Zabawy i ćwiczenia doskonalące percepcję wzrokową.doc

(35 KB) Pobierz
Zabawy i ćwiczenia doskonalące percepcję wzrokową:

Zabawy i ćwiczenia doskonalące percepcję wzrokową:

 

1.       Ćwiczenia na materiale obrazkowym:

-    rozpoznawanie przedmiotów na obrazkach,

-    rozpoznawanie obrazków opisanych słownie,

-    dobieranie par obrazków (identycznych), np. gra w Piotrusia, memory,

-    identyfikowanie kolorów,

-    wyszukiwanie różnic, podobieństw w dwóch obrazkach,

-    wyszukiwanie w rzędzie obrazków jednego różniącego się szczegółem,

-    wyszukiwanie wśród zestawu obrazków identycznego z pokazanym przez dorosłego,

-    odnajdywanie na dużej ilustracji sytuacyjnej (tj. takiej, która przedstawia ludzi lub zwierzęta podczas różnorodnych działań, zawiera większą ilość elementów) przedmiotu pokazanego na oddzielnym obrazku (potem przedmiotu rzeczywistego, a więc nieidentycznego z narysowanym),

-    odnajdywanie w pomieszczeniu przedmiotu wskazanego na obrazku,

-    rozpoznawanie czynności i rozumienie sytuacji przedstawionej na obrazku:

s         dobieranie obrazków z przedstawioną czynnością,

s         nazywanie czynności,

s         demonstrowanie ruchem czynności przedstawionej na obrazku,

s         odgadywanie czynności przedstawionej ruchem,

s         wyszukiwanie obrazków opisanych słownie,

-    rozpoznawanie przebiegu zdarzeń przedstawionych na obrazkach:

s         porządkowanie historyjek obrazkowych,

s         dobieranie obrazków do podanego napisu,

s         opowiadanie historyjki przedstawionej na obrazku,

-    składanie obrazka z części (początkowo rozcinanego w obecności dziecka; najpierw dziecko układa na wzorze, potem według wzoru, na końcu bez wzoru),

-    dopasowywanie połówek obrazków,

-    dobieranie części do całości,

-    uzupełnianie części twarzy prezentowanej na planszy,

-    układanie postaci ludzkiej z części,

-    dopasowywanie brakujących części na dużej ilustracji sytuacyjnej,

-    dokładanie elementów (np. zwierzęta i ich głowy),

-    dopasowywanie obrazków do konturów i cieni.

 

2.       Ćwiczenia na materiale geometrycznym:

-    odpoznawanie jednakowych kształtów:

s         różnicowanie figur geometrycznych pod względem kształtu, koloru, wielkości (tworzenie zbiorów),

s         szeregowanie figur wg określonych zasad (np. od największej do najmniejszej albo wszystkich kwadratów lub od najjaśniejszego do najciemniejszego),

s         dobieranie odpowiedniego rysunku,

-    prawidłowe wyróżnianie narysowanych figur:

s         obrysowywanie prostych figur, kopiowanie przez kalkę, łączenie po śladzie kropkowym,

s         rysowanie z pamięci,

-    wyróżnianie i odtwarzanie narysowanych figur:

s         geometryczne loteryjki, mozaikowe układanki, geometryczne domino,

s         układanie wzorów tematycznych (domek, pajacyk itp.) z figur geometrycznych,

s         układanie wzorów atematycznych z figur geometrycznych,

s         odtwarzanie z pamięci wcześniej widzianych wzorów,

s         różnicowanie kształtów,

s         odtwarzanie z pamięci prostych układów klocków.

 

3.       Ćwiczenia na materiale literopodobnym:

-    odpoznawanie znaków graficznych i liter (bez wprowadzania nazw liter):

s         segregowanie liter (identyczne kształty),

s         wyszukiwanie takiej samej litery wśród innych,

s         wyszukiwanie liter w tekście,

s         odtwarzanie z pamięci uprzednio widzianych wzorów,

-    różnicowanie znaków graficznych i liter podobnych kształtem:

s         segregowanie podobnych liter: u – n, p – b, d – b, p – g,

s         domino literowe,

s         różnicowanie mylonych liter (np. zakreślanie w tekście par liter B – b, P – p, D – d – każdą parę innym kolorem),

-    odpoznawanie i różnicowanie sylab:

s         wyszukiwanie sylaby demonstrowanej wśród innych,

s         wyodrębnianie sylab w wyrazach (np. szukanie sylaby „rak” w wyrazach),

s         domino sylabowe,

-    odpoznawanie i różnicowanie wyrazów 3-literowych:

s         wyszukiwanie takich samych wyrazów,

s         wyszukiwanie wyrazów podobnych (np. noc – nos, lok – lak),

 

4.       Ćwiczenia koordynacji ruchowo – wzrokowej

-    podnoszenie ogólnej sprawności i koordynacji ciała (wszelkie zabawy ruchowe, zwłaszcza te koordynujące pracę wielu grup mięśni, np. gra w piłkę, jazda na rowerze, pływanie, ćwiczenia ze skakanką),

-    usprawnianie manipulacji przedmiotami (zabawy z piłką, z balonem, woreczkami – rzucanie, odbijanie, łapanie, podnoszenie),

-    rozluźnianie napięcia mięśniowego poprzez zamalowywanie wielkich płaszczyzn papieru, chodnika, tablicy za pomocą kredy, farb, flamastrów oraz zabawy tworzywem nieuformowanym, np. wodą, mąką, piaskiem, gliną,

-    rysowanie leniwych ósemek w powietrzu i na papierze,







 





-    przyzwyczajenie do kontroli wykonywanego ruchu graficznego:

s         obrysowywanie szablonów figur,

s         kopiowanie przez kalkę,

s         malowanie w obrębie konturów,

s         rysowanie po śladzie liniowym, kropkowym,

s         kolorowanie obrazków,

s         labirynty,

s         łączenie wyznaczonych punktów (np. dyktanda (krzyżówki) graficzne – łączenie punktów 1A i 4A itp.)

-    usprawnianie celowych i precyzyjnych ruchów rąk oraz ich współdziałanie:

s         wydzieranki, wycinanki, wyklejanki, lepienie z plasteliny,

s         zabawy konstrukcyjne, majsterkowanie, nawlekanie koralików,

s         układanie kompozycji wg wzoru,

-    ćwiczenia dokładnej kontroli nad ruchami graficznymi:

s         rysowanie, układanie wzorów, szlaczków (na gładkim papierze w linię, w kratkę),

s         zagadki rysunkowe, wierszyki rysunkowe,

s         kreślenie linii poziomych, pionowych, skośnych,

s         kończenie rysunków wg uprzednio eksponowanego wzoru,

-    ćwiczenia kontroli nad wykonywaniem ruchów w odtwarzaniu symboli graficznych:

s         rysowanie po śladzie znaków graficznych,

s         kreślenie kształtów literopodobnych w liniach.

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin