PROGRAM ZAJĘĆ KOREKCYJNO.doc

(37 KB) Pobierz
PROGRAM ZAJĘĆ KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNYCH

PROGRAM ZAJĘĆ KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNYCH.

GŁOSKI DŹWIĘCZNE I UTRATA DŹWIĘCZNOŚCI.                                                                     RÓŻNICOWANIE GŁOSEK „b” i „p”.

 

 

Cele zajęć:

 

1.     cel korekcyjny:

§        korekcja percepcji wzrokowej

§        korekcja percepcji słuchowej

§        korekcja orientacji w przestrzeni

§        korygowanie zaburzeń precyzji

§        korygowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej

§        utrwalanie prawidłowej wymowy głosek „b” i „p”

§        usprawnianie palców, dłoni i nadgarstka

§        wyrabianie koncentracji uwagi

§        wyrabianie funkcji prawidłowego łączenia liter w wyrazach

 

2.     cel dydaktyczny:

§        wyrównywanie braków w czytaniu i pisaniu liter b-p, sylab, wyrazów i zdań z tymi literami

 

3.     cel terapeutyczny:

§        zaspokojenie potrzeby akceptacji u dziecka

§        stwarzanie warunków do uzyskania osiągnięć, uznania

§        korygowanie postaw lękowych

§        kształcenie pozytywnego obrazu samego siebie

§        podkreślenie sukcesów i mocnych stron dziecka

 

ETAP WŁAŚCIWY

 

1.     Ćwiczenia usprawniające funkcję słuchową oraz kształcące wyobraźnię przestrzenną.

§        wyodrębnianie zdań w mowie, słów w zdaniach, głosek w słowach.

- tworzenie zdań ze słów podanych przez prowadzącego zajęcia (każdy wyraz rozpoczyna się na „b” lub „p”.

- układanie zdań przez dzieci na podstawie ilości patyczków.

- zabawa w dopowiadanie brakującego słowa w zdaniu.

- dokończenie słów.

§        wyodrębnianie sylab w słowach.

- zabawa w poszukiwanie przedmiotów, których nazwy zaczynają się na „ba”, „pa”.

- zabawa w sklep.

- wygłaszanie słów rozpoczynających się na daną głoskę „ba”, „pa”.

§        podział wyrazów na sylaby i wyodrębnianie głosek w sylabie, odpoznawanie sylab.

- terapeuta wypowiada grupę sylab, dziecko podnosi rękę, gdy usłyszy określoną sylabę.

- ułożyć wyrazy w porządku alfabetycznym wg pierwszych liter, przy czym pisząc je dzielić na sylaby.

§        tworzenie wyrazów z sylab.

- składanki sylabowe.

- książeczki sylabowe.

- kończenie sylab.

§        wybieranie i segregowanie przedmiotów oraz obrazków na podstawie dźwiękowych właściwości ich nazw.

- wyszukiwanie w Sali przedmiotów rozpoczynających się na głoskę „b” i „p”.

- wydzielanie pierwszej głoski z nazwy obrazka.

- segregowanie obrazków na dwa rzędy, biorąc pod uwagę początkową głoskę.

- rysowanie konturów przedmiotów, których nazwy zaczynają się na „b” i „p”. (kto narysuje więcej)

§        różnicowanie dźwięczności.

- dziecko wymawia na zmianę głoskę dźwięczną i odpowiadającą jej bezdźwięczną z zatkanymi uszami.

Dziecko powtarza odczytywane przez terapeutę zestawienia sylab np.: paba, pabo, pebe, bapa, bapo, bepe, bypy.

§        różnicowanie głosek opozycyjnych.

- terapeuta pokazuje na tablicy obrazki przedstawiające dwa desygnaty, a dziecko nazywa je.

- terapeuta nazywa poszczególne obrazki, a dziecko nazywa je.

- różnicowanie głosek b-p w wyrazach podobnie brzmiących.

§        wstawianie brakujących cząstek i liter w wyrazach.

§        analiza zdania na wyrazy, sylaby i litery.

§        wykreślanki, uzupełnianki, przestawianki, zagadki, krzyżówki, rebusy i teksty z lukami.

    

2.     Ćwiczenia doskonalące analizę i syntezę wzrokową oraz orientację przestrzenną.

§        wyszukiwanie takich samych liter i ich segregowanie.

§        wyszukiwanie liter w tle.

§        składanie liter z pociętych części.

§        rozpoznawanie i nazywanie liter drukowanych wielkich i małych oraz pisanych wielkich i małych.

§        lepienie z plasteliny lub układanie liter z drutu.

§        utrwalanie kształtu i położenia liter.

§        wyszukiwanie liter w tekście.

§        wyszukiwanie takich samych sylab i ich segregowanie.

§        krzyżówka sylabowa.

§        wyszukiwanie takich samych wyrazów i ich odpoznawanie w tekście.

§        loteryjka wyrazowa.

§        podobieństwo między wyrazami.

§        gry, domino literowe i wyrazowe z literami i wyrazami na „b” i „p”.

 

3.     Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu.

§        ćwiczenia w czytaniu.

- czytanie sylabami.

- czytanie całościowe wyrazów.

- czytanie zdań zawierających litery „b” i „p”.

- czytanie wyrazów oraz odpoznawanie ich w tekście.

§        ćwiczenia w pisaniu.

- przepisywanie sylab, wyrazów, zdań.

- pisanie z pamięci sylab, wyrazów i zdań.

- pisanie ze słuchu z dokładną analizą wyrazów i zwróceniem uwagi na trudności.

 

4.     Ćwiczenia usprawniające sprawność manualną.

§        lepienie liter z plasteliny.

§        stemplowanie liter.

§        malowanie liter.

§        wycinanie liter.

§        dorysowywanie brakujących elementów do podstawowych kształtów liter „b” i „p”.

§        pisanie liter na tackach z piaskiem.

§        pisanie liter po śladach lub zaznaczonych kropkami konturach.

§        pamięciowe pisanie liter z wzoru, z pamięci, ze słuchu.

§        ćwiczenie szybkości pisania.

 

5.     Ćwiczenia usprawniające motorykę ogólną.

§        zabawy rzutne i zręcznościowe.

- rzucanie woreczków do celu – do napisanych na tablicy liter „b” i „p”.

- rzucanie piłek do siebie i wymawianie przy tym wyrazów rozpoczynających się od głosek „b” lub „p”.

§        biegi i skoki.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin