PLAN PRACY
WYCHOWAWCZO –
OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ
W GRUPIE V DZIECI 5 – LETNICH
NA MIESIĄC – MAJ – 2008 r.
TEMATYKA :
I TYDZIEŃ - Muzyka jest wszędzie.
II TYDZIEŃ - Zawody rodziców.
III TYDZIEŃ - Moja miejscowość, mój kraj.
IV TYDZIEŃ - Moi rodzice.
Opracowała :
Anna Szeremeta.
I TEMAT KOMPLEKSOWY – Muzyka jest wszędzie.
EDUKACJA UMYSŁOWA:
§ Słuchanie opowiadania Z. Chmurowej pt. „O trębaczu z wieży mariackiej”. Wysłuchanie nagrania hejnału – dziecko, wie dlaczego powstał hejnał, zna instrument, na którym grany jest hejnał, rozwija umiejętność wypowiadania się pełnymi zdaniami.
§ Słuchanie wiersza L. Mariańskiej pt. „Muzyka” - dziecko wymawia wyraźnie słowa występujące w wierszu: chrząszcz, gąszcz, rechoczą, ochoczo,itp. Czyta całościowo wyraz muzyka.
§ Słuchanie wiersza E. Żylińskiej pt. „Muzyka” - zna znaczenie słowa muzyka.
§ Zabawa dydaktyczna „W sklepie muzycznym” - sprawnie liczy w zakresie 6.
§ Zabawa z tekstem - wymawia tekst z różnymi emocjami: radość, złość, zdziwienie,itp.
§ Zgaduj – zgadula „Instrumenty muzyczne” – rozwiązuje zagadki słowne.
EDUKACJA RUCHOWA:
§ Zestaw ćwiczeń porannych nr 26 (wł.). Kształtowanie właściwej reakcji na gest i ruch.
§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr XIV - metodą twórczą (A. i M. Kniessów). Kształtowanie sprawności ruchowej poprzez muzykę, ruch, zastosowanie różnych przyborów.
§ Zabawy ruchowe:
ü „Dźwięki niskie i wysokie”- zabawa orientacyjno - porządkowa. Dostosowuje ruch do słyszanych dźwięków.
ü „Muzyczny dywan” – przy muzyce. Prawidłowo reaguje ruchem na słyszaną muzykę.
ü „Gramy na...”- zabawa naśladowcza. Prawidłowo wykonuje polecenia.
EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność muzyczna)
§ Słuchanie piosenki do nauki pt. „ Gitara dla komara” wzbogacenie wiadomości muzycznych - zna słowa i melodię piosenki, rozumie znaczenie słowa orkiestra, klawiatura; zna krok walca, poleczki; porusza się w rytm granej muzyki.
§ Zabawa ruchowa do piosenki „Krakowiak wiosenny” - zna krok podstawowy krakowiaka.
§ Przedszkolna orkiestra – układanie podkładów rytmicznych z wykorzystaniem zrobionych przez siebie grzechotek.
§ Tworzenie domowej muzyki. Wydobywa dźwięki przez przedmioty domowego użytku (garnki, łyżki, tarkę, itp.)
§ Ćwiczenia emisyjne. Śpiewa na sylabach ma, mo, mi, me, mu coraz wyższe a później coraz niższe dźwięki.
§ Zabawa dydaktyczna „Jaki to instrument?” - dziecko nazywa instrumenty muzyczne po słyszanym dźwięku, naśladuje grę na wybranych instrumentach, potrafi naśladować dźwiękiem oraz gestem instrument; różnicuje dźwięki w skali instrumentów.
EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność plastyczna)
§ Malowanie ilustracji do miniatury fortepianowej F. Rybickiego „Kot i mysz”. Dziecko potrafi zilustrować utwór muzyczny, potrafi przedstawić swoje uczucia i wrażenia plastycznie.
§ „Wieża mariacka” - budowanie wieży z klocków. Dziecko nabywa orientację przestrzenną.
§ „Grzechotka” - wykonywanie grzechotek z puszek po napojach lub z opakowań plastikowych – dziecko wzbogaca słownictwo o nowy wyraz; potrafi ozdobić grzechotkę własnym wzorem, napełnić ją ziarenkami; potrafi ułożyć podkład rytmiczny do prostych rymowanek (wpadła gruszka do fartuszka).
§ Praca z kartą pracy nr 39 – łączy linią dwa takie same zapisy nutowe.
§ Praca z książką Pięciolatka Bawię się i uczę cz.5, s. 4. - koloruje instrumenty muzyczne.
Wyrazy do globalnego czytania: nuty, pianino, skrzypce, trąbka, flet, muzyka, grzechotka.
II TEMAT KOMPLEKSOWY – Zawody rodziców.
§ Słuchanie wiersza T. Kubiaka „Kim będę...?” - dziecko zna nazwy różnych zawodów.
§ Słuchanie opowiadania A. Galicy „Bajeczka piekarska” - dziecko wie na czym polega praca piekarza. Zna różne rodzaje pieczywa.
§ Wycieczka do przedszkolnej kuchni – dziecko wie na czym polega praca kucharki. Zna jej miejsce pracy.
§ Nauka wyliczanki (według J. Gorzechowskiej, M. Kaczurbiny) – dziecko wyraźnie wypowiada trudne wyrazy. Zapamiętuje treść wyliczanki.
§ Zabawa dydaktyczna „Czego potrzebuje do pracy zegarmistrz, pielęgniarka i fryzjer” - porównuje liczbę przedmiotów, przelicza przedmioty.
§ Rozwiązywanie zagadek na temat różnych zawodów - zna nazwy narzędzi, przyborów potrzebnych do wykonywania określonych zawodów.
§ „Co należy do tej rodziny?” - zabawa dydaktyczna. Segreguje przedmioty według przeznaczenia do danego zawodu.
§ Zestaw ćwiczeń porannych nr 27 (wł.). Nabywanie umiejętności prawidłowej współpracy ruchów nóg i ramion.
§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr XIV (wł.) (powt.) Metoda: Kniessów. Wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń.
ü „Kierowca różnych pojazdów” – bieżna. Bieg bez potrąceń.
ü „Pieczenie ciasta” - zabawa integracyjna przy muzyce. Orientuje się w schemacie swojego ciała.
ü „Pracujemy jak...” - zabawa naśladowcza. Słuchanie i wykonywanie poleceń.
ü „Murarz” - zabawa z elementem biegu. Przestrzega ustalone reguły zabawy.
§ Zabawy w ogrodzie przedszkolnym. Bezpiecznie korzysta ze sprzętu ogrodowego.
§ Zabawa ze śpiewem „Rolnik sam w dolinie” . Potrafi bawić się wspólnie z innymi dziećmi.
§ Utrwalenie piosenki pt. „Gitara dla komara”. Dziecko potrafi indywidualnie zaśpiewać całą piosenkę.
§ Słuchanie piosenki pt. „Pychotka smakotka”. Dziecko potrafi wymienić słodkie przysmaki.
§ Zabawa przy piosence pt. „Pan kolejarz”. Rytmicznie porusza się przy muzyce.
§ „Walc dla mamy” – nauka układu tanecznego. Zna poszczególne elementy tańca.
§ Ćwiczenia słuchowe – rozpoznaje nagrane dźwięki, jakie można usłyszeć w kuchni, naśladuje je.
§ Malowanie farbami na temat dowolny techniką „Dziesięciu palców” – próby ukazania kształtu przedmiotów w formie plastycznej, umiarkowane nabieranie farby na pędzel.
§ „Czarodziejskie lustereczko” – zapełnianie kształtu lustra roztartą plasteliną, dokładne wypełnianie szablonu z zachowaniem konturów.
§ Rysowanie patykiem na płaszczyźnie pokrytej farbą klejową na temat „Marynarz” – ostrożne posługiwanie się patykiem, korzystanie ze ściereczki lub gąbki.
§ Praca z kartą pracy nr 40 – koloruje rysunki przedstawiające różne zawody.
§ Praca z książką Pięciolatka Bawię się i uczę cz. 5 str. 8 – dopasowuje przedmioty niezbędne do wykonywania odpowiedniego zawodu.
Wyrazy do globalnego czytania: kucharz, murarz, fryzjer, pielęgniarka, lekarz, nauczyciel, krawcowa.
III TEMAT KOMPLEKSOWY – Moja miejscowość, mój kraj.
§ Słuchanie opowiadania W. Chotomskiej „Wars i Sawa”. Zna nazwę stolicy Polski.
§ Rozmowa kierowana na temat swojej miejscowości w oparciu o fotografie i plan miejscowości. Zna położenie swojej miejscowości na mapie, zna swój adres.
§ Wycieczka – po swojej miejscowości. Zna nazwę swojej miejscowości, potrafi wymienić ważne w niej miejsca; Rynek, Ratusz, itp.
§ Zabawa słowna Co wiemy o Polsce? Potrafi wymienić polskie tradycje i zwyczaje (narodowe potrawy, tańce, zwyczaje świąteczne).Zna symbole naszego kraju: flaga, godło, hymn.
§ Zabawa dydaktyczna ...
diran