SJKDIBJS
t PORADNIK OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZY
Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej - Biblioteka Główna 3O4-O6
002-030406-00-0
Aleksandra Maciarz
Żyj tak, abyś innym mógł dać nadzieję.
(z Pisma Świętego)
Istotne jest to, czy ty kochasz bliźnich, a nie to, czy oni ciebie.
(Mikołaj Gogol)
(DHKDMS
PORADNIK OPIEKUNCZO-WYCHOWAWCZY
WYDAWNICTWO „YERBUM" Zielona Góra 1996
Prawdziwa doskonałość człowieka nie polega na tym, co człowiek ten ma, lecz na tym, czym on jest.
(Oskar Wilde)
OPRACOWANIE REDAKCYJNE Mieczysław Ostrowski
Od wydawcy
REDAKCJA TECHNICZNA Irena Bulczyńska
KOREKTA Radosław Sztyber
R
m
> Copyrigt by Wydawnictwo „Yerbum" Mieczysław Ostrowski Zielona Góra 1996
Printed in Poland ISBN 83-901114-4-6
PRZY WYDANIU KSIĄŻKI POMOCY FINANSOWEJ UDZIELILI:
Urząd Miejski w Zielonej Górze
Przedsiębiorstwo Przemysłu Chłodniczego „Nordis" w Zielonej Górze
Towarzystwo Finansowo-Leasingowe Sp. z o.o. w Zielonej Górze
Przedsiębiorstwo Państwowe „Polmozbyt" w Zielonej Górze
Niniejsza publikacja - po książce pt. Dziecko niepełnosprawne. Podręczny słownik terminów (pierwsze wydanie w 1993 roku, drugie - w 1995 roku) - jest drugą pracą Autorki ogłaszaną drukiem przez Wydawnictwo „Yerbum".
Pani prof. dr hab. Aleksandra Maciarz pracuje w Wyższej Szkole Pedagogicznej im. Tadeusza Kotarbińskiego w Zielonej Górze. Kieruje Zakładem Pedagogiki Opiekuńczej i Specjalnej w Instytucie Pedagogiki i Psychologii. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się głównie na zagadnieniach pedagogiki specjalnej, w tym szczególnie leczniczej. Opublikowała z tego zakresu kilka książek i kilkadziesiąt artykułów.
Tematyka książki, jej charakter, sposób zaprezentowania materiału, skala zjawiska, jakim jest częstotliwość występowania u dzieci długotrwałych chorób, a także brak na rynku czytelniczym opracowań dotyczących przedstawianej problematyki - te wszystkie czynniki składają się na przeświadczenie, że niniejsza publikacja wywoła zainteresowanie odbiorcy i okaże się potrzebnym i użytecznym przedsięwzięciem wydawniczym.
O tym, czy przeświadczenie to urzeczywistni się - zadecydują czytelnicy.
Mieczysław Ostrowski
Zielona Góra, 16 kwietnia 1996 roku
Wydawnictwo „Verbum" Mieczysław Ostrowski al. Wojska Polskiego 36/9, 65-077 Zielona Góra, tel(0-68) 26-20-81
Wyd. I. Ark. wyd. 3,1. Ark. druk. 5,25. Format A-5. Papier offset, kl. III.
Skład: Heroldia P. R. w Zielonej Górze, tel. (0-68) 27-13-72 Druk: PUH „Lubimex" Sp. z o.o. w Zielonej Górze, tel. (0-68) 26-10-68, w. 225
Wstęp
Mimo postępu w medycynie ludzie nadal zapadają na rozmaite choroby. Niejednokrotnie mają one długotrwały charakter, a niekiedy są nieuleczalne. Choroby te - towarzysząc człowiekowi przez wiele lat - wywołują różne następstwa w jego życiu osobistym, społecznym i zawodowym. Jeśli dotykają dzieci, nie pozostaje to bez wpływu na ich rozwój, kształtowanie się osobowości i karierę szkolną.
Nie tylko sama choroba może być czynnikiem zagrażającym prawidłowemu rozwojowi dziecka, ale także to wszystko, co się z nią łączy: przede wszystkim różnorodne sytuacje związane z procesem leczenia, stosunek do dziecka osób z jego otoczenia oraz postępowanie opiekuńczo-wychowawcze. Nawet najlepiej zorganizowany proces leczenia nie uchroni dziecka przed ujemnymi skutkami choroby, jeśli w centrum naszej uwagi znajdzie się tylko jego chory organizm, a na marginesie jego problemy psycho-
-emocjonalne.
Książka ta ma służyć rodzicom i nauczycielom we właściwym wychowaniu i pełnieniu opieki nad dziećmi dotkniętymi długotrwałą chorobą. Jest adresowana także do studentów kierunków pedagogicznych. Ma charakter problemowo-metodyczny.
Część ogólna - o charakterze teoretycznym - zawiera omówienie wspólnych problemów psychowychowawczych dzieci długotrwale chorych. Część szczegółowa - o charakterze praktycznym
- składa się z ośmiu rozdziałów poświęconych dzieciom chorym na niektóre rodzaje chorób. Mogą one powodować wiele ujemnych skutków w rozwoju, przystosowaniu społecznym i w nauce
8
tych dzieci. Zapewnienie im właściwej opieki i postępowania wychowawczego może te skutki złagodzić lub nawet całkowicie usunąć.
1. Istota i różne oblicza choroby
Choroba jest zjawiskiem występującym w organizmach żywych. Termin „choroba" stosowany bywa zarówno wobec organizmów ludzkich, zwierzęcych, jak i w odniesieniu do roślin. Źródła encyklopedyczne definiują chorobę jako reakcję dynamiczną ustroju na działanie czynników chorobotwórczych, która wyraża się zaburzeniami we współdziałaniu narządów i tkanek. W potocznym rozumieniu przez chorobę rozumie się zaburzenie czynności organizmu.
Swoistą cechą długotrwałej choroby jest długi okres jej istnienia. Dziecko dotknięte tą chorobą wymaga przez kilka miesięcy, a nawet lat, opieki medycznej i odpowiedniego postępowania wychowawczego. Wśród długotrwałych chorób są także takie, które w różnym nasileniu trwają przez całe życie (np. cukrzyca, padaczka). Przy aktualnym stanie farmakoterapii możemy jedynie łagodzić ich objawy.
Choroba, atakując organizm dziecka, może powodować ujemne konsekwencje we wszystkich sferach jego rozwoju, zwłaszcza gdy ma długotrwały charakter. Może także niekorzystnie wpływać na jego sytuację społeczną. Nie jest więc ona tylko zjawiskiem biologicznym. Ma także swoje oblicze psychiczne i społeczne.
Ujemne skutki psychiczne choroby mogą być spowodowane różnymi jej właściwościami. Niekiedy sama przyczyna choroby może być źródłem zmian w stanie psychicznym dziecka. Zmiany te mają najczęściej charakter trwały. Wymienić tu można mózgowe porażenie dziecięce i padaczkę, u podłoża których leżą zaburzenia funkcji mózgu. Dzieci dotknięte tymi zaburzeniami częś-
13
12
Istota i różne oblicza choroby
Część ogólna
\
ciej niż dzieci zdrowe mają obniżoną sprawność procesów percep-cyjnych, intelektualnych oraz zaburzoną równowagę procesów nerwowych i emocji.
l Także w przebiegu różnych chorób dochodzi do przejściowych lub~ względnie trwałych zmian w stanie psychicznym dziecka. Zmiany te mogą uwidaczniać się w postaci zaburzenia świadomości, obniżenia sprawności psychicznej, pogorszenia samopoczucia, chwiejności emocjonalnej itp. Długo trwająca choroba może naruszyć u dziecka obraz własnej osoby, spowodować niestabilność jego samooceny i utrudniać kształtowanie się własnego ,ja'!i)
^Ujemny wpływ na stan psychiczny dziecka mogą mieć stosowane w leczeniu środki i zabiegi medyczne. Niektóre z nich, np. leki psychotropowe i narkotyczne, obniżają sprawność intelektualną, zaburzają procesy percepcyjne, zmieniają nastrój. Stosowane zabiegi często powodują ból i inne nieprzyjemne doznania. Powtarzane wielokrotnie wyzwalają u dziecka lękj
«*•*
'^Ujemny wpływ choroby na psychikę dziecka utożsamiany jest ze stresem2. Wiadomo, że silny stres powoduje istotne zmiany w psychicznym funkcjonowaniu człowieka. Mogą one wyrażać się pogorszeniem jego zdolności adaptacyjnych i zaburzeniem samo-regulacji. Negatywne skutki długo przeżywanego przez dziecko stresu najmocniej przejawiają się w sferze emocjonalnej i woli-cjonalno-dążeniowej. Dziecko w wyniku długo trwającej choroby może stać się osobą mało odporną i chwiejną emocjonalnie, ze skłonnością do znacznego poczucia zagrożenia, a także przyhamowaną i mało wytrwałą.
Choroba naraża też dziecko na wieJLę sytuacji frustracyjnych i powoduje deprywację jego potrzeb3. ]W trakcie różnych chorób
'J. Reykowski, Osobowość a trwaly stres, [w:] Problemy psychologiczne w rehabilitacji inwalidów, red. H. Larkowa, Warszawa 1971.
2 Ibidem, E. Wielgosz, Dzieci przewlekle chore, [w:] Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, red. J. Obuchowska, Warszawa 1991, WSiP.
3 Z. S k o r n y, Rewalidacja dzieci chorych i niepełnosprawnych fizycznie a uczestnictwo w działaniu, „Szkoła Specjalna", 1986, nr 1.
niezaspokojone są potrzeby ruchowe dziecka (nie może ono chodzić, biegać, wykonywać różnych czynności, bawić się, niekiedy jest całkowicie unieruchomione w gipsie lub na wyciągu), potrzeby emocjonalne (nie może dostatecznie często kontaktować się z osobami bliskimi, przebywać w swoich ulubionych miejscach, doświadczać przyjemnych przeżyć, obcować z ulubionymi zwierzętami, korzystać z ulubionych przedmiotów), potrzeby intelektualne (nie może korzystać z różnych środków audiowizualnych, czytelni, bibliotek, instytucji kultury, uczestniczyć w różnych konkursach i olimpiadach oraz turystycznych formach poznawania środowiska), wreszcie także potrzeby społeczne (nie może uczestniczyć w życiu grupy, samodzielnie decydować, pokonywać trudności, podejmować działania, samemu obsługiwać się, załatwiać swoje sprawy). Stopień nasilenia deprywacji wymienionych potrzeb u dziecka związany jest ze stopniem nasilenia jego choroby i z ograniczeniami, jakie narzuca mu się w toku leczenia!]
Dziecko dotknięte długotrwałą chorobą może doświadczać również frustracji w kontakcie z otoczeniem społecznym. Dzieje się tak, gdy nie jest ono akceptowane i spotyka się z przejawami niechęci ze strony równieśników i osób dorosłych, z wykluczeniem go z różnych zajęć, z ujemną oceną, dezaprobatą czy wręcz z odrzuceniem.
[Tak więc, nie tylko sama choroba w znaczeniu biologicznym może wpływać niekorzystnie na psychikę dziecka, ale także wiele czynników związanych z procesem leczenia i z sytuacjami społecznymi, w jakich ono uczestniczy. Choroba ma zatem także swoje oblicze społecznej gdyż może powodować niekorzystne zmiany w stosunku innych osób do dziecka chorego, ograniczać jego kontakty społeczne i pozbawiać je możliwości wykonywania wielu codziennych czynności...
AGARR