Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego.doc

(97 KB) Pobierz
s

12

 

 

 

S P R A W O Z D A N I E

z    realizacji planu  rozwoju  zawodowego

nauczyciela  kontraktowego Zespołu   Szkół   Zawodowych

w…………………………………..

 

imię i nazwisko nauczyciela…………….

ubiegającej  się  o  stopień  zawodowy

nauczyciela  mianowanego

 

             Staż na nauczyciela kontraktowego zakończyłam w 2000 roku

w Szkole Podstawowej nr 2 im. Aleksandry Piłsudskiej w Suwałkach. Od września 2001 roku rozpoczęłam staż na nauczyciela mianowanego   w  Zespole  Szkół  Zawodowych  im.  Sandora   Petöfi

w Ostródzie. Przez 2 lata i 9 miesięcy starałam się sprostać wymaganiom zawartym w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2000 roku dotyczącym nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego. Doświadczenie nauczyło mnie, że systematyczna praca w przypadku gromadzenia dokumentacji, jest fundamentem sprawozdania za okres stażu.  Zatem  po  złożeniu  wniosku  o   rozpoczęcie   stażu,  wspólnie

z opiekunem stażu – ……………………… przystąpiłam do pracy nad planem rozwoju zawodowego. W związku z tym, że realizowane przeze mnie zadania podporządkowane są kilku wymaganiom egzaminacyjnym postanowiłam uporządkować je według 6 punktów rozwoju zawodowego:

 

1.     Uczestniczyć w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu oraz potrzeby szkoły.

 

2.     Samodzielnie lub przez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności zawodowe.

 

 

3.     Poznawać przepisy dotyczące systemu oświaty.

 

4.     Umiejętność uwzględniania w swej pracy problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.

 

 

5.     Wiedza  z  wybranych  zagadnień  psychologii,  pedagogiki

     i dydaktyki oraz ogólnych problemów oświatowych, pomocy 

    społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie    

    specyfiki zadań realizowanych przez nauczyciela.

 

6.     Inicjatywa własna nauczyciela kontraktowego.

 

Trudno wybrać takie zadania, które przysporzyły mi najwięcej kłopotów lub przyniosły najwięcej satysfakcji, gdyż zaangażowałam się w realizację każdego z nich. Teraz chciałabym zaprezentować swój dorobek zawodowy.

 

 

Lp.

Zadania realizowane

w  czasie  stażu

/ 01.09.2001 – 31.05.2004 /

 

Sprawozdanie

z  realizacji  zadań

 

1.

 

Podejmę współpracę

z  dyrekcją  szkoły, wychowawcami

oraz pedagogiem szkolnym.

 

Przez cały okres stażu uczestniczyłam w radach  pedagogicznych  i szkoleniach organizowanych  przez szkołę. Nawiązałam kontakt z  wychowawcami klas, w    których    uczę    religii.   Podjęłam     współpracę

z dyrekcją  szkoły,  zasięgałam   rady   u  pedagoga  szkolnego:   Pani   Kropidłowskiej.   Zapoznałam   się 

z  zasadami funkcjonowania biblioteki i czytelni szkolnej,  rady  rodziców  i  samorządu  szkolnego.

 

 

2.

 

Wspomogę  uczniów w   pogłębianiu   tradycji narodowo-chrześcijańskich.

 

Wspólnie  z  nauczycielką  języka  polskiego  –  Panią Wandą Winik przygotowałam przedstawienie bożonarodzeniowe  (grudzień 2001).

 

W latach: 2002 i 2003 r. wraz z katechetą  Grzegorzem Wróblem przygotowałam spotkania opłatkowe  dla  grona  pedagogicznego  naszej szkoły.

 

 

Przygotowałam uczniów do konkursów:

-         wiedzy religijnej - w Olsztynie (2002 i 2003 r.)

-         poezji śpiewanej - Jan Paweł II (2003 r.)

-         przeglądu piosenki religijnej: „Cecyliada” (2001 r.)

-         szkolny konkurs: „Film o Papieżu” (2003 r.)

 

Ponadto:

Sprawowałam opiekę nad młodzieżą i sztandarem naszej szkoły podczas obchodów wybuchu II wojny światowej uczestnicząc w uroczystej Mszy św. oraz złożeniu kwiatów przy pomniku. (2003 r.)

 

W 25-tą rocznicę pontyfikatu Jana Pawła II zorganizowałam przy pomocy P. Wróbla obchody Dnia Papieskiego włączając    młodzież  i grono pedagogiczne do wspólnego świętowania całego narodu  i  świata. (2003 r.)

 

W   2003  i  2004   roku  w ramach Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan uczestniczyłam w spotkaniach ekumenicznych wszystkich grup wyznaniowych naszego miasta i okolic.

 

 

3.

 

Wspomogę   uczniów

w procesie dojrzewania

w  wierze.

 

W październiku  2003 r. założyłam w szkole wspólnotę Duchowej  Adopcji. 40-stu  młodych  ludzi i kilku nauczycieli włączyło się w Krucjatę Obrony Życia Poczętego.

 

Przez cały okres stażu – we wrześniu każdego roku uczestniczyłam czynnie wraz z młodzieżą naszej szkoły  w  rekolekcjach:  „Na  dobry  początek”  oraz w  rekolekcjach  adwentowych  i wielkopostnych.

 

Wspólnie  z   młodzieżą   wykonywaliśmy  gazetkę religijną, która znajduje się na terenie naszej  szkoły  dbając,  by umieszczane  tam  treści zawsze były aktualne.

 

 

 

 

 

Ponadto

Przez  cały  okres  stażu   dbałam  razem  z  młodzieżą

o powierzoną mi salę lekcyjną, z której korzystają także inni nauczyciele.

 

W 2002 roku przeprowadziłam w kl. IV LZ ankietę: „Stosunek młodzieży do Kościoła i poziom zaangażowania religijnego”. Szczere wypowiedzi uczniów pomogły mi dobrać odpowiednie treści do przeprowadzenia poszczególnych katechez tak, by wspomóc swoich wychowanków w procesie dojrzewania w wierze.

 

W maju 2003 roku zaprosiłam do naszej szkoły Diakona     Wyższego     Seminarium     Duchownego

w  Olsztynie, który przybliżył młodzieży powołanie kapłańskie oraz wzbogacił o nowe treści odpowiadając  na  ich  pytania.

 

Razem   z    młodzieżą   zbieraliśmy   znaczki,   które

wysyłaliśmy  na   misje  przez  pośrednictwo   Ojców

Werbistów.    W    ten    sposób    mogliśmy    przyjść

z pomocą ludziom głodnym.

 

Poprowadziłam także dla młodzieży naszego miasta Szkołę modlitwy – Lectio divina. Wszyscy uczestniczyli z wielkim zaangażowaniem w siedmiu spotkaniach. Na koniec otrzymali przygotowane przeze mnie zaświadczenia ukończenia szkoły modlitwy.

 

 

4.

 

Dokonam pogłębionej autorefleksji nad procesem nauczania religii.

 

W ramach parafialnego zespołu katechetycznego uczestniczyłam w spotkaniach organizowanych przez Ks. Dziekana Romana Wiśniowieckiego   zasięgając   opinii   i    rady  w sprawach  katechizacji młodzieży, a także dzieląc się z innymi katechetami     własnymi    doświadczeniami i przemyśleniami.

 

Poprowadziłam  także  zajęcia  w   obecności   opiekuna stażu    -   Pani  A. Gęstwickiej.   Spotkania  te  i   związane  z   nimi   konsultacje   wiele   wniosły  

 

 

do  mojego   warsztatu   katechetycznego.

 

Podjęłam także współpracę z wydziałem teologii na Uniwersytecie Warmińsko – Mazurskim sprawując opiekę nad przebiegiem praktyki w naszej szkole studentek: Ewy Jurkiewicz (2001r.) i Angeliki Tesser ( 2003 r.)

 

Postanowiłam uczęszczać, za zgodą nauczycieli innych przedmiotów na obserwacje zajęć przez nich prowadzonych, gdyż stwierdziłam, że są to godziny bardzo pożyteczne dla mojego rozwoju zawodowego, ponieważ      umożliwiają     mi     zapoznanie     się

z różnymi metodami dydaktycznymi, jak również  organizacją  pracy  podczas  zajęć. Po obserwacji omawiałam z nauczycielem prowadzącym zajęcia zastosowane przez niego metody pracy oraz osiągnięcia uczniów i ich zaangażowanie. Korzystałam z   doświadczenia nauczycieli religii, jak również      języka      polskiego     historii,      wiedzy

o   społeczeństwie.

 

Dokonałam także autodiagnozy własnej pracy wyciągając wnioski na przyszłość na podstawie przeprowadzonej    w     klasie    II  TH     ankiety.

(2003 r.)  Sporządziłam   wówczas   listę   słabych

i  mocnych  stron  swej  działalności.

 

Wiele   nauczyłam   się   dzięki   stałemu   kontaktowi z Opiekunem stażu, na którego zawsze mogłam liczyć.

 

Ponadto

Brałam czynny udział w przeprowadzaniu egzaminów dojrzałości chrześcijańskiej, to doświadczenie pozwoliło mi dokonać autorefleksji nad procesem nauczania religii. (okres stażu)

 

W 2003 roku przeprowadziłam w kl. IV LO ankietę:    „Stosunek    młodzieży    do    szkoły  i  nauczania katechetycznego”. Wypowiedzi uczniów dały mi wiele do myślenia, wyciągnęłam kilka wniosków np.,

 

 

że powinnam lepiej przygotowywać się do każdej katechezy, by dobrze spełniać swoje posłannictwo.

 

 

5.

 

Udoskonalę warsztat pracy katechetycznej.

 

Przez    cały    okres    stażu    uczestniczyłam

w   licznych   spotkaniach     katechetycznych

w   parafii    Niepokalanego    Poczęcia   NMP

jak   również   w   diecezjalnych   spotkaniach katechetycznych   organizowanych   dwa   razy 

w  roku  w  Olsztynie.

        

Wybrałam podręcznik przedmiotu i opracowałam przedmiotowy     system     oceniania     w       oparciu

o podstawę programową do klasy  I i II szkoły średniej.

 

Podczas zajęć korzystałam z różnorodnych form, metod i technik nauczania zgodnie z poziomem kształcenia i celami zajęć.

 

Wychodząc z założenia, że  aby  być  dla  ludzi

i   dawać  to,  czego  od  nas  oczekują -  trzeba ciągle na nowo napełniać siebie, by mieć czym dzielić innych,   dlatego   raz     w    roku   w     ramach    samokształcenia    i     ubogacenia     nowymi    treściami uczestniczyłam w  sześciodniowych  rekolekcjach.

 

Wspólnie z Opiekunem stażu wybrałam lektury, którymi ubogacałam się przez cały okres stażu. Wybrane pozycje dotyczyły katechezy, psychologii, pedagogiki, dydaktyki. Na bieżąco śledziłam treści miesięcznika „Katecheta”.

 

Chcąc poszerzyć swoje wiadomości i nabyć nowe umiejętności uczestniczyłam w formach doskonalenia zawodowego organizowanych przez Wydział zakonny, Referat powołaniowy, Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Olsztynie, Archidiecezjalne Centrum Doskonalenia Nauczycieli Religii Katolickiej, Parafię  NPNMP  w  Ostródzie.

 

 

 

Ponadto

Pełniąc funkcję referentki powołaniowej uczestniczyłam w ogólnopolskim Kongresie Powołaniowy  odpowiedzialnych za powołania  

w  Licheniu. (2003 r.)

 

 

6.

 

Zapoznam się

z przepisami

dotyczącymi systemu oświaty.

 

 

Przystępując do pisania planu rozwoju zawodowego, zapoznałam się z dokumentami dotyczącymi awansu

zawodowego. Określiłam zadania i wymagania , które zrealizuję    podczas    odbywania    stażu.    Wspólnie 

z   Opiekunem   stażu   zapoznałam  się  z :

Kartą    Nauczyciela    oraz    rozporządzeniami:

- o  awansie   zawodowym     nauczyciela,

- o     ocenianiu,

-o dokumentacji procesu kształcenia, a także  

  przepisami regulującymi nauczanie religii w szkole.

 

 

7.

 

Wspomogę uczniów w rozpoznawaniu problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.

 

 

Na podstawie opracowanego scenariusza raz w roku na lekcji religii w każdej klasie podjęłam tematykę zagrożeń człowieka: alkohol, narkotyki, papierosy, sekty, aborcja, eutanazja, klonowanie, samobójstwo.

 

Ponadto

Przeprowadziłam wśród uczniów ankietę: „Młodzież o  sobie...”,  która   stanowiła  podstawę  do   podjęcia

te...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin