001.doc

(107 KB) Pobierz
RYSZARD ŁUŻNY


  Wychodzšc włanie od takich czy podobnych ogólnych przewiad-
czeń, a równoczenie pragnšc pobudzić do głębszych przemyleń nad
sprawami z tego zakresu, powołany niedawno, bo na poczštku r. 1982,
do życia w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Międzywydziałowy Za-
kład Badań nad Kulturš Bizantyńsko-Słowiańskš, obok innych swoich
przedsięwzięć natury badawczej, naukowo-organizacyjnej i upowszech-
nieniowej, wysunšł projekt spotkania naukowego badaczy interesujš-
cych się danš problematykš kulturowš i podjęcia wspólnej nad niš re-
fleksji teoretycznej. Pomysł takiego sympozjum spotkał się z dosyć ży-
wym odzewem ze strony specjalistów - filologów oraz historyków
z wszystkich nieomal orodków naukowych kraju. W obradach sympoz-
jum, które odbyło się od 12 do 14 X 1983 r. pod hasłem: "Dziedzictwo
słowiańskiego Wschodu chrzecijańskiego a życie kulturalne w Polsce-
wczoraj i dzi", zgłosiło swój udział łšcznie 34 autorów referatów
i komunikatów, reprezentujšcych, poza Katolickim Uniwersytetem Lu-
belskim, uniwersytety bšd Wyższe Szkoły Pedagogiczne w Krakowie,
Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku, Łodzi, Lublinie (UMCS),
jak również placówki naukowe Polskiej Akademii Nauk (Instytut Sztu-
ki, Instytut Słowianoznawstwa, Oddział PAN w Krakowie - Instytut
Języka Polskiego), Akademię Teologii Katolickiej; dołšczyły do nich
poszczególne osoby zatrudnione w innych jeszcze instytucjach nauko-
wych czy kulturalnych.
  W 29 wystšpieniach referatowych a także w dyskusji plenarnej
poruszono bogatš w swoim zróżnicowaniu tematycznym problematykę
badawczš; była ona tym bardziej cenna i pouczajšca, że wyrażała bar-
dzo różne kręgi zainteresowań, dowiadczenia warsztatowe oraz punkty
widzenia uczestników. Ich wspólne wysiłki pozwoliły zrekonstruować
szerokš i pojemnš treciowo panoramę tego, co składa się rzeczywicie
na cały bogaty i głęboko w kulturze naszej tkwišcy zarówno wczoraj,
jak i dzi jeszcze nurt wschodniosłowiański inspirowany chrzecijań-
stwem.
  Przedstawione referaty dały się zgrupować i usystematyzować
w 4 następujšcych kręgach tematycznych, odpowiadajšcych 4 głównym
dziedzinom czy sferom żyeia kulturalnego: 1) Kociół - życie religijne;
2) Język; 3) Literatura; 4) Sztuka. I tak je tu włanie, w księdze zbioro-
wej, stanowišcej pokłosie sympozjum, ogłaszamy. Nie wszyscy jego
uczestnicy przedstawić chcieli czy mogli swoje wystšpienia do druku,

ZAMIAST WSTĘPU

częć z nich zresztš wykorzystała je w inny sposób, ogłaszajšc w tej czy
innej postaci gdzie indziej.
  Słowa szczegcilnej podzięki należš się zwłaszcza tym, którzy podjš-
wszy inicjatywę organizatorów byli jej wierni aż do końca, do stadium
publikacji materiałów w zbiorowej księdze; powiadczyli oni tym samym
swoje autentyczne zainteresowanie tytułowš problematykš oraz zawo-
dowo-rodowiskowš solidarnoć.
  Słowa szczerej wdzięcznoci ze strony organizatorów sympozjum
należš się kierownictwu macierzystej lubelskiej uczelni, która # działa-
jšc także przez swoje wyspecjalizowane agendy - wykazała wiele życzli-
wego zrozumienia, zainteresowania oraz troski wobec pierwszej dużej
imprezy naukowej organizowanej przez nowš w tym rodowisku, startu-
jšcš dopiero placówkę. Bez tej włanie troski, zainteresowania i po-
mocy ani nie odbyłoby się to sympozjum, ani nie miałoby takiego cha-
rakteru, nie mówišc już o obecnej publikacji.

Ryszard ł,użny

Lublin, padziernik 1983 - czerwiec 1985



I. KOCIÓŁ - ŻYCIE RELIGIJNE



KS. BOLESŁAW KUMOR
KATOLICKI UNIWERSYTET LURELSK1



PROJEKT ORGANIZACYJNEGO ZJEDNOCZENIA
  KOCIOŁA ŁACIŃSKIEGO I UNICKIEGO
  W POLSCE W 1789 ROKU




  Rozłam Kocioła na prawosławny Wsehód i katolicki Zachód na
poczštku II tysišc)ecia spowodował podjęcie od XI w. wielu wysiłków
zmierzajšcych do przywrócenia jednoci w chrzecijaństwie. W okresie
reformy gregoriańskiej zaczšł się formować model unu kocielnej,
której podstawš miała być jednoć dogmatyczna w wierze pod przewod-
nictwem papieża. Model ten nie był wo)ny od powikłań politycznych, na
skutek rozpoczęcia wypraw krzyżowych pod koniec XI stulecia. Obciš-
żone zostały też nimi synod unijny grecko-łaciński w Bari (1098) i per-
traktacje unijne między Bizanejum a Rzymem za papieży Paschalisa II
(1099-1118), Hadriana IV (1154-1159) i Aleksandra III (I159-1181).
Opierajšc się na modelu dyskusji nie zrealizowano w tym czasie żadnej
unu kocielnej, chociaż ten włanie model miał należeć do przyszłocil.
  Krucjaty wypracowały nowy model unii koeielnej Kociołów
Wsehodu i Zachodu. Była to idea podboju chrzecijańskiego Wsehodu
przez katolicki Zachód, a następnie narzucenia hierarehii i obrzšdku
łacińskiego prawosławnemu Wsehodowi. Spraw w zakresie różnicy wia-
ry nie dyskutowano. Tę formę unii kocielnej po raz pierwszy zastoso-
wano na Cyprze (1194) i w całej rozcišgłoci w Cesarstwie Łacińskim
w Konstantynopolu po 1204 r.`, a w 1372 r. polecił jš zastosować papież
Grzegorz XI na Rusi Halickiej3. W tym ostatnim wypadku polecenia



  ' W. d e V r i e s, Rom uncl Putriarehate des Osten.s, Freiburg i.B. 19fi3,
s. 27-29; C. H e fe I e, Conciliengesehichte. Nach den Quellen bearbeitet, 2. Aufl.
2 besorgt von A. Kniipfler, Bd. 5, Freiburg i.B.18R6, s. 252-254, 567 n., 676 nn.
  2 D e V r i e s, dz. cyt. , s. 32 nn. ; H. W o I t e r, Das Pupsttum ac#f der H6he
seiner Macht (I198-1216), w: Handbuch der Kirchengeschichte, Hrsg. H. Jedin,
Bd. 3, Freiburg i.B. 196ft, s. 191 nn.
  j B. K u m o r, Grunicc metropolii (halickiej) Iwowskiej w okresie przed-
rozbiorowym, "Prawo Kanoniczne",11 (196R), nr 1-2, s. R.



KS. BOLESŁAW KUMOR

papieskiego nie zrealizowano. Powstałe w ten sposób unie kocielne
upadały wraz z panowaniem łacińskim na Wschodzie.
  W XIl1 stuleciu uformował się model unii koeielnej o charakterze
polityczno-jurydycznym. Warunki zawieranych wówczas unii kociel-
nych dyktowały bowiem prawie wyłšcznie czynniki polityczne. Zamiast
jednoci w wierze akcentowano podporzšdkowanie Kocioła wschod-
niego jurysdykcji papieskiej i korzyci polityczne. Taki charakter
miała unia kocielna z Bułgariš za cara Kalojana (1204-1235), Serbiš
za cara Stefana II (1217-1219)# oraz unia na ziemiach dzisiejszej Polski
z księciem Danielem Halickim w Drohiczynie około 1257 r.5 Powstałe
wówczas Kocioły unickie były nietrwałe i upadły, gdy zmieniły się wa-
runki polityczne.
  Nowoczesny, doktrynalny model unii kocielnej między Kociołem
wschodnim i zachodnim rodził się w XIV stuleciu bardzo powoli,
chociaż i tym razem motywy polityczne odgrywały nadal poważnš
rolę. Bizantyński Wschód szukał pomocy militarnej na katolickim Za-
chodzie przed postępujšcymi wcišż podbojami Turcji i wyrażał chęć
przystšpienia do unii kocielnej, ale żšdał gwarancji liturgicznych
i dyscyplinarno-prawnych a także wolnej dyskusji nad różnicami dogma-
tycznymi na unijnym soborze powszechnym. Takie postulaty wysunšł
jako jeden z pierwszych mnich Barlaam, nieoficjalny przedstawiciel
cesarza bizantyjskiego Andronika III (1329-1341), a następnie sam
cesarz Jan VIII Paleolog i patriarcha ekumeniczny Filoteos (1367).
Katolicki Zachód powoli zrozumiał, że do nawišzania kontaktów
z prawosławnym Wschodem potrzebna jest znajomoć języków wschod-
nich, zwłaszcza greckiego, a także rodowiska etnicznego Wschodu.
Wyrazem takiej postawy Zachodu były postulaty P. Dubois zawarte
w dziele De recuperatione Terrae Sanctae, napisanym w 1307 r.#
W okresie wielkiej schizmy papieskiej Zachód przekonał się o koniecz-
noci zwołania soboru unijnego, na którym miano przedyskutować
sporne zagadnienia dogmatyczne, co postulowali w każdym wypadku
Grecy. O zmianie klimatu między obydwoma Kociołami na przełomie

  4 G. B e c k, Die byzantinische Kirche im Zeitalter des Kreuzziige, w: Hand-
buch der Kirchengeschichte, Hrsg. H. Jedin, Bd. 3, s.151 n.,191.
  5 W. A b r a h a m, Powstanie organizacji Kociola laciriskiego na Rusi, t. 1,
Lwów 1904, s. 117-143.
  # J. H a j j a r, Zwischen Rom und Byzanz. Die Unierten Chriten des Nahen
Ostens, Mainz 1972, s.141 n.

PROJEKT ZJEDNOCZENIA KOCIOł.A ŁACIŃSKIEGO I UNICKIEGO 13

XIV i XV w. wiadczy fakt, że na zaproszenie cesarza Zygmunta Luk-
semburczyka przedstawiciele Kocioła bizantyńskiego wzięli udział
w soborze w Konstancji w charakterze obserwatorów i wyrazili goto-
woć przystšpienia do unu z Kociołem katolickim#.
  W takich okolicznociach doszło w 1439 r. do zawarcia unii kociel-
nej na soborze powszechnym we Florencji między bizantyjskim Wscho-
dem i katolickim Zachodem. Episkopaty Wschodu i Zachodu, korzysta-
jšc z równych praw i przywilejów na tymże soborze, przedyskutowały
sporne problemy dogmatyczne, liturgiczne, dyscyplinarne i prawno-zwy-
czajowe. Po uzgodnieniu tych problemów i w pełni dobrowolnym
akcesie do unii kocielnej, papież Eugeniusz IV bullš Laetentur coeli
et exultet terra z 6 VIII 1439 r. proklamował uroczycie tę unię z Kocio-
łem bizantyńskim#. Objęła ona zasięgiem m.in. Kociół prawosławny na
Rusi polskiej i litewskiej, ale na poczštku XVI stulecia wiadomoć unii
zanikła.
  Wypracowane przez unijny sobór florencki dogmatyczne warunki
jednoci z Kociołem bizantyńskim stały się podstawš do następnych
unii kocielnych. Unie te, zawierane w XVI-XVIl1 w. , miały charakter
partykularny, a w Europie zaistniały wyłšcznie w granicach politycznych
Polski i Węgier, gdzie były popierane przez władze państwowe.
Charakter taki miała całkowicie dobrowolna unia brzeska, zawarta
w 1596 r. w Brzeciu nad Bugiem między Kociołem prawosławnym
w Polsce i na Litwie a Kociołem katolickim. Jeszcze przed jej uroczy-
stym przyjęciem przez episkopat ruski papież Klemens VIII potwierdził
jš 23 XII 1595 r. bullš Magnus Dominus et laudabilis nimisy. Po przystš-
pieni...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin