PLAN PRACY
WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ
W GRUPIE V DZIECI 5 – LETNICH
NA MIESIĄC – STYCZEŃ
TEMATYKA :
I TYDZIEŃ - Dokarmiamy zwierzęta.
II TYDZIEŃ - Moja babcia i mój dziadziuś.
III TYDZIEŃ - Wesoły karnawał.
I TEMAT KOMPLEKSOWY – Dokarmiamy zwierzęta..
EDUKACJA UMYSŁOWA :
§ Rozmowa z dziećmi na temat dokarmiania zwierząt zimą. Przyswaja sobie nazwy niektórych ptaków zimujących w naszym kraju.
§ Teatrzyk cieni na podstawie opowiadania H. Łochockiej pt. „O zziębniętym Elemelku, pustym brzuszku i rondelku”. Dziecko potrafi uważnie słuchać. Wie, jak wygląda sikora, interesuje się życiem ptaków.
§ Oglądanie albumów przyrodniczych – „Ptak to, czy nie ptak?” poprzedzone wierszem H. Ożogowskiej „Wróbelek”. Poznaje cechy charakterystyczne dla ptaków. Uważnie słucha tekstu literackiego.
§ Zabawa dydaktyczna „Stołówka dla ptaków”. Kształtowanie pojęcia liczby 5 w aspektach kardynalnym i porządkowym.
EDUKACJA RUCHOWA:
§ Zestaw ćwiczeń porannych nr 16 - naśladowanie różnych czynności i zabaw.
§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr IX (wł.) Metoda: R. Labana. Przybory: piłeczki, piórka, magnetofon. Rozwijanie ekspresji ruchowej i pomysłowości, płynności ruchu, poczucia rytmu, siły i zwinności.
§ Zabawy ruchowe:
Ø „Kto tak potrafi?” – zabawa z elementem równowagi. Przejście po wyznaczonym torze z zachowaniem równowagi.
Ø „Ptaki do karmnika”- zabawa orientacyjno - porządkowa. Prawidłowe reagowanie na sygnały.
§ Spacer na świeżym powietrzu. Obserwowanie zamarzniętych kałuż, oszronionych drzew, zachowania ptaków, które pozostały u nas na zimę.
EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność muzyczna)
§ Ćwiczenia graficzne do piosenki „Lata ptaszek po ulicy” – metoda Bon Depart. Kreślenie linii pionowych i poziomych w rytm piosenki.
§ „Mała orkiestra” – zabawa z piosenką. Próbuje zaznaczyć pierwszą miarę taktu. Samodzielnie pokonuje trudności, wsłuchuje się w takt i dynamikę piosenki.
§ „Dla każdego coś miłego” – zagadki słowno – rytmiczne. Odczytuje zaszyfrowane rytmy. Próbuje odtworzyć usłyszany rytm operując głosem.
§ Wieczór kolęd – zorganizowanie spotkania z rodzicami. Wspólne śpiewanie kolęd i pastorałek oraz wspominanie tradycji Świąt Bożego Narodzenia.
EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność plastyczna)
§ „Rysunek na śniegu” – rysowanie patykiem na śniegu na temat dowolny. Czerpie przyjemności z tworzenia dowolnych rysunków na śniegu, obserwuje przyrodę w najbliższym otoczeniu.
§ „Ptak z gazety”. Potrafi wykonać formę przestrzenną. Rozwija sprawność manualną podczas modelowania postaci i jej ozdabiania.
§ Droga gila i jemiołuszki do karmnika – rysowanie labiryntu. Praca z książką „Pięciolatek. Bawię się i uczę”, cz.3, str. 6
Wyrazy do globalnego czytania: sikorka, gil, wróbel, jemiołuszka, karmnik, paśnik
II TEMAT KOMPLEKSOWY – Moja babcia i mój dziadziuś.
§ Nauka wiersza H. Fronczek pt. „Życzenia”. Wzbudza uczucie życzliwości i uczynności w stosunku do osób starszych. Próbuje powtarzać krótkie wersy wiersza w celu łatwiejszego zapamiętania go.
§ Słuchanie opowiadania W. Bartosza „Uśmiechnięta pani Sama”. Szanuje starszych ludzi, wzmacnia więź uczuciową z rodziną.
§ Zorganizowanie uroczystego przedpołudnia z herbatą i ciastem w grupie z udziałem zaproszonych babć i dziadków. Zaprezentowanie programu artystycznego składanie życzeń, wręczanie upominków, wspólne biesiadowanie. Odczuwa przyjemność i radość z przyjmowania w przedszkolu gości na uroczystości, której jest współautorem; potrafi zachować się grzecznie w stosunku do własnych dziadków oraz innych osób starszych.
§ Zabawa dydaktyczna „Co do siebie pasuje?”. Potrafi wskazać pasujące do siebie przedmioty, określa pierwsze głoski w ich nazwach.
§ Zabawa dydaktyczna „O jeden mniej, o jeden więcej”. Liczy w dostępnym mu zakresie. Stosuje określenia: więcej o jeden, o jeden mniej. Porównuje liczebności zbiorów.
§ Zestaw ćwiczeń porannych nr 17 - pobudzanie całego organizmu do działania.
§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr IX (wł.) (powt.) Metoda: R. Labana. Rozwijanie umiejętności reagowania na sygnały, wyczucia przestrzeni, siły i zwinności.
Ø „Kto wyżej” – zabawa z elementem skoku. Zna podstawowe normy zachowań ogólnoludzkich.
Ø Rymowanki – przytulanki „Placek”. Osiąganie stanu relaksu, wyciszenie organizmu.
Ø „Ucieczka przed wilkiem”- zabawa orientacyjno - porządkowa. Szybkie i prawidłowe reagowanie na sygnały.
§ Zabawy na świeżym powietrzu rozwijające orientację w przestrzeni. Szukanie ukrytego przedmiotu na placu zabaw z użyciem przez dzieci określeń: do przodu, w prawo, w lewo, w bok.
§ „Moje piosenki dla babci” – tworzenie własnych melodii do podanych, krótkich tekstów – budzenie potencjału twórczego.
§ Nauka piosenki „Kiedy babcia była mała”. Próbuje śpiewać wybrany fragment – np. refren, prawidłowo reguluje oddech.
§ Ćwiczenia słuchowe i rytmiczne „Podwieczorek u babci” – improwizacje. Wyodrębnia i zapamiętuje jak najwięcej odgłosów z otoczenia. Reaguje na sygnały dźwiękowe.
§ Zabawy ruchowe przy piosence pt. „Babcia w kapciach”. Rozpoznaje dźwięki wysokie i niskie
§ Śpiewanie piosenek przygotowywanych na uroczyste spotkanie z dziadkami. Zna teksty i melodie piosenek, naśladuje ruchy naucz. w czasie śpiewania.
§ Wykonywanie „Serduszek – laurek” dla dziadków. Poprawnie i bezpiecznie posługuje się klejem i nożyczkami, rozumie i aprobuje konieczność obdarowania najbliższych z okazji ich święta.
§ Malowanie portretów babci i dziadka. Ćwiczy drobne ruchy rąk, potrafi namalować portret swoich dziadków.
§ Ćwiczenia grafomotoryczne - praca z książką „Pięciolatek…”cz.3 str. 14. Usprawnia funkcje wzrokowe.
§ „Zaproszenie dla babci i dziadka” – wykonanie przez dzieci zaproszeń. Samo dokonuje wyboru, odczuwa radość z powodu wykonania pracy. Oszczędnie korzysta z materiałów plastycznych.
Wyrazy do globalnego czytania: moja babcia, mój dziadek, mama, tata, brat, siostra, rodzina.
III TEMAT KOMPLEKSOWY – Wesoły karnawał.
§ Słuchanie opowiadania D. Niewoli pt. „Chciałem Wam powiedzieć….”. Dziecko potrafi uważnie słuchać, zwraca uwagę na zachowanie swoje i innych.
§ Zabawa dydaktyczna „Za kogo przebrały się dzieci?” - rozwiązywanie zagadek słownych. Próbuje odgadnąć zagadki – wyraża własne emocje ruchem, gestem, mimiką. Ćwiczy głos i oddech w różnych formach wypowiedzi.
§ Nauka wiersza na pamięć Elżbiety Śnieżkowskiej – Bielak pt. „Wierszyk o bałwanku”.
§ Słuchanie wiersza E. Zechenter – Spławińskiej „Wielki bal”. Dziecko potrafi dzielić się swoimi spostrzeżeniami, buduje poprawną i spójną logicznie wypowiedź na temat własnych przeżyć, określa to co czuje.
§ Zabawa matematyczna „Karnawałowe maski” - określa cechy przedmiotów i klasyfikuje wg nich; dokonuje uogólnień; liczy poprawnie w zakresie 5 i więcej.
§ Zestaw ćwiczeń porannych nr 18 - ćwiczenia tułowia, skłony w przód i w tył, skręty w różnych pozycjach.
§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr X (wł.). P: krążki, piłki, skakanka, linka, ławeczka. M: stacyjna. Poznawanie przestrzeni, możliwości własnego ciała. Rozwijanie inwencji twórczej dzieci.
Ø „Skoki pajaca” – zabawa z elementem podskoku. .
Ø - oddechowa „Wyścig baloników”. Umiarkowanie dmucha na balonik..
Ø - z elem. chwytu „Złap balonik”. Delikatnie chwyta go w obie dłonie.
§ Zabawy przy piosence „Zabawa karnawałowa”. Potrafi rytmicznie się poruszać do muzyki.
§ Bal karnawałowy w przedszkolu. Potrafi bawić się wspólnie z innymi. Ma swoje zdanie w doborze własnego stroju karnawałowego i umie go uzasadnić.
§ Zabawa przebierańców – konkurs na najpiękniejsze przebranie; zawody taneczne, konkursy sprawnościowe i quizy. Chętniej bierze udział w rywalizacji, nie martwi się nadmiernie przegraną; posiada wiedzę i sprawności potrzebne do udziału w konkursach.
§ Zabawy kołowe ze śpiewem. Integrowanie grupy, zachęcanie do zabawy dzieci mniej śmiałych.
§ Zabawy z tekstem – rytmizowanie krótkich tekstów. Próby wyklaskania, wytupania lub wystukania krótkiego tekstu. Rozpoznawanie dźwięków instrumentów perkusyjnych.
§...
Beata1234567