Schematy ćwiczeń na orientację przestrzenną.doc

(352 KB) Pobierz
SCHEMATY ĆWICZEŃ USPRAWNIAJĄCYCH ORIĘTACJĘ PRZESTRZENNĄ

Marzanna Szkopek

 

Przedmiot: szkolnictwo specjalne

 

Schematy ćwiczeń na orientację przestrzenną

Artykuł opublikowany w specjalistycznym serwisie edukacyjnym http://awans.szkola.net/



 

 

 

 

 

 

 

 

 




 

 

SCHEMATY   ĆWICZEŃ   USPRAWNIAJĄCYCH ORIĘTACJĘ PRZESTRZENNĄ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                           OPRACOWAŁA:

       

                                                                                       
                                                         mgr Marzanna Szkopek

 

 

 

 

I Wyrabianie i utrwalanie orientacji na schemacie własnego ciała.

 

1.Różnicowanie prawej i lewej strony ciała.

 

   Przykładowe ćwiczenia:

-zakładanie na prawą rękę lub nogę opaski (również odwrotnie);

-przyczepianie broszek po lewej lub prawej stronie ciała;

-zakładanie klipsów na lewe lub prawe ucho w zależności, którą stronę chcemy utrwalać;

-malowanie prawej lub lewej strony twarzy.

 

2.Odtwarzanie prostych układów pokazanych przez nauczyciela oraz ćwiczeń pod dyktando.

 

  Przykładowe ćwiczenia:

-podnoszenie tylko prawej ręki;

-podnoszenie tylko lewej ręki;

-stanie na prawej nodze;

-stanie na lewej nodze;

-podskakiwanie na prawej nodze;

-podskakiwanie na lewej nodze;

-tupanie tylko prawą nogą;

-tupanie tylko lewa nogą;

-wymachy nogą lewą;

-wymachy nogą prawą;

-kopanie piłki prawą nogą;

-kopanie  piłki lewą nogą;

-rzucanie piłki, woreczka prawą ręką;

-rzucanie piłki, woreczka lewa ręką;

-toczenie piłki prawą ręką we wskazanym kierunku;

-toczenie piłki lewą ręką we wskazanym kierunku;

-chwytanie przedmiotów tylko prawą ręką;

-chwytanie przedmiotów tylko lewą ręką;

-obracanie głowy w prawo;

-obracanie głowy w lewo;

-wykonanie polecenia :idź na prawo, idź na lewo;

 

3.Różnicowanie pojęć „na, pod, obok, za , przed w schemacie własnego ciała.

 

Przykładowe ćwiczenia:

Wymagamy aby uczeń wykonał polecenia nauczyciela:

-połóż worek z grochem na głowę, na prawe ramię, na lewe ramię;

-schowaj woreczek z grochem pod nogę prawą;

-schowaj woreczek z grochem pod nogę lewą;

-schowaj woreczek z grochem pod prawą pachę;

-schowaj woreczek z grochem pod lewą pachę;

-połóż piłkę obok nogi prawej;

-połóż piłkę obok nogi lewej;

-stań obok kolegi;

-stań obok kolegi po swojej prawej stronie;

-stań obok kolegi po swojej lewej stronie;

-stań obok kolegi po jego prawej stronie ;

-stań obok kolegi po jego lewej stronie;

-połóż piłkę przed sobą;

-połóż piłkę za sobą;

-rzuć piłkę przed siebie;

-rzuć piłkę za siebie;

-stań przed kolegą;

-stań za kolegą;

 

II .Łączenie ruchów z obrazami wzrokowymi.

 

Przykładowe ćwiczenia :

-układanie na stoliku różnych przedmiotów;

-układanie przedmiotów stosownie do polecenia (przekładanie przedmiotów z pudełka do pudełka );

-śledzenie poruszającego się przedmiotu (wodzenie wzrokiem);

-śledzenie linii – przesuwanie palcem po linii (w prawo , w lewo, w górę, w dół) ;

 

 

-odgadywanie dróg w labiryntach;

 

 

 

 

 

III. Ćwiczenia umiejętności prawidłowego różnicowania układów asymetrycznych .
 

- określanie położenia przedmiotu względem siebie np. dziecko stoi na środku klasy i określa po której stronie znajdują się okna , drzwi , gdzie znajduje się szafa . W przypadku braku werbalizacji dziecko wskazuje ręką dany kierunek lub przedmiot .

- układanie figur geometrycznych na kartonie z narysowanymi liniami – uczeń odpowiednio układa daną figurę –  „ do góry , na dole ”

 

 

 

 

- układanki wyżej - niżej : układanie drabiny
polecenie :

a).narysuj szczebel wyżej od szczebla w kolorze zielonym , narysuj szczebel niżej od szczebla czerwonego

 

 

 

 

 

 

b).zajączek wchodzi na górę , misiu ma wejść wyżej niż zajączek
polecenie : zaznacz to miejsce na rysunku przyklejając kartonik z narysowanym misiem
( kartonik do wycięcia ) . 

 

- układanki obrazkowe :
polecenie : wytnij kartoniki i ułóż pociąg

 

polecenie : wytnij kartoniki , ułóż choinkę i kwiat .

- nakładanki o różnych układach przestrzennych
polecenie : poprzyklejaj ilustracje – wazon na środek stołu , krzesło obok stołu , kwiaty w wazonie , talerz na stole , nóż i łyżka po prawej stronie talerza , widelec po lewej stronie .

 

 

-dorysowywanie brakujących elementów .

IV. Kierowanie się w działaniu schematami przestrzennymi .
 

- szlaczki z figur geometrycznych

Przykłady :

 

 

 

 

 

- łączenie kropek lub innych znaków

 

- kolorowanie odpowiednich znaków na dany kolor .

polecenie : pokoloruj według znaków .

 

 

 

 

- wycinanki przestrzenne

polecenie : dopasuj odpowiednie obrazki do danej ilustracji .

   

 

 

obrazki do wycięcia i dopasowania do powyższej ilustracji :

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin