podstawa_programowa.pdf

(163 KB) Pobierz
Microsoft Word - podstawa programowa I.doc
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
z dnia 13 stycznia 2005 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania
przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 2 lit. a i b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie
oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781
oraz z 2005 r. Nr 17, poz. 141) zarządza się, co następuje:
§ 1.
W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie
podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszcze-
gólnych typach szkół (Dz. U. Nr 51, poz. 458 oraz z 2003 r. Nr 210, poz. 2041) wprowadza
się następujące zmiany:
1) w § 1 w pkt 2:
a) lit. b otrzymuje brzmienie:
"b) uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w
szkołach podstawowych i gimnazjach, stanowiącą załącznik nr 3 do rozporządze-
nia,",
b) w lit. f kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. g w brzmieniu:
"g) szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z upośledzeniem
umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełno-
sprawnościami sprzężonymi, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. h) ustawy, o
której mowa w lit. c), stanowiącą załącznik nr 8 do rozporządzenia.";
2) załącznik nr 3 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do
niniejszego rozporządzenia;
3) załącznik nr 7 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do
niniejszego rozporządzenia;
4) dodaje się załącznik nr 8 do rozporządzenia w brzmieniu określonym w załączniku nr 3
do niniejszego rozporządzenia.
§ 2.
Przepisy niniejszego rozporządzenia stosuje się począwszy od roku szkolnego 2004/2005.
§ 3.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Edukacji Narodowej i Sportu: M. Sawicki
*ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO DLA UCZNIÓW Z
UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM LUB ZNACZ-
NYM W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH I GIMNAZJACH
Wskazania ogólne
1.Edukacja uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym
polega na integralnej realizacji funkcji dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły, z
uwzględnieniem specyficznych form i metod pracy oraz zasad nauczania, opisanych przez
współczesne nauki społeczno-pedagogiczne.
2.Specyfika kształcenia uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub
znacznym polega na nauczaniu i wychowaniu całościowym, zintegrowanym, opartym na
wielozmysłowym poznawaniu otaczającego świata - w całym procesie edukacji. W stosun-
ku do uczniów, zwłaszcza uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym,
przez cały okres kształcenia w szkole podstawowej, a następnie w gimnazjum, działania
edukacyjne są ukierunkowane na zaspokajanie specyficznych potrzeb edukacyjnych tych
uczniów, odpowiednio do ich możliwości psychofizycznych. Przy ustalaniu kierunków pracy
z uczniem należy uwzględniać indywidualne tempo rozwoju ucznia. Z tego względu pod-
stawa programowa nie wyróżnia odrębnych celów, zadań ani treści nauczania dla kolej-
nych etapów edukacyjnych w szkole podstawowej i gimnazjum.
Edukacja uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym
opiera się na indywidualnych programach edukacyjnych, opracowanych przez nauczy-
cieli i specjalistów pracujących z uczniami na podstawie odrębnych przepisów.
3.Nauczyciele prowadzą zajęcia edukacyjne zgodnie z indywidualnym programem eduka-
cyjnym, zachowując korelację treści nauczania i wychowania. Czas zajęć i przerw należy
dostosować do możliwości i potrzeb uczniów. O doborze uczniów do oddziałów decydują
głównie ich potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne, w mniejszym stopniu wiek
i lata nauki.
4.Na każdym etapie edukacyjnym w szkole podstawowej i gimnazjum wyodrębnia się:
1) zajęcia edukacyjne:
a) funkcjonowanie w środowisku,
b) muzyka z rytmiką,
c) plastyka,
d) technika,
e) wychowanie fizyczne,
f) etyka 1) ,
2) zajęcia rewalidacyjne.
5. Nawet niewielkie postępy ucznia powinny być wzmacniane pozytywnie, natomiast brak
postępów nie podlega wartościowaniu negatywnemu.
6. Wskazane jest nawiązanie współpracy z rodziną ucznia, włączanie jej w działalność re-
walidacyjną prowadzoną na terenie szkoły, a także w miarę możliwości kontynuacja
przez rodziców niektórych elementów tej działalności w domu ucznia. Konieczna jest też
taka organizacja działalności rewalidacyjnej szkoły, która przygotuje środowisko lokalne
do przyjęcia i zaakceptowania ucznia i udzielania mu pomocy.
7. Pożądany jest udział rodziców (prawnych opiekunów) w konsultacjach dotyczących po-
stępów i trudności ucznia, wspieranie przez szkołę ich wysiłków w pracy z uczniem
(zgodnie ze specyfiką rodziny, wyznawanymi przez nią wartościami i kultywowaną trady-
cją).
Cele edukacyjne
Celem edukacji uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacz-
nym jest rozwijanie autonomii ucznia niepełnosprawnego, wdrażanie go do funkcjonowania
społecznego, rozumienia i uznawania norm społecznych, a w szczególności wyposażenie go
- stosownie do jego możliwości - w takie umiejętności i wiadomości, które pozwolą mu na
postrzeganie siebie jako niezależnej osoby, oraz aby:
1) mógł porozumiewać się z otoczeniem w najpełniejszy sposób, werbalnie lub pozawer-
balnie,
2) zdobył maksymalną samodzielność w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb
życiowych,
3) był zaradny w życiu codziennym, adekwatnie do indywidualnego poziomu sprawności i
umiejętności, oraz miał poczucie decydowania o sobie,
4) mógł uczestniczyć w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami
danej zbiorowości, znając i przestrzegając ogólnie przyjętych norm współżycia, zachowu-
jąc prawo do swojej inności.
Zadania szkoły
1. Tworzenie warunków niezbędnych do zapewnienia uczniowi komfortu psychicznego,
poczucia bezpieczeństwa i akceptacji, nawiązania pozytywnego kontaktu emocjonalnego
nauczyciela z uczniem.
2. Dokonywanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i na jej pod-
stawie opracowywanie i modyfikowanie indywidualnego programu edukacyjnego.
3. Rozwijanie u ucznia motywacji do porozumiewania się z drugą osobą (rówieśnikiem,
dorosłym), komunikowania potrzeb i stanów emocjonalnych.
4. Tworzenie sytuacji edukacyjnych i wykorzystywanie sytuacji życiowych do rozwijania
umiejętności komunikacyjnych uczniów, w tym także umiejętności czytania i pisania, jak
również elementarnych umiejętności matematycznych.
5. Wdrażanie do samodzielnego wykonywania czynności związanych z samoobsługą, bu-
dzenie chęci pomocy innym.
6. Tworzenie sytuacji wychowawczych umożliwiających doświadczanie relacji społecz-
nych, przygotowanie do pełnienia ról społecznych, wzmacnianie pozytywnych przeżyć
związanych z pełnionymi rolami.
7. Uczenie zasad współżycia społecznego (w szczególności pomoc sąsiedzka i inne za-
chowania prospołeczne, poszanowanie godności osobistej drugiego człowieka, uprzej-
mość i życzliwość).
8. Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych, uczenie
umiejętności rozwiązywania sytuacji konfliktowych.
9. Uczenie umiejętności kierowania swoim postępowaniem, rozwijanie umiejętności doko-
nywania wyboru i budzenie poczucia odpowiedzialności za własne decyzje, uczenie
obowiązkowości i kształtowanie niezależności uczuciowej.
10. Tworzenie sytuacji sprzyjających poznawaniu otoczenia, w którym przebywa uczeń, in-
stytucji i obiektów, z których będzie w przyszłości korzystał.
11. Umożliwianie uczniowi udziału w różnych wydarzeniach społecznych i kulturalnych w
roli odbiorcy i twórcy kultury, uczenie przy tym wyrażania swoich przeżyć i emocji.
12. Przybliżanie tradycji i obyczajów lokalnych, narodowych, rozbudzanie poczucia przyna-
leżności do społeczności lokalnej, regionu, kraju.
13. Umożliwianie poznawania środowiska przyrodniczego, budzenie zainteresowania i sza-
cunku dla otaczającej przyrody i wychowanie do życia w harmonii z przyrodą.
14. Wspieranie rozwoju sprawności psychofizycznej uczniów, prowadzenie zajęć niezbęd-
nych do rozwoju psychoruchowego.
15. Tworzenie warunków do uprawiania przez uczniów różnych dyscyplin sportu, udziału w
zawodach sportowych, turystyce i krajoznawstwie.
16. Tworzenie warunków do zdobywania umiejętności technicznych i wykorzystywania ich
w różnych sytuacjach życiowych. Umożliwianie korzystania z urządzeń technicznych,
ułatwiających funkcjonowanie w życiu.
17. Zapewnienie uczniowi udziału w różnych zajęciach rewalidacyjnych wspierających roz-
wój i mających wpływ na możliwości kształcenia ogólnego oraz realizację treści podsta-
wy programowej. Zajęcia rewalidacyjne są prowadzone w celu:
1) wspomagania rozwoju ucznia,
2) rozwijania psychofizycznej sprawności ucznia oraz zdolności do odniesienia sukce-
su,
3) rozwijania zainteresowań (w szczególności muzycznych, teatralnych, tanecznych,
śpiewu i sportowych), sprawności manualnej oraz zdolności plastycznych,
4) usprawniania funkcjonowania ucznia oraz jego kondycji fizycznej,
5) wspomagania samodzielności społecznej,
6) wdrażania do aktywności ruchowej i kształtowania umiejętności samodzielnego or-
ganizowania wypoczynku i rekreacji.
Zajęcia rewalidacyjne są ustalane na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia spe-
cjalnego.
Treści nauczania
Zakres treści nauczania i wychowania w kształceniu uczniów z upośledzeniem umysłowym w
stopniu umiarkowanym lub znacznym odpowiada indywidualnym potrzebom edukacyjnym i
możliwościom psychofizycznym ucznia. Przy realizacji treści nauczania i wychowania należy
wykorzystać możliwości, jakie stwarza środowisko społeczno-kulturowe ucznia oraz baza
materialno-dydaktyczna szkoły. Zakres treści nauczania i wychowania ulega poszerzaniu w
miarę nabywania przez uczniów wiadomości, umiejętności i sprawności.
1. Umiejętność samoobsługi:
1) kształtowanie sprawności niezbędnych w codziennym życiu, dotyczących ubierania
się, jedzenia, higieny osobistej, czynności fizjologicznych, ochrony organizmu przed
szkodliwymi czynnikami,
2) kształtowanie nawyków i postaw ogólnie akceptowanych w tym zakresie.
2. Dbałość o zdrowie:
1) przyjmowanie prawidłowej pozycji ciała, w szczególności podczas nauki,
2) utrwalanie podstawowych nawyków higienicznych i żywieniowych,
3) unikanie czynników szkodliwych dla zdrowia,
4) korzystanie z pomocy medycznej.
3. Umiejętność porozumiewania się z otoczeniem, w tym:
1) wykorzystywanie komunikatów pozawerbalnych,
2) poznawanie wspierających lub alternatywnych metod komunikacji (w stosunku do
uczniów napotykających trudności w słownym porozumiewaniu się),
3) doskonalenie słownictwa ucznia i umiejętności formułowania wypowiedzi,
4) doskonalenie wymowy.
4. Rozwijanie percepcji wzrokowej i spostrzegania:
1) podczas obserwacji rzeczywistości i na obrazkach,
2) przez manipulowanie przedmiotami i porządkowanie przedmiotów,
3) przez wyszukiwanie różnic i podobieństw oraz zauważanie zmian w otoczeniu.
5. Rozwijanie percepcji słuchowej przez:
1) ćwiczenia wrażliwości słuchowej,
2) ćwiczenia rytmiczne,
3) ćwiczenia słuchu fonematycznego,
4) analizę i syntezę słuchową.
6. Ćwiczenia pamięci, w szczególności dotykowej, ruchowej i słownej.
7. Nauka czytania i pisania z wykorzystaniem ćwiczeń:
1) usprawniania spostrzegania wzrokowego i słuchowego,
2) rozwijania orientacji przestrzennej,
3) rozwijania sprawności manualnej i umiejętności pisania ręcznego,
4) usprawniania koordynacji wzrokowo-ruchowej,
5) usprawniania innych obszarów zgodnie z potrzebami ucznia.
Biorąc pod uwagę indywidualne uwarunkowania uczniów, którzy nie nabędą umiejętno-
ści pisania ręcznego, należy, w miarę możliwości, przygotować ich do posługiwania się
maszyną do pisania lub komputerem.
8. Elementarne umiejętności matematyczne:
1) porównywanie,
2) odwzorowywanie,
3) porządkowanie zbiorów przedmiotów,
4) liczenie i posługiwanie się pieniędzmi,
5) mierzenie długości, objętości, ciężaru, czasu - z zastosowaniem prostych przyrządów
pomiarowych.
9. Poznawanie najbliższego otoczenia:
1) szkoły,
2) urzędów i innych instytucji,
3) placówek kulturalnych,
4) sklepów, punktów usługowych.
10. Poznawanie najbliższego środowiska społeczno-kulturowego:
1) aktywne uczestniczenie w różnych formach życia społecznego i kulturalnego,
2) przygotowanie ucznia do pełnienia różnych ról społecznych (w tym roli dorosłej ko-
biety i dorosłego mężczyzny),
3) wdrażanie do kulturalnego, społecznie akceptowanego sposobu bycia.
11. Twórczość artystyczna:
1) kontakt z dziełami muzycznymi, plastycznymi, filmowymi i teatralnymi,
2) aktywność muzyczna, plastyczna i taneczna,
3) umiejętne stosowanie różnych środków artystycznego wyrazu,
4) rozwijanie specjalnych uzdolnień i zainteresowań kulturalnych.
12. Poznawanie przyrody:
1) zapoznawanie z różnymi środowiskami naturalnymi,
2) prowadzenie hodowli i upraw,
3) kształtowanie postaw proekologicznych w kontaktach z przyrodą.
13. Zajęcia ruchowe:
1) zabawy i gry ruchowe służące rozwijaniu sprawności psychofizycznej,
2) ćwiczenia gimnastyczne i korekcyjne niezbędne do rozwoju psychoruchowego,
3) udział w zawodach sportowych, turystyce i krajoznawstwie,
4) wykorzystywanie nabytych umiejętności ruchowych w życiu codziennym,
5) przygotowanie do aktywnego spędzania wolnego czasu.
14. Kształcenie techniczne:
1) poznawanie materiałów i produktów codziennego użytku, ich właściwości i zastoso-
wań,
2) korzystanie z prostych narzędzi,
3) korzystanie z urządzeń socjalnych i technicznych powszechnego użytku, zgodnie z
ich przeznaczeniem,
4) kształtowanie zachowań proekologicznych w trakcie posługiwania się narzędziami,
korzystania z urządzeń socjalnych i technicznych.
Osiągnięcia
Ze względu na specyficzny charakter edukacji uczniów z upośledzeniem umysłowym w
stopniu umiarkowanym lub znacznym, a także indywidualne tempo i zakres nauki każdego
ucznia, osiągnięcia w poszczególnych sferach oddziaływań pedagogicznych i rewalidacyj-
nych są planowane indywidualnie. Dokonywana okresowo przez nauczycieli i specjalistów
wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia umożliwia modyfikowanie indy-
widualnego programu edukacyjnego i dostosowanie poziomu oczekiwanych osiągnięć ucznia
do jego możliwości.
________
1) Nauczanie religii jest realizowane zgodnie z odrębnymi przepisami.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin