progr_naucz_DDH.pdf

(502 KB) Pobierz
688641076 UNPDF
Wies³awa Surdyk-Fertsch
Bogumi³a Szeweluk-Wyrwa
Grzegorz Wojciechowski
Historia i spo³eczeñstwo
Program autorski
dla klas IVVI (II etap edukacji)
szecioletniej szko³y podstawowej
Program zatwierdzony do u¿ytku szkolnego
przez Ministerstwo Edukacji Narodowej
pod numerem DKW-4014-175/99
1
688641076.035.png 688641076.036.png 688641076.037.png 688641076.038.png 688641076.001.png 688641076.002.png 688641076.003.png 688641076.004.png 688641076.005.png 688641076.006.png 688641076.007.png 688641076.008.png 688641076.009.png 688641076.010.png 688641076.011.png 688641076.012.png 688641076.013.png 688641076.014.png 688641076.015.png
Projekt i realizacja ok³adki: Piotr Bielewski, El¿bieta Binkowska
Redakcja techniczna: Iwona Brzostowska-Ceglarz
ISBN 978-83-7409-379-8
© Copyright by Wydawnictwo ARKA Roma Koper
Poznañ 2000
Wydanie trzecie
Warszawa 2008
Sk³ad i ³amanie: Nowa Era Sp. z o.o.
Nowa Era Sp. z o.o.
Aleje Jerozolimskie 146 D, 02-305 Warszawa
tel. 0 22 570 25 80, faks 0 22 570 25 81
www.nowaera.pl, e-mail: nowaera@nowaera.pl
Druk i oprawa: Abedik S.A., Poznañ
2
688641076.016.png 688641076.017.png 688641076.018.png 688641076.019.png 688641076.020.png 688641076.021.png 688641076.022.png 688641076.023.png 688641076.024.png 688641076.025.png 688641076.026.png 688641076.027.png 688641076.028.png 688641076.029.png 688641076.030.png 688641076.031.png 688641076.032.png 688641076.033.png 688641076.034.png
Spis treci
I. Charakterystyka programu ..................................................................... 4
1. Wstêp ................................................................................................... 4
2. Za³o¿enia wstêpne .............................................................................. 5
3. Uk³ad programu i dobór jego treci .................................................. 5
Klasa IV ............................................................................................... 6
Klasa V ................................................................................................ 6
Klasa VI ............................................................................................... 6
4. Uwagi dotycz¹ce ralizacji .................................................................. 7
5. Czas realizacji ..................................................................................... 8
II. Cele nauczania historii i spo³eczeñstwa ................................................ 8
1. Cele ogólne ......................................................................................... 8
2. Cele etapowe ....................................................................................... 9
Cele wychowawcze ............................................................................ 9
Cele kszta³c¹ce ................................................................................... 9
Cele poznawcze .................................................................................. 1 0
III. Dzieñ dobry historio! dzia³y i tematy kl. IV ...................................... 1 2
IV. Kryteria ocen ............................................................................................ 3 1
V. Poznajê ciê historio! dzia³y i tematy kl. V ......................................... 3 4
VI. Poznajê ciê historio! dzia³y i tematy kl. VI ....................................... 6 4
VII. Kryteria ocen ............................................................................................ 9 4
VIII. Osi¹gniêcia absolwenta szecioletniej szko³y podstawowej ............... 9 7
3
H ISTORIA I SPO£ECZEÑSTWO . C Z£OWIEK I JEGO CYWILIZACJA
I. Charakterystyka programu
1. Wstêp
Zarówno wród teoretyków, jak i znacznej czêci nauczycieli praktyków od dawna istnia-
³o przewiadczenie o koniecznoci zmian programowych. Dotyczy ono równie¿ przedmiotu
historia i spo³eczeñstwo. Reforma systemu owiatowego w Polsce stwarza wiêc okazjê do
okrelenia na nowo jego miejsca w wychowaniu i edukacji m³odego cz³owieka.
Zbêdnym jest udowadnianie, ¿e znajomoæ przesz³oci odgrywa bardzo wa¿n¹ rolê w pro-
cesie kszta³towania osobowoci dzieci. Daje ona nie tylko pewien zasób wiedzy, jest tak¿e
wa¿nym czynnikiem wpajaj¹cym m³odemu pokoleniu podstawowe wartoci humanistyczne
i patriotyczne. Historia musi zatem znaleæ odpowiednie miejsce w nowym systemie. Ko-
niecznoæ nowego ujêcia treci, a przede wszystkim celów, nie oznacza bynajmniej ca³ko-
witego przekrelenia dotychczasowego dorobku dydaktycznego. Wiele jego osi¹gniêæ
zas³uguje na kontynuacjê.
Prezentowany program jest propozycj¹ nowego ujêcia przedmiotu historia i spo³eczeñstwo
w szecioletniej szkole podstawowej; jest on przeznaczony do realizacji w klasach IVVI.
Zasadniczym celem poznawczym programu jest wprowadzenie dziecka w przesz³oæ po-
przez zapoznanie go z wybranymi elementami dorobku cywilizacyjnego ludzkoci w ró¿-
nych epokach. Oznacza to powa¿ne ograniczenie dominuj¹cej w dotychczasowych progra-
mach szkolnych problematyki z zakresu historii politycznej. Uczeñ nie ma wiêc poznawaæ
dziejów wojen, w³adców czy postanowieñ traktatów; nacisk po³o¿ono na treci z zakresu
historii gospodarczej, spo³ecznej oraz kultury i szeroko rozumianego ¿ycia codziennego.
Wa¿nym problemem autorów by³o dostosowanie treci programowych do odpowiedniej fazy
rozwoju psychicznego dziecka. W II etapie edukacyjnym pocz¹tek edukacji historycznej
przypada na koniec m³odszego wieku szkolnego, w którym mylenie abstrakcyjne, orienta-
cja czasowa i przestrzenna zaczynaj¹ siê dopiero kszta³towaæ. Te dwa czynniki (wiek dziecka
i wprowadzenie historii i spo³eczeñstwa jako nowego przedmiotu) wp³ynê³y na decyzjê
o potraktowaniu klasy IV jako etapu propedeutycznego.
Autorzy dokonali wyboru treci pod k¹tem wzbudzenia zainteresowania ucznia przed-
miotem. Materia³ programowy zosta³ jednak tak skonstruowany, by wprowadzaæ ucznia w pod-
stawowe kategorie historyczne: ci¹g³oæ, zmiennoæ, czas i przestrzeñ oraz rozumowanie
przyczynowo-skutkowe. Powy¿sza propozycja bierze równie¿ pod uwagê za³o¿enie II etapu
edukacyjnego, dotycz¹ce integracji nauczania; program stwarza warunki do integracji miê-
dzyprzedmiotowej. Mo¿na go tak¿e rozszerzyæ o cie¿ki edukacyjne: wychowanie patrio-
tyczne i obywatelskie oraz edukacjê regionaln¹ dziedzictwo kulturowe w regionie (ER).
4
2. Za³o¿enia wstêpne
a) Poprzez poznawanie przesz³oci nale¿y wprowadziæ dziecko w wiat wartoci humani-
stycznych (ogólnoludzkich), takich jak dobro, prawda, piêkno, godnoæ i prawa cz³o-
wieka oraz wra¿liwoæ na krzywdê i niesprawiedliwoæ.
b) Uczeñ powinien poznaæ najbardziej charakterystyczne przejawy ¿ycia i dzia³alnoci
spo³ecznej w poszczególnych epokach. Umo¿liwi mu to dostrzeganie zmian nastêpuj¹-
cych w ¿yciu ludzi na przestrzeni dziejów, a jednoczenie postrzeganie wspó³czesnej
cywilizacji jako kontynuacji dzie³a wczeniejszych pokoleñ, co s³u¿y kszta³towaniu
postawy tolerancji dla innych kultur, ras, narodów oraz religii.
c) Poznawanie przesz³oci w klasach IVVI nale¿y traktowaæ jako etap przygotowuj¹cy
ucznia do podjêcia nauki historii w gimnazjum. Uczeñ powinien opanowaæ przede
wszystkim szereg umiejêtnoci umo¿liwiaj¹cych znaczn¹ samodzielnoæ w zdobywa-
niu wiedzy na etapie gimnazjalnym.
d) Obok kszta³towania umiejêtnoci nauczyciel powinien zwróciæ uwagê na wyrobienie
emocjonalnego stosunku do przesz³oci. Obrazy z ¿ycia w poszczególnych epokach
musz¹ wiêc pobudzaæ wyobraniê dziecka. Tylko pod tym warunkiem edukacja histo-
ryczna spe³ni sw¹ rolê wychowawcz¹.
e) Uczeñ musi poznawaæ wydarzenia umieszczone nie tylko w czasie, ale równie¿ w okre-
lonej przestrzeni. St¹d te¿ w poszczególnych jednostkach tematycznych nale¿y uwzglêd-
niæ treci z zakresu geografii historycznej, ukazuj¹ce zwi¹zek zajêæ cz³owieka ze ro-
dowiskiem, w którym ¿y³.
f) Z dziejów Polski powinny zostaæ wybrane wydarzenia o znaczeniu prze³omowym;
ukazanie ich na tle wydarzeñ europejskich, a nawet wiatowych u³atwi uczniowi zrozu-
mienie zwi¹zku dziejów Polski z dziejami powszechnymi. Ukazanie dziejów Polski
jako fragmentu dziejów Europy przyczyni siê do psychologicznego przygotowania
m³odego pokolenia do integracji Polski z Uni¹ Europejsk¹.
g) Historia odgrywa istotn¹ rolê w kszta³towaniu poczucia przynale¿noci do rodowiska
lokalnego, do ma³ej ojczyzny. St¹d powszechnie stawiany postulat uwzglêdniania tre-
ci z zakresu historii regionalnej. Ze wzglêdu jednak na specyfikê poszczególnych
regionów trudno by³oby okrelaæ szczegó³owe treci. Ich dobór zale¿y przede wszyst-
kim od nauczyciela, jego wiedzy, zaanga¿owania, mo¿liwoci lokalnych oraz poziomu
intelektualnego uczniów.
3. Uk³ad programu i dobór jego treci
Przyjête za³o¿enia wp³ynê³y na odpowiedni dobór treci jest on chronologiczno-rze-
czowy. Ca³oæ materia³u zosta³a podzielona na trzy czêci odpowiadaj¹ce poszczególnym
klasom.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin