1.Trening zdrowotny- systematyczna aktywność fizyczna. Jest to świadomie kierowane działanie, polegające na celowym wykorzystaniu ściśle określonych co do formy, objętości, intensywności i częstotliwości, ćwiczeń fizycznych dla uzyskania efektów fizycznych i psychicznych przeciwdziałających obniżaniu się, a następnie stabilizujących na optymalnym poziomie możliwości przystosowawcze organizmu, szczególnie do długotrwałego wysiłku fizycznego.
2.Zasady treningu zdrowotnego
#zmienność rodzajów aktywności fizycznej wyboru najważniejszego i najbardziej właściwego dla danej osoby rodzaju aktywności fizycznej
#wyboru w pierwszej kolejności aktywności o charakterze tlenowym, a później mieszanej
#motywacji do wysiłku fizycznego
#ostrożnego i stopniowego zwiększania obciążeń
#adaptacji do obciążeń
#dostosowania obciążeń do poziomu wydolności
#systematyczności i długofalowości
#uzupełniania ćwiczeń wytrzymałościowych ćwiczeniami siłowymi
#samokontroli
#pobudzenia i uspokojenia
#kilkugodzinnej przerwy między posiłkiem a treningiem i półgodzinnej przerwy między treningiem a posiłkiem-+
#częstego kontrolowania tętna
#wiary w skuteczność treningu i pogodnego jego traktowania.
3.Cele treningu zdrowotnego:
a)Kreacja zdrowia uzyskiwana między innymi poprzez:
-poprawę lub zachowanie zadowalającego poziomu wydolności fizycznej
-stabilizację optymalnego poziomu masy ciała
-zachowanie zadowalającej siły mięśniowej
b)Zapobieganie powstawaniu lub rozwojowi chorób cywilizacyjnych w tym głównie choroby niedokrwiennej serca i chorób metabolicznych poprzez:
-poprawę sprawności układu krążenia
-zmniejszenie nasilenia stresu psychicznego
-występowanie u osób trenujących skłonności do higienizacji żywienia, głównie w kierunku ograniczenia nadmiernie konsumowaniu pokarmów, w tym tłuszczu
c)Rehabilitacja i leczenie chorób
4.Przeciwwskazania względne i bezwzględne:
a)Bezwzględne:
· znaczny stopień uszkodzenia serca\ zmiany pozapalne mięśnia sercowego, wady, zaawansowana choroba wieńcowa
· zwężenie zastawek półksiężycowatych aorty
· znaczne powiększenie serca
· zaburzenia rytmu serca i przewodzenia
· nadciśnienie tętnicze krwi
· ostre choroby serca
· niewydolność oddychania
· niewyrównana cukrzyca
· choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy
· ostre choroby zakaźne
b)Względne:
· nieduże powiększenie serca
· niewydolność krążenia dająca sie wyrównać
· migotanie przedsionków
· wszczepiony rozrusznik serca
· wrodzona sinicza wada serca
· zespół Marfena
· choroba naczyń obwodowych
· przewlekłe choroby układu oddechowego
· nadczynność tarczycy
· choroby układu ruchu
· choroby zakaźne o charakterze przewlekłym
· choroby przebiegające z drgawkami lub krótkotrwałymi utratami przytomności
5.Formy aktywności wykorzystywane w treningu zdrowotnym:
· jazda na rowerze
· jogging
· pływanie
· siłownia
· rolki
· kajaki
· narty
· aerobik
· ścieżka zdrowia
6.Tętno treningowe, wyliczanie tętna treningowego:
· mierzymy na tętnicy, zaraz po wysiłku przez 15 sekund i mnożymy wartość x 4
· kryterium oceny obciążenia fizjologicznego wysiłkiem fizycznym
Schemat wyliczenia tętna treningowego:
a)Przed przystąpieniem do treningu zdrowotnego określamy: wiek, płeć, HR spoczynkowe i poziom wydolności VO2 max
b)Obliczamy tętno maksymalne
Dla kobiet na wszystkich poziomach wydolności oraz mężczyzn o niskim poziomie wydolności:
HRmax = 220- wiek
Dla mężczyzn o średnim i wysokim poziomie wydolności:
HRmax = 205 – ½ x wiek
c)Obliczamy tętno rezerwowe:
HRrez = HRmax – HRspoczynkowe
d)Oblliczamy tętno treningowe:
VO2max
HR spoczynkowe
Niska
40% HRrez + HRspoczynkowe
Średnia
60% HRrez + HRspoczynkowe
Wysoka
75%-85% HRrez + HRspoczynkowe
7.Próby wydolnościowe
A)Próba ortostatyczna
-zmierz tętno w ciągu 1 minuty w pozycji leżącej
-bardzo wolno i spokojnie wstań i zmierz ponownie tętno w ciągu 1 minuty
-wynikiem próby jest różnica między ilością uderzeń serca na 1 min mierzona w pozycji leżącej, a ilością uderzeń serca na 1 min mierzona w pozycji stojącej
Różnica w pomiarze tętna
Ocena
6-12
doskonała
13-18
zadowalająca
24 i więcej
niezadowalająca
B)Próba Ruffiera
W ciagu jednej minuty badany wykonuje 30 przysiadów. Przysiady muszą być wykonywane w pełnym wymiarze.
Oznaczamy częstotliwość tętna w trzech momentach: przed próbą, bezpośrednio po próbie i po 1 minutowym wypoczynku (siedząc). Tętno mierzymy przez 15 sekund i wynik mnożymy przez 4. Uzyskane rezultaty podstawiamy do wzoru:
IR = (P + P1 + P2) – 200/ 10
IR- wskaźnik Ruffiera
P- tętno spoczynkowe
P1- tętno po próbie
P2- tętno po 1 minucie wypoczynku
Ocena wyników:
0- b.dobrze
1-5- dobrze
6-10- średnio
pow. 10- słabo
C)Próba Harwardzka
Badany wchodzi na stopień w tempie 30 wejść na minutę w ciągu 5 minut. Po zakończeniu próby wykonuje 3 pomiary tętna w odcinkach 30 sekundowych w następujących odcinkach:
-od 1 do 1.30- wartość a
-od 2 do 2.30- wartość b
-od 3 do 3.30- wartość c
Stopień jest o wysokości 45 cm. Badany podczas pomiaru siedzi.
Otrzymane wartości tętna podstawiamy do wzoru:
ww = czas pracy w sekundach x 100/ 2x (a+b+c)
Ocena:
-zła kondycja- poniżej 55 pkt
-słaba kondycja- 55-64 pkt
-przeciętna kondycja- 65-79 pkt
-dobra kondycja- 80-89 pkt
-b.dobra kondycja- powyżej 90 pkt
8.Stres- to stan wzmożonego napięcie nerwowego, będący reakcją na działanie negatywnych bodźców fizycznych i psychicznych, mogący wywołać ogólną mobilizację sił organizmu lub przy dłuższym trwaniu- doprowadzić do zaburzeń czynnościowych, a nawet chorób.
Stresor- wewnętrzne lub zewnętrzne zdarzenie lub bodziec, który wywołuje stres.
9.Rodzaje stresu
· eustres- to stres pozytywnie mobilizujący do działania
· dystres- jest reakcją organizmu na zagrożenie lub niemożność realizacji ważnych celów i zadań człowieka, pojawia się w momencie zadziałania bodźca, czyli stresora.
10.Przyczyny stresu
-zła organizacja pracy
-utrata pracy
-zajmowanie wysokich i odpowiedzialnych stanowisk
-ograniczone poczucie prywatności
-życie w ciągłym biegu
-nadmiar obowiązków
-presja wywierana przez kogoś
-nieprzewidziane sytuacje/zdarzenia
-problemy zdrowotne, finansowe, seksualne
-konflikty z innymi ludźmi
11.Objawy stresu
-pobudzenie emocjonalne
-wzrost ciśnienia krwi
-przespieszenie akcji serca
-ból głowy
-ból brzucha
-przyspieszenie oddechu
-gęsia skórka
-suchość ust
-nudności
-zimnie kończyny- dłonie, stopy
12.Relaks- stan fizycznego i psychicznego odprężenia. Może być osiągany w procesie relaksacji; niedopuszczenie do sytuacji stresowych.
13.Znaczenie ćwiczeń relaksacyjnych
Ćwiczenia relaksacyjne służą przeciwdziałaniu napięciu i stresowi. W szerszej perspektywie służą wzmacnianiu zdrowia. Można wymienić kilka aspektów uzasadniających stosowanie tego rodzaju ćwiczeń w środowisku szkolnym. Po pierwsze -ćwiczenia relaksacyjna pomocne są w rozładowaniu stresów. Po drugie -ćwiczenia relaksacyjne pomocne są w koncentrowaniu uwagi i lepszym zapamiętywaniu. Po trzecie -ćwiczenia relaksacyjne pozwalają na kontak...
Donia12-awf