1. Na wybranych przykładach przedstaw różne sposoby wykorzystania motywu szaleństwa w literaturze.
2. Na wybranych przykładach przedstaw funkcje wykorzystania duchów, zjaw i upiorów w literaturze.
3. Czym dla twórców jest młodość? Odpowiedz, analizując wybrane teksty literackie.
4. Analizując wybrane teksty literackie, przedstaw spór między przedstawicielami dwóch epok.
5. Jak relacje miedzy człowiekiem i naturą postrzegają pisarze? Odpowiedz, analizując wybrane utwory literackie.
6. Czym dla twórców literatury jest dzieciństwo? Odpowiedz, analizując wybrane teksty.
7. Jaką funkcję w wybranych utworach odgrywa motyw powrotu do dzieciństwa/młodości? Odpowiedz, analizując teksty różnych epok.
8. Przedstaw różne poglądy twórców wybranej epoki/wybranych epok na naturę człowieka.
9. Przedstaw na przykładach różne obrazy kobiety w literaturze wybranej epoki/ wybranych epok.
10. Tytuł, motto, ostatnia scena jako klucze do interpretacji dzieła. Omów na wybranych przykładach literackich.
11. Na przykładach scharakteryzuj obraz zaświatów w literaturze.
12. Bohater tragiczny w literaturze antycznej i romantycznej. Przedstaw i porównaj.
13. Na wybranych przykładach przedstaw funkcjonowanie motywu vanitas w tekstach wybranych epok.
14. Literackie ujęcie tematu pojedynku (batalistycznego, poetyckiego lub metafizycznego). Przedstaw temat na wybranych przykładach.
15. Przedstaw różne ujęcia motywu miłości w literaturze wybranej epoki / wybranych epok..
16. Analizując wybrane przykłady, przedstaw różne ujęcia motywu theatrum mundi w literaturze wybranych epok..
17. Analizując wybrane utwory literackie, przedstaw różne realizacje motywu wędrówki.
18. Przedstaw na przykładach z literatury wzorce osobowe wybranej epoki.
19. Zanalizuj na wybranych przykładach literackich różne typy i funkcje komizmu.
20. Odwołując się do tekstów z różnych epok przedstaw postać szlachcica-Sarmaty.
21. Metamorfoza bohatera i jej sens w literaturze. Omów na wybranych przykładach.
22. Co o powinnościach władzy mówi literatura? Omów temat na wybranych przykładach.
23. Na wybranych przykładach porównaj obrazy władców w literaturze.
24. Na wybranych przykładach literackich omów różne sposoby wykorzystania motywu zdrajcy.
25. Na wybranych przykładach porównaj funkcje motywu snu w literaturze wybranych epok.
26. Przedstaw różne sposoby wykorzystania mitów antycznych w dziełach literackich wybranego twórcy.
27. Przedstaw różne sposoby wykorzystania mitów antycznych w dziełach literackich wybranej epoki.
28. Bohater literacki wobec dylematów moralnych. Przedstaw temat, przywołując przykłady.
29. Na przykładach przedstaw funkcjonowanie motywu ogrodu w literaturze dwóch epok.
31. Jaką rolę w historii powinien odgrywać poeta? Odpowiedz na pytanie, analizując wybrane teksty i manifesty poetyckie.
32. Omów różne sposoby pokazywania bitwy w literaturze i wyjaśnij ich funkcje.
33. Zaprezentuj motywy średniowieczne w literaturze dziewiętnastowiecznej i/lub współczesnej oraz wyjaśnij ich funkcje.
34. Człowiek – istota wolna czy zdeterminowana? Odpowiedz na pytanie, analizując wybrane teksty literackie.
35. Porównaj różne portrety tego samego miasta (np.: Gdańska, Warszawy) utrwalone w literaturze.
36. Przedstaw różnorodne relacje między rodzicami i dziećmi ukazane w literaturze i wyjaśnij ich źródła.
37. Niepogodzeni ze światem. Analizując wybrane utwory, wyjaśnij źródła konfliktu między jednostką a światem i omów jego konsekwencje.
38. Człowiek wobec czasu i śmierci. Omów na wybranych przykładach literackich.
39. Fascynacje i polemiki – omów różne sposoby literackiego dialogu z filozofami.
40. Twórczość Tolkiena jako kreacjonistyczny komentarz do współczesności.
41. Zaprezentuj wybrane portrety zdrajców, zwracając uwagę na motywy i skutki ich działań.
42. Podejmij się próby rehabilitacji literatury fantasy, wskazując na czym polega jej wartość.
43. Geneza mitu w prozie Tolkiena jako punkt wyjścia do obrony literatury fantasy.
44. Zaprezentuj różne wizje końca świata utrwalone w literaturze i omów ich funkcję.
1. Koncepcje piękna w literaturze, malarstwie i architekturze. Przedstaw problem, analizując wybrane dzieła.
2. Dokonując analizy i interpretacji dzieł sztuki, scharakteryzuj estetykę wybranej epoki literackiej.
3. Artystyczne interpretacje historii w literaturze i malarstwie. Przedstaw problem na wybranych przykładach.
4. Porównaj współczesne interpretacje sceniczne wybranych dramatów powstałych do końca XIX wieku.
5. Porównaj współczesne interpretacje sceniczne wybranych dramatów powstałych w XX (i XXI) wieku.
6. Na wybranych przykładach z literatury i innych dziedzin sztuki przedstaw związki kultury renesansu z kulturą antyczną.
7. Na wybranych przykładach porównaj literackie i malarskie ujęcia motywu tańca śmierci.
8. Omów na przykładach istotę estetyki klasycznej i sposoby jej funkcjonowania w różnych dziełach literatury i sztuki.
9. Porównaj, odwołując się do wybranych dzieł, wizerunki Matki Bożej obecne w literaturze i sztuce.
10. Przedstaw na przykładach różne obrazy natury w literaturze i sztuce wybranych epok.
11. Przedstaw na przykładach różne obrazy kobiety w literaturze i sztuce wybranej epoki/ wybranych epok.
12. Przywołując wybrane dzieła literackie i ich inscenizacje, przedstaw różne metody budowania nastroju w literaturze i przedstawieniu teatralnym.
13. Czym charakteryzuje się udana inscenizacja? Odpowiedz, analizując udaną i nieudaną (według Ciebie) inscenizację dzieła literackiego.
14. Problemy adaptacji filmowej na przykładzie dowolnego dzieła literackiego i jego ekranizacji.
15. Przedstaw różne ujęcia powstania styczniowego, wykorzystując wybrane teksty kultury.
16. Koncepcje kobiecego piękna w literaturze i malarstwie. Omów na wybranych przykładach.
17. Motyw ogrodu w literaturze i sztuce. Scharakteryzuj sposoby kreowania tego motywu w wybranych tekstach kultury.
18. W jakim stopniu literatura i sztuka pozwala Ci rozpoznawać ważne w życiu wartości? Odpowiedz na pytanie, rozważając różne teksty kultury.
19. Rozmowy z Bogiem. Scharakteryzuj różne sposoby prezentowania tej sytuacji w wybranych tekstach kultury.
20. Wizje apokalipsy w literaturze, filmie i/lub malarstwie. Omów zagadnienie, porównując wybrane przykłady i oceń efekty.
21. Literatura i sztuki plastyczne wokół wizerunku szatana. Porównaj przykłady i wyjaśnij przyczyny różnic.
22. Mit o Orfeuszu, jego literackie, malarskie i filmowe przetworzenia. Omów różnice w potraktowaniu postaci i jej losów.
23. Porównaj dwa odmienne sposoby kreowania postaci mężczyzn w literaturze i filmie. Który ze sposobów jest Ci bliższy i dlaczego?
24. Porównaj różne sposoby prezentowania pór roku w literaturze i sztuce oraz omów ich funkcje.
25. Omów sposoby wykorzystywania techniki impresjonistycznej w literaturze i sztuce (malarstwie, muzyce i filmie).
26. Jaka jest polska prowincja? Czy zgadzasz się z jej wizerunkiem przedstawionym w literaturze i filmie?
27. Strój kobiecy jako wyraz kulturowej i społecznej pozycji kobiet. Omów na wybranych przykładach z literatury i sztuki oraz odwołaj się do realiów świata współczesnego.
28. Czy strój może być formą manifestu światopoglądowego? Odpowiedz na pytanie, analizując wybrane teksty kultury i odwołując się do realiów świata współczesnego.
29. Czy graffiti jest sztuką? Odpowiedz na pytanie, zestawiając to zjawisko z dwudziestowiecznymi manifestami artystycznymi.
1. Sztuka retoryki w teorii i w praktyce. Dokonaj językowej analizy wybranych tekstów o charakterze retorycznym.
2. Język Twoich rówieśników. Zanalizuj zgromadzony materiał źródłowy.
3. Wskaż elementy gwarowe w języku starszego pokolenia.
4. Analizując wybrane przykłady, omów sposoby i funkcje wykorzystania gwar we współczesnej kulturze masowej.
5. Dokonując analizy językowej, przedstaw świat kreowany przez reklamę prasową lub radiową.
6. Analizując język mediów, scharakteryzuj obecne w nich zapożyczenia językowe.
7. Analizując teksty współczesnych piosenek, scharakteryzuj zapożyczenia językowe.
8. Na podstawie wybranego materiału prasowego dokonaj analizy poprawnościowej języka.
9. Dokonaj analizy środków retorycznych w tekstach współczesnych polityków.
10. Treści jawne i ukryte tytułów prasowych. Przedstaw problem na przykładach.
11. Jaki portret młodego człowieka kreują współczesne teksty rockowe lub hiphopowe ?
12. Analizując język reklamy, zaprezentuj portret młodego człowieka, jaki one kreują.
jrachuba