5-latki, styczeń.doc

(78 KB) Pobierz

 

 

 

 

PLAN PRACY

WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ

W GRUPIE V DZIECI 5 – LETNICH

NA MIESIĄC – STYCZEŃ

 

 

TEMATYKA :

 

I   TYDZIEŃ                            -              Dokarmiamy zwierzęta.

II  TYDZIEŃ              -              Moja babcia i mój dziadziuś. 

III TYDZIEŃ              -              Wesoły karnawał.

 

 

 

 

 

 

 

I TEMAT KOMPLEKSOWY – Dokarmiamy zwierzęta..

 

EDUKACJA UMYSŁOWA :

 

§         Rozmowa z dziećmi na temat dokarmiania zwierząt zimą. Przyswaja sobie nazwy niektórych ptaków zimujących w naszym kraju.

 

§         Teatrzyk cieni na podstawie opowiadania H. Łochockiej pt. „O zziębniętym Elemelku, pustym brzuszku i rondelku. Dziecko potrafi uważnie słuchać. Wie, jak wygląda sikora, interesuje się życiem ptaków.

 

§         Oglądanie albumów przyrodniczych – „Ptak to, czy nie ptak?” poprzedzone wierszem H. Ożogowskiej „Wróbelek”. Poznaje cechy charakterystyczne dla ptaków. Uważnie słucha tekstu literackiego.

 

§         Zabawa dydaktyczna „Stołówka dla ptaków”. Kształtowanie pojęcia liczby           5 w aspektach kardynalnym i porządkowym.

 

 

 

EDUKACJA RUCHOWA:

§         Zestaw ćwiczeń porannych nr 16 - naśladowanie różnych czynności i zabaw.

 

§         Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr IX (wł.) Metoda: R. Labana. Przybory: piłeczki, piórka, magnetofon. Rozwijanie ekspresji ruchowej i pomysłowości, płynności ruchu, poczucia rytmu, siły i zwinności.

 

§         Zabawy ruchowe:

Ø      „Kto tak potrafi?” – zabawa z elementem równowagi. Przejście po wyznaczonym torze z zachowaniem równowagi.

Ø      Ptaki do karmnika”- zabawa orientacyjno - porządkowa. Prawidłowe reagowanie na sygnały.

 

§         Spacer na świeżym powietrzu. Obserwowanie zamarzniętych kałuż, oszronionych drzew, zachowania ptaków, które pozostały u nas na zimę.

 

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność muzyczna)

 

§         Ćwiczenia graficzne do piosenki „Lata ptaszek po ulicy” –  metoda Bon Depart. Kreślenie linii pionowych i poziomych w rytm piosenki.

 

§         „Mała orkiestra” – zabawa z piosenką. Próbuje zaznaczyć pierwszą miarę taktu. Samodzielnie pokonuje trudności, wsłuchuje się w takt i dynamikę piosenki.

 

§         „Dla każdego coś miłego” – zagadki słowno – rytmiczne. Odczytuje zaszyfrowane rytmy. Próbuje odtworzyć usłyszany rytm operując głosem.

 

§         Wieczór kolęd – zorganizowanie spotkania z rodzicami. Wspólne śpiewanie kolęd i pastorałek oraz wspominanie tradycji Świąt Bożego Narodzenia.

 

 

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność plastyczna)

 

§         „Rysunek na śniegu” – rysowanie patykiem na śniegu na temat dowolny. Czerpie przyjemności z tworzenia dowolnych  rysunków na śniegu, obserwuje przyrodę w najbliższym otoczeniu.

 

§         „Ptak z gazety”. Potrafi wykonać formę przestrzenną. Rozwija sprawność manualną podczas modelowania postaci i jej ozdabiania.

 

§         Droga gila i jemiołuszki do karmnika – rysowanie labiryntu. Praca z książką „Pięciolatek. Bawię się i uczę”, cz.3, str. 6

 

 

Wyrazy do globalnego czytania: sikorka, gil, wróbel, jemiołuszka,  karmnik, paśnik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II TEMAT KOMPLEKSOWY – Moja babcia i mój dziadziuś. 

 

EDUKACJA UMYSŁOWA :

 

§         Nauka wiersza H. Fronczek pt. „Życzenia”. Wzbudza uczucie życzliwości              i uczynności w stosunku do osób starszych. Próbuje powtarzać krótkie wersy wiersza w celu łatwiejszego zapamiętania go.

 

§         Słuchanie opowiadania W. Bartosza „Uśmiechnięta pani Sama”. Szanuje starszych ludzi, wzmacnia więź uczuciową z rodziną.

 

§         Zorganizowanie uroczystego przedpołudnia z herbatą i ciastem w grupie             z udziałem zaproszonych babć i dziadków. Zaprezentowanie programu artystycznego składanie życzeń, wręczanie upominków, wspólne biesiadowanie. Odczuwa przyjemność i radość z przyjmowania w przedszkolu gości na uroczystości, której jest współautorem; potrafi zachować się grzecznie w stosunku do własnych dziadków oraz innych osób starszych.

§         Zabawa dydaktyczna „Co do siebie pasuje?”. Potrafi wskazać pasujące do siebie przedmioty, określa pierwsze głoski w ich nazwach.

§         Zabawa dydaktyczna „O jeden mniej, o jeden więcej”. Liczy w dostępnym mu zakresie. Stosuje określenia: więcej o jeden, o jeden mniej. Porównuje liczebności zbiorów.

 

 

EDUKACJA RUCHOWA:

§         Zestaw ćwiczeń porannych nr 17 - pobudzanie całego organizmu do działania.

 

§         Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr IX (wł.) (powt.) Metoda: R. Labana. Rozwijanie umiejętności reagowania na sygnały, wyczucia przestrzeni, siły           i zwinności.

 

§         Zabawy ruchowe:

Ø      „Kto wyżej” – zabawa z elementem skoku. Zna podstawowe normy zachowań ogólnoludzkich.

 

Ø      Rymowanki – przytulanki „Placek”. Osiąganie stanu relaksu, wyciszenie organizmu.

 

Ø      Ucieczka przed wilkiem”- zabawa orientacyjno - porządkowa. Szybkie        i prawidłowe reagowanie na sygnały.

 

§         Zabawy na świeżym powietrzu rozwijające orientację w przestrzeni. Szukanie ukrytego przedmiotu na placu zabaw z użyciem przez dzieci określeń: do przodu,  w prawo, w lewo, w bok.

 

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność muzyczna)

 

§         „Moje piosenki dla babci” – tworzenie własnych melodii do podanych, krótkich tekstów – budzenie potencjału twórczego.

 

§         Nauka piosenki „Kiedy babcia była mała”. Próbuje śpiewać wybrany fragment – np. refren, prawidłowo reguluje oddech.

 

§         Ćwiczenia słuchowe i rytmiczne „Podwieczorek u babci” – improwizacje. Wyodrębnia i zapamiętuje jak najwięcej odgłosów z otoczenia. Reaguje na sygnały dźwiękowe.

 

§         Zabawy ruchowe przy piosence pt. „Babcia w kapciach”. Rozpoznaje dźwięki wysokie i niskie

 

§         Śpiewanie piosenek przygotowywanych na uroczyste spotkanie z dziadkami. Zna teksty i melodie piosenek,  naśladuje ruchy naucz. w czasie śpiewania.

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność plastyczna)

 

§         Wykonywanie „Serduszek – laurek” dla dziadków. Poprawnie i bezpiecznie posługuje się klejem i nożyczkami, rozumie i aprobuje konieczność obdarowania najbliższych z okazji ich święta.

 

§         Malowanie portretów babci i dziadka. Ćwiczy drobne ruchy rąk, potrafi namalować portret swoich dziadków.

 

§         Ćwiczenia grafomotoryczne - praca z książką „Pięciolatek…”cz.3 str. 14. Usprawnia funkcje wzrokowe.

 

§         Zaproszenie dla babci i dziadka – wykonanie przez dzieci zaproszeń. Samo dokonuje wyboru, odczuwa radość z powodu wykonania pracy. Oszczędnie korzysta z materiałów plastycznych.

 

 

Wyrazy do globalnego czytania: moja babcia, mój dziadek,  mama, tata, brat, siostra, rodzina.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III TEMAT KOMPLEKSOWY – Wesoły karnawał.

 

EDUKACJA UMYSŁOWA :

 

§         Słuchanie opowiadania D. Niewoli pt. „Chciałem Wam powiedzieć….. Dziecko potrafi uważnie słuchać, zwraca uwagę na zachowanie swoje i innych.

 

§         Zabawa dydaktyczna „Za kogo przebrały się dzieci?” - rozwiązywanie zagadek słownych. Próbuje odgadnąć zagadki – wyraża własne emocje ruchem, gestem, mimiką. Ćwiczy głos i oddech w różnych formach wypowiedzi.

§         Nauka wiersza na pamięć Elżbiety Śnieżkowskiej – Bielak pt. „Wierszyk              o bałwanku”.

§         Słuchanie wiersza E. Zechenter – Spławińskiej „Wielki bal”. Dziecko potrafi dzielić się swoimi spostrzeżeniami, buduje poprawną i spójną logicznie wypowiedź na temat własnych przeżyć, określa  to co czuje.

§         Zabawa matematyczna „Karnawałowe maski” - określa cechy przedmiotów         i klasyfikuje wg nich; dokonuje uogólnień; liczy poprawnie w zakresie                 5 i więcej.

 

 

EDUKACJA RUCHOWA:

§         Zestaw ćwiczeń porannych nr 18 - ćwiczenia tułowia, skłony w przód i w tył, skręty w różnych pozycjach.

 

§         Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr X (wł.). P: krążki, piłki, skakanka, linka, ławeczka. M: stacyjna. Poznawanie przestrzeni, możliwości własnego ciała. Rozwijanie inwencji twórczej dzieci.

 

§         Zabawy ruchowe:

Ø      „Skoki pajaca” – zabawa z elementem podskoku. .

Ø      - oddechowa  „Wyścig baloników”. Umiarkowanie dmucha na balonik..

Ø      - z elem. chwytu „Złap balonik”. Delikatnie chwyta go w obie dłonie.

 

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność muzyczna)

 

§         Zabawy przy piosence „Zabawa karnawałowa”. Potrafi rytmicznie się poruszać do muzyki.

 

§         Bal karnawałowy w przedszkolu. Potrafi bawić się wspólnie z innymi. Ma swoje zdanie w doborze własnego stroju karnawałowego i umie go uzasadnić.

 

§         Zabawa przebierańców – konkurs na najpiękniejsze przebranie; zawody taneczne, konkursy sprawnościowe i quizy. Chętniej bierze udział                    w rywalizacji, nie martwi się nadmiernie przegraną; posiada wiedzę                         i sprawności potrzebne do udziału w konkursach.

 

§         Zabawy kołowe ze śpiewem. Integrowanie grupy, zachęcanie do zabawy dzieci mniej śmiałych.

 

§         Zabawy z tekstem – rytmizowanie krótkich tekstów. Próby wyklaskania, wytupania lub wystukania krótkiego tekstu. Rozpoznawanie dźwięków instrumentów perkusyjnych.

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność plastyczna)

 

§...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin