Program wspierający.doc

(190 KB) Pobierz
PROGRAM

PROGRAM

WSPIERAJĄCY ROZWÓJ DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO INTELEKTUALNIE W STOPNIU UMIARKOWANYM LUB ZNACZNYM

Z ZASTOSOWANIEM EDUKACYJNYCH PROGRAMÓW KOMPUTEROWYCH

                              (Opracowany przez mgr Beatę Korbę i Agatę Kaszubę, nauczycieli SOSW Nr 1 w Przemyślu)

 

  Program powstał w oparciu o „Podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym w szkołach podstawowych, gimnazjach o oddziałach przysposabiających do pracy w zasadniczych szkołach zawodowych”.

Program przeznaczony jest do realizacji na wszystkich etapach kształcenia dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Jest swego rodzaju dopełnieniem i wsparciem metody ośrodków pracy.

Może być realizowany;

- w klasach młodszych w ramach kształcenia zintegrowanego,

- w klasach starszych w ramach plastyki, techniki, funkcjonowania w środowisku.

- na zajęciach z rewalidacji indywidualnej

 

IDEA PROGRAMU

 

Komputer jest wspaniałym, choć jeszcze niedocenionym narzędziem rewalidacji. Ogromną wartością jest zastosowanie programów multimedialnych wymuszających działanie wszystkich analizatorów i przemycających do umysłu dziecka treści rozwijające dziecko poznawczo. Zabawa z komputerem to również jego obsługa.

Działania korekcyjne, zmierzające do naprawy zaburzonej funkcji, organicznej lub psychicznej, wsparte komputerowo mogą przynieść zupełnie nową jakość.

  Działania usprawniające to kolejny zakres zastosowań komputera w procesie rewalidacyjnym, Już sama obsługa systemu, wymagająca posługiwania się klawiaturą lub myszą, usprawnia rękę, ćwiczy koordynację wzrokowo – ruchową, rozwija umiejętność koncentracji uwagi, spostrzegawczość, a także inne funkcje percepcyjne

  Inną zaletą tej metody jest poczucie ważności, jakie daje dziecku praca przy komputerze. To wzmacnia poczucie pewności siebie. Wprowadzenie komputera do pracy z dzieckiem przełamuje wiele barier. Dzieci dłużej skupiają się na zadaniu, chętnie przystępują do rozwiązywania ćwiczeń, koncentrują swoją uwagę, aktywniej  uczestniczą w zajęciach, wzrasta ich zaangażowanie i rozbudzona zastaje pozytywna motywacja.

 

 

CELE:

 

1. Kształtowanie percepcji wzrokowej i orientacji przestrzennej poprzez:

- rozpoznawanie treści obrazków

- układanie całości z części

- dobieranie części do całości

- wyróżnianie figury z tła

- wyszukiwanie różnic i podobieństw między obrazkami

- układanie obrazków po lewej i prawej stronie

- układanie historyjek obrazkowych

- dobieranie par jednakowych obrazków

- dobieranie jednakowych form geometrycznych

- układanie kompozycji z oddzielnych figur geometrycznych

- odnajdywanie podanych liter w wyrazach

- rozpoznawanie dużych i małych liter

- segregowanie liter

- podpisywanie

- ćwiczenie w posługiwaniu się określeniami orientacji przestrzennej

- ćwiczenia rozwijające orientację w schemacie swojego ciała

 

2. Kształtowanie percepcji słuchowej, koordynacji słuchowo – ruchowej i słuchowo - wzrokowej poprzez:

- ćwiczenia wrażliwości słuchowej

- ćwiczenia słuchu fonematycznego

- ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej

- rozpoznawanie różnych dźwięków (odgłosy przyrody, głosy zwierząt, dźwięki instrumentów, odgłosy z ulicy itp.)

- samodzielne tworzenie prostych melodii

- odtwarzanie usłyszanych melodii

- wyszukiwanie par jednakowych dźwięków

- układanie rymów

- wyszukiwanie obrazków na daną głoskę

- rozpoznawanie obrazka na podstawie pierwszej głoski

- rozpoznawanie głoski i ustalanie miejsca jej położenia w wyrazie

- rozpoznawanie ile dana głoska występuje w wyrazie

 

3.Kształtowanie koordynacji wzrokowo – ruchowej i sprawności manualnej poprzez:

- posługiwanie się myszką i klawiaturą komputerową

- poruszanie po ekranie komputera za pomocą strzałek

- wykonywanie takich samych ćwiczeń

 

4. Kształtowanie procesów poznawczych: koncentracji uwagi, pamięci, myślenia

- rozwiązywanie zagadek obrazkowych i rebusów, krzyżówek

- układanie puzzli

- zabawy typu memo i domino

- poznawanie i dobór kolorów

- poznawanie treści bajek, wierszy, piosenek

 

5. Kształtowanie umiejętności intelektualnych poprzez:

a) elementarne umiejętności matematyczne i przyrodnicze

- poznawanie cyfr i figur geometrycznych

- przyporządkowanie liczb do odpowiednich zbiorów

- liczenie na konkretach

- łączenie punktów wg kolejności liczb

- ćwiczenia w posługiwaniu się zegarkiem

- ćwiczenia w posługiwaniu się pieniędzmi (liczenie pieniędzy, robienie zakupów)

- ćwiczenia w ważeniu przedmiotów

- poznawanie różnych ekosystemów (las, łąka, ogród, staw, rzeka, morze)

- poznawanie zwierząt, roślin

- poznawanie charakterystycznych cech pór roku

- dobieranie ubrań do pogody

- poznawanie struktury rodziny

- poznawanie zawodów

- poznawanie otoczenia człowieka (wieś, miasto, dom, w którym mieszkam)

- poznawanie miejsc użyteczności publicznej

- zdobywanie elementarnej wiedzy ekologicznej

- wdrażanie do bezpiecznych zachowań

- poznawanie symboli narodowych

 

b) pisanie i czytanie

- poznawanie liter

- dobieranie par jednakowych liter

- dobieranie liter wielkich do małych

- układanie domina obrazkowo - literowego

- segregowanie liter

- podpisywanie obrazków

- układanie wyrazów z liter i sylab

- czytanie wyrazów

- dobieranie podpisów do obrazka

- uzupełnianie wyrazów

- czytanie liter, sylab, wyrazów

 

6. Oddziaływanie psychoterapeutyczne:

-uspokajanie i aktywizowanie dziecka do nauki

-pozytywne wzmacnianie aktywności dziecka

 

7. Urozmaicenie procesu poznawczego

 

ZADANIA:

 

1.    Tworzenie sytuacji edukacyjnych do rozwijania umiejętności komunikacyjnych uczniów,  w tym także umiejętności czytania i pisania, jak również elementarnych umiejętności matematycznych

 

2.    Tworzenie sytuacji wychowawczych umożliwiających przygotowanie do pełnienia ról społecznych

 

3.    Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych

 

4.    Tworzenie sytuacji sprzyjających poznawaniu instytucji i obiektów publicznych

 

5.    Umożliwianie uczniowi udziału w różnych sytuacjach społecznych i kulturalnych w roli odbiorcy i twórcy kultury, uczenie przy tym wyrażania swoich przeżyć i emocji

 

6.    Rozbudzanie świadomości narodowej i uczuć patriotycznych

 

7.    Umożliwianie poznawania środowiska przyrodniczego, budzenie zainteresowania i szacunku do otaczającej przyrody, wychowanie do życia w harmonii z przyrodą.

 

8.    Wspieranie rozwoju sprawności psychofizycznej uczniów.

 

9.    Tworzenie warunków do zdobywania umiejętności technicznych.

 

 

 

 

 

 

 

 

WSKAZÓWKI METODYCZNE

 

Formy pracy:

- indywidualna

- grupowa

- zbiorowa

 

Metody pracy:

- słowno – pokazowa

- słowna

- praktycznego działania

 

Środki realizacji:

Komputer PC, system operacyjny: Windows 98/XP/Vista, karta graficzna 3D, karta dźwiękowa, edukacyjne programy komputerowe (wykaz programów w aneksie)

 

Zasady pracy:

-         indywidualizacji

-         stopniowania trudności

-         wiązania teorii z praktyką

-         wzmocnień pozytywnych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TREŚCI PROGRAMOWE:

 

Lp.

Temat ośrodka tygodniowego

Sposób realizacji: nazwa programu komputerowego

Wykonywane czynności

1.

Moja szkoła

„PzKW - Do szkoły”

 

 

„PzKW - Sala gimnastyczna”

 

 

 

„PzKW - Idę do szkoły”

-odnajduję jednakowe obrazki

-wyszukiwanie przedmiotów zaczynających się na właściwą literę

-dodawanie na dużym kalkulatorze

-szukam par jednakowych obrazków

-wykonuję takie samo ćwiczenie

-poznaję litery

-układam obrazek z części

-podpisuje obrazki

2.

Droga do szkoły

„Komputerowa gratka – Zaginione myszki”

 

„Moja droga do szkoły”

 

„Klik uczy zasad ruchu drogowego”

„Karta rowerowa”

-poznaję zasady bezpieczeństwa na ulicy

 

 

-poznaję zasady bezpieczeństwa na drodze

 

-wskazuję odpowiednie światło na sygnalizacji

-utrwalam, która strona jest prawa, a która lewa

-poznaję znaki drogowe

3.

Jesień w parku

„PzKW - W ogrodzie”

 

„Klik uczy liczyć w zielonej szkole”

-porządkuję ogród wybierając odpowiednie narzędzia

 

-szukam dwóch takich samych liści – memo obrazkowe

-szukam baloników z taką samą cyfrą

-„wycieczka rowerowa po parku” – poruszam się w różnych kierunkach za pomocą strzałek, poznaję drzewa i krzewy rosnące w parku

-uczę się liczyć na konkretach i układam puzzle

4.

Jesienne owoce

„Komputerowa gratka – Jak wkurzyć smoka”

 

„Komputerowa gratka – Tęczowy festyn”

 

„Komputerowa gratka- Zaginione myszki”

 

„Klik uczy liczyć w zielonej szkole”

-robię domowe przetwory

 

 

-łapię odpowiednie owoce do koszyka

-koloruję owoce – uczę się dobierać kolory

 

-uczę się ważyć owoce na wadze elektronicznej

 

 

-liczę jabłka na jabłoni (dodaję i odejmuję)

5.

Jesienne warzywa

„Multimedialny świat Jana Brzechwy”

 

 

„Klik uczy czytać”

 

„PzKW - Na zakupy”

 

„Klik uczy liczyć w zielonej szkole”

-słucham wiersza „Na straganie”

-układam puzzle

-koloruję obrazki

 

-układam obrazki z części, podpisuję obrazki

-uczę się segregować warzywa na straganie

-uczę się liczyć na konkretach (przeciągam cyferki za pomocą myszki)

 

-ćwiczę poruszanie się po ekranie za pomocą strzałek

(góra, dół, prawa,lewa)

6.

Jesień w lesie

„PzKW - W lesie”

 

 

„Multimedialny świat

Jana Brzechwy”

„Klik uczy liczyć w zielonej szkole”

 

 

 

 

 

„PzKW - Sala gimnastyczna”

-tropię zwierzęta po ich śladach

-dobieram etykiety do obrazków

-szukam zwierząt z zastosowaniem stosunków przestrzennych

-słucham wiersza „Grzyby”

 

-układam puzzle

-koloruję obrazki

-poznaję i zbieram jadalne grzyby do koszyków

-liczę grzyby

-odkrywam pary jednakowych obrazków (poznaję mieszkańców lasu)

-liczę na konkretach i układam puzzle

-poznaję budowę drzewa

7.

Zwierzęta domowe

„PzKW - W zagrodzie”

 

„Mapeciątka: Wesoła lokomotywa”

„Ucz się z rodzicami –poznajesz ten dźwięk?”

-poznaję zwierzęce maluchy

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin