MIESieCZNY
PLAN PRACY
DYDAKTYCZNO – -WYCHOWAWCZEJ
DLA GRUPY DZIECI
6–- LETNICH
Na miesiac
luty 2008 r.
1. Jak wyglada lodowa kraina.
2. Zakladamy zielone hodowle w kaciku przyrody.
3. Co robic w kaprysna pogode?
JAK WYGLĄDA LODOWA KRAINA
L.p.
Zadania edukacyjne wyzwalające aktywność i działalność dzieci
Osiągnięcia dzieci
Uwagi
1.
„Na Dalekiej Północy”
§ Wysłuchanie fragmentów opowiadania „Odarpi syn Egigwy” wg. A. i C. Centkiewiczów z wykorzystaniem cyklu ilustracji. Wyróżnienie z opowiadania charakterystycznych cech życia na Dalekiej Północy odmiennych niż w Polsce. Wprowadzenie napisów do globalnego czytania: foka i pingwin.
§ Zabawa dydaktyczna „Imiona małych Eskimosów”. Łowienie rybek z zadaniami wędką, rozwiązywanie działań matematycznych, wybieranie liter odpowiadających wynikowi i umieszczanie ich w diagramie. Odczytywanie powstałych imion: Timbo i Luka.
§ Praca z książką „Poznajemy – rysujemy” cz. II, s. 11.
Dziecko:
§ uważnie i w skupieniu wysłuchuje czytanego tekstu;
§ wymienia nazwy zwierząt zamieszkujących Daleką Północ;
§ rozwiązuje działania matematyczne;
§ rozpoznaje litery wykorzystane w zabawie;
§ odczytuje imiona małych Eskimosów.
Rozdać dzieciom informacje o tym, by na 3 zajęcia przyniosły magnesy.
Zaplanować na przyszły tydzień zebranie z rodzicami.
2.
„Kto mieszka na Dalekiej Północy?”
§ Rozwiązanie krzyżówki „Kto mieszka na Dalekiej Północy?”. Układanie z rozsypanki wyrazowej nazw obrazków w diagramie. Odczytywanie rozwiązania. Obrazki i wyrazy: statek, ser, oko, lis, medal, lody, osa dają rozwiązanie Eskimos.
§ Plątaninki literowe „Kto odwiedził Eskimosa w igloo?”. Każde dziecko rozwiązuje plątaninki i układa z alfabetu ruchomego rozwiązania – imiona gości Eskimosa.
§ Zabawa ruchowa „Zaprzęgi psów”.
§ Praca z książką „Ja i liczby” s. 33.
§ prawidłowo nazywa obrazki;
§ dobiera odpowiednie wyrazy i umieszcza je w diagramie krzyżówki;
§ odczytuje hasło krzyżówki;
§ rozpoznaje litery, układa z rozsypanki literowej wyrazy.
3.
„Co to jest magnes?”
§ Zabawy badawcze z użyciem magnesów „Co to jest magnes?”. Próby zbierania metalowych przedmiotów przy pomocy magnesów.
§ Zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem wędek z magnesami i sylwet ryb ze spinaczami. Czytanie napisów na rybkach, przeliczanie złowionych ryb.
§ Praca z ksiązką „Ja i liczby” s. 15.
§ omawia i demonstruje właściwości magnesów;
§ odczytuje napisy zapisane na rybach;
§ przelicza ryby;
§ porównuje ilość ryb znajdujących się w obręczach.
Przygotować magnesy.
4.
„Odarpi – eskimoski chłopiec”
§ Wysłuchanie wiersza H. Szayerowej „Odarpi”. Omówienie treści wiersza. Utrwalenie wiadomości dotyczących życia Eskimosów i ich zajęć.
§ Ćwiczenie graficzne „Ubranko dla Eskimosa”. Ozdabianie ubranka wzorami literopodobnymi. Wprowadzenie litery B, b. Zapoznanie dzieci z wyglądem tych liter. Kreślenie w powietrzu nowo poznanych liter.
§ Zabawy z elementami dramy „Eskimosi”. Rozwijanie inwencji twórcze dzieci – naśladowanie różnych czynności Eskimosów.
§ Praca z ksiązką „Poznajemy – rysujemy” cz. II. s. 12.
§ opowiada o życiu Eskimosów;
§ rozpoznaje ubiór Eskimosa oraz jego miejsce zamieszkania – igloo;
§ używa wzorów literopodobnych do ozdabiania pracy plastycznej;
§ rozpoznaje kształt litery B, b;
§ rysuje kształt litery B, b w powietrzu;
§ ruchem przedstawia czynności dnia codziennego Eskimosów.
Zdiagnozować przy pomocy odpowiednich kart pracy – „poziom” percepcji wzrokowej dziecka oraz umiejętności z zakresu kształtowania się pojęć matematycznych/
semestralna obserwacja.
5.
„Zwierzęta Dalekiej Północy”
§ Oglądanie obrazków w albumach przyrodniczych przedstawiających zwierzęta Dalekiej Północy. Wzbogacenie słownika dziecięcego – nazywanie i określanie wyglądu zwierząt. Zwrócenie uwagi na prawidłowe używanie form fleksyjnych we wszystkich odmieniających się częściach mowy.
§ Zabawa dydaktyczna „Jakie to zwierze?”. Składanie pociętego obrazka w całość. Prawidłowe nazywanie zwierząt, które dzieci ułożyły.
§ Zabawa ruchowa przy muzyce „Zgrabny Eskimos”. Przeskakiwanie z jednej kry na drugą.
§ Praca z książką „Poznajemy – rysujemy” cz. II, s. 13.
§ nazywa zwierzęta żyjące w zimnym klimacie;
§ układa pocięty obrazek w całość;
§ zgrabnie przeskakuje z miejsca na miejsce.
ZAKŁADAMY ZIELONE HODOWLE W KĄCIKU PRZYRODY
„Przedszkolny kącik przyrody”
§ Rozwiązywanie zagadek słownych i dotykowych „Co to jest?” Po rozwiązaniu zagadek dzieci wybierają obrazki i umieszczają na tablicy. Omówienie wyglądu nasion fasoli – Jaś – porównanie ich z innymi nasionami.
§ „Hodowla w kąciku przyrody”. Zademonstrowanie przez prowadzącą zajęcia sposobu zakładania różnych hodowli. Porównanie cebuli z cebulkami tulipanów.
§ Założenie hodowli przez dzieci: wysianie rzeżuchy na talerzyki wyłożonych watą; założenie wodnej hodowli fasoli i cebuli na słoikach przykrytych gazą; posadzenie cebuli i fasoli w doniczkach z ziemią; posadzenie cebulek tulipanów w ziemi. Przeliczanie cebulek – Wprowadzenie liczby 7. Liczenie liczebnikami głównymi, odwzorowywanie kształtu nowo poznanej cyfry w powietrzu.
§ Wprowadzenie napisów do globalnego czytania: cebula, fasola, tulipan.
§ Praca z książką „Poznajemy – rysujemy” cz. I, s. 38.
§ rozwiązuje zagadki słowne i dotykowe;
§ zakłada hodowlę rzeżuchy, fasoli i cebuli;
§ wdraża się do sprawowania pieczy nad kącikiem przyrody;
§ wypowiada się na określony temat.
Nasiona rzeżuchy, fasola, cebula, cebulki tulipana.
„Nasza hodowla”
§ Omówienie założonej hodowli. Zwrócenie dzieciom szczególnej uwagi na to, że niektóre rośliny rozwijają się z nasion, a inne z cebulek. Porównywanie cebulek różnych kwiatów z cebulą używaną w kuchni. Wprowadzenie litery C, c na wyrazach Cela, cebula. Układanie kształtu litery C, c z tasiemki lub sznurka.
§ Zabawa dydaktyczno – ruchowa „Zabawa z literkami”. Utrwalanie do tej pory poznanych liter. Dobieranie się parami – litera wielka z małą.
§ Praca z książką „Czytanka sześciolatka” s. 34 – czytanie liter, sylab, wyrazów.
§ rozpoznaje różnice pomiędzy cebulą jadalną, a cebulkami kwiatowymi;
§ rozpoznaje kształt litery C, c – układa jej kształt ze sznurka/ tasiemki;
§ rozpoznaje poznane do tej pory litery – dobiera małą literę do wielkiej;
§ czyta proste wyrazy.
„Co posadziliśmy w kąciku przyrody?”
§ ...
gwiazda12