveness in the form of chronic
syndrome (lifestyle) in 20% of soldiers and the most frequently observed forms of such behaviour were:
addictions, bad habits, transgression of norms, passivity, personal, social and health negligence as well
as unattentiveness. Autodestructive behaviour strictly correlated statistically with the presence of neurotic
patterns and psychosomatic components in the history of soldiers’ earlier life.
Conclusions. General conclusion drawn from this study indicates the importance of autodestructiveness
in etiopathiogenesis of deadaptation and presuicydal syndrome. Thus, early diagnosis and prophylaxis
are of great significance.
key words: chronic self-destruction, soldiers, adjustment disorders
Wstęp
nicji zaproponowanej przez Suchańską, która określa
termin „autodestruktywność pośrednia” jako zachowa-
nia, których prawdopodobny negatywny skutek jest
upośredniony [5].
Wykorzystując głównie publikacje i monografie Suchań-
skiej oraz na podstawie osobistych konsultacji z Autorką,
autorzy niniejszej pracy przedstawiają poniżej najczę-
ściej występujące klasy zachowań pośrednio autode-
struktywnych [6–12].
Klasy zachowań zaliczanych do pośredniej autodestruk-
tywności to: intencjonalne cierpienie; intencjonalne nie-
powodzenia i porażki; bezradność; zachowania ryzykow-
ne; zachowania impulsywne; uleganie pokusom; samo-
utrudnianie; nałogi i uzależnienia; zaniedbania; zanie-
dbania zdrowotne
Wyróżnia się dwie zasadnicze formy zachowań autode-
struktywnych:
— bezpośrednie (jawne, ostre);
— pośrednie (chroniczne, latentne).
Termin „bezpośrednie” odnosi się do zachowań bezpo-
średnio prowadzących do uszkodzenia ciała lub zagro-
żenia życia (akty samobójcze, samouszkodzenia, samo-
okaleczenia).
Autodestruktywność pośrednia jest definiowana jako
skłonność do podejmowania zachowań zwiększających
prawdopodobieństwo negatywnych, a zmniejszających
prawdopodobieństwo pozytywnych konsekwencji dla
podmiotu [1] lub jako dowolne i intencjonalne zacho-
wania szkodliwe [2].
Dorothy Lee [3] definiuje autodestruktywność pośred-
nią jako zachowanie popełnione i pominięte, zmierza-
jące do skrócenia lub pogorszenia życia. Gernsbacher
twierdzi, że wszelkie zachowania związane z ryzykiem
negatywnych następstw są przejawem „samobójczego
stylu życia”, który z kolei stanowi element „syndromu
suicydalnego” [4]. Autodestruktywność pośrednia
(chroniczna, latentna) jako wyodrębniony, analizowa-
ny całościowo problem badawczy ma historię stosun-
kowo krótką, bo datującą się od drugiej połowy XX
wieku. Wcześniejsze publikacje dotyczyły warunków
badań najczęściej pojedynczych lub najwyżej kilku form
i przejawów autodestruktywności pośredniej, jak na
przykład: nałogi i uzależnienia, zachowania ryzykow-
ne (wypadki drogowe), zaniedbania — najczęściej
w miejscu pracy, związane z bezpieczeństwem i higieną
(BHP), zachowania impulsywne i tym podobne. Za-
tem problemu autodestruktywności pośredniej nie
traktowano jako syndromu o charakterze chronicznym
lub transsytuacyjnym, jako odrębnego problemu ba-
dawczego i klinicznego. Jeszcze bardziej po macosze-
mu, wręcz marginalnie problem ten traktuje się w pi-
śmiennictwie psychiatrycznym, w tym wojskowym,
gdzie autorom nie udało się znaleźć ani jednej publi-
kacji na ten temat. Niniejsza praca opiera się na defi-
Intencjonalne cierpienie
Jest to zachowanie polegające na zadawaniu sobie bólu
lub cierpienia. Stanowi ono przykład interpersonalne-
go samoniszczenia jako rodzaju autoagresji. Zgodnie
z koncepcją psychoanalityczną, czynnikiem wpływającym
na nasilenie skłonności do samokarania jest poczucie
winy, które pojawia się w wyniku doświadczenia nieak-
ceptowanych uczuć oraz w konsekwencji rozbieżności
między spostrzeganymi własnymi cechami i zachowa-
niami a standardami. Stan ten pojawia się także w wyni-
ku transgresji (złamania, przekroczenia) istotnej nor-
my. Autoagresja i objawy depresji są wtedy karą, która
zmniejsza przykre napięcie, wynikające z przekrocze-
nia wewnętrznych standardów. Przesłanki te pozwalają
oczekiwać, że osoby podejmujące zachowania transgre-
syjne przy braku innej możliwości naprawy błędu i za-
dośćuczynienia będą uruchamiać zachowania samoka-
rzące. Można też sądzić, że w wyniku transgresji wystą-
pią u nich objawy afektywne, charakterystyczne dla de-
presji, i wreszcie, że samokaranie spowoduje ich zmniej-
szenie. Wyniki eksperymentu Wallingtona potwierdzają
stanowisko, że samokaranie jest następstwem poczucia
winy [13]. Inne badania wskazują, że człowiek może
wybierać zadawanie sobie cierpienia nie tylko po rze-
56
372340328.006.png
 
Bartosz Gruszczyński i wsp., Autodestruktywność pośrednia u żołnierzy
czywistym wykroczeniu (transgresji), lecz po prostu wte-
dy, gdy się spodziewa, że to nastąpi.
Zachowania ryzykowne
Intencjonalne niepowodzenia i porażki
Skłonność do podejmowania ryzyka z jednej strony jest
przejawem pośredniej autodestruktywności, natomiast
z drugiej strony może mieć charakter adaptacyjny i opty-
malny zwłaszcza w warunkach stresu psychologicznego.
W tym drugim przypadku zachowanie ryzykowne do-
wodzi zwiększonych możliwości adaptacyjno-kompen-
sacyjnych, a nie autodestruktywnych. Destruktywność
tego zachowania wiąże się z istnieniem transsytuacyj-
nego wzorca „ryzykanctwa” oraz błędnymi ocenami wiel-
kości zagrożeń i prawdopodobieństwa ich ustąpienia.
Zatem zachowanie ryzykowne bywa autodestruktywnym
wtedy, gdy z uwagi na wielkość i częstość zagrożenia
wzrasta prawdopodobieństwo, że straty przewyższą zy-
ski. Zachowania takie podejmują osoby o niższej moty-
wacji osiągnięć. Osłabione pragnienie osiągnięcia suk-
cesu przy silnej obawie przed niepowodzeniem prowa-
dzi do wyboru zachowań ryzykownych. Zachowanie to
jest w tym wypadku przejawem funkcjonowania obron-
nego przed emocjonalnymi konsekwencjami niepowo-
dzenia. Zachowanie ryzykowne wybierały też osoby
o niskiej potrzebie sukcesu i równie niskiej obawie przed
niepowodzeniem. Wyborom ryzykownym towarzyszyły
z reguły brak motywacji osiągnięć oraz nasilenie lub brak
lęku przed niepowodzeniem. Osoby o wysokim nasile-
niu potrzeby osiągnięć wybierają zadania o średnim
poziomie ryzyka. Zachowania ryzykowne (ryzykanckie)
podejmują częściej osoby młode w okresie dojrzewania.
Dotyczą one różnych sfer życia i wiążą się z cechą im-
pulsywności.
Kahn-Jessica przedstawiła wyniki badań 462 adole-
scentów, z których wynika, że istnieje ścisła zależność
między impulsywnością a ryzykownymi zachowania-
mi seksualnymi [16].
Zachowania te dotyczą osób doświadczających seryjnych
porażek i niepowodzeń. Jedną z hipotez wyjaśniających
dążenie do porażki jest teoria poznawczej zgodności.
Zgodnie z jej założeniami, wynikającymi z reguły stało-
ści poznawczej i unikania dysonansu poznawczego, lu-
dzie po odniesionych porażkach powinni poszukiwać
dalszych porażek. Wyniki badań eksperymentalnych
Aronsona i Carlsmitha wydają się potwierdzać tę hipo-
tezę [14]. Wskazują one, że ludzie, którzy oczekują nie-
powodzeń, będą się starali ponieść porażkę, ponieważ
sukces byłby dla nich źródłem dysonansu poznawcze-
go, a więc prowokowanie porażki może być strategią
dla osób o niskiej samoocenie. Osoby o niepewnej sa-
moocenie mogą odczuwać silne zagrożenie w warun-
kach wysokich oczekiwań społecznych. Czują się one
bardziej bezpiecznie w warunkach obniżonych oczeki-
wań i standardów. Bardziej „kosztownym” sposobem
regulowania oczekiwań jest aktywne dążenie do poraż-
ki. Osoby o niskiej i niepewnej samoocenie mogą wyko-
nywać zadania słabo, by zaniżyć odnoszone wobec nich
oczekiwania. Ta szczególnie dramatyczna forma regu-
lowania oczekiwań za pomocą tak zwanych strategicz-
nych porażek jest dowodem gotowości do ponoszenia
wysokich kosztów psychologicznych za cenę poczucia
bezpieczeństwa.
Bezradność
Jest to klasa zachowań o potencjalnie negatywnych kon-
sekwencjach, polegających na rezygnacji z działania lub
niepodejmowaniu go w warunkach, w których działanie
takie mogłoby przerwać cierpienie czy zapobiec zagro-
żeniu. Rezygnacja z działania może mieć również wy-
miar obronny w warunkach niejasnych, uniemożliwia-
jących wybór skutecznego zachowania. Nie będzie wów-
czas określana jako bezradność. Problem pojawia się,
gdy bezradność zagraża zdrowiu psychofizycznemu lub
staje się preferowanym (chronicznym) stylem funkcjo-
nowania osoby. Najlepiej zbadanym empirycznie obsza-
rem tej problematyki są prace nad wyuczoną bezradno-
ścią. Wyuczoną bezradność definiuje się jako rezygna-
cję z działania mającego na celu zmianę przykrej sytu-
acji. Bezradność ściśle wiąże się z porażkami życiowy-
mi i skłonnością do samokarania. Według Seligmana
o zareagowaniu bezradnością w dużym stopniu decy-
duje styl wyjaśniania zdarzeń [15]. Jest to strategia atry-
bucyjna, zwiększająca podatność na uczenie się bez-
radności. Pojawia się syndrom bezradności, a jego zge-
neralizowanie powoduje konsekwencje zagrażające
zdrowiu i życiu.
Zachowania impulsywne
Impulsywność z punktu widzenia psychologicznego ro-
zumiana jako cecha podmiotu i właściwość ego może
nieintencjonalnie upośledzać kontrolę zachowania,
mimo zachowanej świadomości jego zagrażających skut-
ków. Impulsywność jako zachowanie pośrednio auto-
destruktywne określa się jako preferencję do kierowa-
nia się w zachowaniu doraźnymi emocjonalnymi wzmoc-
nieniami, utożsamianymi z trudnościami odraczania im-
pulsów i gratyfikacji. Zatem osoby skłonne do reago-
wania raczej na bezpośrednie czynniki emocjonalne niż
na bardziej odległe, racjonalne wyobrażenia konsekwen-
cji własnych działań są bardziej narażone na podejmo-
wanie zachowań niekorzystnych z punktu widzenia ich
funkcjonowania społecznego i zdrowotnego. Z mecha-
nizmami powstania impulsywności związana jest teoria
społecznego uczenia się. W sposób impulsywny, według
tej teorii, osoba zachowuje się wtedy, gdy spostrzegana
57
372340328.001.png
 
SUICYDOLOGIA 2005, tom 1, nr 1
wartość odległej nagrody (lub kary) jest niewielka i/lub
niskie jest prawdopodobieństwo jej uzyskania.
Z punktu widzenia psychiatrycznego aktywność impul-
sywna to aktywność pozostająca pod wpływem impul-
sów, czyli bardzo silnych motywów wewnętrznych, któ-
rych wpływ tylko w ograniczonym rozmiarze podlega
świadomej kontroli i przemyślanej decyzji. Zachowania
impulsywne mogą powstawać pod wpływem silnych
emocji, popędów lub nawyków. Zaburzenia aktywności
impulsywnej obejmują z jednej strony ilościowe zmiany
poziomu tej aktywności w postaci jej podwyższenia lub
obniżenia, a następnie ilościowe i jakościowe zmiany
impulsywności związane z wpływem silnych emocji, po-
pędów, nawyków oraz innych motywów impulsywnych,
których źródło trudno jednoznacznie umiejscowić.
Wspomniano już, że impulsywność jako cecha ma duże
znaczenie w autoagresji bezpośredniej, zwłaszcza za-
machach samobójczych [17, 18]. Badania Moellera
i wsp. wykazały, że impulsywność jest znaczącym zwia-
stunem (predyktorem) zażywania kokainy (uzależnie-
nia) i w istotny sposób opóźnia leczenie [19]. Impulsyw-
ność jako przejaw autodestrukcji pośredniej prawdopo-
dobnie ma również istotne znaczenie w czynach prze-
stępczych, zwłaszcza przeciwko zdrowiu i życiu.
ność na sugestię, która jest nie tylko związana z pewny-
mi zaburzeniami osobowości i poziomu rozwoju inte-
lektualnego, ale również stanowi cechę okresu adole-
scencji. W wojsku ten problem wydaje się mieć szcze-
gólne znaczenie z racji zależności o charakterze hierar-
chicznym (przełożony–podwładny), jak również z uwa-
gi na nieformalne zależności interpersonalne (starszy–
–młodszy stopniem).
Samoutrudnianie
Samoutrudnianie ( self-handicapping ) definiowano pier-
wotnie jako każde działanie lub wybór poziomu wyko-
nania, której tworzy możliwość eksternalizacji lub wy-
tłumaczenia porażki oraz internalizacji i dowartościo-
wania sukcesem [20].
Późniejsze badania empiryczne doprowadziły do usta-
lenia definicji self-handicapping jako zachowania pośred-
nio autodestruktywnego [2, 21, 22].
Obecnie za zachowanie autodestruktywne pośrednie
uważa się podejmowanie działań, które zmniejszają
prawdopodobieństwo osiągnięcia sukcesu w zadaniu,
i uwzględnianie zewnętrznych wyjaśnień i usprawie-
dliwień, które mogły wpłynąć na poziom wykonania.
Tak więc, z punktu widzenia obiektywnego self-han-
diccaping zwiększa prawdopodobieństwo porażki,
z drugiej natomiast strony dostarcza korzyści dla „Ja”,
niezależnie od tego, czy ponosi się porażkę, czy od-
nosi sukces. Z samoutrudnianiem często związane są
problemy z piciem alkoholu i stosowaniem narkoty-
ków, które stanowią klasyczne przejawy autodestruk-
tywności pośredniej. Z doświadczenia wynika, że spo-
śród wojskowych można wyodrębnić pewną, trudną
do określenia grupę żołnierzy prezentujących zacho-
wania typu self-handicapping . Swoje niepowodzenia
w wykonywaniu często łatwego zadania tłumaczą wie-
loma obiektywnymi uwarunkowaniami. Wychodzą oni
z założenia, że i tak muszą pełnić służbę wojskową
przez 12 miesięcy, i wydaje im się, że osiągnięcie suk-
cesu mieszczącego się w ich możliwościach jest zbęd-
ne i nieracjonalne.
Uleganie pokusom
Uleganie pokusom i namowom innych jest jednym
z subiektywnie spostrzeganych czynników zachowania
pośrednio autodestruktywnego. Odporność na pokusy
obejmuje obok odraczania gratyfikacji zdolność do re-
zygnacji z określonej gratyfikacji na rzecz innej, często
oddalonej w czasie wartości. Wyjaśnienia zachowań
świadczących o uleganiu pokusie poszukuje się w ramach
tego samego modelu co trudności odraczania gratyfi-
kacji. Ludzie ulegają pokusie tym łatwiej, im większa
jest wartość uzyskiwana dzięki uleganiu pokusie oraz
im mniejsza skłonność do odraczania. Wartości uzyski-
wane dzięki uleganiu pokusie są ściśle powiązane
z motywacją i mogą realizować cele rozwojowe lub po-
zostawać z nimi w sprzeczności. Na przykład uleganie
pokusie oszustwa w celu zwiększenia szansy sukcesu
u chłopców wiąże się z wysoką potrzebą osiągnięć. Oka-
zało się, że im silniejsza jest motywacja osiągnięć jako
właściwość osobowości, tym łatwiej badani ulegali po-
kusie oszustwa, dzięki któremu odnosili sukces. O de-
struktywnej naturze ulegania pokusie decydują jej ro-
dzaj i związany z nią psychofizyczny koszt. Uleganie
pokusie, obecne w syndromie zachowań autodestruk-
tywnych, sprzyja osiągnięciu wielu celów, takich jak:
przyjemność, zmniejszenie napięcia, autostymulacja,
unikanie wysiłku i wiele innych. Sprzyja ono również
chronicznej autodestruktywności w warunkach nacisku
destruktywnych norm grupowych. W aspekcie psycho-
patologicznym należy brać pod uwagę tak zwaną podat-
Nałogi i uzależnienia
Jest to z punktu widzenia medycznego (psychiatryczne-
go) najbardziej przekonujący przejaw autodestruktyw-
ności pośredniej. Formę i cele uzależnień można opisać
na obu końcach wymiarów szkodliwości i intencjonal-
ności: od formy społecznie aprobowanej, incydentalnej,
niezagrażającej zdrowiu poprzez preferowane, chronicz-
ne sposoby reagowania (intencjonalne, lecz w różnym
stopniu autonomiczne), aż do formy ostrej, bezpośred-
nio zagrażającej życiu, w której alkohol czy inne używki
są „jedynym i koniecznym” środkiem realizacji celu.
W naszym kręgu kulturowym najczęściej mamy do czy-
58
372340328.002.png
 
Bartosz Gruszczyński i wsp., Autodestruktywność pośrednia u żołnierzy
nienia z takimi środkami, jak: alkohol, nikotyna oraz
inne środki uzależniające, w tym szczególnie niebez-
pieczne dla życia i zdrowia substancje z grupy narkoty-
ków.
Nałogi i uzależnienia z punktu widzenia autodestruk-
tywności pośredniej to nie tylko substancje chemiczne.
Bradshow [23] wyróżnia cztery kategorie nałogów psy-
chologicznych:
— nałogowe zachowania i przepracowanie się, przymus
robienia zakupów i innych wydatków, zaciąganie dłu-
gów i gry hazardowe, seks, rytuały religijne;
— nałogi umysłowe: obsesyjne myślenie, oglądanie TV,
rozwiązywanie krzyżówek, praca z komputerem;
— nałogi emocjonalne: gniew, złość, wyśmiewanie
wszystkiego;
— nałogi związane z posiadaniem: pieniądze, atrybuty
władzy.
Psycholodzy są zgodni co do tego, że mechanizm wy-
mienionych uzależnień jest taki sam jak w wypadku uza-
leżnień od środków chemicznych.
Współczesna cywilizacja spowodowała ujawnienie (po-
wstanie?) wielu zachowań pośrednio autodestrukcyj-
nych w postaci nałogów, jak choćby: zippining (uzależ-
nienie od pilota od telewizora), tanoreksja (uzależnie-
nie od solarium), życie na „debecie”(poniżej możliwo-
ści finansowych) i tym podobne. Badacze zgadzają się,
że każde zachowanie, któremu podporządkowuje się
życie, które jest przymusem wewnętrznym i jedyną war-
tością dającą poczucie satysfakcji, szczęścia czy dobro-
stanu, można nazwać nałogiem. Badania omawianej
problematyki opisują mechanizmy, uwarunkowania oraz
metody leczenia poszczególnych nałogów [24–34]. Opi-
sane problemy mają szczególne znaczenie wśród woj-
skowych. Niektórzy podkreślają ścisłe związki hazardu
(do którego zaliczają również uzależnienie od Interne-
tu, gry z rodzaju „zdrapek”) z zaburzeniami obsesyjno-
-kompulsyjnymi [24, 25, 27, 33]. Prawdopodobnie dla-
tego proponują leczenie nałogów „psychologicznych”
środkami przeciwdepresyjnymi z grupy selektywnych
inhibitorów wychwytu zwrotnego serotoniny (SSRI, se-
lective serotonin reuptake inhibitors ).
W Polsce problemem bezpieczeństwa pracy, a zwłasz-
cza tak zwanych zachowań ochronnych, zajmowali się
między innymi Tyszka i Bukowski [35]. Z badań tych
wynika ścisła zależność między stosowaniem ochron
a miejscem pracy i jej rodzajem. Za najważniejsze uzna-
no ryzyko utraty zdrowia lub poważnego uszkodzenia
ciała. Co ciekawe, nie stwierdzono żadnych zależności
między wiekiem, stażem pracy, „doświadczeniem wypad-
kowym” danego pracownika a stosowaniem przez nie-
go ochron. W coraz bardziej stechnicyzowanej służbie
wojskowej zaniedbania związane z bezpieczeństwem
podczas ćwiczeń i poligonów mają najistotniejsze zna-
czenie. Zwłaszcza w jednostkach aeromobilnych zanie-
dbania dotyczące określonych procedur skoku spado-
chronowego mogą spowodować bezpośrednie zagroże-
nie życia.
Zaniedbania zdrowotne
Jest to szczególnie szeroka gama zachowań jednoznacz-
nie autodestruktywnych. Do najczęściej spotykanych
w codziennej praktyce lekarskiej należą między innymi:
lekceważenie zaleceń i rad specjalistów dotyczących le-
czenia czy zapobiegania chorobie(-om), co prowadzi do
ich nasilenia i przewlekłości, a nawet zgonu. Zaniedby-
wanie regularności wizyt i zabiegów, zapominanie o le-
kach, zaleceniach związanych ze stylem życia, przed-
wczesne przerywanie leczenia zaraz po ustąpieniu ob-
jawów są typowymi przykładami takich zachowań. Wy-
jaśnienia zaniedbań w leczeniu poszukiwano wśród oso-
bowościowych zmiennych. Znaczące z punktu widzenia
stosowania się do rygorów leczenia okazały się osobo-
wość typu A, a także wysokie wskaźniki autonomii i oso-
bistej niezależności. W omawianej formie autodestruk-
tywności pośredniej szczególne znaczenie mają ból oraz
inne „dokuczliwe symptomy”. Po ich ustąpieniu wskaź-
nik przestrzegania zaleceń lekarskich i systematyczne-
go leczenia wyraźnie się pogarsza, choć sama choroba
nie została wyleczona.
Przedstawione klasy zachowań autodestrukcji pośred-
niej nie wyczerpują do końca omawianej problematyki.
Z punktu widzenia badawczego i klinicznego ważne są
te zachowania autodestrukcyjne, które stanowią prefe-
rowaną, chroniczną strategię postępowania lub obrony
i są uruchamiane bez względu na potencjalne koszty
zdrowotne lub społeczne.
Zachowania pośrednio autodestrukcyjne mają z punk-
tu widzenia psychiatry, zwłaszcza wojskowego, bardzo
ważne znaczenie kliniczne w sensie ich konsekwencji
psychopatologicznych i społecznych oraz związków mię-
dzy nimi. Brak badań i publikacji w tym zakresie stano-
wił dla autorów niniejszej pracy z jednej strony ciekawe
„wyzwanie” naukowe, z drugiej natomiast strony przy-
świecał nam cel praktyczny — lepszego poznania me-
Zaniedbania
Zaniedbania to bardzo szeroka i zróżnicowana gama za-
chowań, od zaniedbań dotyczących spraw drobnych, aż
do zagrażających zdrowiu i życiu. Wyłączając tak zwane
zaniedbania zdrowotne (lekarskie), inne postacie nie są
do końca zbadane i wyjaśnione naukowo. Wyjątek sta-
nowią zaniedbania związane z bezpieczeństwem i higieną
pracy. Podawane przez środki masowego przekazu przy-
kłady tragicznych wypadków przy pracy, zwłaszcza ze skut-
kiem śmiertelnym (m.in. w górnictwie), są spowodowane
głównie zaniedbaniami ze strony pracowników.
59
372340328.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin