Podział partii i funkcje partii temat 2.doc

(1377 KB) Pobierz
Partie i systemy polityczne

Partie i systemy polityczne

Temat 2

Klasyfikacja partii i charakterystyka wybranych funkcji.

 

 

I. Podział partii wg różnych kryteriów

 

 

Duverger:

1. Partie kadrowe – tworzone przez elitarne grupy aktywistów, powstawały w XIX w. Europie i Ameryce (ograniczenie praw wyborczych), partie te odzwierciedlały konflikt między arystokracją               i właścicielami ziemskimi a dynamicznie rozwijającą się burżuazją i nowymi grupami zawodowymi. Partie kadrowe miały charakter lokalny, tworzyły układ powiązań nieformalnych i  interpersonalnych. W  warunkach istnienia cenzusów wyborczych politycy partii kadrowych powiązani byli ściśle z osobami o podobnym statusie społecznym i majątkowym, będąc rzecznikami ich interesów. Luźne struktury organizacyjne nie zhierarchizowane. Frakcje parlamentarne partii kadrowych kontrolowały m.in. ministrów;

2. Partie masowe – posiadały bardziej rozwinięte struktury organizacyjne, odwoływały się do określonych wizji programowych wyprowadzanych z ideologii, reprezentowały poszczególne części społeczeństwa. Najbardziej dynamiczny okres ich tworzenia wiązany jest z procesem rozszerzenia praw wyborczych. Zrzeszały miliony członków, apelowały do szerokich mas społ. i aktywnie zabiegały o ich poparcie. Partie socjalistyczne były pierwszymi partiami masowymi. Partie komunistyczne które powstały w wyniku rozłamów w partiach socjalistycznych, wprowadziły specyficzne innowacje organizacyjne: np. powołanie małych organizacji podstawowych w miejscach pracy, wysoki stopień centralizacji. Partie faszystowskie dokonały syntezy modelu socjalistycznego i komunistycznego doprowadzając do perfekcji militarny typ organizacji wewnętrznej. Po II wojnie światowej kolejne przekształcenie partii masowych, w poszukiwaniu szerszego poparcia społ. rezygnowały one z klasowych identyfikacji na rzecz pojemniejszych programów;

 

 

 

Kirchheimer, wyróżnił:

1.      Partie „catch-all“ (partie, które chcą złapać każdego) – tutaj mniejszą role odgrywają masy członkowskie, wzrasta rola ekspertów z różnych dziedzin. Partie te swój apel wyborczy adresują do różnych grup społecznych odwołując się raczej do opinii elektoratu w różnych kwestiach niż do jego interesów. W platformie wyborczej tych partii argumenty ideologiczne ustępują zwykle starannie wykreowanemu przez sztaby fachowców wizerunkowi partii politycznej, który ma danych warunkach maksymalizować jej szanse wyborcze. W partiach tego typu mniejszą rolę odgrywa finansowanie ze składek członkowskich, natomiast coraz większe znaczenie ma materialne wsparcie od „zewnętrznych” grup interesu oraz dotacje z budżetu państwa;

 

 

 

 

R. Katz i P. Mair, wyróżnili kolejny element ewolucji w partii politycznych, ich zdaniem najistotniejszą zmianą, jaka nastąpiła we współczesnych systemach partyjnych, jest pojawienie się nieformalnych strategii kooperacyjnych pomiędzy partiami. W systemie partyjnym, niezależnie wyników wyborów, pewna grupa partii związanych z dominującym establishmentem politycznym chce zagwarantować sobie ciągły wpływ na władzę państwową. Zaciera się zatem różnica pomiędzy rządzącymi a opozycją;

 

 

 

Struktura socjalna wyróżnia:

1.      Partie klasowe – to ugrupowanie reprezentujące głównie interesy określonych klas społecznych. Ze względu na jednolitą strukturę socjalną wyborców i członków ugrupowaniami klasowymi w XIX i pierwszej połowie XX w. były partie socjalistyczne, komunistyczne, a także liberalne. Wraz ze zmianami systemu politycznego i systemu ekonomicznego partie klasowe w demokracjach zachodnich traciły rację bytu. Struktura socjalna większości liczących się partii w nowoczesnych demokracjach jest zróżnicowana.;

2.      Partie ludowa – to typ partii o otwartej platformie programowej, mobilizującej członków i wyborców z różnych warstw społ.. Jest to ugrupowanie duże, zdobywające znaczny procent głosów elektoratu i stanowiące główną podstawę do tworzenia zarówno rządu, jak i opozycji. Partie ludowe to partie centroprawicowe, partie chrześcijańsko-demokratyczne, jak np. CDU i CSU w RFN czy VP w Austrii, oraz centrolewicowe partie socjaldemokratyczne, np. SPD w RFN i SP w Austrii;

 

 

 

Kryterium członkostwa (M. Sobolewski):

1.      Partie bezpośrednie – to takie, w których członkiem danej partii zostaje się przez przystąpienie do jednej z jej lokalnych komórek organizacyjnych. Zdecydowana większość istniejących obecnie partii to właśnie partie bezpośrednie;

2.      Partie pośrednie – mają one postać federacji różnego rodzaju organizacji, np. związków zawodowych, stowarzyszeń społecznych, których członkowie stają się pośrednio członkami partii;

 

 

 

Kryterium poziomu statutowego uregulowania kwestii związanych z strukturami    organizacyjnymi oraz procedurami podejmowania decyzji wewnątrzorganizacyjnych:

1.       Partie o słabej artykulacji – są to ugrupowania, w których niemal nic z ich organizacji i procedur wewnętrznych nie jest dokładnie unormowane. Partie te swoją działalność w znacznej mierze opierają swoją działalność na zwyczajach i praktyce politycznej;

2.       Partie o silnej artykulacji – ich cała wewnętrzna organizacja jest dokładnie i szczegółowo unormowana w statucie, wszystkie zaś okoliczności są z góry przewidziane i znajdują się dla nich odpowiednie regulacje;

3.       Partie oparte na zasadzie wewnętrznej demokracji – (do powyższej klasyfikacji dodane  przez B. Banaszak i A. Preisner) cechą charakterystyczną są tutaj nie tylko demokratyczne procedury wewnątrzpartyjne, ale również duży zakres autonomii organizacji terytorialnych i pozostawienie w gestii jednostek niższego szczebla ważnych decyzji personalnych;

4.       Partie scentralizowane – (do powyższej klasyfikacji dodane przez B. Banaszak i A. Preisner) cała władza jest niepodzielnie skupiona w gestii instancji centralnej, procedury wewnątrzpartyjne są ściśle zhierarchizowane, zaś organizacje terytorialne są pozbawione samodzielności. Partie te to z reguły partie ‘wodzowskie’, w których przywódca partii posiada niekwestionowaną pozycję. Wola przywódcy wyznacza kierunki działalności partyjnej;

 

   

 

Weber, wyróżnił na podstawie wypełniania funkcji przez ugrupowania polityczne:

1.       Partia patronażu – to ugrupowanie, którego głównym celem jest wybór jego przywódców na kierownicze stanowiska w aparacie państwowym, np. Partia Demokratyczna i Partia Republikańska w USA.

2.       Partia światopoglądowa – to ugrupowanie którego polityka jest skierowana na artykulacje i realizację idei politycznych mieszczących się w określonym światopoglądzie. Partie tego typu oparte są albo na bazie konfesjonalnej (religijnej), np. Partia Centrum w Niemczech, albo na bazie klasowej, np. socjaldemokracja niemiecka w latach70.XIXwieku.

 

 

Podobnym podziałem jest wyróżnienie partii:

1.       Partie o motywacji programowej – zwłaszcza partie, które nie mając szans na zdobycie władzy politycznej, koncentrują się na popularyzowaniu określonych treści programowych;

2.       Partie o motywacji kratycznej – wobec których są często formułowane zarzuty, że głównym (jedynym) motywem ich działania jest chęć zdobycia stanowisk publicznych;

 

 

Stosunek partii politycznych do reguł konstytucyjnych państwa, w jakich funkcjonują, prowadzi do wyróżnienia:

    1. Partie antysystemowe – to ugrupowania fundamentalnej opozycji odrzucające i czynnie zwalczające zasady, wartości, strukturę i reguły gry zastanego porządku politycznego. W okresie międzywojennym były to w różnych krajach partie komunistyczne i faszystowskie, dzisiaj to np. partie tzw. Skrajnej lewicy czy ultra prawicy;
    2. Partie (pro)systemowe – jeżeli nie rządzą to stanowią lojalną wobec systemu opozycję;

3.      Partie antyestabilishmentowe – (typ pośredni) koncentrują się głównie na kontestowaniu legitymacji do rządzenia aktualnych elit;

 

 

 

 

 

 

D. L. Seiler zwrócił uwagę na strukturalną genezę partii , za punkt wyjścia przyjął zasadnicze konflikty mające źródło w podstawowych podziałach społecznych charakteryzujących społeczeństwa europejskie, wyodrębnił:

1.      Partie burżuazyjne i robotnicze (oddające podział na właścicieli i robotników),

2.      Partie klerykalne i antyklerykalne (podział na Kościół i państwo),

3.      Partie centralistyczne i regionalne (podział na centrum i peryferie),

4.      Partie agrarne (podział na miasto i wieś);

 

 

 

II. Podział wg kryterium ideologicznego i programowego

 

1.      Rodziny ideologiczne” partii politycznych

 

a) Sobolewski opierając się na kryteriach programowych wyróżnił następujące ugrupowania:

-          komunistyczne,

-          socjalistyczne,

-          chadeckie,

-          liberalne,

-          konserwatywne,

-          faszystowskie;

 

b) J. Steiner, wymienia natomiast ugrupowania:

-          komunistyczne,

-          socjalistyczne,

-          liberalne,

-          konserwatywne,

-          chrześcijańsko-demokratyczne,

-          neofaszystowskie,

-          zielonych

-          regionalne;

 

c) R. Herbut, wyróżnił następujące rodziny ideologiczne:

-          komunistyczne,

-          socjalistyczne,

-          lewicowe partie socjalistyczne,

-          wyznaniowe,

-          agrarne,

-          liberalne,

-          konserwatywne,

-          ultra prawicowe (prawica narodowa),

-          ekologiczne (gł. Lewica);

 

d) Klaus von Beyme, zaproponował 10 typów:

1.      partie liberalne występujące przeciwko tradycyjnym monarchicznym systemom politycznym,

2.      partie konserwatywne, które broniły systemów monarchicznych,

3.      partie robotnicze po 1848 i socjalistyczne po 1916,

4.      partie agrarne reprezentujące interesy chłopstwa,

5.      partie regionalne powstające w opozycji do centralizacyjnych tendencji współczesnych państw narodowych,

6.      partie chrześcijańskie,

7.      partie komunistyczne,

8.      partie faszystowskie,

9.      partie drobnej burżuazji występujące przeciwko biurokratyzacji i rozszerzaniu roli państwa,

10.  partie ekologiczne;

 

e) A. Siaroff wymienia takie zasadnicze rodziny ideologiczne, jak:

-          liberałowie i radykałowie,

-          konserwatyści,

-          socjaldemokraci (socjaliści),

-          komuniści,

-          chadecy,

-          partie agrarne,

-          partie regionalne i etniczne,

-          ultra prawica,

-          partie ekologiczne i nowej lewicy,

-          centrolewicowe partie populistyczne najczęściej o orientacji nacjonalistycznej;

 

Pomiędzy rodzinami ideologicznymi partii zachodzą różne rozbieżności:

·         zarówno liberałowie i konserwatyści popierają wolna konkurencję rynkową, ograniczenia, jeżeli tu występują, wynikają z innych wartości podstawowych (np. u konserwatystów konkurencja musi ustąpić miejsca konieczności utrzymania istniejącego porządku;

·         pozycja autorytarna podkreśla wagę władzy w społ., podczas gdy pozycja indywidualistyczna uwydatnia osobistą autonomie człowieka, konserwatyści więc, podobnie jak przedstawiciele autorytarnej myśli politycznej podkreślają role władzy i państwa w społeczeństwie, różnice uwidaczniają się w takich kwestiach jak polityka zagraniczna, polityka wewnętrzna, kwestie ustrojowe, stosunek do armii, do policji, kwestia prawa karnego, liberałowie patrzą na te problemy z punktu widzenia jednostki, jej potrzeb i wolności, konserwatyści – interesem państwa, społeczeństwa, narodu;

 

 

III. Stereotypy (orientacje) programowe partii politycznych

 

 

A. Jamróz zauważa, że we współczesnych krajach demokratycznych żywe są tylko trzy stereotypy doktrynalne: konserwatywny , liberalny i socjaldemokratyczny.  Zdaniem tego autora, większość wcześniej wymienionych typów ugrupowań zatraciło swoją tożsamość, przechodząc na pozycje tych trzech względnie trwałych stereotypów doktrynalnych. Partie komunistyczne przeszły więc na pozycje nurtu socjaldemokratycznego, tak jak i partie chadeckie poprzez szerokie spektrum pozycji programowych. Z kolei partie agrarne we współczesnych państwach kapitalistycznych, chcąc uniknąć marginalizacji, najczęściej zaszły na pozycje konserwatywne.

 

 

A. Antoszewski w swojej koncepcji podziału gł. orientacji programowych wyborców wyróżnił orientacje: komunistyczną, socjalistyczną, liberalną konserwatywną. Model ten oparty jest na konflikcie między indywidualistyczną i kolektywistyczną wizją życia społ. W dwóch wymiarach: socjoekonomicznym i aksjologicznym. Indywidualizm zatem w sensie socjoekonomicznym oznacza aprobatę dla polityki wolnej konkurencji, prywatyzacji  reprywatyzacji, eliminacji interwencjonalizmu państwowego. Kolektywizm w tym wymiarze utożsamia się z aprobatą aktywnej roli państwa w gospodarce i polityce socjalnej, polityka protekcjonizmu, ambiwalentnym stosunkiem do prywatyzacji i reprywatyzacji. W wymiarze aksjologicznym indywidualizm wiąże się z uznaniem praw jednostki do wyboru  sposobu życia, aprobując m.in. tolerancję dla odmiennych poglądów, postaw i zachowań. Kolektywizm aksjologiczny akcentuje natomiast konieczność podporządkowania się jednostki wspólnocie, do której należy, wychodząc z założenia, że w określonych sytuacjach jeżeli zachodzi konflikt preferencji jednostkowych i grupowych, prawa jednostki muszą ustąpić na rzecz interesów ogólnych.

Orientacja zakładająca kolektywizm zarówno w socjoekonomicznym, jak i aksjologicznym wymiarze jest charakterystyczna dla ortodoksyjnego komunizmu, który w warunkach demokratycznych jest akceptowany przez znikomą część elektoratu.

Orientacja liberalna aprobuje indywidualizm w obu wymiarach, w Polsce postawie taj najbliższe były (są) programy np. Unii Demokratycznej, Unii wolności, Platformy obywatelskiej (z pewnymi zastrzeżeniami).

Orientacja konserwatywna popiera indywidualizm w wymiarze socjoekonomicznym i kolektywnym w wymiarze aksjologicznym. Partie, które wyrażają taką orientacje, to m.in. Unia Polityki Realnej, Porozumienie Centrum, Prawo i Sprawiedliwość .

Orientacja socjalistyczna wyróżnia się akceptacją kolektywizmu w wymiarze socjoekonomicznym oraz indywidualizmu w wymiarze aksjologicznym. Do partii, które reprezentują ten typ postaw, zaliczamy Sojusz Lewicy Demokratycznej i Unię Pracy.

 

IV. Prawicowość i Lewicowość partii politycznych

 

Geneza:

Pochodzenia terminologii lewica – prawica należy poszukiwać w końcu XVIII w., w okresie poprzedzającym Rewolucje Francuska i w trakcie samej Rewolu...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin