polski_ustny.doc

(42 KB) Pobierz
1

TEMATY NA MATURĘ WEWNĘTRZNĄ 2006

 

LITERATURA

1.      Na wybranych przykładach przedstaw różne sposoby wykorzystania motywu szaleństwa w literaturze.

2.      Na wybranych przykładach przedstaw funkcje wykorzystania duchów, zjaw i upiorów w  literaturze.

3.      Czym dla twórców jest młodość? Odpowiedz, analizując wybrane teksty literackie.

4.      Analizując wybrane teksty literackie, przedstaw spór między przedstawicielami dwóch epok.

5.      Jak relacje miedzy człowiekiem i naturą postrzegają pisarze? Odpowiedz, analizując wybrane utwory literackie.

6.      Czym dla twórców literatury jest dzieciństwo? Odpowiedz, analizując wybrane teksty.

7.      Jaką funkcję w wybranych utworach odgrywa motyw powrotu do dzieciństwa/młodości? Odpowiedz, analizując teksty różnych epok.

8.      Przedstaw różne poglądy twórców wybranej epoki/wybranych epok na naturę człowieka.

9.      Przedstaw na przykładach  różne obrazy kobiety w literaturze wybranej epoki/ wybranych epok.

10.  Tytuł, motto, ostatnia scena jako klucze do interpretacji dzieła. Omów na wybranych przykładach literackich.

11.  Na przykładach scharakteryzuj obraz zaświatów w literaturze.

12.  Bohater tragiczny w literaturze antycznej i romantycznej. Przedstaw i porównaj.

13.  Na wybranych przykładach przedstaw funkcjonowanie motywu vanitas w tekstach wybranych epok.

14.  Literackie ujęcie tematu pojedynku (batalistycznego, poetyckiego lub metafizycznego). Przedstaw temat na wybranych przykładach.

15.  Przedstaw różne ujęcia motywu miłości w literaturze wybranej epoki / wybranych epok..

16.  Analizując wybrane przykłady, przedstaw różne ujęcia motywu theatrum mundi w literaturze wybranych epok..

17.  Analizując wybrane utwory literackie, przedstaw różne realizacje motywu wędrówki.

18.  Przedstaw na przykładach z literatury wzorce osobowe wybranej epoki.

19.  Zanalizuj na wybranych przykładach literackich różne typy i funkcje komizmu.

20.  Odwołując się do tekstów z różnych epok przedstaw postać szlachcica-Sarmaty.

21.  Metamorfoza bohatera i jej sens w literaturze. Omów na wybranych przykładach.

22.  Co o powinnościach władzy mówi literatura? Omów temat na wybranych przykładach.

23.  Na wybranych przykładach porównaj obrazy władców w literaturze.

24.  Na wybranych przykładach literackich omów różne sposoby wykorzystania motywu zdrajcy.

25.  Na wybranych przykładach porównaj funkcje motywu snu w literaturze wybranych epok.

26.  Przedstaw różne sposoby wykorzystania mitów antycznych w dziełach literackich wybranego twórcy.

27.  Przedstaw różne sposoby wykorzystania mitów antycznych w dziełach literackich wybranej epoki.

28.  Bohater literacki wobec dylematów moralnych. Przedstaw temat, przywołując przykłady.

29.  Na przykładach przedstaw funkcjonowanie motywu ogrodu w literaturze dwóch epok.

31. Jaką rolę w historii powinien odgrywać poeta? Odpowiedz na pytanie, analizując wybrane teksty i manifesty poetyckie.

32.  Omów różne sposoby pokazywania bitwy w literaturze i wyjaśnij ich funkcje.

33.  Zaprezentuj motywy średniowieczne w literaturze dziewiętnastowiecznej i/lub współczesnej oraz wyjaśnij ich funkcje.

34.  Człowiek – istota wolna czy zdeterminowana? Odpowiedz na pytanie, analizując wybrane teksty literackie.

35.  Porównaj różne portrety tego samego miasta (np.: Gdańska, Warszawy) utrwalone w literaturze.

36.  Przedstaw różnorodne relacje między rodzicami i dziećmi ukazane w literaturze i wyjaśnij ich źródła.

37.  Niepogodzeni ze światem. Analizując wybrane utwory, wyjaśnij źródła konfliktu między jednostką a światem i omów jego konsekwencje.

38.  Człowiek wobec czasu i śmierci. Omów na wybranych przykładach literackich.

39.  Fascynacje i polemiki – omów różne sposoby literackiego dialogu z filozofami.

40.  Twórczość Tolkiena jako kreacjonistyczny komentarz do współczesności.

41.  Zaprezentuj wybrane portrety zdrajców, zwracając uwagę na motywy i skutki ich działań.

42.  Podejmij się próby rehabilitacji literatury fantasy, wskazując na czym polega jej wartość.

43.  Geneza mitu w prozie Tolkiena jako punkt wyjścia do obrony literatury fantasy.

44.  Zaprezentuj różne wizje końca świata utrwalone w literaturze i omów ich funkcję.

 

 

KORESPONDENCJA SZTUK

1.      Koncepcje piękna w literaturze, malarstwie i architekturze. Przedstaw problem, analizując wybrane dzieła.

2.      Dokonując analizy i interpretacji dzieł sztuki, scharakteryzuj estetykę wybranej epoki literackiej.

3.      Artystyczne interpretacje historii w literaturze i malarstwie. Przedstaw problem na wybranych przykładach.

4.      Porównaj współczesne interpretacje sceniczne wybranych dramatów powstałych do końca XIX wieku.

5.      Porównaj współczesne interpretacje sceniczne wybranych dramatów powstałych w XX (i XXI) wieku.

6.      Na wybranych przykładach z literatury i innych dziedzin sztuki przedstaw związki kultury renesansu z kulturą antyczną.

7.      Na wybranych przykładach porównaj literackie i malarskie ujęcia motywu tańca śmierci.

8.      Omów na przykładach istotę estetyki klasycznej i sposoby jej  funkcjonowania w różnych dziełach literatury i sztuki.

9.      Porównaj, odwołując się do wybranych dzieł, wizerunki Matki Bożej obecne w literaturze i sztuce.

10.  Przedstaw na przykładach różne obrazy natury w literaturze i sztuce wybranych epok.

11.  Przedstaw na przykładach różne obrazy kobiety w literaturze i sztuce wybranej epoki/ wybranych epok.

12.  Przywołując wybrane dzieła literackie i ich inscenizacje, przedstaw różne metody budowania nastroju w literaturze i przedstawieniu teatralnym.

13.  Czym charakteryzuje się udana inscenizacja? Odpowiedz, analizując udaną i nieudaną (według Ciebie) inscenizację dzieła literackiego.

14.  Problemy adaptacji filmowej na przykładzie dowolnego dzieła literackiego i jego ekranizacji.

15.  Przedstaw różne ujęcia powstania styczniowego, wykorzystując wybrane teksty kultury.

16.  Koncepcje kobiecego piękna w literaturze i malarstwie. Omów na wybranych przykładach.

17.  Motyw ogrodu w literaturze i sztuce. Scharakteryzuj sposoby kreowania tego motywu w wybranych tekstach kultury.

18.  W jakim stopniu literatura i sztuka pozwala Ci rozpoznawać ważne w życiu wartości? Odpowiedz na pytanie, rozważając różne teksty kultury.

19.  Rozmowy z Bogiem. Scharakteryzuj różne sposoby prezentowania tej sytuacji w wybranych tekstach kultury.

20.  Wizje apokalipsy w literaturze, filmie i/lub malarstwie. Omów zagadnienie, porównując wybrane przykłady i oceń efekty.

21.  Literatura i sztuki plastyczne wokół wizerunku szatana. Porównaj przykłady i wyjaśnij przyczyny różnic.

22.  Mit o Orfeuszu, jego literackie, malarskie i filmowe przetworzenia. Omów różnice w potraktowaniu postaci i jej losów.

23.  Porównaj dwa odmienne sposoby kreowania postaci mężczyzn w literaturze i filmie. Który ze sposobów jest Ci bliższy i dlaczego?

24.  Porównaj różne sposoby prezentowania pór roku w literaturze i sztuce oraz omów ich funkcje.

25.  Omów sposoby wykorzystywania techniki impresjonistycznej w literaturze i sztuce (malarstwie, muzyce i filmie).

26.  Jaka jest polska prowincja? Czy zgadzasz się z jej wizerunkiem przedstawionym w literaturze i filmie?

27.  Strój kobiecy jako wyraz kulturowej i społecznej pozycji kobiet. Omów na wybranych przykładach z literatury i sztuki oraz odwołaj się do realiów świata współczesnego.

28.  Czy strój może być formą manifestu światopoglądowego? Odpowiedz na pytanie, analizując wybrane teksty kultury i odwołując się do realiów świata współczesnego.

29.  Czy graffiti jest sztuką? Odpowiedz na pytanie, zestawiając to zjawisko z dwudziestowiecznymi manifestami artystycznymi.

 

 

 

JĘZYK

1.      Sztuka retoryki w teorii i w praktyce. Dokonaj językowej analizy wybranych tekstów o charakterze retorycznym.

2.      Język Twoich rówieśników. Zanalizuj zgromadzony materiał źródłowy.

3.      Wskaż elementy gwarowe w języku starszego pokolenia.

4.      Analizując wybrane przykłady, omów sposoby i funkcje wykorzystania gwar we współczesnej kulturze masowej.

5.      Dokonując analizy językowej, przedstaw świat kreowany przez reklamę prasową lub radiową.

6.      Analizując język mediów, scharakteryzuj obecne w nich zapożyczenia językowe.

7.      Analizując teksty współczesnych piosenek, scharakteryzuj zapożyczenia językowe.

8.      Na podstawie wybranego materiału prasowego dokonaj analizy poprawnościowej języka.

9.      Dokonaj analizy środków retorycznych w tekstach współczesnych polityków.

10.  Treści jawne i ukryte tytułów prasowych. Przedstaw problem na przykładach.

11.  Jaki portret młodego człowieka kreują współczesne teksty rockowe lub hiphopowe ?

12.  Analizując język reklamy, zaprezentuj portret młodego człowieka, jaki one kreują.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin